View Full Version : SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm
sail4fun
28-02-2014, 07:40
SAS Says : As a part of the continuous development of SAS' service concept, SAS has developed the onboard food and beverage offering to improve the customer experience. The adjustments follow a broad customer survey and are introduced from beginning of March and onwards.
In June 2013 SAS launched the new service concept SAS Go & Plus which has been overall well-received by SAS customers. A customer survey, with more than 4500 respondents, shows that the customers appreciate SAS Go & Plus for its simplicity and 85% of the customers are positive or neutral to the concept.
Furthermore, they suggest to streamline and improve the offering additionally.
There are three main initiatives in the development of SAS Go & Plus:
Improvements of the food and beverage offering; adjustments of onboard concept and clarification of the difference between SAS Go & SAS Plus.
- We introduced SAS Go & Plus to make travel easier for our customers. By clarifying and improving our on board offering we want to ensure a pleasant and joyful overall experience for customers when they choose SAS says Snorre Andresen, Vice President Product Management and Development at SAS.
The first changes to the onboard concept come into effect 1 March and again on
20 March. The improvements of meals are ongoing.
Facts about improvements and adjustments
SAS improves food experience on board
SAS customers appreciate proper meals on longer flights, and snacks and beverages on shorter flights. SAS reduces the number of menu variants and introduces a more clear concept for flights within Europe: one for the Nordic region and one for flights to Europe.
• SAS Plus includes a new evening meal and drinks served in classic Orreforsglass
• Warm bread with the meal.
• The cafe offers a selection of fresh food, such as sandwiches salads and hot wraps.
• The cafe menu is continually updated with seasonal news.
Improvements and adjustments to intercontinental onboard offerings The dining experience will be enhanced on intercontinental flights for SAS Go & Plus and Business.
• All meals will be renewed or enhanced and the food presentation improved with new design and packaging.
• Along with other treats, pre-departure champagne will be re-introduced in Business. SAS Go includes pre-departure still water and one non-alcoholic drink together with meals. Alcoholic beverages are included in SAS Business and Plus, and are for sale in SAS Go.
SAS clarifies the difference between SAS Go and Plus SAS Plus includes everything, also food and drinks onboard, and with SAS Go food and drinks are for purchase.
• Breakfast included in SAS Plus and available for purchase in SAS Go. It is possible to buy breakfast with EuroBonus points.
• Coffee, tea and newspaper are as always included for all travelers with SAS.
For more information please contact:
SAS Press Hotline
Telephone: +46 8 797 2944
SAS is Scandinavia's leading airline with daily flights to destinations in Europe, USA and Asia. SAS is a member of Star Alliance™ (http://www.staralliance.com/en/) and, together with 27 partners, we offer over 1300 destinations worldwide in 195 countries. For more information, visit www.flysas.com
This information was brought to you by Cision http://news.cision.com
Fly med oss
28-02-2014, 07:49
Så drikke og snacks mellom måltider er igjen gratis i Plus på longhaul? Og må man nå betale for frokost i Go på longhaul? Denne lange meldingen fra SAS er i beste fall lettere forvirrende.
Så drikke og snacks mellom måltider er igjen gratis i Plus på longhaul? Og må man nå betale for frokost i Go på longhaul? Denne lange meldingen fra SAS er i beste fall lettere forvirrende.
Nei. men gratis frokost forsvinner innenriks for GO. fortsatt gratis på L/H.
Frokosten gjelder kun innenriksruter. Trer i kraft per 30.mars.
FlightDeck
28-02-2014, 08:16
Her er pressemeldingen på norsk (hva med å lære seg å skrive pressemeldinger?!)
Som en del av en kontinuerlig utvikling av SAS' servicekonsept justeres og
forbedres nå serveringskonseptet ombord for å gi et bedre kundetilbud.
Justeringene baserer seg på en bred kundeundersøkelse og innføres fra
begynnelsen av mars og utover.
I juni 2013 lanserte SAS det nye servicekonseptet SAS Go & Plus som samlet er
blitt godt mottatt av SAS-kundene. Resultatet fra en større kundeundersøkelse
etter det nye konseptet ble innført, med mer enn 4500 respondenter, viste at
kundene setter pris på enkelheten ved SAS Go & Plus og at 85 % av kundene er
positive eller nøytrale til konseptet. I samme undersøkelse kom det også fram et
ønske om ytterligere tydeliggjøring og forbedringer av konseptet.
Det er tre hovedsatsinger i utviklingen av SAS Go & Plus: Forbedring av mat og
drikke, justeringer av konseptet ombord og tydeliggjøring av forskjellen mellom
SAS Go & SAS Plus.
- Vi innførte SAS Go & Plus for å gjøre reisen enklere for våre kunder. Ved å
tydeliggjøre og forbedre vårt ombordtilbud vil vi sikre en god og hyggelig
totalopplevelse for kundene når de velger SAS, sier Snorre Andresen, produktsjef
i SAS.
De første endringene i konseptet trer i kraft 1. mars og forbedringen av
måltidene vil fortsette i tiden framover.
Fakta om endringene
SAS forbedrer matopplevelsen ombord
SAS sine kunder ønsker skikkelige måltider på lengre flyreiser, og snacks og
drikkevarer på kortere flygninger. SAS reduserer antall varianter og innfører et
tydeligere konsept for trafikken i Europa: ett for flighter innen Norden og et
fra Norden til Europa.
Forbedringer på ruter fra Norden til Europa
· I SAS Plus inngår et nytt kveldsmåltid og drikke serveres i klassiske
Orreforsglass
· Varmt brød servert med måltidet
· Det tilbys et utvalg av fersk mat ombord som for eksempel sandwicher,
salater og varme wraps
· Menyen blir kontinuerlig oppdatert med sesongens nyheter
Forbedringer og justeringer på interkontinentale ruter
Matopplevelsen vil bli forbedret på interkontinentale flyvninger for SAS Go &
Plus og Business.
· Alle måltider vil bli fornyet eller forbedret, og forpakningene forbedret
med nytt design og emballasje
· Sammen med annen servering vil champagne før avgang vil bli re-introdusert i
Business. SAS Go inkluderer fortsatt vann før avgang og en alkoholfri drikke
sammen med måltidet. Alkoholholdige drikker inngår i SAS Business og Plus, og er
til salgs på SAS Go.
SAS tydeliggjør forskjellen mellom SAS Go og Plus
SAS Plus inkluderer alt, også mat og drikke ombord, og med SAS Go kan mat og
drikke kjøpes ombord.
· Frokost inngår i SAS Plus og er tilgjengelig for kjøp i SAS Go. Det er mulig
å kjøpe frokost med EuroBonus-poeng.
· Kaffe, te og aviser er som alltid inkludert for alle reisende med SAS.
Så det de egentlig siger er: 'SAS frugter reducer the serviceofferings to the SAS GO passengers, bringing it in line with its main competitors Ryanair and Norwegian, who also provide a shitty service to its passengers'
Nu er det da helt tydeligt, at SAS ikke er et alternativ.
Resultatet fra en større kundeundersøkelse
etter det nye konseptet ble innført, med mer enn 4500 respondenter, viste at
kundene setter pris på enkelheten ved SAS Go & Plus og at 85 % av kundene er
positive eller nøytrale til konseptet. I samme undersøkelse kom det også fram et
ønske om ytterligere tydeliggjøring og forbedringer av konseptet.
Lurer på hvor mange av de spurte som ønsket at SAS skulle fjerne gratis frokost i GO :)
Lurer veldig på konseptet med tanke på de lengre europarutene som er på ~4 timer+
Ifølge her: http://www.businessclass.no/bedre-mat-og-champagne-avgang/ så er det kun europaruter som har avgang etter kl 16:00 som får den nye 3-retters maten. Dvs at man som reisene til sør-europa fortsatt må gnafse salat/wrap/sandwicher til den store gullmedaljen? Håper dette ikke stemmer og at de faktisk har forbedret maten også på de lengre turene!
Sas har sikkert spurt om folk foretrekker lavere billettpriser uten frokost sammenlignet med høyere billettpriser med frokost. Vri litt på spørsmålene og "kundeundersøkelser" kan alltid brukes til ønskede formål.
Spørsmålet er om fjerningen av frokosten faktisk gir et lavere påslag i prisene, jeg tviler :)
Star Flyer
28-02-2014, 09:18
Lurer veldig på konseptet med tanke på de lengre europarutene som er på ~4 timer+
Ifølge her: http://www.businessclass.no/bedre-mat-og-champagne-avgang/ så er det kun europaruter som har avgang etter kl 16:00 som får den nye 3-retters maten. Dvs at man som reisene til sør-europa fortsatt må gnafse salat/wrap/sandwicher til den store gullmedaljen? Håper dette ikke stemmer og at de faktisk har forbedret maten også på de lengre turene!
Høres veldig rart ut. Så SAS skal premiere kunder med godt måltid for de som velger ettermiddagsavganger til Sør-Europa? Er luta lei wraps... og skal selv fly 3-4 lange Europa-flyvnigner i Plus med avganger på formiddagen :cry:
FlightDeck
28-02-2014, 09:39
Problemet etter introduksjonen av SAS Go/SAS Plus har ikke vært Go - men Plus. Synes derfor det er veldig bra at det innføres middag om bord, at det skal brukes ordentlige glass og at også alkohol blir inkludert på innenriksruter i SAS Plus. Med tanke på at prisene i SAS Plus etter hvert har blitt ganske lave, synes jeg dette er veldig positivt. Så får vi jo se hvordan det blir i praksis - det er lett å "selge" slike endringer på forhånd.
SAS skal tydeliggjøre forskjellen mellom Plus og Go. Ved å lese pressemeldingen blir man jo bare forvirret, hopper jo mellom endringene på short og longhaul om hverandre.
De viktigste endringene kan vel oppsummeres slik:
- Endringer i måltider og presentasjon i alle klasser på longhaul
- Gratis alkohol til maten forsvinner i Go longhaul, og skal alltid være inkludert i Plus
- Pre-departure champagne tilbake på business longhaul
- Nytt kveldsmåltid/middag på Norden-Europa med varme rundtstykker og drinker i Orreforsglass (skulle tro det blir Orrefors hele dagen, men vet jo aldri)
- Gratis frokost i Go forsvinner på innenriks
henrikas
28-02-2014, 10:36
Hva blir endringene i plus innenriks? Det skjønte ikke jeg helt...
Hva blir endringene i plus innenriks? Det skjønte ikke jeg helt...
De skriver ingenting om matopplegget i Plus innen Norden. Dette betyr nok derfor sannsynligvis at forbedringene går ut på nedskjæringer, og mat mellom sør og nord blir byttet ut med snacks. Nå skulle jo gratis alkohol inn da, men det bryter med norsk lov, så da blir det nok fortsatt et unntak innen Norge på denne.
De skriver ingenting om matopplegget i Plus innen Norden. Dette betyr nok derfor sannsynligvis at forbedringene går ut på nedskjæringer, og mat mellom sør og nord blir byttet ut med snacks. Nå skulle jo gratis alkohol inn da, men det bryter med norsk lov, så da blir det nok fortsatt et unntak innen Norge på denne.
Om de inkluderer en alkohol enhet i bilettprisen klarer de vel kanskje å sno seg unna loven eller?
For meg som stort sett reiser innlands i Norge i GO med jobben (får ikke Plus), er endringene utelukkende negative.
Når jeg reiser privat er det stort sett i Plus/Business så da er de stort sett positive.
Håper SAS skjønner at dette ikke er en god idè, og gjenninfører frokost på alle flyvninger før klokken 0900, eller gjør gratis frokost til en elitefordel for EBG og EBD.
Superhai
28-02-2014, 11:15
Pressemeldingen er svært rotete synes jeg.
1) Innenlands, intra-scan og europa (inkl. TLV) får et ens produktkonsept, men som får ulike måltider ut fra tidspunkt og lengde.
2) Inter-cont eller USA/Asia eller hva man vil kalle det, dvs fly med SK09xx nummer får sitt konsept.
For punkt 1:
- Så må man betale for alt i SAS Go unntatt aviser, kaffe og te.
- I SAS plus så er måltid/drikke(inkl alkohol) inkludert.
- Fram til kl. 0900 er dette frokost, resten av dagen er det Our Cafe, samt på lengre flyvninger etter 1600 så får man et nytt kveldsmåltid i SAS Plus.
- Alle måltidene og Our Cafe skal forbedres (uten at jeg vet hva det nøyaktig innebærer)
For punkt 2: ikke så store endringer fra før men
- SAS Go så får man pre-departure vann, pluss en alkoholfri drikke per måltid (hovedmåltid pluss frokost/snack før landing), alkohol for salg.
- SAS Plus i tillegg gratis alkohol og fri drikke.
- SAS Business, pre-departure champagne i tillegg
- Også her skal alle måltider forebedres
Er det bare meg, eller endrer SAS servicekonseptene sine til stadighet?
SAS GO over dammen ble for min del et mindra aktuelt alternativ fra i dag av.
Boeing_fan
28-02-2014, 11:45
Kjempebra jobba, her har SAS reklamert for gratis frokost ombord på innenriks til nå, og så fjerner man det helt plutselig, slik at mange ikke får det produktet de trodde de betalte for. :rolleyes:
Da omtaler Aftenposten som første norske avis endringen:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Gratis-sjampis-pa-businessA--ma-betale-for-ol-og-vin-bak--7485708.html
Dag Viking
28-02-2014, 12:07
Bedre mat i plus på de litt lengre rutene og champagne tilbake før avgang = forbedring for min del. Frokosten innenriks spiser jeg ikke uansett, foretrekker egg og bacon på osl, og kaffe og muffins ombord.
robertaas
28-02-2014, 12:17
http://www.sas.no/alltid-med-sas/ er visst en side som ofte må oppdateres.
På den norske versjonen av siden står det "Gratis kaffe/te/vann". Vann nevnes ikke på sidene for andre land og heller ikke i pressemeldingen. Vil det falle bort?
Tror fint du får et glass med vann på forespørsel, vannflaske må man betale for.
robertaas
28-02-2014, 12:23
Tror fint du får et glass med vann på forespørsel, vannflaske må man betale for.
Har hatt vekslende erfaring med det. Hvorfor ikke skrive det klart overalt slik som med kaffe og te?
Det er det som er så synd med SAS.
Det virker som de ALDRI får bestemt seg hva de egentlig skal være.
Star Flyer
28-02-2014, 12:56
Det er det som er så synd med SAS.
Det virker som de ALDRI får bestemt seg hva de egentlig skal være.
Det er vel det som er kjennetegnet til SAS: Alltid en ny opplevelse ombord ;)
robertaas
28-02-2014, 13:19
Det er vel det som er kjennetegnet til SAS: Alltid en ny opplevelse ombord ;)
Stadig et Annet Servicekonsept?
De siste gangene jeg har reservert sete har det forresten stått at pris er "0,-" for hver av reservasjonene og jeg har måtte godkjenne kjøpet. Er det andre priser der for de som ikke er EBG eller hva er det de holder på med?
Da omtaler Aftenposten som første norske avis endringen:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Gratis-sjampis-pa-businessA--ma-betale-for-ol-og-vin-bak--7485708.html
Ikke katastrofalt i seg selv at frokosten forsvinner, men stusser litt på følgende utsagn:
- Vi må vel si at produktendringene vi gjorde da vi fjernet businessklassen i fjor, ikke var helt optimale. Spesielt opplevde de som reiser på Plus, at produktet var for likt det som ble tilbudt på økonomiklassen. Derfor gjør vi nå justeringer og forbedringer, forteller Andresen,
Hvordan kan man kalle det en forbedring at økonomiproduktet forverres for å differensiere det fra Plus? Er det en egen Special Ed.-klasse på NHH for denne bransjen?
Økonomiproduktet til SAS er allerede langt under de største konkurrentene i Europa. Om de ikke priser seg lavest eller jeg trenger enveis ser jeg ingen grunn til å fly SAS i Europa.
Hei KLM!
Altitude
28-02-2014, 14:24
Ved siden av å være er et lett forvirrende opplegg, igjen, - er det særlig smart?
Dessuten: at pre-dep champagnen gjenopplives gjør deler av den tidligere forumdebatten enda pussigere:
Det er endel land som har endret reglene med tanke hva og hvordan alkohol serveres på bakken på fly.
Danmark er et av de.
Det er også årsaken til at SAS fjernet Champagne som pre-dep på alle avganger. For å ha et ens opplegg.
Vet at mange her ikke vil tro på det, men dette ble ikke gjort for å spare penger.
:rolleyes:
Altitude
28-02-2014, 14:46
... stusser litt på følgende utsagn: Hvordan kan man kalle det en forbedring at økonomiproduktet forverres for å differensiere det fra Plus? Er det en egen Special Ed.-klasse på NHH for denne bransjen?
Et veldig godt poeng.
Så vidt jeg kan lese meg til, kom denne produktsjef Andresen med på lasset da konkurstruede Braathens ble innlemmet i SAS i 2005. Etter ca 20 år (!) i Braathens, hvor Andresen startet som trafikkassistent som 19-åring, er han per i dag øverste leder for produktutvikling i SAS Airlines.
Nei, han gikk aldri på NHH.
Men er relativt nylig ferdig (2011) med en BI-master i 'strategisk ledelse'.
Da kan han sikkert enkelt regne ut hva det lett omarbeidede Braathens-konseptet SAS har strevet med å selge egentlig har kostet selskapet.
"You can take a man out of a regional carrier, but..."
VirreVapp
28-02-2014, 14:48
Jeg gleder meg til Champis glasset før take-Off jeg, det syntes jeg alltid hørte med.....
Nok en grunn mindre til å reise med SAS dessverre for min del :( Man kopierer DYs konsept, men problemet er at DY sitter igjen med et bedre produkt sett hen til pris enn SAS nå. (For kunder uten kort eller vilje til å kjøpe billett i plus).
Men dette er jo en konsekvens av at arbeidsgiverne våre sier "billigste bestiller vi hos"....
* Kan jo legge til at jeg i hovedsak flyr innenriks nord/sør.
slankebrusmannen
28-02-2014, 16:08
Er det bare meg, eller endrer SAS servicekonseptene sine til stadighet
Ikke til stadighet. Bare når reklamen har sørget for at inntrykket av servicekonsepet deres har satt seg godt nok til at kundene blir skuffet når de kommer om bord.
Man kan mene mye om alkohol og drikke "utover en enhet" bør være inkludert i Go, og om champagne skal komme før eller etter avgang, men jeg har noen seriøse problemer med hele SAS strategi når det gjelder service til kundene.
1) Hva skal SAS være? Et fullserviceselskap der man lener seg tilbake og blir servert, eller lowcost-wannabe der man må sørge for å ha lest menyen, funnet frem kredittkort og vente i evigheter før man får ferdig måltid fordi man skal ta betaling fra litt under 200 passasjerer? Noe av komforten med skikkelige flyselskap er at du slapper av fra du setter deg ned til du reiser deg og går av. Det har visst ikke folk i SAS-ledelsen skjønt, og det er nok helt essensielt for den kundegruppen de går etter - også når de velger Go på longhaul, eller velger SAS innenriks fordi man da slipper å styre med frokost.
2) Dette er smålig. Jeg syns reklamene og lotteriene på Ryanair er ille, men det er vel så ille å lide seg gjennom remsen av alt du må betale for og ikke på SAS Go idag. Og nå blir det verre. Det henger sammen med poenget over. Men jeg betaler gjerne 200 spenn mer til Asia/USA for å slippe dette maset.
3) Hvor mye sparer de egentlig på dette? En del som gjorde et poeng ut av dette da Economy ble redusert til tre gratis drikkeenheter. Nå reduseres det enda mer. Det er virkelig unntaket som makser ut cola til maten, så jeg forstår ikke at man mener forholdet mellom inntjening av småpenger vs omdømme er positivt. Men dette er ren synsing, så correct me if I'm wrong.
I det minste håper jeg de får på plass en pre-order funksjon ved bestilling. Jeg gidder ikke sitte og vente halve flyturen med kredittkortet i hånden og samtidig betale mer for å fly med SAS. Så da blir det kun de gangene jeg flyr i Plus og ellers konkurrentene.
Star Flyer
28-02-2014, 17:27
Kort spm:
Har en flyvning OSL-LHR 2.juni med avgang 13:10. Bør jeg bytte til 17:10 for å få bedre service? Reiser i Plus.
Kort spm:
Har en flyvning OSL-LHR 2.juni med avgang 13:10. Bør jeg bytte til 17:10 for å få bedre service? Reiser i Plus.
Du bør bytte til BA :lol:
SAS innfører riking-sjampanje i følge TV2: http://www.tv2.no/2014/02/28/nyheter/innenriks/sas/luftfart/5367629#.UxDGQYWwV2E
Konseptbilde av SAS Plus (Europe) ettermiddagsmat.
http://image.travelmarket.com/showpic.ashx?nSupplierID=1102&sFileName=SASDinnermealEuropaNY.jpg&nXmax=423
vstenhjem
28-02-2014, 19:12
Ble oppgradert til plus på siste flyvning med sas interkontinentalt. Hadde valgt meg et sete på rad 31, men fikk jo nå god plass og mat på rad 17. Det jeg også fikk var en tv-skjerm som ikke fungerte hele turen! Og en purser som under servering helt klart ikke ønsket snakke til meg som de andre passasjerene (ganske klart at 17F er op-up vil jeg tro). Utrolig at de nå går gjennom denne forbedringen. De kunne i allefall ventet til de nye kabinene var på plass. En colaboks til maten.... Jøss!
KristianSk
28-02-2014, 19:26
Om jeg klarer å fornye EBG i år så er det nok ingen overvekt av SAS flygninger som ligger bak, dessverre.
Bortsett fra bonuspoeng og alliansemedlemskap (som betyr lite for de fleste) sliter jeg med å se forskjell på SAS og Norwegian, og SAS må vel i snitt ha en høyere pris pr. hode?
Du bør bytte til BA :lol:
Så fort som overhodet mulig, også. Det kommer til å bli fullt der fremover.
Årsaken til at de ikke skriver noe om hva som skjer innenriks og i Norden ser ut til å være at det er en massiv nedskjæring. Slik jeg har forstått det (med forbehold om at jeg kan være blind):
Norden: All matservering fjernes. Kun snacks for salg. Mat alla gammel Extra etter kl 16, men bare i PLUS
Norge: Ingen servering utover kaffe og vann i sør Norge. Snacks til Nord Norge.
Upgrade my ****… etc etc også da.
Konseptbilde av SAS Plus (Europe) ettermiddagsmat.
http://image.travelmarket.com/showpic.ashx?nSupplierID=1102&sFileName=SASDinnermealEuropaNY.jpg&nXmax=423
personlig ser jo det nye konseptet tiltalende ut...
og rykte om wrap klasse kanskje forsvinner også
skal en runde til LHR fra TRD slutten av neste måned så får jeg som det har blitt
noen forandring, spent :) ennda jeg reiser i go...
Hm, da har SAS i løpet av et drøyt år prøvd å fjerne 2 av 5 punkter som tilsynelatende utgjorde årsakene til å velge SAS framfor Norwegian innenriks.
http://reise.aftenposten.no/migration_catalog/article27719.ece/ALTERNATES/w280c169/+SCC-AIPub-F-Br%C3%B8dtekst-SAS-+annonse.jpg
Star Flyer
28-02-2014, 20:28
Hm, da har SAS i løpet av et drøyt år prøvd å fjerne 2 av 5 punkter som tilsynelatende utgjorde årsakene til å velge SAS framfor Norwegian innenriks.
http://reise.aftenposten.no/migration_catalog/article27719.ece/ALTERNATES/w280c169/+SCC-AIPub-F-Br%C3%B8dtekst-SAS-+annonse.jpg
Men på en flyvning OSL-TRD feks. kl 13 er alt samme gamle :)
Så lenge man styrker Plus som de her gjør vil jeg tro dette er riktig å gjøre
Hylekoret her på forumet er ikke akkurat representativt for verden
Selv har jeg fått såpass mye dårlig mat innen Europa med både BA, LX og LH at jeg mer og mer foretrekker en salgsvogn hvor man kan velge og heller betale
Hva med alle som har booket for flere måneder siden i tro på et annet servicekonsept enn de nå får, kan disse kreve kompensasjon?
Hva med alle som har booket for flere måneder siden i tro på et annet servicekonsept enn de nå får, kan disse kreve kompensasjon?
For hva da ?
Den lille rødvinsflasken på IC i Go, eller den tørre brødblingsen og juice fra konsentrat i frokostboksen ?
Hvor mye i kompensasjon ? 1000-lappen ?
Tror uansett disse neppe har booket pga. (mat)servicekonseptet i utgangspunktet. :)
For hva da ?
Den lille rødvinsflasken på IC i Go, eller den tørre brødblingsen og juice fra konsentrat i frokostboksen ?
Hvor mye i kompensasjon ? 1000-lappen ?
Tror uansett disse neppe har booket pga. (mat)servicekonseptet i utgangspunktet. :)
Jeg kommer for min del ikke til å bry meg, klarer meg godt med Cola.
Men på samme måte som et annets flyselskap fokus på flytype så har Sas' fokusert på hva man får inkludert. Så må man vurdere hvor stort de har slått opp at man får drikke på LH, sammenlignet med det enorme fokuset på en bestemt flytype.
Med ny reisepolicy i jobben er det kun laveste pris som gjelder. Har en god del innenriks dagsturer, og syntes det er kjipt at frokosten forsvinner. Kan da likegodt begynne å fly Norwegian, da slipper man jo klasseskille også...
Frokosten er viktig for folk som reiser grytidlig. Som flere nevner; for stadig flere bedrifter er det laveste pris som gjelder. SAS ligger jevnt over 70-80 kroner over DY på lavprisbilletter innenlands (der jeg reiser mest). Frokosten har bidratt til at denne differansen kan forsvares til en viss grad. De 500-625 EB-poengene man får etter en enveis reise er heller ikke noe å slå i bordet med. Legger man til SAS sine ofte gamle fly og klasseskillet i kabinen, er det mye som trekker lavprisreisende i retning Norwegian.
Hmm, jeg bare lurer om SAS med sitt (No-)GO konsept er forsatt konkurranse-dyktig mot en BA, AF pa europeiske ruter.
Jeg ogsa ser mörke skyer i sammenarbeid mellom LH og SK. LH likte dette meget darlig sist gang da SK degraderte LH sine Eco Pax til "buy on board" passengers...
Personlig har jeg mine tviler at dette blir en langvarig service-konsept...
SudCaravelle
28-02-2014, 22:04
Så lenge man styrker Plus som de her gjør vil jeg tro dette er riktig å gjøre
Hylekoret her på forumet er ikke akkurat representativt for verden
Tror nok de er langt mer representative for "verden" enn heiagjengen her inne. Kan ikke se noe annet enn at et ganske kjipt produkt blir enda kjipere - men blir lagt fem som et "high end" produkt.
Den verden jeg kjenner utenom dette forumet er svært lite samstilt med de superlativene SAS får her inne, og jeg kjenner svært få som setter pris på hverken BOB konseptet til SAS eller kvaliteten på det de selger i trallene sine.
Jeg fungerer alltid på dette med gratis setevalg. På hvilken måte er dette bedre hos SAS enn hos Norwegian?
BraathensSafe1985
28-02-2014, 22:23
Meget skuffende og kan ikke forstå hvordan SAS tenker at dette kan være positivt for selskapet. Frokost til alle, kan umulig koste selskapet mye og utelatelsen av dette kan kun resultere i dårligere omdømme for selskapet. :headbang
Syns det er synd ... SAS var en gang et selskap som alle Scandinaver kunne være stolte av. En pioner på mange måter. Men de siste 20 åra så har de bare gått fra den ene fadesen til den andre etter min mening. :(
jcnorway
28-02-2014, 22:35
Hos min arbeidsgiver er pris avgjørende for hva som blir bestilt av reise. Reisebyrået finner billigste alternativ innenfor visse hensiktsmessige rammer når det gjelder reisetid og flytider generelt.
Var nettopp på tur til Riga og endte opp med DY som kom billigst ut av det med 2 kolli inkludert i prisen. Arbeidsgiver har ikke satt noe kriterie på om det er frokost inkludert eller ikke på flybilletten, så at SAS dropper dette tror jeg ikke vil ha så mye å si for veldig mange forretningsreisende hvor reiser blir bestilt på denne måten.
Har man tidlig avgang så blir det uansett ofte til at man kjøper seg noe mat og drikke på flyplassen før avgang og tar dette som frokost ombord/før avgang. Får uansett dette refundert fra arbeidsgiver hvis man gidder/husker å skrive reiseregning ;)
Dag Viking
28-02-2014, 22:51
Interessant å se hvor mye man henger seg opp i "frokosten". Ut fra mengde og kvalitet kan jeg verdsette det til 15kr, en femmer mindre en det flere europeiske selskaper serverer. Skal en voksen mann ha frokost spiser man i loungen, i terminalen eller hjemme. Det står vel også at frokosten skal forbedres i plus. Kanskje det betyr at det blir en ekte frokost, ikke et mini rundstykke?
Som vanlig er dommen knusende på forumet, vi får vente og se hvordan det blir i praksis. Plus var i alle fall et løft når det ble innført, selv om menyen trenger litt justeringer. For dårlig på lange ruter, og for sjelden endringer. Den burde minimum ha et nytt tema hvert kvartal.
peterfox
28-02-2014, 22:56
It´s not the fart that kills, its the smell...
Det er ikke prisen på frokosten (råvarekost) som dreper, det er den grusomme høye handling kosten til selskapene som skal kjøre rundt med små kjølebiler å laste dette.....
http://www.proff.no/regnskap/select-service-partner-as-kafekioskbar-gardermoen/gardermoen/restauranter-og-kafeer/Z0IB10DS/
Se lederlønn
robertaas
28-02-2014, 23:26
På I/C i GO skal i fremtiden én alkoholfri drikke inkluderes til måltiden. Er det ikke inntil 3 drikker man kan få med måpltidet idag eller husker jeg feil?
Flight Cancelled
01-03-2014, 00:36
Jeg er litt forvirret her: Hvilke endringer vil nøyaktig komme i SAS plus på reiser mellom skandinavia og resten av Europa? :8:
Superhai
01-03-2014, 07:20
Jeg er litt forvirret her: Hvilke endringer vil nøyaktig komme i SAS plus på reiser mellom skandinavia og resten av Europa? :8:
Etter kl 16 så får man et tre-retters måltid om flyturen er 80 min eller mer.
vstenhjem
01-03-2014, 08:02
Hmm, jeg bare lurer om SAS med sitt (No-)GO konsept er forsatt konkurranse-dyktig mot en BA, AF pa europeiske ruter.
Jeg ogsa ser mörke skyer i sammenarbeid mellom LH og SK. LH likte dette meget darlig sist gang da SK degraderte LH sine Eco Pax til "buy on board" passengers...
Personlig har jeg mine tviler at dette blir en langvarig service-konsept...
Vel, med SAS har du i alle fall bagasje inkludert. Hos AF er den borte, og BA 'tester fortsatt' ut hand baggage only til stadig flere destinasjoner fra LHR.
Flight Cancelled
01-03-2014, 10:14
Og før klokken 16? Fortsatt lunken wrap eller tørr sandwich? :8:
I så fall høres det svært merksnodig ut...
En glidende overføring til det som i det forrige århundre het Best/Back:cry:
Når det er sagt, det vassne rundstykke var ikke godt for annet, stort sett, enn å ha noe å beskjeftige seg med i etpar minutter av en kjedelig tur.
Om det nye medfører at det 20de århundres Best, ehh Plus pax får litt oppgradering, ja da vil jeg nesten si at jeg støtter det.
Hva får en på f.eks KL/LH på Europa ruter i Back, noe som jeg like godt kunne vært foruten. Minnes frokosten på KL fra JFK-AMS for 2 år siden, og det var ikke rare greiene gitt, eneste som var av noenlunde størrelse var boksen det kom i.
[QUOTE=krølle;917866]
Hva får en på f.eks KL/LH på Europa ruter i Back, QUOTE]
Paa LH faar du gratis drikkevarer 2 gange samt en ok snack. KL ved jeg ikke. LH fir dig ogsa fri bagage og lidt point.. kun paa point er SAS bedre end LH.
[QUOTE=krølle;917866]
Paa LH faar du gratis drikkevarer 2 gange samt en ok snack. KL ved jeg ikke. LH fir dig ogsa fri bagage og lidt point.. kun paa point er SAS bedre end LH.
Drikker stort sett bare kaffe jeg. Så jeg er safe. Muffins kl 0630 er dessverre ikke ok snack for meg, ikke kjeks heller...
Drikker stort sett bare kaffe jeg. Så jeg er safe. Muffins kl 0630 er dessverre ikke ok snack for meg, ikke kjeks heller...
Jeg tror ikke du får muffins på LH - jeg har i alle fall ikke fått dette noen ganger, men har ikke fløyet så tidlig som 0630. På LH har jeg stort sett fått en sandwich av noe slag (sist jeg fløy dem for en drøy uke siden fikk jeg to trekantsandwicher) samt det man ønsker av drikke.
Enig med mange her - forskjellen mellom SAS og lavprisselskapene hviskes ut - litt etter litt.
Tror det kunne vært lurt å tenke motsatt - øke statusen til de som bruker SAS mye hvis en ønsker å samtidig ta større andeler av billigmarkedet. Da må det mere til en en ørliten oppgradering av maten. Innen riks og Europa turer kunne en f.eks ha hatt automatisk oppgradering av Diamant gutta (gull) - Kjørt på med to retter å velge mellom på lengre europeiske turer - Drikke før take off - +++ Billige ting som blir lakt merke til trur jeg får de som reiser mye til å fortsette å prioritere SAS. Da vil en også fanke opp alle som reiser mye, men som reiser billigbillett på korte turer
Da har jeg nettopp flydd BOO-OSL og hvis det var i dag det nye konseptet skulle starte, så kan jeg melde om absolutt ingen endring på innland.
Da har jeg nettopp flydd BOO-OSL og hvis det var i dag det nye konseptet skulle starte, så kan jeg melde om absolutt ingen endring på innland.
30.mars er lanseringsdato
Superhai
01-03-2014, 14:54
Og før klokken 16? Fortsatt lunken wrap eller tørr sandwich? :8:
I så fall høres det svært merksnodig ut...
Før kl 09:00 er det frokost og ellers ourcafe, men det utvalget skal få bedre kvalitet.
30 mars, ja, business as usual på SK842 også.
litt-amatør
01-03-2014, 15:40
Skal ikke belære SAS, regner med at de har en viss kontroll på dette...;). En bedring av tilbudet i Plus var nødvendig. Prisen i Plus er nå dessuten blitt så billig at det er et reelt valg for de fleste.
Det er imidlertid to ting jeg må si meg veldig uenig i.
1. Å ta bort frokosten innenriks før klokken 9. Var det er servicekonsept hos SAS som var enkelt og innarbeidet nå så var det akkurat dette. Hvor mange hundre millioner kroner har man ikke brukt på å jobbe inn dette hos kundene inntil nylig? Og så tas det plutselig bare vekk igjen? Jeg kan heller ikke skjønne at dette kan være så dyrt sett hen til den begrensede maten det tross alt er i frokostpakkene.
2. Det nye måltidet i Plus. Hvorfor ikke hele dagen? Meningsløst hvis man skal få dette på avgang fra London kl 1600 og flytid ca to timer, mens Plus-passasjerer fra LPA med avgang ca 15.15 og flytid nærmere seks timer fortsatt skal bli avspist med den elendige og minimale maten som serveres idag. Håpløst!!
30.mars er lanseringsdato
Akkurat, ja. Burde selvsagt skjønt at det var mer fornuftig å endre produktet på to forskjellige datoer i stedet for bare en. Det var IC som skulle endres i dag.
Snakk om å vinne jackpot. Jeg flyr OSL-LHR i Plus onsdag ettermiddag, og får ikke det oppgraderte produktet. Har deretter CPH-BGO hjem igjen i april, og får da det nedgraderte produktet innad i Skandinavia. Hurra! ;)
Interessant å se hvor mye man henger seg opp i "frokosten". Ut fra mengde og kvalitet kan jeg verdsette det til 15kr
Helt enig når det gjelder kortrutefrokosten; det gjør ikke stor forskjell om den havrebriksen finnes eller ikke. Derimot synes jeg at langrutefrokosten framstår som fullverdig og god selv for "voksne menn". Så for folk med mitt reisemønster (ombordstigning før 06, parkert ved gate omtrent kl 10 og rett på jobb) så er den en fin service.
Helt enig når det gjelder kortrutefrokosten; det gjør ikke stor forskjell om den havrebriksen finnes eller ikke. Derimot synes jeg at langrutefrokosten framstår som fullverdig og god selv for "voksne menn". Så for folk med mitt reisemønster (ombordstigning før 06, parkert ved gate omtrent kl 10 og rett på jobb) så er den en fin service.Antar det er "langrute"-frokost til Bodø, og den synes jeg virkelig er bra med rundstykker, yoghurt og juice, og jeg har flere ganger tatt meg i å tenke at det er et konkurransefortrinn for SAS på disse flightene. Synd at denne nå forsvinner.
Antar det er "langrute"-frokost til Bodø, og den synes jeg virkelig er bra med rundstykker, yoghurt og juice, og jeg har flere ganger tatt meg i å tenke at det er et konkurransefortrinn for SAS på disse flightene. Synd at denne nå forsvinner.
Ja, gjelder vel egentlig alle ruter mellom Nord- og Sør-Norge, om jeg ikke husker feil. Husker ikke hva som er flytids-grense for å utløse "god frokost".
Ja, gjelder vel egentlig alle ruter mellom Nord- og Sør-Norge, om jeg ikke husker feil. Husker ikke hva som er flytids-grense for å utløse "god frokost".
Nord for TRD, men kun fra OSL.
Er det da avgangstiden som gjelder, eller gjelder ordningen om klokka passerer 16 mens man er om bord ?
Dersom det er avgangstiden som gjelder, er det da norsk tid, GMT eller avgangstid i landet der man reiser fra?
F.eks. fra Hellas klokka 16.10, da er klokka bare 15.10 her hjemme.
Er det da avgangstiden som gjelder, eller gjelder ordningen om klokka passerer 16 mens man er om bord ?
Dersom det er avgangstiden som gjelder, er det da norsk tid, GMT eller avgangstid i landet der man reiser fra?
F.eks. fra Hellas klokka 16.10, da er klokka bare 15.10 her hjemme.
Generelt sett gjelder de aller fleste slike ting lokal tid ved avreise, så antar det er det samme her.
Antar det er "langrute"-frokost til Bodø, og den synes jeg virkelig er bra med rundstykker, yoghurt og juice, og jeg har flere ganger tatt meg i å tenke at det er et konkurransefortrinn for SAS på disse flightene. Synd at denne nå forsvinner.
Ja, jeg vil vel si at frokosten på SAS når jeg flyr før kl 0900 til OSL er et klart fortrinn. Ikke noe gourmetmat, men et helt anstendig frokostalternativ som man nok kan bli sånn passe mett av.
Det er nok et poeng at forskjellene mellom Plus og Go var for små i utgangspunktet (ikke innenriks, men ut av Norge), så nå gjenstår det bare at man innfører garantert ledig sete ved siden av deg i Plus så har vi et meget godt produkt...:) Behold også gjerne de lave prisene man ofte får Plus for så er i alle fall jeg happy.
Star Flyer
02-03-2014, 14:49
2. Det nye måltidet i Plus. Hvorfor ikke hele dagen? Meningsløst hvis man skal få dette på avgang fra London kl 1600 og flytid ca to timer, mens Plus-passasjerer fra LPA med avgang ca 15.15 og flytid nærmere seks timer fortsatt skal bli avspist med den elendige og minimale maten som serveres idag. Håpløst!!
Helt enig! Skal fly til Lisboa med avgang 1445. 4 timer med wraps...
Har selv en 3,5 timers tur til Madrid der begge avgangene (frem og tilbake) er i ett-tiden. Skulle gjerne fått et større måltid da. Men fortviler ikke, kan jo velge både sandwich, salat, muffins og chips for å døyve sulten :-)
Ja, jeg vil vel si at frokosten på SAS når jeg flyr før kl 0900 til OSL er et klart fortrinn. Ikke noe gourmetmat, men et helt anstendig frokostalternativ som man nok kan bli sånn passe mett av
Dette er det nok mange som mener.
En klar fordel til SAS for ukependlere som reiser mandag morgen. Undertegnede inkludert.
Ikke minst greit når man reiser med unger, litt mindre å drasse på og styre med.
Den gratis frokosten var noe jeg har satt mye pris på. Ser selvfølgelig at de må forbedre produktet i Plus da det er for lite forskjell på særlig innenriks (sånn rent bortsett fra fleksibiliteten som mange forretningsreisende benytter seg av).
Men er helt klart nedgradering på longhaul Go sammenlignet med konkurrentene som Lufthansa, BA, KLM osv.SAS er jo allerede et lowcost selskap på shorthaul. Det er ikke all verden den wrappen man får mellom OSL og LHR på BA Euro Traveller, men det er en del bedre enn det SAS tilbyr.
Om de tilbyr frokost til EBG vil det i tilfelle være en meget smart trekk for å holde på ukependlere..
Om de tilbyr frokost til EBG vil det i tilfelle være en meget smart trekk for å holde på ukependlere..
Og vil kreve en del administrasjon både ift catering-ordre og selve serveringen. Men kunne absolutt vært en god perk.
Flight Cancelled
03-03-2014, 00:52
Og vil kreve en del administrasjon både ift catering-ordre og selve serveringen. Men kunne absolutt vært en god perk.
Det å få en liste over alle EBG i Go, og så levere ut disse kjapt, tror jeg ikke skal være en alt for stor oppgave. Catering-ordre skal vel ikke være noe vanskeligere for EBG i Go enn det er for pax i +?
Jeg tror en slik perk ville vært et smart trekk av SAS. Uten at jeg sitter på noen analyser og kalkyer, så ville det nok holdt bedre på lojalitet blandt de som reiser ofte. :fly
Ettersom frokost kan kjøpes i GO vil det catering messig ikke være store utfordringer.
SK må ha noe mer enn DY for å holde på pendlere når de flyr med eldre og langt mer slitte fly (i alle fall KRS/OSL) Frokosten har en symbolverdi og gir merverdi til SK.
Status
Kom Beijing - København i C klasse i går. Sjampanje var nå tilbake som pre-flight drink.
Øvrig bevertning som vanlig. Fin service og for meg smakte maten utmerket.
En flink purser har mye å si for både service og stemning blant de som jobber i kabinen.
Det å få en liste over alle EBG i Go, og så levere ut disse kjapt, tror jeg ikke skal være en alt for stor oppgave. Catering-ordre skal vel ikke være noe vanskeligere for EBG i Go enn det er for pax i +?
Jeg tror en slik perk ville vært et smart trekk av SAS. Uten at jeg sitter på noen analyser og kalkyer, så ville det nok holdt bedre på lojalitet blandt de som reiser ofte. :fly
Har reist en del innenlands i UK med BMI tidligere. Der opplyste de da at innehavere av gullkort med BMI måtte vise dette og da ville de få gratis mat og drikke.
En slik annonsering er informativ og fører til at de uten gullkort aksepterer at noen slipper betale
[QUOTE=krølle;917866]
På KL får du valgfri drikke, inkludert alkohol, samt en stroooopwaaaafel.
Crewet har vel allerede i dag en liste over hvilke pax som har status, de hadde i hvertfall full kontroll på det på Blue1 da en gjeng herfra var på segment run i fjor. ;)
Før kl 09:00 er det frokost og ellers ourcafe, men det utvalget skal få bedre kvalitet.
Akkurat det tror jeg når jeg går se det, det var jo ikke måte på hvor delikat det skulle bli da de introduserte Our Café heller. Det utvalget som ligger på tralla ligner ikke mye på det som ble vist frem under lanseringen, for å si det sånn...
Har reist en del innenlands i UK med BMI tidligere. Der opplyste de da at innehavere av gullkort med BMI måtte vise dette og da ville de få gratis mat og drikke.
Fikk dette hos Edelwiss (datter av Swiss ) i høst. Behøvde ikke å vise kortet, for da jeg skulle betale, hadde ennå ikke vist noe kort, fikk jeg kommentaren. "er du ikke en av disse gullmedlemmene da", hvorpå mitt ja da ga svaret "da behøver du ikke betale"
Litt LH over dette ( nå var jo dette datter datter, men likevel ) , som er vesentlig flinkere til å skjekke manifestet, og dermed anerkjenne status, e.g tiltale med navn osv.
For å sette dette utsagnet litt på spissen:
Med andre ord MAT til 90% av flyet mellom OSL-BGO/TRD/SVG i morgen- og ettermiddagsrushet.
På KL får du valgfri drikke, inkludert alkohol, samt en stroooopwaaaafel.
I tillegg til en ganske så OK sandwich.
For å sette dette utsagnet litt på spissen:
Med andre ord MAT til 90% av flyet mellom OSL-BGO/TRD/SVG i morgen- og ettermiddagsrushet.
Om dette er tilfelle vil sikkert en del av disse droppe SAS om frokosten forsvinner..
Om ikke annet bare for å demonstrere, så lenge de beholder gullkortet selvfølgelig :)
Vi glæder os til at se, hvorledes de vil styre dette på indenrigsruter....Hos os er der lounge boarding og ALLE venter i samme område....Det bliver en umulighed at styre,
men dem der har udtænkte dette kommer vel også med en plan om hvordan på indenrigs ruter i DK,NO og SE skal opdele pax..eller om det er crew der skal servere....det skal nok blive festligt
Hilsen Ole
Vi glæder os til at se, hvorledes de vil styre dette på indenrigsruter....Hos os er der lounge boarding og ALLE venter i samme område....Det bliver en umulighed at styre,
men dem der har udtænkte dette kommer vel også med en plan om hvordan på indenrigs ruter i DK,NO og SE skal opdele pax..eller om det er crew der skal servere....det skal nok blive festligt
Hilsen Ole
Såvidt jeg har hørt, så tror de kloge hoveder i Stockholm at det er nok at fortælle at Plus-pax på DK-indenrigs kan tage morgenmad i gaten og andre må gå ombord uden :headbang
Det kommer aldrig til at fungere og bare vent der går ikke mange uger (som vanligt) før der kommer en rettelse til det servicekoncept :old
Hvorfor blir ikke forkost servert ombord i DK? Vel er det kort, men der er da mange korte ruter i norge også. F.eks SVG-BGO er jo kortere enn alle de 3 danske innenriksruter.
Hvorfor blir ikke forkost servert ombord i DK? Vel er det kort, men der er da mange korte ruter i norge også. F.eks SVG-BGO er jo kortere enn alle de 3 danske innenriksruter.
Aner det ikke. Det har altid været sådan at man kan tage et rundstykke i gaten og skal selv huske at tage kaffekop/vand evt. juice med fra gaten også.
Men sikkert noget med kort flyvetid. CPH-AAR med CRJ giver ikke mange minutter med seatbelt sign off....
Gulboble
03-03-2014, 22:57
Har bestilt SAS til Amerika 5. april. For sikrets skyld tar jeg tar med meg matpakke hjemmefra og Farris (Så slipper jeg Ramløsa) fra kiosken på TRF.:cool:
Star Flyer
05-03-2014, 21:16
Skal fly BGO-TRD på fredag med avgang klokken 09:00.
I min electronic ticket står det "Meal".
Hva kan jeg forvente? For det første trodde jeg frokost gjaldt avganger før klokken 09, men nå har jeg en avgang på slaget 09.
Basse-HAU
05-03-2014, 21:23
Har bestilt SAS til Amerika 5. april. For sikrets skyld tar jeg tar med meg matpakke hjemmefra og Farris (Så slipper jeg Ramløsa) fra kiosken på TRF.:cool:
Tviler på at du får med flaska igjennom sikkerhetskontrollen;)
Jarlabanke Vking
05-03-2014, 23:36
Skal fly BGO-TRD på fredag med avgang klokken 09:00.
I min electronic ticket står det "Meal".
Hva kan jeg forvente? For det første trodde jeg frokost gjaldt avganger før klokken 09, men nå har jeg en avgang på slaget 09.
da får du frokost! :-)
peterfox
06-03-2014, 00:13
Det er vel en kiosk også etter sikkerhetskontrollen på TRF, så lamme er vel ikke Sandefjord Lufthavn AS?
Trenger vel ikke matpakken, men vil du har litt vin på flyet, så kan du jo kjøpe dette på taxfree før avgang. :)
Tror faktisk jeg hadde gjort dette på pur f...
Trenger vel ikke matpakken, men vil du har litt vin på flyet, så kan du jo kjøpe dette på taxfree før avgang. :)
Tror faktisk jeg hadde gjort dette på pur f...
He-he ingenting er som på Aeroflot hvor man faktisk ser taxfree flasker bli konsumert i høyt antall. ^_^
Reiste Biz med SK996 fra Beijing i går, ikke noe tilbud om Musserende pre departure der ivertfall.
Reiste Biz med SK996 fra Beijing i går, ikke noe tilbud om Musserende pre departure der ivertfall.
Sist søndag var det musserende pre departure drink
KLM 1200
06-03-2014, 22:23
Hmm, ingen frokost innenriks før 9. SAS sier de vil selge biletter til en rimeligere penge, pga. Markedsundersøkelse. Idag koster SVG-BGO koster 469kr på salg nå, i fjord kostet det 369kr med frokost. Det er noe som skurrer her??
De vil nok teste litt for å se betalingsviljen for EuroBonus..
Hvordan blir nå dette for de som meg som har kjøp billett på et tidspunkt hvor frokost var inkludert? Vil man få refundert deler av billetten?!
KLM 1200
07-03-2014, 07:00
Hvordan blir nå dette for de som meg som har kjøp billett på et tidspunkt hvor frokost var inkludert? Vil man få refundert deler av billetten?!
Hadde det vært meg så hadde jeg krevd dette, du får jo ikke det du betalte for i utgangspunktet. Blir jo akkuratt som hvis du skulle kjøpt bil med vinterdekk og selgeren sa, beklager, men det er jo ikke snø i SVG. Så du trenger det ikke. Men alikevell betalt! :-)
Hva er egentlig forskjellen på dette og Norwegian sin "Dreamliner opplevelse"? SAS har solgt en opplevelse som inkludert frokost, evnt drikke til maten, og leverer ikke dette som avtalt til kunden. Bør man få tilbake 10 % av billettprisen i dette tilfellet også?
Flight Cancelled
07-03-2014, 12:59
Hva er egentlig forskjellen på dette og Norwegian sin "Dreamliner opplevelse"? SAS har solgt en opplevelse som inkludert frokost, evnt drikke til maten, og leverer ikke dette som avtalt til kunden. Bør man få tilbake 10 % av billettprisen i dette tilfellet også?
Det å fly dreamliner er en opplevelse, og kan ikke måles i verdi når det er et en måte produktet (flyreisen) levers på (jeg syntes 10% refusjon er ganske rettferdig). Frokost derimot er et konkret tilleggsprodukt som man får beskjed er med når man bestiller. Jeg ville klagd og krevd penger tilbake (ikke nødvendigvis 10%), eller frokost servert, hadde jeg bestilt en innenlandsreise i god tid før annonseringen om at frokost fjernes med reisedato etter dette.
Hmm, ingen frokost innenriks før 9. SAS sier de vil selge biletter til en rimeligere penge, pga. Markedsundersøkelse. Idag koster SVG-BGO koster 469kr på salg nå, i fjord kostet det 369kr med frokost. Det er noe som skurrer her??
Skulle ikke frokosten først kuttes etter 30 mars?
Dag Viking
07-03-2014, 13:48
SAS kan jo ta et goodwill stunt, og sende en frokostvoucher på mail eller i post til alle som bestilte reisen før frokost-kuttet ble offentlig, som har avgang etter 30.mars.
Koster minimalt, og det gir kanskje et positivt presseoppslag hvis de spiller kortene riktig.
SAS kan jo ta et goodwill stunt, og sende en frokostvoucher på mail eller i post til alle som bestilte reisen før frokost-kuttet ble offentlig, som har avgang etter 30.mars.
Koster minimalt, og det gir kanskje et positivt presseoppslag hvis de spiller kortene riktig.
Helt enig, noe lignende burde DY og gjort. Mer goodwill, mindre klager, liten kostnad.
Det gjorde de vel for leeeenge siden når de la om produktet til noe dårligere om jeg ikke husker feil? Gjenstår å se hva som skjer nå.
Jeg hadde domestic Travel Pass i en del år, og når de kuttet servering på innland i år "2000-og-crtmonitor", fikk jeg 2 måneders forlengelse av kortet (eller var det 1 mnd... hmm... tror det var 2).
Søt fotnote Dette var fremdeles i ungdommen (tydeligvis) av reise med kort, da jeg stod på Evenes og skulle dra kortet i gate. Magnetstripen var dårlig og baksiden av kortet usignert. Gate agenten mente at kortet dermed ikke var gyldig. Det hjalp ikke at reisen var booket med kortet og at jeg hadde med pass og førerkort. Jauda.
Det gjorde de vel for leeeenge siden når de la om produktet til noe dårligere om jeg ikke husker feil? Gjenstår å se hva som skjer nå.
Nja, de har i alle fall gjort om opptjening av poeng for en del klasser hos partnere uten kompensasjon for de som allerede har bestillt. Ved henvendelse til de, hadde de ingen hensikt å kompensere, men viste til reglene som gjorde dette mulig uten kompensasjon.
Om dette er representativt, er vel ikke sannsynligheten for kompensasjon så stor.
Skuggenheimer
08-03-2014, 12:53
He-he ingenting er som på Aeroflot hvor man faktisk ser taxfree flasker bli konsumert i høyt antall. ^_^
Hehe en god observasjon som jeg kan bekrefte. For noen dager siden på vei i Biz til PEK(velger stort sett alltid SU el AY pga gode connection tider fra OSL)så var det så høy partyfaktor at jeg så meg nødt til å åpne min black label for ikke å bli uglesett av de andre..
Syntes ideen om å sende ut frokostvoucher til de som bestilte før var en glimrende ide. Evt bare et gavekort på, f.eks 70kr som kunne brukes til hva som helst fra menyen.
Hehe en god observasjon som jeg kan bekrefte. For noen dager siden på vei i Biz til PEK(velger stort sett alltid SU el AY pga gode connection tider fra OSL)så var det så høy partyfaktor at jeg så meg nødt til å åpne min black label for ikke å bli uglesett av de andre..
Kan i aller høyeste grad bekrefte det samme på ruta til HKG. Endel livredde kinesere som sannsynligvis hadde sin siste tur med Aeroflot. Ble mange konfiskerte flasker, men det hadde en tendens til å stadig dukke opp nye.
Skuggenheimer
08-03-2014, 19:55
Kan i aller høyeste grad bekrefte det samme på ruta til HKG. Endel livredde kinesere som sannsynligvis hadde sin siste tur med Aeroflot. Ble mange konfiskerte flasker, men det hadde en tendens til å stadig dukke opp nye.
Hehe joda noen kinesere så litt brydde ut men kabinpersonalet tror bryr seg ikke så mye
men må vel ta det de "ser". Min kinesiske sidekamerat gikk løs på sin nyinnkjøpte Hennessy(han var veldig opptatt av svenske tjejer)..
Star Flyer
21-03-2014, 12:42
Er det nye ombordproduktet i gang nå?
Husker i alle fall at når braathens innførte best og back så fikk alle som hadde bestillt før skillet ble innført plass i "Best" siden det i bestillingen sto at mat var inkludert. Vi var derfor et helt skolekorps som fløy "Best" fra FBU til LGW...
Justering fortsetter, fra og med 26. mars kan man kjøpe de beste setene også på kortdistanse-flyvninger til kr 99. Dermed unngår man å havne i 22-timerskøen som inn till nå har vært vanlig for Go-kunder uten status. Det sies at tilsvarende bestillingsmulighet med ekstra betaling kan forventes også innenlands i SAS sitt nett. Forresten, den prisen var det noe kjent med, men SAS sier at dette salget av seter for et gebyr er for de få som har spesielle seteønsker.
Kilde: http://www.check-in.dk/SAS-indfoerer-gebyr-for-saedereservation
Superhai
21-03-2014, 16:40
Syntes ideen om å sende ut frokostvoucher til de som bestilte før var en glimrende ide. Evt bare et gavekort på, f.eks 70kr som kunne brukes til hva som helst fra menyen.
Det dukket opp en notis, for de som har bestilt før endringene trer i kraft, så vil man få dekket utlegg for frokost eller alkohol (opptil 150 kr), etter å ha tatt kontakt med customer relations.
Kilde: http://www.check-in.dk/SAS-indfoerer-gebyr-for-saedereservation
Evt: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121779&page=3 ;)
Evt: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121779&page=3 ;)
Men kanskje også relevant i denne tråden...;)
KLM 1200
21-03-2014, 21:13
Det dukket opp en notis, for de som har bestilt før endringene trer i kraft, så vil man få dekket utlegg for frokost eller alkohol (opptil 150 kr), etter å ha tatt kontakt med customer relations.
Hvor fant du dette? :-)
Må le litt av Sandstø i SAS hentet fra E24:
...det mest nødvendige på en reise, som bagasje og setevalg, kaffe, te, aviser og Eurobonus skal fortsatt være gratis.
Det mest nødvendige som kaffe, te, aviser og Eurobonus..:p
http://e24.no/naeringsliv/sas-utvider-gebyrordning-for-setevalg/22817242
Må le litt av Sandstø i SAS hentet fra E24:
Det mest nødvendige som kaffe, te, aviser og Eurobonus..:p
http://e24.no/naeringsliv/sas-utvider-gebyrordning-for-setevalg/22817242
Å dæven: "Plus»-bilettene tilsvarer første klasse. (...)". Frå faktaboks i artikkelen. Sidan GO er siste, må Plus ved først, kanskje? :)
Å dæven: "Plus»-bilettene tilsvarer første klasse. (...)". Frå faktaboks i artikkelen. Sidan GO er siste, må Plus ved først, kanskje? :)
Hadde ikke det bare vært fint? Da kunne man kjøpt reiser med lifemiles i First fra Oslo!
Altitude
23-03-2014, 19:39
Snakk om å vinne jackpot. Jeg flyr OSL-LHR i Plus onsdag ettermiddag, og får ikke det oppgraderte produktet. (...)
Jeg flyr OSL-LHR flere ganger fra neste uke (april). SAS GO og Norwegian var begge (sic!) dyrere enn BA Club/business. Ved én anledning var SAS billigste GO-sete tett på det dobbelte av BA i Club, som jo fortsatt er et ekte business-produkt.
Gjett hva jeg booket? Igjen...
Selv om mitt hjerte tidvis banker for SAS, min gamle arbeidsgiver, tar jeg meg ofte i å undre over hva de driver med.
hanswest
01-04-2014, 15:19
Da er det nye kveldsmåltidet testet, på tur fra Stuugart til København i en Cr900. Det manglet Orrefors-glass og varme rundstykker, men boksen før og etter åpning så i alle fall slik ut:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-03-31181103_zps44f66fe5.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-03-31181103_zps44f66fe5.jpg.html)
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-03-31181153-3_zps4a0ef983.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-03-31181153-3_zps4a0ef983.jpg.html)
Kaka ble ikke testet, men resten smakte ganske bra. En klar forbedring når man flyr ofte, og spesielt på ettermiddag/kveld.
FlightDeck
01-04-2014, 15:35
Slutt på sandwich på en del av de kortere Europa-rutene?
Jf. begrensningene omtalt her:
http://viewer.zmags.com/publication/f1e8f46b#/f1e8f46b/1
Gin&tonic for 600 EB point ser ud til at være en bargain sammenlignet med andre EB-priser. Eller er det en fejl?
Hei Superhai. Skal ein gjere det før eller etter reisa? SAS Chat sa at eg måtte ta kontakt og få refundert dette i ettertid. Stemmer det? Vi er to som reiser, så då tel det jo litt.
Nå blir de nye måltidene introdusert? Så ikke noe av det på vei til London forrige uke...
Superhai
01-04-2014, 17:11
Hei Superhai. Skal ein gjere det før eller etter reisa? SAS Chat sa at eg måtte ta kontakt og få refundert dette i ettertid. Stemmer det? Vi er to som reiser, så då tel det jo litt.
Ja, du må ta det etter reisen. Ta vare på evt. kvitteringer og send det inn.
Nå blir de nye måltidene introdusert? Så ikke noe av det på vei til London forrige uke...
Sommerprogrammet, og dermed endringene, startet denne uken.
Sommerprogrammet, og dermed endringene, startet denne uken.
Ok..ser at det ligger ny meny ute nå på SAS sine hjemmesider:
http://viewer.zmags.com/publication/f1e8f46b#/f1e8f46b/2
dette må jeg si er et steg i riktig retning :)
Skuffende med bare Wasa sandwich på 1t50m TOS-OSL, kommer faktisk til å savne wrapen....
Skuffende med bare Wasa sandwich på 1t50m TOS-OSL, kommer faktisk til å savne wrapen....
Ikke engang sandwicher?! Godt jeg fikk med dette før jeg skal spise "middag" på SAS plus neste uke...
Eg kjem ikkje mykje borti det sjølv, men litt rart at heimemarknaden ikkje får noko som helst skikkelig servering bortsett frå frukost. At det er null og nix att på GO er vel så.
Slutt på sandwich på en del av de kortere Europa-rutene?
Jf. begrensningene omtalt her:
http://viewer.zmags.com/publication/f1e8f46b#/f1e8f46b/1
Tørt Vasa knekkebrød var det eneste de kunne tilby på HEL-OSL i går i alle fall. Du kan ikke være sulten (og betalingsvillig) når du reiser i Norden lenger ^_^
Stemmer det at det ikke er noen ting i sør lenger heller? Ikke en sjokolade, en øl... Ingenting? (utover kaffe)
Forstod det ikke helt av menyen, men mener å ha hørt det.
FlightDeck
02-04-2014, 22:01
Skal bli spennende å se hva jeg får i SAS Plus t/r Oslo-Tromsø på fredag ... Synes det er overraskende hvis de bare serverer muffins og knekkebrød på lange innenlandsruter (med unntak av frokost). De der Wasa-knekkebrøene holder jeg meg langt unna!
The Ticketor
02-04-2014, 22:03
Én ting virker temmelig sikker - uansett hvilket konsept de innfører på de rutene her, så vil forvirringen fortsette.
Nå er det kun snacks som gjelder. Samt kald drikke. Om det også betyr alkohol, som menyen nå sier, vet jeg ikke. Skal teste i morgen. Uansett, så er det ikke lenger drap class.
Nå er det kun snacks som gjelder. Samt kald drikke. Om det også betyr alkohol, som menyen nå sier, vet jeg ikke. Skal teste i morgen. Uansett, så er det ikke lenger drap class.
Det var inkludert mellom Bergen og Oslo i ettermiddag i det minste...
Tørt Vasa knekkebrød var det eneste de kunne tilby på HEL-OSL i går i alle fall. Du kan ikke være sulten (og betalingsvillig) når du reiser i Norden lenger ^_^
Det ble servert sandwitch med ost og skinke i går CPH-OSL i Plus, desserten ble en Lindt(?) sjokolade med cookies/cream :-)
Så nå er det plutselig ikke ulovlig lenger altså? Akkurat.
Nå er i alle fall forvirringen her i stua total. Hva venter meg når jeg f.eks. søndag skal fly til TRD fra TOS? Ingenting (annet enn kaffe/te), antar jeg? Fredagen etter regner jeg med at det blir frokost siden avgangen fra TOS til OSL er 0830? Hva serveres på neste leg som er OSL-CPH og deretter CPH-MAN (i plus)?
Nå er i alle fall forvirringen her i stua total. Hva venter meg når jeg f.eks. søndag skal fly til TRD fra TOS? Ingenting (annet enn kaffe/te), antar jeg? Fredagen etter regner jeg med at det blir frokost siden avgangen fra TOS til OSL er 0830? Hva serveres på neste leg som er OSL-CPH og deretter CPH-MAN (i plus)?
Frokosten er fjernet i minus, men finnes fortsatt (i en eller annen form) i plus.
Frokosten er fjernet i minus, men finnes fortsatt (i en eller annen form) i plus.
Betyr det også at det ikke er annet enn et Wasa-knekkebrød (+ snacks) å kjøpe i minus?
Nå er jeg riktignok booket i Plus denne gangen, men normalt sett ikke.
Blir spennende å se når jeg har en liten turnè i plus den kommende uken, hva mna får av mat på de forskjellige rutene.. :)
Uansett bedre innenlands enn andre der man ikke engang får kjøpe noe fra TRD-OSL...
Kim
kosvines
03-04-2014, 10:12
Betyr det også at det ikke er annet enn et Wasa-knekkebrød (+ snacks) å kjøpe i minus?
Nå er jeg riktignok booket i Plus denne gangen, men normalt sett ikke.
Jeg har funnet ut av når jeg reiser i Go (gjør som oftest det i jobbsammenheng innenriks) så tar jeg utgangspunkt i å skaffe meg mat og drikke før (eller etter). SAS virker ikke helt konsekvente i hva de laster opp.
Litt info om første dag (1. april) etter nytt konsept i PLUS:
Kl 07:35 BGO-TRD: Frokost eske med litt pålegg, youghurt og varme rundstykker
Kl 15:30 TRD-OSL: Som før - tilbud av snack og drikke fra vognen
Kl 17:10 OSL-CDG: Eske med plastlokk og 3 retter. Velsmakende, Tuna krem til forrett, Hosein kylling til "hovedrett" og en muffins til dessert. Også en liten sjokolade bit. Helt greit
Litt treghet i servering pga nytt konsept, men alt i alt en oppgradering. Regner med at en fortsatt kan velge alternativ fra vognen
Og så 3/4 kl 14:05 CDG - OSL i Plus
God salat med svinefillet, i ny innpakning med plastlokk. Varme rundstykker i tillegg. Også fritt valg fra vogn.
FlightDeck
04-04-2014, 22:25
Fløy t/r Oslo-Tromsø i SAS Plus i dag. Til frokost var det som ventet frokostboks med yoghurt, pålegg (ost/skinke) og appelsinjus, samt varme rundstykker, veldig mye bedre enn det man får innen Sør-Norge. I ettermiddag var det bare snacks og drikke - ikke noe sandwich, wrap, salat eller noe å spise, slik som før på Oslo-Nord-Norge, noe jeg synes er merkelig på en rute med 1 time og 50 minutter flytid. Men merket meg at alle passasjerer fikk sjokolade til kaffen og at crewet nærmest kastet sjokolade etter folk. Dessuten var de flinke til å pushe varer på passasjerer i Plus.
Star Flyer
04-04-2014, 22:41
En litt frustrert Plus-passasjer her nå som akkurat har landet.
På en flyvning på 3,5 time fra København med avgang etter kl.18 var det kun sandwich og wrap om bord (!). Jeg var sulten og spurte om begge deler, men det kunne de ikke gi (det skulle være nok til alle). En wrap og en øl på 3,5 time i Plus...
Plastglass som vanlig.
I Scanorama var det minst 5 sider som handlet om det nye ombordkonseptet.
Nå er jeg luta lei av SAS sin "selvskryt" av et produkt som ikke finnes.
Er skuffet og oppgitt over SAS...
OSL-BRU i ettermiddag var svinefilet og salat i Plus. Ganske OK. I tillegg var det bare å ta snacks fra tralla
http://img.tapatalk.com/d/14/04/05/pe7aqepy.jpg
Kan man så oppsummert si følgende?
- På innland er det stort sett bare elendighet (men i Plus har man fortsatt frokost).
- På utland er det også elendighet, hvis du ikke flyr i Plus på ettermiddagene på noen destinasjoner (til BRU/CDG får man mat; fra CPH får man kun småtterier selv på ettermiddagen og 3.5 timers flygning).
- Flyr man Go så har man mistet frokosten innenlands, og jevnt over et dårligere tilbud ellers enn før.
Man får kjøpt frokostboksen i Go på innland for ikke mindre enn 70 penger..
- På utland er det også elendighet, hvis du ikke flyr i Plus på ettermiddagene på noen destinasjoner (til BRU/CDG får man mat; fra CPH får man kun småtterier selv på ettermiddagen og 3.5 timers flygning).
.
Vil ikke si det, ihvertfall fra OSL var det også det vanlige valget av salat, wrap eller sandwicher til salgs i Go såvidt jeg kunne se
peterfox
05-04-2014, 00:13
Man får kjøpt frokostboksen i Go på innland for ikke mindre enn 70 penger..
Kostpris på 14,60 + handling
Star Flyer
05-04-2014, 00:46
- På innland er det stort sett bare elendighet (men i Plus har man fortsatt frokost).
- Flyr man Go så har man mistet frokosten innenlands, og jevnt over et dårligere tilbud ellers enn før.
Det tror jeg vi kan si. Veldig spent på returen til CPH - den går etter klokken 16...
Stakkars de som reiser på de lange innen-nordiske rutene. OSL-LYR på 2t50min med Wasa knekkebrød. Det er flaut.
FlightDeck
05-04-2014, 10:03
Elendighet er vel å ta i - det som er negativt (og rart!) er at de har fjernet sandwich eller noe annet spiselig innen Norden. Utenfor Norden skal man få dette (og et eget måltid etter kl. 16) på alle ruter med unntak av Stavanger-Aberdeen, Göteborg-Berlin, København-Bremen/Gdansk/Hannover/Hamburg/Palanga/Poznan/Berlin/Wroclaw. Det er også negativt at dette unntaket har blitt innført på flere ruter der man tidligere fikk noe å spise.
Det er selvsagt negativt at frokost er fjernet i SAS Go på innenlands, men synes egentlig det er positivt at de har laget et klart skille mellom klassene og at konseptet ikke blir så rotete som tidligere. Merker meg ellers at SAS endelig har fått på plass en felles meny - og at de ikke lenger har en egen for Norge.
OSL-BRU i ettermiddag var svinefilet og salat i Plus. Ganske OK. I tillegg var det bare å ta snacks fra tralla
http://img.tapatalk.com/d/14/04/05/pe7aqepy.jpg
Ser veldig bra ut dette da! Synes selv det var litt kjedelig med øl og chips fra Tromsø til Oslo i går ettermiddag (like lang tur som Brussel), men hadde sørget for å spise noe på forhånd på flyplassen. Smekkfull 737-800 og 24 passasjerer i Plus.
Noen rapporte at det ble delt ut alkohol i Plus innenriks, er det noen som kan bekrefte det? Det står ikke i menyen at alkohol koster noe i Norge i Plus.
Hmm... Tittet på menyen til Norwegian nå. De har jo plutselig fått et svært mye bedre tilbud på lange flyvninger de da. Der er det varme retter og alt mulig (over 2,5 timer).
Vet ikke hvordan det er på innland og korte flighter, da jeg helt ærlig ikke har fløyet dem på så lenge jeg kan huske.
FlightDeck
05-04-2014, 11:51
Noen rapporte at det ble delt ut alkohol i Plus innenriks, er det noen som kan bekrefte det? Det står ikke i menyen at alkohol koster noe i Norge i Plus.
Ja, det er blitt gratis innenlands - noe som jo er en stor forbedring.
Ja, det er blitt gratis innenlands - noe som jo er en stor forbedring.
Veier jo nesten opp for tapet av wrapen det ;-)
Kan også bekrefte alkohol på innland.
Yes..Endelig en fredagspils i Plus… nå var det plutselig lovlig igjen, gud vite hvem som kokte i hop forklaringen om at dette var ulovlig for inntil forrige måned.
TigerBlack
05-04-2014, 13:10
Om Kostpris på 14,60 + handling = 70 kr stemmer så om man da ønsker mat ombord vil det klart lønne seg å kjøpe denne, om man velger den betraktlige dyrere biletten der maten er inkludert og du ikke trenger noe av det andre, sitter du plutselig med en matboks (med flymat standard) med påsatt prislapp som en brutal lunchbuffet på Grand Hotell bare kan drømme om.. Kan fort bli alt fra en 5-600 kr og oppover hvis man har alternativet til en veldig rimlig bilett..
Spørs om ikke SAS priser seg ut av markedet til en viss grad her. Men er jo på langtnær alle som ser dette sånn helt med en gang også
Spørs om ikke SAS priser seg ut av markedet til en viss grad her. Men er jo på langtnær alle som ser dette sånn helt med en gang også
Alle har stive priser på mat og drikke ombord. Sjekk halvlitersprisen ombord på internasjonale flighter og ta i betraktning at det er avgiftsfritt...
TigerBlack
05-04-2014, 14:22
Vel det er jo ikke bedre på de vanlige utestedene.. en halvliter har en snitt innkjøpspris på ca 28 kr/stk (ifølge tall fra 2013)
Nå aner jeg ikke hva prisen er ombord, men som du sier. når det i tillegg er avgiftsfritt går alt mer eller mindre rett i lomma på selskapet.
Nå er jeg på ingen måte verdens største øldrikker.. sist jeg tok en halvliter eller to var etter flyshowet i Bodø i 2012.. Da var det vel ca 90 kr stk mener jeg å huske.
Vel det er jo ikke bedre på de vanlige utestedene.. en halvliter har en snitt innkjøpspris på ca 28 kr/stk (ifølge tall fra 2013)
Trekk fra avgifter, mva o.l. når man er på internasjonal flight. Tipper at en boks Carlsberg ikke koster veldig mye i CPH, de selger den for 75 kr/halvliter.
Superhai
05-04-2014, 17:29
Spørs om ikke SAS priser seg ut av markedet til en viss grad her.
Husk at pristabellen for Go og Plus overlapper, og at det er ikke bare mat som er forskjellen.
chrisljo
05-04-2014, 17:33
Husk at pristabellen for Go og Plus overlapper, og at det er ikke bare mat som er forskjellen.
Jepp, fleksibilitet og lounge/fast track/business checkin er vel gjerne mer verdsatt enn maten.
Det er jo sånn sett også irrelevant hva innkjøpsprisen på maten de selger er. Det eneste som teller er hva folk er villig til å betale.
Det er lov å tjene penger.
Det er jo sånn sett også irrelevant hva innkjøpsprisen på maten de selger er. Det eneste som teller er hva folk er villig til å betale.
Det er lov å tjene penger.
Det har du rett i. Men nå har de gjort det sånn at betalingsvillige passasjerer (f.eks. meg på Tromsø-tur) ikke finner noe å bruke penger på.
Flight Cancelled
06-04-2014, 22:37
Det har du rett i. Men nå har de gjort det sånn at betalingsvillige passasjerer (f.eks. meg på Tromsø-tur) ikke finner noe å bruke penger på.
Noe som er helt naturlig. SAS maksimerer profitt ved å sette den prisen de tjener mest, noe som fører til at de med betalingsvillighet over marginalkostnad men under salgspris ikke får kjøpt noe.
slankebrusmannen
06-04-2014, 23:42
SAS maksimerer profitt ved å sette den prisen de tjener mest
Er det egentlig noe ved dette selskapets historie som skulle tilsi at de plutselig skal ha fått dette til denne gangen?
Nå har altså SAS atter tilpasset produktet sitt, dog bare deler av det denne gangen, til Norwegian. Når det da ikke er noen forskjell mellom dem, blir pris avgjørende, og da taper SAS. Det er også et brudd med måten de har prøvd å fremstå de siste årene, der de med en viss suksess har greid å gjøre seg forskjellig fra nevnte konkurrent. Jeg er skeptisk og tror det de først og fremst kommer til å oppnå er å miste passasjerer.
jameson82
06-04-2014, 23:57
Er det egentlig noe ved dette selskapets historie som skulle tilsi at de plutselig skal ha fått dette til denne gangen?
Nå har altså SAS atter tilpasset produktet sitt, dog bare deler av det denne gangen, til Norwegian. Når det da ikke er noen forskjell mellom dem, blir pris avgjørende, og da taper SAS. Det er også et brudd med måten de har prøvd å fremstå de siste årene, der de med en viss suksess har greid å gjøre seg forskjellig fra nevnte konkurrent. Jeg er skeptisk og tror det de først og fremst kommer til å oppnå er å miste passasjerer.
Det er jeg redd du kan ha helt rett i.
Hva om SAS istedet hadde lagt på alle T/R med 300-400 kr og heller kjørt slagordet: "litt, dyrere, for reisens skyld"
Gitt bra mat i pluss og brukbar mat i go gratis slik som de andre nettverkselskapene i Europa.
De må skille seg ut i hennhold til DY og slik det er nå forsøker de å være så like som mulig
Dag Viking
07-04-2014, 00:32
Det er jeg redd du kan ha helt rett i.
Hva om SAS istedet hadde lagt på alle T/R med 300-400 kr og heller kjørt slagordet: "litt, dyrere, for reisens skyld"
Gitt bra mat i pluss og brukbar mat i go gratis slik som de andre nettverkselskapene i Europa.
De må skille seg ut i hennhold til DY og slik det er nå forsøker de å være så like som mulig
Slagord som inneholder "dyrere" pleier vel aldri slå spesielt godt an?
Personlig så synes jeg det blir merkelig å betale 300-400kr for bedre mat og drikke ombord på en typisk 40 minutter lang flytur. Det er mye jeg kan sette pris på når jeg flyr innenriks, men mat og drikke utover kaffe, øl, muffins og pringles er ikke blandt de.
Hei.
Noen som vet hvordan servicen ombord er i SAS Plus på direkteruten mellom Oslo og Longyearbyen? Flytid er 2 timer 50 min., men regnes dette som innenriksrute mtp. matutvalg og dråpetilgang?
Innland. Det betyr nå akkurat det samme som intraskand. Knekkebrød og chips er menyen, samt noe snacks. Alkohol får du dog nå.
Champisen er tilbake på menyen i biz ihvertfall, opplevde det på PVG-CPH i går. Er ihvertfall ikke tvil om hva jeg tok.
joamykle
08-04-2014, 09:56
Champis har da aldri vært av menyen i business, ble bare kuttet som pre-departure drikke en periode...
Champis har da aldri vært av menyen i business, ble bare kuttet som pre-departure drikke en periode...
Denne forstår jeg ikke helt. Sjampis har vel alltid vært en del av menyen, med ikke som pre-departure drikke i en periode.
joamykle
08-04-2014, 11:49
Kanskje dårlig formulert av meg, men hvis du leser en gang til så er det nettopp det jeg skriver :)
Kanskje dårlig formulert av meg, men hvis du leser en gang til så er det nettopp det jeg skriver :)
OK, lest på nytt, og da ser vi ut til å være enige :-)
Møtte en reisegruppe av nordmenn i Shanghai nettopp som hadde kommet med SAS, og de var mildt sagt lite begeistret over den "nye" servicen. Hadde visst vært lite pop at man ikke fikk alkohol inkludert. Og når det så også gjaldt andre drikkevarer ble det sagt mye om "aldri mer SAS".
Nå overdriver sikkert denne gjengen noe, men det kan da umulig være bra reklame for SAS i all den tid da folk forventer å slippe å betale for ting interkontinentalt. Flere av de samme sammenlignet med KLM og Lufthansa og sa billetten ville gå dit neste gang med mindre SAS utkonkurrerte på pris (noe vi alle vet sjelden er tilfelle).
jameson82
08-04-2014, 15:44
Slagord som inneholder "dyrere" pleier vel aldri slå spesielt godt an?
.
Evergood har levd bra på å være dyrere i mange år.
Det er en vedtatt sannhet at SAS er dyrere enn DY(selv når de ikke er det) så kunne vært en dristig men smart måte å markedsføre seg på. Avsluttet med en spinn på at det "er ikke sikkert vi er dyrere heller"
sail4fun
11-04-2014, 06:41
Hei.
Noen som vet hvordan servicen ombord er i SAS Plus på direkteruten mellom Oslo og Longyearbyen? Flytid er 2 timer 50 min., men regnes dette som innenriksrute mtp. matutvalg og dråpetilgang?
Forstår det slik at det er en endring på gang (fra i går?) på OSL-LYR...
Jeg unngår bevisst SK på LH nå. Prisene til SK er som regel relativt høye, og når andre selskaper inkluderer mye mer i pristilbudet, så velger jeg bort SK.
Er vel bare cattleclass (go) som har kjipe vilkår på longhaul. Sist tur over dammen med plus ( i feb ) så fikk jeg så mye jeg ville av de fleste drikkevarene.
Forstår det slik at det er en endring på gang (fra i går?) på OSL-LYR...
Affirmative.
VirreVapp
14-04-2014, 10:56
Det er vel nå? gratis øl/vin også i Plus innenlands ??? Var en kabinansatt som nevnte det til han på 2C i går da jeg fløy...
FlightDeck
14-04-2014, 11:30
Det er vel nå? gratis øl/vin også i Plus innenlands ??? Var en kabinansatt som nevnte det til han på 2C i går da jeg fløy...
Ja, det er gratis alkohol innenlands - men det er jo et problem at det ikke er noe annet enn snacks og drikke på de lengste innenriksrutene.
Ja, det er gratis alkohol innenlands - men det er jo et problem at det ikke er noe annet enn snacks og drikke på de lengste innenriksrutene.
Og på internordisk. Kun snacks er for dårlig synes jeg. Litt å spise er viktigere en gratis alkohol i mine øyne
FlightDeck
14-04-2014, 13:02
Og på internordisk. Kun snacks er for dårlig synes jeg. Litt å spise er viktigere en gratis alkohol i mine øyne
Ja, de har for en gangs skyld prøvd å forenkle tilbudet om bord ved å dele inn i innenfor Norden og utenfor Norden. I utgangspunktet fint med en slik tydeliggjøring, men på den andre siden helt håpløst på lange distanser innen Norden. De sparer vel en del på å ikke tilby noe "fersk" mat innen Norden.
Ja, de har for en gangs skyld prøvd å forenkle tilbudet om bord ved å dele inn i innenfor Norden og utenfor Norden. I utgangspunktet fint med en slik tydeliggjøring, men på den andre siden helt håpløst på lange distanser innen Norden. De sparer vel en del på å ikke tilby noe "fersk" mat innen Norden.
DY har vel delt opp i timer og minutter for sitt konsept. En ide for SAS også? DY har forresten null service på alle ruter under 1 time innenlands, de tilbyr noe enkelt på intranordisk, men jeg mener også at dette er delt opp på timer og minutter altså under 1 time og 20 minutter er det enkel service.
Måtte betale for vin nr 2 på trd-bgo i går, mens jeg på trd-cph flighten for 2 uker siden fikk 3 flasker og det var ikke noe problem.
Flyvertinnen sa at det kun var en enhet man fikk i pluss.
Noen som har fått mer enn en enhet innenlands?
Det får stå for hennes regning. Det står ingen steder om begrensninger. Jeg hadde klaget.
På andre enden av drikke-skalaen: Har sas justert bort det å få vatn igjen no? Bad om vatn til gutungen på tur frå OSL i dag. Fekk beskjed om at dei sel flasker. Sa at vi berre treng litt, og fekk ein skvett likevel uten større diskusjon. Spørsmålet kom også på rada bak meg, og flyvertinna sa at ein sel flasker. Korleis det enda fekk eg ikkje med meg. Fekk vatn uten kommentar i jula i allefall. (Vil berre ha svar på spørsmålet mitt, ikkje resten av den gamle diskusjon. Det var sløvt av oss å gløyme å fylle på flaska hans før vi gjekk ombord).
På andre enden av drikke-skalaen: Har sas justert bort det å få vatn igjen no? Bad om vatn til gutungen på tur frå OSL i dag. Fekk beskjed om at dei sel flasker. Sa at vi berre treng litt, og fekk ein skvett likevel uten større diskusjon. Spørsmålet kom også på rada bak meg, og flyvertinna sa at ein sel flasker. Korleis det enda fekk eg ikkje med meg. Fekk vatn uten kommentar i jula i allefall. (Vil berre ha svar på spørsmålet mitt, ikkje resten av den gamle diskusjon. Det var sløvt av oss å gløyme å fylle på flaska hans før vi gjekk ombord).
Det er omvendt fremme. Der har jeg flere ganger bedt om en flaske vann, men får bare i glass, med beskjed om at de kommer rundt med påfyll (noe som aldri skjer uten at jeg må plinge på de).
På OSL-BRU sist helg fikk Plus flaske gratis når vi spurte, mens Go fikk gratis glass eller måtte betale for flaske
På OSL-BRU sist helg fikk Plus flaske gratis når vi spurte, mens Go fikk gratis glass eller måtte betale for flaske
Så lenge det er praksisen et det jo greit. Litt kjedeleg å få kommentaren om at "vi sel flasker" slik at ein kjenner seg snyltere...
Ja, det virker som det er et eller annet i den internekommunikasjonen som svikter da servicekonseptet iblant varierer med crewet
The Viking
19-04-2014, 16:31
BCN-ARN i dag i Plus:
Skriver som mange andre gang under på at jeg har blitt servert verdens verste såkalte tunfisksalat; trodde ikke de brukte MUK fra tunfisk?
Tok en wrap som erstatning, men den var bunnfrossen i midten og lunken utenpå. Påpekte dette og ba om en ny, de skulle varme den, glemte naturlig nok å gi meg erstatningswrapen og da jeg påpekte dette var de utsolgt...
Tunfisksalaten er døden, wrap som er kald inni virker som å være vanlig.
Å få noe ordentlig å spise er vel mer verdt enn alkoholen på litt lengre turer både innenriks/utenriks.
Noen som har erfaringer om ettermiddagsmåltidet på Europa (fra kl. 16) tilbys resten av dagen, eller om det etter et gitt klokkeslett kun er valg fra menyen som gjelder?
Ble mindre entusiastisk når flere har fått servert tunfisksalat på pluss, noe som jeg ikke spiser...
Vegasbaby
22-04-2014, 17:05
Nettopp ankommet fra BCN i pluss. Tunfisksalat ble delt ut uten forespørsel. Jeg ba pent om man kunne få noe annet, og etter litt nøling fikk jeg wrap istedet. De sliter tydeligvis med å bli kvitt tunfisken. ..Ikke rart..den så ikke fristende ut.
Nettopp ankommet fra BCN i pluss. Tunfisksalat ble delt ut uten forespørsel. Jeg ba pent om man kunne få noe annet, og etter litt nøling fikk jeg wrap istedet. De sliter tydeligvis med å bli kvitt tunfisken. ..Ikke rart..den så ikke fristende ut.
Jeg mener nå at noe slikt ikke skal være problem , man må da ordne to alternativ til folk ikke alle liker det samme...
Ja, det virker som det er et eller annet i den internekommunikasjonen som svikter da servicekonseptet iblant varierer med crewet
Ei på rada framfor meg i går frå OSL - TRD fekk ikkje eit glas med vatn... Så... Jaja, eg skal la det ligge, men synd om dei kjipar ut på dette.
robertaas
24-04-2014, 11:59
Ei på rada framfor meg i går frå OSL - TRD fekk ikkje eit glas med vatn... Så... Jaja, eg skal la det ligge, men synd om dei kjipar ut på dette.
http://www.sas.no/alltid-med-sas/
"Gratis kaffe/te/vann
Vi serverer kaffe/te/vann på alle våre flygninger*, til alle våre reisende (som ønsker det).
* Med noen få unntak"
Vann never de kun på den norske varianten av siden og jeg har også flere ganger ikke fått det.
Nice. Då har ein jo noko å vise til neste gang :-)
Morsomt om morgenen fra en Vestlandsby til en annen forleden: SK-fly 737-600. 22 rader + en halv rad (to seter til venstre). T.o.m rad 22 var Pluss. På rad 23 satt jeg, alene på Go, i et nesten fullt fly. Reglene tilsier jo at lille meg måtte ta til takke med en kopp kaffe, men hele flyet ellers fikk frokost. Vel, de begynte med et pappkrus og lovte varm drikke når vognen kom. Ved ankomst vognen, synes damen det var for ille, og la diskret en frokostboks på min nesten tomme bordplate. SAS er ikke så verst, da. Men hvordan får de til å selge hele flyet i Pluss? Godt gjort.
Henrik C
24-04-2014, 14:06
Regner med det i hovedsak skyldes firmaavtaler med gode priser i Plus, så alle de ansatte blir booket inn der som standard. Hvis det også er en populær oljerute med høyt belegg og på tidspunkt hvor det er mange forretningsreisende er det vel fort gjort å ende opp med et fåtall plasser ledig i Go.
Star Flyer
24-04-2014, 14:07
Mine erfaringer i Plus siste året.
København - Athen (Morgenflyvning)
Frokost med varme rundstykker. Tepper og puter ble delt ut hvis man ønsket.
1 time før landing kom de rundt med snacks, muffins, drikke. En bra flyvning.
Athen - Stockholm (Avgang 12)
En kjip pastasalat lagd i Athen. Ingen ting å skryte av. Ikke tilbud om noe mer snacks på den 4 timers lange flyvningen.
Bergen - Alicante (Morgenflyvning)
Frokost med varme rundstykker. Sjokolade til kaffen. Teppe og pute.
Spurte om jeg vil ha "en til" frokostboks. Veldig behagelig flyvning - og man vet hva man får!
Alicante - Oslo (Avgang 13:40)
Ble servert noe ræl laget i Alicante. De kalte det pastasalat med kylling eller roastbiff. Jeg tok kylling. Kyllingbitene var tydelig kommet fra en hermetisk boks. Knøttliten porsjon.
Roastbeefen var helt brun og bestod for de meste av store deler fett og sener.
Ingen tilbud om mer snacks etterhvert.
København - Palma (Avgang 18:00) - Kveldsmåltid med Orrefors?
Hadde gledet meg til å prøve kveldsmåltidet! Så får vi spørsmål om vi vil ha sandwich med kylling eller ost? Ble utrolig skuffet her. Tilbyr sandwich på en 3,5 timer lang flyvning.
Drikke ble servert i plastglass (også skuffende).
Heldigvis var crewet blide og kom jevnlig ut med mer drikke, potetgull, sjokolade, muffins til de som ville ha.
Palma - København (Avgang 17:00) - Kveldsmåltid med Orrefors?
Etter en skuffet tur på vei ned, var jeg forberedt på sandwich - og det var det som jeg ble tilbudt.
Spurte litt krasst og henviste til menyen - hvor det stod om kveldsmåltidet og Orrefors glass.
Etter opplevelsene fra Alicante, tenkte jeg at det ble lastet opp mat i PMI - og at dem ikke hadde dette kveldsmåltidet.
Men etter mye mas satt jeg plutseligmed både kveldsmåltid og Orreforsglass på bordet :) Jøss...
Min personlige konklusjon:
Etter å ha prøvd SAS på Syd-Europarutene med svensk, dansk og norsk besetning (fra OSL/ARN/CPH) er alle ganske like hvordan de opptrer. Frokostflyvningene er hyggelige, mens utover dagen daler både servicen og maten.
Min erfaring i påsken:
10. April, OSL-KRS: Te/kaffe i hele flyet. Ingen tralle for Pluss.
21. April, KRS-OSL: Te/kaffe i hele flyet. Tralle i plus. Ikke salg i GO
Begge flygingene var relativt fulle. Men 8 rader Pluss ned og 3 Opp igjen.
Basse-HAU
24-04-2014, 16:45
Morgenfly HAU-OSL i dag i pluss, varme rundstykker, litt bløte rundstykker og hardt smør er dårlig kombinasjon, men ellers greit og liker at de heller har varme rundstykker enn ett dags gammelt ferdig påsmurt rundstykke. RundstykkER er vel å ta litt i, ett er vel rette ordet, da man sikkert kan be om flere, men er jo ikke pålegg til mer enn 1.
Tar en oppsummering av mine erfaringer i Plus det siste året.
Bergen-Malaga (avgang klokken 14:00):
Her var det full fest, og crewet pushet på meg både laksesalat, sandwich, wraps, muffins, sjokolade og chips. Merk at de kom ut med vognen flere ganger på turen. Drikke var de heller ikke sparsomme på. Til info var vi tre stykker i Plus på denne turen.
Malaga-Bergen (avgang klokken 18:55):
Denne gangen hadde de salat som var produsert i Spania, med noe kylling & poteter. Smakte helt greit, men de spanske sandwichene var ikke på høyde med de norske for å si det sånn. Nok en gang to runder med vognen (samme crew, var på MR).
Bergen - København (avgang klokken 06:00):
Full frokostservering som smakte bra. Tror de kjører en mindre versjon av rundstykkene mellom de skandinaviske landene, men heldigvis kunne jeg få to.
Bergen - København (avgang klokken 1810):
Ingen musserende å anskaffe, og heller ingen Orrefors-glass. Fikk imidlertid både Wasa knekkis, muffins, øl og vann uten sure miner fra det danske crewet om bord. Overhørte at andre passasjerer spurte om sandwich, men de ble fortalt at dette ikke er tilgjengelig mellom de skandinaviske landene.
Bergen - København (avgang klokken 09:55):
En blid besetning med blanding av svensker og dansker. Nok en gang ingen Orrefors-glass, men reisefølget fikk smoothie, muffins og vann uten protester. Jeg kjørte vann og cola. Igjen etterspørsel etter sandwicher.
København - Madrid (avgang klokken 13:00):
Et fantastisk opplagt crew med en purser i storslag insisterte på å gi reisefølget og meg hver sin flaske musserende. I tillegg kom han med Orrefors-glassene til samtlige passasjerer med alkohol i Plus. Tunfisksalaten er vond, og på en tre timers tur hadde det vært greit med et større måltid. Spurte imidlertid ikke om noe mer da vi var mette fra loungen. Kom rundt med varme rundstykker.
Madrid - København (avgang klokken 12:55):
Fortsatt den samme tunfisksalaten. Stod over denne gangen, og gikk heller for en sandwich med kylling som smakte bra. Samboer kommenterte at denne var bedre enn sandwichen vi fikk i januar i år. Muffins også på plass. Hadde ingen skilt mellom Plus og Go, noe den trivelige purseren informerte meg om og beklaget når vi fant plassene våre. Pluss i boken.
København - Bergen (avgang klokken 20:35):
En uinspirert svensk purser som styrte showet, men heldigvis en ung danske som serverte oss. Gikk for smoothie og vann da bilen ventet på Flesland. En dansk mann i sete 1 D tok imidlertid GT, sjokolade, nøtter, øl, chips osv uten protester.
Konklusjon
Tunfisksalaten må de få vekk fort som FY. Laksesalaten var mange klasser over denne. Sandwichene har blitt bedre, men jeg så faktisk ikke noe til den beryktede wrapsen. Overraskende mange blide svensker og Orrefors-glass er på plass på de lengste rutene. Merk at disse vurderingene i hovedsak er basert på turer med crew fra CPH.
Min erfaring i påsken:
10. April, OSL-KRS: Te/kaffe i hele flyet. Ingen tralle for Pluss.
21. April, KRS-OSL: Te/kaffe i hele flyet. Tralle i plus. Ikke salg i GO
Begge flygingene var relativt fulle. Men 8 rader Pluss ned og 3 Opp igjen.
Som regel er det ganske fullt til/fra Krs, typisk ti rader med pluss.
Aldri salg fra vogn, rekker knapt å helle i seg kaffen før flyet skal ned igjen :)
Blir heller ikke klok på serveringen til og fra KRS. Noen ganger er det servering, andre ganger ikke.
Plastglass i pluss opp fra Paris i kveld og, de var rett og slett går tom for glass på turen ned ble det sagt ... Men den franske rødvinen smakte godt i plast og den.
Kveldsmåltidet kom i fin innpakning; god forretts-salat, hovedrett var couscous og svinestek, der couscousen var god, og svinet smakte bemerkelsesverdig absolutt ingenting! Men alt i alt en fin tur hjem og god pluss-opplevelse.
Musserende ble hentet fram på forespørsel, men synes denne Bernard Massard'n er og blir noe skvip, det DY solgte på veien ned er faktisk et godt hakk bedre.
Konklusjon: Likte ideen, innpakningen og doseringen på `kveldsmåltidet´, nå gjelder det bare å få litt smak på maten og. :)
... Men hvordan får de til å selge hele flyet i Pluss? Godt gjort.
Stikkord: Olje ;)
Er det noe særlig forskjell i bevertning mellom sk902 og sk910 på business? Jeg har også hørt rykter om at SAS vil bruke leaset 340 i sommer på enkelte av deres 902 flyvninger. Er det noen som vet noe mer om hvilke dager dette gjelder?
Ble nektet ett glass med vann i Go innenriks sist. Kun flaske mot Betaling. Fra ARN-OSL fikk jeg det gratis av hyggelige svensker... Go figure.
Er det noe særlig forskjell i bevertning mellom sk902 og sk910 på business? Jeg har også hørt rykter om at SAS vil bruke leaset 340 i sommer på enkelte av deres 902 flyvninger. Er det noen som vet noe mer om hvilke dager dette gjelder?
Ingen forskjell. SK har nå et standardisert opplegg for alle langdistanseavgangene. Tror kanskje jeg ville gått for SK 910, da det er enklere å fordøye biffen i syv-tiden enn ett-tiden om natten amerikansk tid.
Mandag og tirsdag er SK 902 satt opp med LN-RKP. Merk at denne har fullstendig flate seter i Business.
Eneste forskjellen i serveringen mellom RKP og de øvrige er at RKP ikke har buffet og espressomaskin i galley.
sail4fun
02-05-2014, 18:12
Ble nektet ett glass med vann i Go innenriks sist. Kun flaske mot Betaling. Fra ARN-OSL fikk jeg det gratis av hyggelige svensker... Go figure.
...noen har ikke levert i hht her....
Flight Cancelled
02-05-2014, 18:25
Mellom ARN og HEL i går med Blue1 (som skal være likt SAS) spurte jeg om et glass vann, og fikk beskjed om at de kun solgte flasker med vann. Spurte på nytt, fikk beskjed om at "you don't get water with SAS", Så påpekte jeg så sa at i følge sidene til SAS skal man få ett glass gratis te, kaffe eller vann. Fikk da et surt svar "Ok you will get a glass of water. But you will have to wait a while." Jeg og en litt forran meg fikk et glass vann rundt 20 minutter senere.
Det var derimot ingen problem med å få en kopp vann på den påfølgende Blue1-flyvningen mellom HEL og CPH.
KristianSk
04-05-2014, 04:03
Jeg måtte betale for vann til London i Go igår, så kan se ut til at SAS har oppgradert produktet på dette området. Hvor lenge kan SAS ta seg betalt som et fullserviceselskap, men levere et lavprisprodukt? Lojaliteten min til SAS er dessverre synkende..
Jeg måtte betale for vann til London i Go igår, så kan se ut til at SAS har oppgradert produktet på dette området. Hvor lenge kan SAS ta seg betalt som et fullserviceselskap, men levere et lavprisprodukt? Lojaliteten min til SAS er dessverre synkende..
Glass med vann skal fortsatt være gratis (må betale for flaske) så høres ut som nok et crew som tolker det litt feil
Fløy HAM-CPH i CRJ900 sist mandag. Flytid 50 min og full brakke. Ingen kaffe eller te i GO. De delte ut en liten juiceboks til hver. Er dette vanlig?
I følge reklamen skal det være gratis kaffe eller te i alle SAS-fly. Nå skal vel det sies at på en så kort tur i et så trangt fly, så er vel dette beste løsningen. Skjønner bare ikke at de hele tiden driver og overselger produktet med gratis internet, kaffe osv.
Fløy HAM-CPH i CRJ900 sist mandag. Flytid 50 min og full brakke. Ingen kaffe eller te i GO. De delte ut en liten juiceboks til hver. Er dette vanlig?
I følge reklamen skal det være gratis kaffe eller te i alle SAS-fly. Nå skal vel det sies at på en så kort tur i et så trangt fly, så er vel dette beste løsningen. Skjønner bare ikke at de hele tiden driver og overselger produktet med gratis internet, kaffe osv.
Ikke kaffe/te på korte flighter ut fra/til CPH. Det var det ikke tidligere heller
Høh? SK har vel aldri oversolgt sitt produkt med gratis internett. Såvidt jeg husker har de vært ganske så misfornøyd med internett i de 737-maskinene de har internett i. Og nå er det en stund siden jeg har flydd SK ut av CPH, men mener bestemt å huske at på CPH-LUX at det aldri var noe kaffe eller te som ble delt ut. (2011)
Høh? SK har vel aldri oversolgt sitt produkt med gratis internett. Såvidt jeg husker har de vært ganske så misfornøyd med internett i de 737-maskinene de har internett i. Og nå er det en stund siden jeg har flydd SK ut av CPH, men mener bestemt å huske at på CPH-LUX at det aldri var noe kaffe eller te som ble delt ut. (2011)
Det jeg mener med oversalg er at når du logger på sas.no, så kommer det opp en fin blå boks med fordeler hos SAS (sikkert i motsetning til DY og lggnende). Der står det: Alltid med SAS til kr. 0,-: Kaffe,te & avis. Ikke noe forbehold om korte turer til/ fra CPH. Https:/www.sas.no
I medlemsfordelene for Eurobonus https://www.sas.no/eurobonus/om-eurobonus/medlemsnivaer/ står det "Gratis WiFI ombord". Synes dette er et forholdsvis bra eksempel på oversalg når under 10% av flåten (10 stk så vidt jeg vet) med varierende stabilitet har WiFI ombord.
Jeg vet selvfølgelig at markedsføring skal bestå av enkle budskap, og at alle unntakene ikke kan taes med i slagordene.
Synes personlig at det er fornuftig å ikke servere kaffe på en slik rute. Må vel også si at denne saken kanskje ikke er den viktigste saken på dette forumet. Ville bare påpeke forskjellen mellom markedsføring og realitet.
Glass med vann skal fortsatt være gratis (må betale for flaske) så høres ut som nok et crew som tolker det litt feil
Min erfaring er at det er ganske mange crew som tolker dette feil, ikke i næreheten av halvparten, men man trenger ikke ta veldig mange turer før man må krangle om vann. Dette er noe SAS bør ta tak i fordi det gir et veldig negativt inntrykk for de som tror de skal få noe, og så plutselig blir nektet. Vil vel tro at SAS bruker noe tillsvarende "mystery shoppers" i etterkant av at de legger om konseptene sine for å se hvordan det fungerer, så det er rart at de enda ikke har fanget opp og fått tatt tak i alle avvikene i forbindelse med gratis vannglass.
Dag Viking
04-05-2014, 15:56
Min erfaring er at det er ganske mange crew som tolker dette feil, ikke i næreheten av halvparten, men man trenger ikke ta veldig mange turer før man må krangle om vann. Dette er noe SAS bør ta tak i fordi det gir et veldig negativt inntrykk for de som tror de skal få noe, og så plutselig blir nektet. Vil vel tro at SAS bruker noe tillsvarende "mystery shoppers" i etterkant av at de legger om konseptene sine for å se hvordan det fungerer, så det er rart at de enda ikke har fanget opp og fått tatt tak i alle avvikene i forbindelse med gratis vannglass.
Så kan man jo håpe at de som er misfornøyde bruker litt tid på å sende en melding til CR og ikke bare skriver på forumet. Det gjør jeg hver gang det er noe jeg synes bør forbedres, eller at de ikke leverer i henhold til praksis.
Det jeg mener med oversalg er at når du logger på sas.no, så kommer det opp en fin blå boks med fordeler hos SAS (sikkert i motsetning til DY og lggnende). Der står det: Alltid med SAS til kr. 0,-: Kaffe,te & avis. Ikke noe forbehold om korte turer til/ fra CPH. Https:/www.sas.no
Ah ok da forstår jeg hva du mener. Når det gjelder sas.no differensierer de ikke mellom WF eller SK når du bestiller på sas.no, selv om det er forskjelliger i produktet mellom de to selskapene. Tydeligvis har de bare kjørt inn en og samme kode på bestillingsbilde som ikke snapper opp forskjellen som faktisk eksisterer. Skal du ta sas.no bokstavelig, er det tydeligvis lounge på TRF når du kjøper plus
Tror dette er forholdsvis nytt. Blant de mange fotnotene i den nye menyen ombord står det noe slikt som at på <en rekke korte ruter> serveres jus p.g.a. kort flytid. Uansett en forbedring. Jeg har ihvertfall aldri fått noe på SVG-BGO før (bortsett fra frokost før kl. 9 da).
SAS har endret teksten til "Vi byr alltid på kaffe og te om bord uansett tid på døgnet." på denne siden i alle fall:
http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/innenriks-norge/
SAS har endret teksten til "Vi byr alltid på kaffe og te om bord uansett tid på døgnet." på denne siden i alle fall:
http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/innenriks-norge/
Men på "Alltid med SAS" får du framleis vatn. :) http://www.sas.no/alltid-med-sas/. Idag og i går var eg trøtt og spurde ikkje/fekk ikkje med meg kva som skjedde rundt meg.