PDA

View Full Version : SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Pages : 1 2 3 [4] 5 6

AirbusTrond
08-06-2015, 23:56
De får legge til "Spis og drikk til dere sprekker, det er dere vel unt" :)

hanswest
09-06-2015, 07:49
Jeg lar meg ikke imponere over de som er ansvarlige for kommunikasjonen her nei, noe som burde vært greit internt kommunisert blir ikke kommunisert, noe av det kommuniseres mer eksternt enn internt, og man undervurderer hvordan negative meldinger blir tatt i mot her ute i verden...

VirreVapp
10-06-2015, 14:13
Jeg lar meg ikke imponere over de som er ansvarlige for kommunikasjonen her nei, noe som burde vært greit internt kommunisert blir ikke kommunisert, noe av det kommuniseres mer eksternt enn internt, og man undervurderer hvordan negative meldinger blir tatt i mot her ute i verden...

Hele denne story'n er priceless........... Blir sikkert en Gullpenn i award på SAS sin kommunikasjonsavdeling :-)

Are G
11-06-2015, 17:56
Det er forresten tilsynelatende uproblematisk å bestille om muffens og øl selv på en kort rute som Osl-krs.

hanswest
15-06-2015, 14:51
Ahh. Da har jeg testet rød Mikkelier. Trenger ikke Carlsberg mer nå nei!

Discus
21-06-2015, 09:21
Så skal SAS forbedre seg i Plus igjen:

- Når vi forbedrer mattilbudet og skjerper den personlige oppvartningen på rutene i Europa, blir vi nok likevel ikke som vår gamle businessklasse. Men en større premium-følelse enn i dag skal folk få, lover Roald.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-skal-SAS-kuppe-veksten-i-Skandinavia-8066060.html

VirreVapp
22-06-2015, 10:14

http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-skal-SAS-kuppe-veksten-i-Skandinavia-8066060.html

I just can't wait... Just tell me when Roald....

ErlA
22-06-2015, 10:27

Gir egentlig mening, da SAS stadig selger mer PLus billetter og sånsett tjener bedre med penger. På en annen side har de jo ødelagt produktet sålenge at det er mye etterslep å hente inn igjen.

mann78
24-06-2015, 14:18
Fikk også bare glass med vann sist Plus, osl-txl. Flaske var ikke mulig.

Beste opplevelse plus: cph-waw. Super service, kvinnen viste frem alt som var å få. Kom også rundt med sjokolade utenom.

Ellers foretrekker jeg Norwegian pga nyere kabin/fly, samt greit innhold å kjøpe om du må ha noe å spise. Aldri opplevd dårlig ombord service der heller. 2-4 turer pr mnd.

NordicMaster
25-06-2015, 11:14
Innenriksloungen skal vi flytte, og den blir tre ganger så stor som i dag.

Jeg har vært på innenriksloungen noen ganger og den er stort sett stappfull, men åpnet ikke den for relativt kort tid siden? Kom det som et sjokk på SAS at reisende i pluss eller med EBD/EBG faktisk kom til å bruke loungen? (burde jo være et relativt enkelt regnestykke å regne seg frem til pågangen)

Dessuten krever den nye generasjon reisende mer aktivitets- og underholdningstilbud mens de oppholder seg på bakken. Her kommer det mye nytt som gjør loungene til hitech opplevelsessenter, sier Roald.

Her kan man jo drømme om VR-briller til alle og det siste fra Segway. Om man er litt mer realistisk så dreier det seg vel om tilgang til WiFi og arbeidsstasjoner i et hjørne. Om de går helt av skaftet så kan det og kanskje bli mulig med utskrifter :-)

darkcho
25-06-2015, 11:16
Loungen ble bygget der den er nå, og i den størrelsen, pga at det ikke var andre lokaler tilgjengelige for SAS. Når T2 åpner vil det etter planen åpnes en vesentlig større lounge på en annen lokasjon, visstnok der Sinnataggen er nå.

Superhai
25-06-2015, 11:17
Kom det som et sjokk på SAS at reisende i pluss eller med EBD/EBG faktisk kom til å bruke loungen?

Nei, men det var det arealet som OSL hadde mulig å avse.

Sundet81
25-06-2015, 22:24
Fløy BA fra (Sun Air) BLL til OSL denne uken. Gratis drikke etter lyst og behov, måltid, is til dessert og kaffe/avec. Billettpris 790,-, kjøpt tre uker før reise. Hvorfor kan ikke SAS matche dette selv for statuskunder?

NordicMaster
26-06-2015, 10:53
Loungen ble bygget der den er nå, og i den størrelsen, pga at det ikke var andre lokaler tilgjengelige for SAS. Når T2 åpner vil det etter planen åpnes en vesentlig større lounge på en annen lokasjon, visstnok der Sinnataggen er nå.

Ja, det forklarer situasjonen litt bedre. Jeg tenkte at det kanskje var taktiske hensyn så veide tyngst når plasseringen ble valgt (loungen er langt unna og blir dermed mindre brukt), men mangelen på alternative lokaler ser jeg.

Der Sinnataggen holder til så lå jo BA-loungen en gang i tiden kan jeg huske. Kanskje de gjenåpner glassrøykeburet som var der :-)

Larsabal
26-06-2015, 13:24
SK 455 OSL CPH i dag, plassert i 2F
Meg: en Mikkeller, takk
Purser: den har vi kun på Europa-ruter

Jeg orket ikke diskusjon og tok til takke med en Carlsberg. Kjipt når de ansatte ikke kan produktet, men det er jo ikke noe nytt fra den fronten.

Hickok
26-06-2015, 13:33

Jeg orket ikke diskusjon og tok til takke med en Carlsberg. Kjipt når de ansatte ikke kan produktet, men det er jo ikke noe nytt fra den fronten.

Det er bare å frem menuen og peke. Der står det at du får den på alle ruter, til og med innlands.

SAS-Steward
26-06-2015, 14:48

Synd med det svaret fra purseren, men det er ofte at catering ikke laster Mikeller øl i alle vogner. Det er relativt nytt med Mikeller på shorthaul, så noe tid før alle rutiner er på plass på lager, men du skal da få vite den dessverre ikke er lastet.
Så på vegne av mine kolleger beklager jeg for den.

Cecilie
02-07-2015, 13:29
Nye menyer lastet opp på the World Wide Web.
http://www.flysas.com/en/travel-info/onboard/shop-onboard/

Nå står det at man må betale for snacks når man reiser i Plus på IC.

FlightDeck
02-07-2015, 14:20
Nye menyer lastet opp på the World Wide Web.
http://www.flysas.com/en/travel-info/onboard/shop-onboard/

Nå står det at man må betale for snacks når man reiser i Plus på IC.

Ser ut som det er gamle menyer som ligger ute ...?

Larsabal
02-07-2015, 14:31
Synd med det svaret fra purseren, men det er ofte at catering ikke laster Mikeller øl i alle vogner.

Han skal ha for at han lette i nedre skuffer før han "kom på" at det ikke serveres i Norden, som jo ikke stemmer helt. Den var sikkert ikke lastet, som du skriver. Og jeg som gledet meg til "hjemmebrygget" til SAS...

På returen søndag fristet det ikke med øl, så da droppet jeg å spørre.

MCO-WDW
02-07-2015, 14:42
Ifølge SAS Juli og August Entertainment Guide.
Er "Café snacks are always available for purchase in the galley" fjærnet.
Så all snacks o,lig,skulle være graits i Pluss,fra Juli.

http://viewer.zmags.com/publication/2e54d928#/2e54d928/28

Cecilie
02-07-2015, 14:47
Ser ut som det er gamle menyer som ligger ute ...?

Bet bare på denne her, jeg:

https://twitter.com/SAS/status/616564191642652672

:p

SeatBelt
26-07-2015, 07:12
Hei fra 36000 fot og SK4777, der jeg nettopp koblet meg på gratis wifi. Det gjelder som kjent kun for Gold, Diamond og reisende i Plus, men det var null stress for meg - som EBS og Go-passasjer - å velge gratis wifi, fylle inn navn, epost og EBS-nummer for å få gratis tilgang. Hadde en liten anelse ;-)

view
26-07-2015, 09:14
Hei fra 36000 fot og SK4777, der jeg nettopp koblet meg på gratis wifi. Det gjelder som kjent kun for Gold, Diamond og reisende i Plus, men det var null stress for meg - som EBS og Go-passasjer - å velge gratis wifi, fylle inn navn, epost og EBS-nummer for å få gratis tilgang. Hadde en liten anelse ;-)

Det er vel gratis for alle EB medlemmer på shorthaul, men på longhaul er det kun gratis for Plus, Business og EBG/D.

KristianSk
26-07-2015, 10:16
Det er vel gratis for alle EB medlemmer på shorthaul, men på longhaul er det kun gratis for Plus, Business og EBG/D.

Det har blitt endret shorthaul også, men mulig det ikke er endret i praksis.

Cecilie
26-07-2015, 11:06
Stemmer det som Kristian skriver. Men kanskje dette er en sommerfordel for EBS også?

view
26-07-2015, 11:19
Det har blitt endret shorthaul også, men mulig det ikke er endret i praksis.

OK, da er vel dette på plass innen 18-24 måneder når IT får fikset det :lol: Forøvrig på tide, wifi er ikke noe vits når det er for mange brukere.

ILS2
04-08-2015, 11:43
Watergate lever fortsatt:
CPH-OSL i Plus. Ba om to flasker vann til to pax. Fikk to glass uten noen form for forklaring. Dansk crew.

Stå på, SAS. Der sparte dere sikkert noen kroner.

FlyingDutchman
06-08-2015, 11:00
Ifølge SAS Juli og August Entertainment Guide.
Er "Café snacks are always available for purchase in the galley" fjærnet.
Så all snacks o,lig,skulle være graits i Pluss,fra Juli.

http://viewer.zmags.com/publication/2e54d928#/2e54d928/28

På AGP-TRD mandag presiserte flyvertinnen at man kun har mulighet til å kjøpe varer når de kommer med tralla, og at det også gjelde pluss-kunder som kun vil få ting når de kommer med tralla.
Da de kom forbi ca en time før landing sa de klart ifra at dette var siste mulighet å få noe.
I pluss -der jeg satt- var alt gratis.
Regner med at de med dette vil stramme inn på hvor mye man utleverer til passasjerene sine, for muligheten til å få noe ekstra utenom "tralletid" er nå vissnok borte.
Men, når man skal være pirkete, så er det vel fremdeles mulighet å trykke på knappen og få ting levert til setet? Ingen galley i bildet der...

Sundet81
09-08-2015, 14:48
På AGP-TRD mandag presiserte flyvertinnen at man kun har mulighet til å kjøpe varer når de kommer med tralla, og at det også gjelde pluss-kunder som kun vil få ting når de kommer med tralla.
Da de kom forbi ca en time før landing sa de klart ifra at dette var siste mulighet å få noe.
I pluss -der jeg satt- var alt gratis.
Regner med at de med dette vil stramme inn på hvor mye man utleverer til passasjerene sine, for muligheten til å få noe ekstra utenom "tralletid" er nå vissnok borte.
Men, når man skal være pirkete, så er det vel fremdeles mulighet å trykke på knappen og få ting levert til setet? Ingen galley i bildet der...

Jeg gjorde det utenkelige og brukte knappen på en flyvning til Milano forrige uke. Crewet hastet forbi med tralla så fort som mulig etter take-off, men med 1 time + igjen av flyvningen hadde jeg lyst på en Ramløsa. Crewet hadde imidlertid gjort som SAS crews ofte gjør, nemlig trukket seg tilbake til fronten og dratt for gardina, samt markert toalettet som opptatt. Hvorfor SAS lar crew gjøre dette er beyond me, men det er en annen sak. Jeg hamret imidlertid løs på knappen og etter drøye 10 minutter kom en mildt sagt grumpy danske. Han forsøkte seg med at tralla hadde passert forbi, men jeg sa jeg ville ha en Ramløsa og fektet for sikkerhets skyld med statuskortet. Fikk Ramløsa, men en helt ufattelig unødvendig seanse.

hifiman
09-08-2015, 18:30
hadde en seanse jeg også , satt på 1F og spurte om de kunne plassere sekken for meg så jeg slapp å klatre over personen på 1D.
Da fikk jeg en liten små streng beskjed at det kun jeg gjøre selv, har tatt dem 1 min...

econ
09-08-2015, 18:59
hadde en seanse jeg også , satt på 1F og spurte om de kunne plassere sekken for meg så jeg slapp å klatre over personen på 1D.
Da fikk jeg en liten små streng beskjed at det kun jeg gjøre selv, har tatt dem 1 min...

Du skulle bare lagt den på gulvet så hadde de kommet rundt litt senere og sagt at ingenting får ligge på gulvet og så hadde de tatt den opp for deg ;)

hifiman
09-08-2015, 19:15
Du skulle bare lagt den på gulvet så hadde de kommet rundt litt senere og sagt at ingenting får ligge på gulvet og så hadde de tatt den opp for deg ;)
Smart, tenkte jeg ikke på i farten...

JanFredrikB
09-08-2015, 20:25
Utrolig å få et sånt svar når man flyr i Plus!

SASCC
09-08-2015, 20:49
Kan man ikke legge opp sin egen bagasje, så kan man kanskje droppe å ta den med ombord?

TG923
09-08-2015, 20:58
Kabinpersonalet er vel ikke ansatt som stuere.
At de hjelper til med jakker, klesplagg osv. er en sak, men bagasje er det etter min oppfatning din egen plikt å ordne opp med selv.

For ordens skyld - jobber ikke i bransjen

TriStar
09-08-2015, 21:08
Fløy AMS-CPH i Plus på fredag. Syntes det var litt tidlig med kaffe da de passerte med kaffekanna. En liten stund senere var gardinene dratt for, og ingen crew var å se... Jeg trykte på knappen, og heldigvis tok det ikke lang tid før noen dukket opp. Fikk både kaffe og cognac og til og med liten grønn sjokoladebit på kjøpet[emoji3] Ingen sure miner. Svensk blondine, by the way...

LN-TIB
09-08-2015, 23:40
Kan man ikke legge opp sin egen bagasje, så kan man kanskje droppe å ta den med ombord?

Du foretrekker med andre ord heller at alle tar seg god tid i midtgangen under boarding til å legge fra seg alt? Eller kan det være at noen, som meg, trekker inn til setet for å slippe andre forbi. Noen ganger blir man stucked på A eller F, og da skulle det bare mangle at dere bidrar til å få kofferter, jakker eller hva det måtte være på plass i hattehyllen som takk for hjelpen med å gjøre boarding mer effektiv.

Bergern
09-08-2015, 23:51
Du foretrekker med andre ord heller at alle tar seg god tid i midtgangen under boarding til å legge fra seg alt? Eller kan det være at noen, som meg, trekker inn til setet for å slippe andre forbi. Noen ganger blir man stucked på A eller F, og da skulle det bare mangle at dere bidrar til å få kofferter, jakker eller hva det måtte være på plass i hattehyllen som takk for hjelpen med å gjøre boarding mer effektiv.

Kan du ikke bare slenge det inn i hylla før du setter deg? Må jo ikke stå i midtgangen for å få til det. Plukk ut det du trenger på forhånd, så tar det ikke mye tid heller.

Herlov
10-08-2015, 06:09
Jeg gjorde det utenkelige og brukte knappen på en flyvning til Milano forrige uke. Crewet hastet forbi med tralla så fort som mulig etter take-off, men med 1 time + igjen av flyvningen hadde jeg lyst på en Ramløsa. Crewet hadde imidlertid gjort som SAS crews ofte gjør, nemlig trukket seg tilbake til fronten og dratt for gardina, samt markert toalettet som opptatt. Hvorfor SAS lar crew gjøre dette er beyond me, men det er en annen sak. Jeg hamret imidlertid løs på knappen og etter drøye 10 minutter kom en mildt sagt grumpy danske. Han forsøkte seg med at tralla hadde passert forbi, men jeg sa jeg ville ha en Ramløsa og fektet for sikkerhets skyld med statuskortet. Fikk Ramløsa, men en helt ufattelig unødvendig seanse.

Det er klart det er irriterende når kundene kommer i veien for å drive et flyselskap ... :p

Trdfly
10-08-2015, 13:23
I går fløy jeg OSL-CPH og spurte jeg etter Mikkeler, men fikk til svar at de hadde det ikke i Norden. Jeg sa da at SAS har hadd Mikkeler på hele sitt rutenett i noen måneder, men hun var helt bombesikker på at de hadde de aldri hadde hadd det.

Hickok
10-08-2015, 13:25
I går fløy jeg OSL-CPH og spurte jeg etter Mikkeler, men fikk til svar at de hadde det ikke i Norden. Jeg sa da at SAS har hadd Mikkeler på hele sitt rutenett i noen måneder, men hun var helt bombesikker på at de hadde de aldri hadde hadd det.

Bare noen uker siden jeg fikk meg en Mikkeller Wit på BGO-OSL, så der tar hun feil.

Sundet81
10-08-2015, 14:21

Da burde du jo ha fektet med menykortet, hvor det til og med er bilde av Mikkeller-boksene. Ikke at det hadde hjulpet noe særlig overfor vedkommende, men det hadde i alle fall vært forsøket verdt.

Man blir så grenseløst oppgitt noen ganger... Er det virkelig så mye å holde styr på for crew at de ikke kan ha en viss oversikt over assortementet? Kunne man i det minste ikke innføre obligatorisk pugging av menykort, sikkerhetsforskrifter og evakueringsrutiner når crewet på hver flight trekker seg tilbake bak gardinet og setter wc-skiltet på opptatt, i stedet for at de sitter der og snakker om været og fridagen de fikk i New York forrige uke?

CRJ900
10-08-2015, 15:22

Det er ikke noe unikt, dessverre. Har gang på gang fått spørsmålstegn i retur eller samme visa om at "nei, det har de kun på langruter". Svarer pent og hyggelig om at de sikkert ikke har lastet Mikkeller ved avgang. Noe som jeg gjetter på ganske ofte er tilfelle.

Men at det er mange i SK-systemet som ikke har snøring på hva sjappa driver med er jo (igjen dessverre) ikke noe nytt...

JanFredrikB
10-08-2015, 15:38
Jeg fikk samme beskjeden om Mikkeller på en innenriksflyvning nylig. Først viste jeg til menykortet, hun sa at det dessverre ikke gjaldt innenriks. Da sa jeg at jeg har drukket Mikkeller innenriks en 4-5 ganger, og spurte pent om hun kunne sjekke i de to nederste skuffene.

"Oi, dette må være helt nytt!" Jeg spurte pent om jeg kunne fått den som heter Red Lager. "Vi har bare blå. [2 sekunder] Hæ? Vi har visst fått inn rød også, vi!"

Jeg lo godt inni meg, men smilte og sa takk.

Herlov
10-08-2015, 17:36
Jeg fikk samme beskjeden om Mikkeller på en innenriksflyvning nylig. Først viste jeg til menykortet, hun sa at det dessverre ikke gjaldt innenriks. Da sa jeg at jeg har drukket Mikkeller innenriks en 4-5 ganger, og spurte pent om hun kunne sjekke i de to nederste skuffene.

"Oi, dette må være helt nytt!" Jeg spurte pent om jeg kunne fått den som heter Red Lager. "Vi har bare blå. [2 sekunder] Hæ? Vi har visst fått inn rød også, vi!"

Jeg lo godt inni meg, men smilte og sa takk.

At det skal være så utrolig vanskelig å holde seg oppdaterte på det begrensede vareutvalget de tross alt har i den vogna. :8:

Cecilie
10-08-2015, 18:02
Opplevde faktisk det motsatte her en dag. Sidemann ville ha øl. Det var jo frædda, må vite.

Flyvertinna svarte: Vil du ha Carlsberg, Mikkeller Wit eller Red Lager?

Passasjeren virket litt overveldet over det mangfoldige øl-utvalget (øl ække bare øl, tydeligvis!) men kjørte safe, og valgte seg en boks Carlsberg.

hifiman
10-08-2015, 21:44
Har akkurat kommet hjem fra en flott flight mellom Oslo og Værnes.
Spurte flyvert om Mikkeller ølet , han ble kjempehappy og snakket både om smaken , at han ikke likte rødt øl men denne likte han osv.
Så da ble det kjøp av en av hver som jeg tok med hjem.
Etter vi landet så sa han hade og lykke til med smakingen

ILS2
10-08-2015, 21:51
Eneste negative med Mikkeller & SAS er at bolaget ikke klarer å få det skikkelig kaldt før servering. Evig lunk.

Fnate
12-08-2015, 14:46

Jeg er dønn enig.

Bagen din slenger du opp selv. Bins er høyt oppe og det er urimelig å forvente at crew skal ødelegge ryggen sin på å løfte våre bager opp.

If you bring it, you stow it.

tdb
12-08-2015, 19:34
You pack it, you stack it. I touch it, I tag it!

Lumpen
14-10-2015, 21:29
Hvordan er standarden på frokosten for tiden? Bør man spise seg opp på forhånd eller består den av litt mer enn en "smaksprøve"? Skal fly TOS-OSL i Plus.

Chriscross
15-10-2015, 08:16
Hvordan er standarden på frokosten for tiden? Bør man spise seg opp på forhånd eller består den av litt mer enn en "smaksprøve"? Skal fly TOS-OSL i Plus.

Yougert med musli, ost og skinke. Kan sikkert på to rundstykker. 0,85 dl appelsinjus.

Hypern
15-10-2015, 08:57
På vei hjem fra SVO mandag. SVO-CPH forsvant crewet omtrent med en gang serveringa var ferdig og måtte trykke på knappen for å få noe mer. CPH-OSL derimot var en annen historie. Da jeg var ferdig med første øl så kom purser og nærmest insisterte på at jeg skulle ha en til. Samme med sidemannen, men han nøyde seg med kun en. Så spurte han om jeg skulle ha noe mer fra tralla. Merk at dette var CPH-OSL altså en flyging som ikke tar lang tid. Så noen ganger så behandler crewet Plus passasjerer bra - andre ganger omtrent som economy.

Hickok
15-10-2015, 10:49
Yougert med musli, ost og skinke. Kan sikkert på to rundstykker. 0,85 dl appelsinjus.

Du får stort sett så mange rundstykker du ønsker, men det er strengt tatt ikke pålegg til flere enn ett.

chrisljo
15-10-2015, 12:52
Du får stort sett så mange rundstykker du ønsker, men det er strengt tatt ikke pålegg til flere enn ett.

Mener at dette nå er oppgradert til to, men mulig jeg husker feil.

Hickok
15-10-2015, 12:54
Mener at dette nå er oppgradert til to, men mulig jeg husker feil.

OK, produktforbedring med andre ord? :)

SASCC
15-10-2015, 15:24
Ny forbedring av SAS Pluss i Europa (over 1.20) med blant annet hot towels og duk på bordet. Fra 25 okt. :D

Cecilie
15-10-2015, 15:34
Ny forbedring av SAS Pluss i Europa (over 1.20) med blant annet hot towels og duk på bordet. Fra 25 okt. :D

Ja, ingenting blir som å få servert et nydelig stykke Wasa knekkebrød på en duk.

Someone
15-10-2015, 16:00
Ja, ingenting blir som å få servert et nydelig stykke Wasa knekkebrød på en duk.

Nå her det vel vært innenriks og ikke på Europarutene du har fått knekkebrødet ditt

hanswest
15-10-2015, 16:44
Europa i + er egentlig ok syns jeg. Det er innen Norden SAS kunne ha kommet med noen forbedringer.

SAS_flyer
15-10-2015, 18:06
Europa i + er egentlig ok syns jeg. Det er innen Norden SAS kunne ha kommet med noen forbedringer.
I sist SAS magasin loves også forbedringer her.

Eriksan
16-10-2015, 12:31
Plus innen Europa er i stadig utvikling og har begynt å nærme seg det business var, bortsett fra ledig midtsete og varmmat. Plus ble innført i juni 2013 med å velge mat fra menyen, så kom ettermiddag/kveldsmåltid etter kl. 16, ordentlige glass, måltid hele dagen og nå hot towels og duker.

Hypern
16-10-2015, 13:33
Nå her det vel vært innenriks og ikke på Europarutene du har fått knekkebrødet ditt

Men med tanke på at OSL-TOS er nesten to timer burde det vel nesten kunne vært rom for et europakonsept her. :headbang

Someone
16-10-2015, 14:08
Men med tanke på at OSL-TOS er nesten to timer burde det vel nesten kunne vært rom for et europakonsept her. :headbang

At de av en eller annen merkelig og uforståelig grunn kaller byen Nordens Paris gjør ikke OSL-TOS til en Europarute for det

Herlov
16-10-2015, 14:16

Så bra! Det er klare forbedringer.

SASCC
16-10-2015, 15:51

Men det er en start

Hypern
16-10-2015, 16:27
At de av en eller annen merkelig og uforståelig grunn kaller byen Nordens Paris gjør ikke OSL-TOS til en Europarute for det

Men de kunne fint hatt et Europakonsept på det...

SAS_flyer
16-10-2015, 17:02
Men de kunne fint hatt et Europakonsept på det...
Som jeg sa i går skriver SAS i oktober nummeret at dette jobbes med. Her er linken:

https://scandinaviantraveler.com/no/fly/spor-eivind-oktober

ErlA
09-11-2015, 10:00
Opplevde sist uke på pluss som gull medlem at man kun fikk 1 mikeller gratis på innenriks, måtte betale for nr2. Er dette endel av det "nye" konseptet. Isåfall suger det lett.

Cecilie
09-11-2015, 10:13
Opplevde sist uke på pluss som gull medlem at man kun fikk 1 mikeller gratis på innenriks, måtte betale for nr2. Er dette endel av det "nye" konseptet. Isåfall suger det lett.

Har vært sånn lenge. Kun en gratis alkoholenhet per pax i Plus.

hanswest
09-11-2015, 10:14
Det er nok norske alkoholregler som tilsier kun en stk innen Norge. Kan sikkert bli full ellers...

ErlA
09-11-2015, 10:15
Det er nok norske alkoholregler som tilsier kun en stk innen Norge. Kan sikkert bli full ellers...

Men jeg fikk jo 2, måtte bare betale for nr 2. Kunne sikkert fått 3 også, men var egentlig ikke plan å betale, men litt dumt å levere den tilbake fordi jeg måtte betale :P

hanswest
09-11-2015, 10:20
Du kan FÅ en, men drikke så mange du vil. Men det er ikke lov til å "gi bort" alkohol, så noen byråkrater har sikkert klart å finne en regel som sier at SAS kan få lov til å selge oss kunder et produkt med mat/drikke hvor en alkoholenhet er greit, siden man drikker en til maten, en drikke til ville være å gi bort, og det er ikke lov i Norge.

Hypern
09-11-2015, 11:01
Yup er som man sier - kun en alkoholenhet inkludert innenriks. Dette er selvsagt pga norske alkoholregler.

Upsaker
09-11-2015, 11:27
Det står det samme på Plus-produktsiden til langdistanse også. Hvordan blir det håndhevet på ARN-HKG for eksempel?

Hickok
09-11-2015, 11:38

Nei. Slik har det vært lenge. Visstnok grunnet norsk lov. Den første er ansett som velkomstdrink, og dermed lovlig å gi bort.

HS-TGA
09-11-2015, 12:17
Har bestilt plus til Kroatia til sommeren for hele familien. Har dog ikke peiling hva jeg kan forvente meg. Det sier vel litt om hvor uklare SAS er på sitt eget servicekonsept.

Differansen opp fra Go var så liten at det var en nobrainer med full refusjon osv.
Men etter å ha benyttet Lufthansa til Kroatia de siste årene, så forventer jeg mer enn hva jeg fikk der. (øl og snacks. Flere øl også om jeg ønsket.)

Hypern
09-11-2015, 13:56
Nei. Slik har det vært lenge. Visstnok grunnet norsk lov. Den første er ansett som velkomstdrink, og dermed lovlig å gi bort.

Men er ikke alltid de klarer å håndheve det - noen ganger har jeg klart å få flere enheter innenriks - men dette var vel før det begynte å stå i menykortet.

Hypern
09-11-2015, 14:00
Det står det samme på Plus-produktsiden til langdistanse også. Hvordan blir det håndhevet på ARN-HKG for eksempel?

Hvor står det?
http://www.sas.no/upload/SAS%20Norway/PDF/CloudShop%20menyer/v6_SASP_0001_Menysidor_Play_9_184x280.pdf

dette er drikkemenyen langdistanse

Eriksan
09-11-2015, 14:40
Har bestilt plus til Kroatia til sommeren for hele familien. Har dog ikke peiling hva jeg kan forvente meg. Det sier vel litt om hvor uklare SAS er på sitt eget servicekonsept.

Differansen opp fra Go var så liten at det var en nobrainer med full refusjon osv.
Men etter å ha benyttet Lufthansa til Kroatia de siste årene, så forventer jeg mer enn hva jeg fikk der. (øl og snacks. Flere øl også om jeg ønsket.)

Du kan forvente et kaldt måltid og fritt valg av drikke på turen. Det rapporteres også om at man kan få mat og snacks fra menyen, men vet ikke om dette er crewavhengig som så mye annet i SAS.

Upsaker
09-11-2015, 14:55
Hvor står det?
http://www.sas.no/upload/SAS%20Norway/PDF/CloudShop%20menyer/v6_SASP_0001_Menysidor_Play_9_184x280.pdf

dette er drikkemenyen langdistanse

Se der du! Jeg google SAS Plus og kom hit (http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/sas-plus/). Der leser jeg "en drink og snacks før middag", ellers står det juice, vann og snacks mellom måltidene.

SASCC
09-11-2015, 16:08
Ganske enkelt -
Plus Innenriks/intra-scan: en gratis alkoholenhet. Snacks. Soft-drinks.
Plus Europa: Ubegrenset mengde alkohol/snacks/mat/soft. Jaffal frem til du blir drita.
Snacks er fritt frem så lenge lageret holder. Noen tror at trallene er utømmelige. Det er de ikke.

sabergum
09-11-2015, 18:43
Ganske enkelt -
Men på to av to fligher OSL-KRS den siste måneden har det blitt opplyst like etter avgang at "på grunn av den korte flytiden til Kristiansand i dag serverer vi kun kaffe eller te til reisende i Plus" - den ene gangen like etter at cockpit hadde annonsert at flytiden ville bli lengre enn normalt...

Er det aldri noe å få kjøpt på OSL-KRS og vv lengre, eller er dette bare latskap fra crew? De hadde iallfall tilsynelatende fullastede traller ombord.

Hickok
09-11-2015, 19:16
Ganske enkelt -
Plus Europa: Ubegrenset mengde alkohol/snacks/mat/soft. Jaffal frem til du blir drita.
Snacks er fritt frem så lenge lageret holder. Noen tror at trallene er utømmelige. Det er de ikke.
Er det blitt begrensninger på intra scand også nå? Det har det ikke vært før.

ErlA
09-11-2015, 21:11
Hmmz var ikke klar over det, jaja,

hanswest
09-11-2015, 21:24
Har aldri opplevd bare en øl til København...

SASCC
09-11-2015, 22:05
Sorry, dårlig formulert av meg :-)

Innenriks : en enhet. Intra-scan: ubegrenset.

KRS : bare kaffe og te i pluss. Sjokolade i go. SAS har bestemt at det er sånn. Ferdig snakka. Ingen latskap.

hlorange
09-11-2015, 22:31
KRS : bare kaffe og te i pluss. Sjokolade i go. SAS har bestemt at det er sånn. Ferdig snakka. Ingen latskap.

Nesten likt CPH-HAM, dvs full servering i Plus og kun sjokkis i GO. Dette selv om flytiden der er betraktelig lengre enn OSL-BGO...

hanswest
10-11-2015, 05:09
Syns SAS begynner å få litt bedre fasong på menyene sine nå som tida faktisk spiller samme rolle både på Norden og Europa. Før var jo unntakene flere enn reglene i menyen. Men det jeg ikke liker er skillet mellom Norden og Europa. Jeg betaler noen ganger like mye for CPH-TRD som for CPH-BRU (har betalt mer for CPH-TRD faktisk en gang), flytida er omtrent den samme hver gang på begge strekkene, men forskjellen foran gardina er da ganske formidabel. Og SAS skriver at de har "mulighet" til ¨tilby mer på Europa. Javel ja? Jeg skjønner at GT ikke fungerer særlig mellom OSL og TOS, men et bedre tilbud på spisetida burde det absolutt være mulig å få til. Det hele bunner vel i konkurransesituasjonen vil jeg tro, så får man bare fortsette å spise styggdyrt Wasa-knekkebrød i Norden, desverre.

Hypern
10-11-2015, 09:39
Er det blitt begrensninger på intra scand også nå? Det har det ikke vært før.

Reiste Plus CPH-OSL senest i oktober og der pusha purser enda en øl så det kan jeg ikke tenke meg.

ToreD
10-11-2015, 10:33
Hei, vet ikke om jeg er en sytepave, eller om det bare skal være sånn...

10/10 fløy jeg ARN-LPA i plus sammen med 8 andre. Vi var splitta i to bookinger, ikke at det har noe å si..

Merket tidlig at den mannlige purser`n ikke helt hadde dagen sin.
Han hadde tungt for å smile og leverte bare ut mat fra tralla uten å si noe mer.
Etter det var det for det meste to cc som for øvrig var helt fantastiske som fiksa resten.

Etter 2,45 inn i flighten hørte jeg purser si til cc at de skulle si det var tomt for all alkohol om bord og at de kun skulle servere brus, kaffe og snacks til pluskabinen. (jeg stod i toalettkø rett utenfor galley når jeg overhørte det)
Når jeg da kom ut fra toalettet stod cc og stabla flere hyller med øl, vin og andre småflasker over i en annen tralle.

Jeg spurte så cc om en øl litt senere og fikk beskjed om at det var tomt. Jeg fortalte henne hva jeg hadde sett og hun måtte da innrømme at det var plenty på lager, men at purser ba de spare det til returen fra LPA.
Hun hadde aldri opplevd noe slikt før, men ville selvfølgelig ikke trosse pursers ordre.

Jeg gikk da bak i GO og snakket litt med de superhyggelige cc som var der. De var enige med meg om at purser virket noe tverr og at de heller ikke hadde opplevd maken.
Det endte med at jeg resten av flighten KJØPTE drikke bak i GO til meg og reisefølget. De som jobbet bak hadde ikke anledning til å gi meg det, og det aksepterer jeg selvfølgelig og betalte for alt.

Det må også nevnes at ingen av mitt reisefølge eller andre i plus som jeg så var på noen som helst måte synlig beruset eller støyende.

Jeg sendte en klage til customer service på dette og fikk egentlig et standardsvar tilbake om at de skulle gi min feedback til aktuelle avdelinger og at de håpet mine neste flygninger med SAS skulle bli bedre.
Har sikkert ikke noe å si, men jeg er EBD og har jo flydd litt med SAS de siste årene og aldri opplevd makan til dårlig holdning og sevice fra en purser.

Er dette en sak og mase litt mer om? Kunne jo tenkt meg at de i hvertfall tilbød seg å refundere det jeg måtte kjøpe i go da...

Tore

Cecilie
10-11-2015, 10:34
Kan rapportere om kaffe og te i GO på KRS-OSL før klokken 0900. Dog ingen sjokoladebit. :p

Hypern
10-11-2015, 11:15
Dette høres jo ut som SAS service på det beste. Man vet aldri hva man får i Plus.

Eriksan
10-11-2015, 11:31
Jeg syns i det minste at du bør få refundert kjøpene dine ombord mot kvittering.

Fikk man altså kjøpe alkohol lenger bak i maskinen, mens Plus ble tørrlagt? Gjaldt ordren til purser kun til cc og trallen der fremme?

sabergum
10-11-2015, 12:22
Det endte med at jeg resten av flighten KJØPTE drikke bak i GO til meg og reisefølget. De som jobbet bak hadde ikke anledning til å gi meg det, og det aksepterer jeg selvfølgelig og betalte for alt. [...] Har sikkert ikke noe å si, men jeg er EBD og har jo flydd litt med SAS de siste årene og aldri opplevd makan til dårlig holdning og sevice fra en purser.

Men skal ikke EBD ha gratis drikke i GO også, da?

hanswest
10-11-2015, 12:48
Ikke alkoholholdig. Ikke for EBP heller lengre det.

kimpe
10-11-2015, 14:35
Jo, EBD får seg en øl eller rødvin på Intra-scan og andre ruter utenlands. (Eller brus om man vil ha det..)

Kun innenlands det bare er alkoholfritt gratis.

Fikk senest en rødvin fra MUC-OSL i går, og har fått det hver gang jeg har spurt, også de siste ukene selv om jeg har reist i GO.

Kim

Rland
10-11-2015, 15:09
Hei, vet ikke om jeg er en sytepave, eller om det bare skal være sånn...

10/10 fløy jeg ARN-LPA i plus sammen med 8 andre. Vi var splitta i to bookinger, ikke at det har noe å si..

Merket tidlig at den mannlige purser`n ikke helt hadde dagen sin.
Han hadde tungt for å smile og leverte bare ut mat fra tralla uten å si noe mer.
Etter det var det for det meste to cc som for øvrig var helt fantastiske som fiksa resten.

Tore

Dersom jeg hadde opplevd dette, hadde jeg sørget for at informsjon om episode nådde frem til at nivå i SAS som har ansvar for service ombord.
Jeg har flere ganger gitt tilbakemelding på både dårlig og god og fantastisk service. Jeg vet at dette er noe som blir tatt alvorlig, og at det for selskapet er viktig at de beste kundene får gode opplevelser

ToreD
10-11-2015, 16:44
Men skal ikke EBD ha gratis drikke i GO også, da?

Jo så absolutt, men siden jeg da gikk og hentet til fler ville jeg ikke starte en diskusjon med de meget hyggelige bak der.

ToreD
10-11-2015, 16:46
Jeg syns i det minste at du bør få refundert kjøpene dine ombord mot kvittering.

Fikk man altså kjøpe alkohol lenger bak i maskinen, mens Plus ble tørrlagt? Gjaldt ordren til purser kun til cc og trallen der fremme?

Jepp, bak i go var det fortsatt salg. Riktig nok litt slunkent utvalg, men fikk kjøpt noen øl og gt.

Fikk med kvitteringer, så skal nok kjøre en runde til med customer service

Hickok
10-11-2015, 18:08
Ikke alkoholholdig. Ikke for EBP heller lengre det.
Ikke korrekt. All drikke er gratis på Europa for EBD og I tillegg mat for EBP.

hanswest
10-11-2015, 18:17
Jeg legger meg flat...

Chris1
10-11-2015, 18:33
Jeg fikk 3 carlsberg da jeg reiste i plus forrige helg. Mitt triks; spør bare forskjelige flyverter/inner. Og gjem de tomme boksene i setelommen forran frem til rydding;-)

edit: osl-cph

ErlA
10-11-2015, 19:43
Jeg fikk 3 carlsberg da jeg reiste i plus forrige helg. Mitt triks; spør bare forskjelige flyverter/inner. Og gjem de tomme boksene i setelommen forran frem til rydding;-)

edit: osl-cph

Da er det utenfor Norge som er lov ;)

ILS2
10-11-2015, 22:31
Jeg har for øvrig en gladmelding til alle som har vært rammet av Watergate-skandalen i SAS Plus (nektes en flaske vann på forespørsel, får kun et glass - gjerne akkompagnert av meldingen om at "vi må ha nok vann til alle").

Etter å ha klaget til CR, fått negativt svar, respondert på klagen med tydelig dokumentasjon, nytt svar om at dette måtte løftes opp til de høye herrer, kom omsider tilbakemeldingen, etter å ha purret, om at passasjerer i SAS Plus har rett på å få en hel flaske vann (0,5 liter) når de bestiller det - på lik linje med at de får en boks med brus, Ramløsa, øl eller en flaske vin.

Med andre ord: Fri bar, folkens! Og siden dere sitter i SAS Plus, er det kort vei til latrinen etter den 5. flasken med vann ;)

C-klasse
24-11-2015, 21:32
Skal fly OSLLHR i SAS Plus med SK811 fredag. Kjører de fri bar eller er det kun drikke til maten? Har planer om et ørlite forspill.

view
24-11-2015, 22:04
Skal fly OSLLHR i SAS Plus med SK811 fredag. Kjører de fri bar eller er det kun drikke til maten? Har planer om et ørlite forspill.

Fri bar i teorien, men du må nok plinge eller be om alt utover første runden, de kommer sjelden rundt og byr på meg på eget initiativ. Når det er en riktig bra crew så gjør kommer de igjen uoppfordret.

kimpe
24-11-2015, 22:05
Skjenk ivei, C-klasse! :)

Tøm tralla.. :)

Kim

C-klasse
24-11-2015, 22:09
Takk kimpe. Et forsøk på og tømme tralla skal gjøres. Satser på en strafferunde over London også så man får seg en ekstra GT.

petter380
25-11-2015, 13:36
Jeg har for øvrig en gladmelding til alle som har vært rammet av Watergate-skandalen i SAS Plus (nektes en flaske vann på forespørsel, får kun et glass - gjerne akkompagnert av meldingen om at "vi må ha nok vann til alle").

Etter å ha klaget til CR, fått negativt svar, respondert på klagen med tydelig dokumentasjon, nytt svar om at dette måtte løftes opp til de høye herrer, kom omsider tilbakemeldingen, etter å ha purret, om at passasjerer i SAS Plus har rett på å få en hel flaske vann (0,5 liter) når de bestiller det - på lik linje med at de får en boks med brus, Ramløsa, øl eller en flaske vin.

Med andre ord: Fri bar, folkens! Og siden dere sitter i SAS Plus, er det kort vei til latrinen etter den 5. flasken med vann ;)

Haha nice1! Bestiller som regel mango-drikken, den er forfriskende og god! [emoji4]

Dag Viking
25-11-2015, 15:57
Skjønner godt det er restriksjoner på antall enheter slik som passasjerer oppfører seg ; karen i 4C bestilte rødvin, pringles og sjokolade. Dette puttet han i vesken etter landing. Kanskje han skulle holde selskap i helga?

Hypern
25-11-2015, 16:05
Skjønner godt det er restriksjoner på antall enheter slik som passasjerer oppfører seg ; karen i 4C bestilte rødvin, pringles og sjokolade. Dette puttet han i vesken etter landing. Kanskje han skulle holde selskap i helga?

Alternativt får de servere vin av glassflasker evt åpne flaska og fjerne korken. På ølboksene kan de bare jekke den opp. Da unngår man sånne problemer. Jeg tar ofte med meg snacksen ved landing etter flyging i Plus. Akkurat det ser jeg ikke så mye galt i. Men løsningen ved alkoholholdige drikker er ganske enkelt å gjøre som man gjør på samtlige utesteder her i landet ved at det ikke er lov å bringe alkohol og åpne det som er av flasker og bokser.

Tornerose
25-11-2015, 16:14
Må innrømme at vi tok med oss Mikeller fra flygningen vår. Vi drikker ikke alkohol på flyet pga kjøring etter landing... Når mannen spurte om en fikk han to typer - de mente begge burde prøves. Innrømmer lett at det var flaut. Verre er det med de som stappet veskene fulle i forskjellige lounger, da blir jeg flau på andres vegne...

Peppep
25-11-2015, 16:45
Må innrømme at vi tok med oss Mikeller fra flygningen vår. Vi drikker ikke alkohol på flyet pga kjøring etter landing... Når mannen spurte om en fikk han to typer - de mente begge burde prøves. Innrømmer lett at det var flaut. Verre er det med de som stappet veskene fulle i forskjellige lounger, da blir jeg flau på andres vegne...
Hvorfor er det verre å ta fra loungen enn ombord? (Disclaimer: det eneste jeg tar med er hvis jeg har en påbegynt vannflaske.)

Tornerose
25-11-2015, 16:51
Hvorfor er det verre å ta fra loungen enn ombord? (Disclaimer: det eneste jeg tar med er hvis jeg har en påbegynt vannflaske.)

Det er litt forskjell på å ta med seg en sjokolade fra flyet og å fylle sekken fra kjøleskapet i loungen. Men som jeg skrev så var det flaut ja:colgate:

robertaas
25-11-2015, 16:53
På OSL-LHR satt jeg i Pluss ved siden av en sulten type som stadig bestilte mere å spise. Tror det gikk unna 6 chips-in-box, eller hva det nå het dengang, samt diverse andre varer.

Husker ikke at han pakket ned og tok med seg noe ekstra, men ser av og til folk som hopper til og sier at varer ikke skal åpnes. Synes det er flaut å se.

SAS_flyer
25-11-2015, 17:38
Jeg må bare si at jeg av og til tar med drikke eller vann fra Lounge eller premiumprodukt ombord fordi jeg skal rett videre etter landing og trenger veske. Det synes jeg er helt innenfor. Betaler en for et slikt produkt tenker jeg det er ok. Greit å slippe å måtte kjøpe en flaske vann rett etter landing.

Dette her jeg til og med spurt om når jeg har hatt behovet og det er alltid et smil.

Herlov
25-11-2015, 19:07
Jeg må bare si at jeg av og til tar med drikke eller vann fra Lounge eller premiumprodukt ombord fordi jeg skal rett videre etter landing og trenger veske. Det synes jeg er helt innenfor. Betaler en for et slikt produkt tenker jeg er ok. Greit å slippe å måtte kjøpe en flaske vann rett etter landing.

Dette her jeg til og med spurt om når jeg har hatt behovet og det er alltid et smil.

Å ta med en flaske med et eller annet "på farten" synes jeg også er helt innafor. På Qatar har jeg til og med opplevd at de har stått i døra etter landing og delt ut "restesjokolade" til passasjerene. Det er noe annet å fylle sekken med diverse produkter man skal nyte en helt annen gang.

TOS_EBG
25-11-2015, 19:08
En enhet alkohol er jo inkludert i billettprisen innenlands i Plus, så den må jo være grei å stappe i sekken om man f.eks. må kjøre bil etter flyturen.

MountainDew
25-11-2015, 20:08
Crewet tar nok med seg sin del hjem eller til hotellet også...;)

VC-10
25-11-2015, 20:13
En enhet alkohol er jo inkludert i billettprisen innenlands i Plus, så den må jo være grei å stappe i sekken om man f.eks. må kjøre bil etter flyturen.

Det er ikke "inkludert i prisen ", det er et tilbud om du ønsker å nyte noe ombord på reisen!

Fnate
25-11-2015, 20:23

Så klart de gjør, og det skulle så klart bare mangle. Noe jeg tipper du og mener ;)

Jeg bøffer ofte en colaboks i loungen og har med på long haul. Om jeg plutselig vokner midt på natta på flyet og er tørst, så funker det panser med en sånn miniboks med cola.

Å raide om bord ville føltes kjipt. Ser ikke at en Mikeller er megakrise. Men jeg har ikke gjort det selv. Men ser ofte at BA stikker til folk en ekstra dram i lomma på vei ut, hvis de er kule. Fair nok.

Greia ville vært løst om alt ble åpnet. Det er en ok løsning. Blir man sur av det så er man teit.

Dag Viking
25-11-2015, 20:36
Her var det ikke snakk om å ta med seg litt væske pga kort connection eller andre grunner. Mannen hentet ut bagasjen på OSL, og gikk så forbi 7-11. Da blir jeg bare flau. Selvsagt ingen big deal, men synes det er misbruk av konseptet med gratis fra tralla. Han var sikkert overlykkelig over en gratis kvartflaske billigvin

Fnate
25-11-2015, 20:39
Her var det ikke snakk om å ta med seg litt væske pga kort connection eller andre grunner. Mannen hentet ut bagasjen på OSL, og gikk så forbi 7-11. Da blir jeg bare flau. Selvsagt ingen big deal, men synes det er misbruk av konseptet med gratis fra tralla. Han var sikkert overlykkelig over en gratis kvartflaske billigvin

Enig (fyllepåmedenig)

TOS_EBG
26-11-2015, 02:01
Det er ikke "inkludert i prisen ", det er et tilbud om du ønsker å nyte noe ombord på reisen!

Innenlands er det vel faktisk "solgt inn" slik til myndighetene for at de skulle få lov til å gi en gratis enhet alkohol, og at det også derfor er begrenset til bare en enhet innenriks.

sail4fun
26-11-2015, 08:10

Ja vel ...?

FlyingDutchman
27-11-2015, 11:54
Ja vel ...?

Jeg har sett crew fylle opp spyposer med småflasker som så forsvant i en veske. Men jeg tror det er heller unntak enn regel.

FlightDeck
27-11-2015, 16:42
Jeg har sett crew fylle opp spyposer med småflasker som så forsvant i en veske. Men jeg tror det er heller unntak enn regel.

Det er vel ingen hemmelighet at crew, i alle fall i før, forsynte seg godt fra businesstrallen etter dagens siste flight.

SAS-Steward
27-11-2015, 16:47
Det er vel ingen hemmelighet at crew, i alle fall i før, forsynte seg godt fra businesstrallen etter dagens siste flight.

Gjör man noe slikt i dag, og blir oppdaget så er dette å regne som tyveri, og dermed sparken.

C-klasse
27-11-2015, 17:59
Skjenk ivei, C-klasse! :)

Tøm tralla.. :)

Kim

Fri flyt på 811. Og wifi.

Tornerose
27-11-2015, 18:11
Et lite spørsmål om fordelen med å fly pluss innenlands når man har diamantkort? Man kan sitte litt lenger fremme, men det ikke bredere seter. Drikke får man jo og mat er vel kun frokost? Vi har plus i dag kun pga at det var det eneste som var igjen som bonusbillett då jeg har ellers null erfaring på dette.

Someone
27-11-2015, 20:01
Et lite spørsmål om fordelen med å fly pluss innenlands når man har diamantkort? Man kan sitte litt lenger fremme, men det ikke bredere seter. Drikke får man jo og mat er vel kun frokost? Vi har plus i dag kun pga at det var det eneste som var igjen som bonusbillett då jeg har ellers null erfaring på dette.

Det handler først og fremst om fleksible billetter

Tornerose
27-11-2015, 20:06
Ah det tenkte jeg ikke på. Vi hadde bonusbillett og da mister man den��

FlightDeck
27-11-2015, 23:11
Gjör man noe slikt i dag, og blir oppdaget så er dette å regne som tyveri, og dermed sparken.

Bra! Må si jeg ble overrasket da jeg ble fortalt fra flyvertinnene at det var "lov" å forsyne seg fra businesstrallen.

jalig
09-01-2016, 23:28
Har flyttet hjem til Norge, fått meg en jobb med utgangspunkt langt i nord som gjør at jeg vil fly masse. Men blandet mellom kortbane og sas, desverre ikke nok til å bli EBG. Så om noen vil gi bort, så får de lov til det:)

Så kom dagen i dag hvor jeg skulle på min første arbeidsreise, hurra! Med utgangspunkt fra Vadsø skulle jeg til Oslo, jeg endte derfor opp på Finnmarksbussen/Widerøe til Tromsø, med innlagt stopp i Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn og Hammerfest. Om du lurte, så kan jeg svare bekreftende på at det tok lang tid! Men var faktisk det raskeste alternativet i dag.

Reiste på full flex billett med WF, det gir som vi vet ingenting ombord. Skulle så reise med SAS i Plus til OSL fra TOS. Hadde noen få minutter tilgjengelig så gikk en kjapp tur i loungen og tok en kopp kaffe. Så det var bare boller der, men tenkte at sist jeg fløy SAS så så jeg at de hadde sandwich og salat tilgjengelig for de i Plus. Da kan jeg spise godt på flyet.

Priority boarding, er nok bare veiledende.

Kommer meg på flyet, vi sitter tre på rekke tettere enn jeg liker, mens en heldiggris på GO har kapret nødutgangsetet jeg vanligvis klarer å kapre.

Ombord er det valg mellom usunt, usunt eller usunt. Generelt for alle valgene er at det ikke er mat men snacks. På en flytur som tar nesten to timer.
TK klarer å diske opp full bevertning på IST- AYT som tar såvidt en time for hele flyet.

Skuffet? Ja ganske. I utgangspunktet blir jeg å fly sørover mest via ALF eller KKN, og der finner man heller ikke lounge. Så det jeg betaler ekstra for er fleksibilitet, poeng og muffin. Komfort eller muligheten til å få seg skikkelig måltid på flyet (selv mot betaling) finnes ikke.

Lenge siden jeg har flydd Norwegian også, men der har man i det minste nye fly og gratis internet. De lover heller ikke bort noen premium pakke, så man forventer ikke det.

Fleksibiliteten er grei nok den, men hvor ofte endrer man billetten? Kan man ikke like gjerne bare kjøpe en ny billett de få gangene planene skjærer seg?

Ulempen for min del er selvsagt at DY ikke har interline med WF som jeg alltid må starte med. Det legger unødig tid til reisen.

Men jeg sitter igjen på hotellet og tenker, hva er poenget med SAS Plus? Er det noe vits i det?

TOS
09-01-2016, 23:38
SAS Plus er jo fleksibel økonomiklasse (med enkelte tilleggsgoder som f.eks. fast track og lounge der det finnes). Service ombord er jo ikke så mye av uansett hvor du flyr innenlands, men knekkebrød har de vel... ;) Hvis fleksibilitet ikke er viktig så ser ikke jeg noe poeng å kjøpe Plus (men så har jeg status i Eurobonus som gir meg lounge og fast track uansett).

Glenn
10-01-2016, 00:21
SAS har ikke forandret på menyen siden i sommer, nei.

Fløy samme rute som deg da, og ble litt skuffet da jeg fikk se menyen.
Var ingenting som kunne minne om mat der, kun den usunn snacks og knusktørre Wasa-sandwicher.

Bergern
10-01-2016, 08:17
Å kjøpe Pluss for serveringen er jo bare tull. Du får samme tilbudet bak i kjerra, til en mye triveligere pris enn mellomlegget. Trenger du fleksibiliteten derimot...

jb1
10-01-2016, 09:33
Kjøpte nylig en plussbillett da den kun kostet 300 mer enn go. Mest p.g.a. poeng. Med Aegean får man "gamle" poeng 1200 for pluss innen Norden. Jeg har fløyet i Plus noen få ganger i Norden og i Europa, og erfaringen er at Plus definitivt ikke er noe kulinarisk høydepunkt, men man kan jo spise bedre i loungen før avgang. Uansett får man svært mye bedre mat på spisesteder for en lavere pris. Om prisen ikke er for ille velger jeg pluss for poengenes del. Fasttrack og lounge er også hyggelig.

Cockpitview
10-01-2016, 10:48
Å kjøpe Pluss for serveringen er jo bare tull. Du får samme tilbudet bak i kjerra, til en mye triveligere pris enn mellomlegget. Trenger du fleksibiliteten derimot...

Har selv erfaring med noen Plus flighter i høst og kom til samme konklusjon.
Mine ble booket da det kun var Plus billetter igjen å oppdrive.
Hamsterpakka med frokost der SAS faktisk klarer å dele et ferdig skivet flak av Jalsberg ost på 4pax dandert med 25g rundstykke, kan ikke sies å være salgsdrivende for dette produktet. Samme mat for 70 riksdaler 70cm lengre bak.
Her kan knapt annet enn fleksibiliteten være det som avgjør innsalget til produktet.

Fløy SunAir til BLL i November. Kontrasten var stor til SAS sitt pluss produkt motsatt vei.

FlightDeck
10-01-2016, 11:43
Jeg er helt enig i at SAS Plus ikke er særlig bra i luften, med unntak av de gangene man får ledig midtsete og et bra crew. Men SAS Plus er ganske bra på bakken sammenliknet med hva man fikk tidligere, både på innenriks og med Economy Extra. Prisen for SAS Plus er ofte også ganske lav - man kan lett få ganske mye for pengene. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor folk hele tiden skal sammenlikne SAS Plus med business class hos andre selskaper.

jb1
10-01-2016, 11:50
Har selv erfaring med noen Plus flighter i høst og kom til samme konklusjon.
Mine ble booket da det kun var Plus billetter igjen å oppdrive.
Hamsterpakka med frokost der SAS faktisk klarer å dele et ferdig skivet flak av Jalsberg ost på 4pax dandert med 25g rundstykke, kan ikke sies å være salgsdrivende for dette produktet. Samme mat for 70 riksdaler 70cm lengre bak.
Her kan knapt annet enn fleksibiliteten være det som avgjør innsalget til produktet.

Fløy SunAir til BLL i November. Kontrasten var stor til SAS sitt pluss produkt motsatt vei.

Enig Sun-air er riktig bra, men du kan jo ofte fly til andre kontinenter for de samme prisene de forlanger til DK.

Bergern
10-01-2016, 12:00
Jeg er helt enig i at SAS Plus ikke er særlig bra i luften, med unntak av de gangene man får ledig midtsete og et bra crew. Men SAS Plus er ganske bra på bakken sammenliknet med hva man fikk tidligere, både på innenriks og med Economy Extra. Prisen for SAS Plus er ofte også ganske lav - man kan lett få ganske mye for pengene. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor folk hele tiden skal sammenlikne SAS Plus med business class hos andre selskaper.

Ledig midtsete og bra crew kan man vel få i go også.
Enig i at det er på bakken Plus er best. Jeg reiser så mye at statusen min opprettholdes av kvantiteten; Business innsjekk, fasttrack security og lounge er i boks. Ville muligens valgt Plus hvis jeg reiste sjednere for å få de fordelene, men som sagt ikke for serveringen ombord.

TOS
10-01-2016, 12:12

Helt klart at Plus er bedre enn economy extra når det kommer til service på bakken.

Hvorfor sammenlikne med business class hos andre selskaper? Tja. Det er vel på en måte relevant å sammenlikne dette når man skal vurdere hva man får for pengene når man flyr SAS kontra andre når man flyr i bookingklasse C eller D (o.l.) hos andre selskaper i Europa. Plus er det beste SAS tilbyr i Europa, og det er ikke nødvendigvis spesielt stor prisforskjell til andre selskapers business class.

hanswest
10-01-2016, 13:50
Ikke spesielt stor prisforskjell? Enveis TRD-FRA er ca 2000 i SAS Plus for meg, og tregangen hvis det er LH mellom OSL og FRA, foran gardina.

Gunnar
10-01-2016, 13:53
Er ikke internett gratis i Pluss da? Riktignok bare i de flyene hvor det er tilgjengelig, men...

TOS
10-01-2016, 14:56
Ikke spesielt stor prisforskjell? Enveis TRD-FRA er ca 2000 i SAS Plus for meg, og tregangen hvis det er LH mellom OSL og FRA, foran gardina.

Nå så jeg vel "ikke nødvendigvis"...;) Full flex Plus er f.eks. ganske kostbart.

jalig
10-01-2016, 20:01
På bakken skal jeg innrømme at jeg syns produktet er bra. Men dette betinger at man flyr fra en flyplass hvor det er noe å tilby. Flyr man fra ALF, KKN mfl. er det ikke mye å finne på bakken.

Plus er ikke business, det er premium økonomi. Da er det plutselig ikke mye å sammenligne med. Tre retter og full oppdekning er kanskje overkill. Men er det virkelig for mye å be om at man kan få servert en baguette eller salat på en to timers flytur. Så slipper jeg bruke tid på det før eller etter turen.

Men dette er jo improvement etter improvement, så hva blir den neste forbedringen? :)

Fly med oss
09-02-2016, 11:33
Noen som har reist i SAS Plus til/fra London i det siste? Blir det servert noe å bli mett av, eller er det fortsatt bare quinoasalat?

Hypern
09-02-2016, 12:01
Noen som har reist i SAS Plus til/fra London i det siste? Blir det servert noe å bli mett av, eller er det fortsatt bare quinoasalat?

Tja er en salat man får servert ihvertfall da jeg fløy ARN-DUB og tilbake for en uke siden. Ellers har de jo begynt med varme kluter og en liten papirduk. Det vil jeg kalle forbedring ihvertfall.

Fnate
09-02-2016, 12:30

Det er ikke businessclass mat, men det er nok til å bli mett. Forutsatt at du liker kald grevling med kalde poteter og issalat.

chrisljo
09-02-2016, 17:02

En roast beef variant som jeg syntes er ganske god, og litt forrett og dessert. Lite variasjon dog, har spist den fire ganger nå.

Fly med oss
12-02-2016, 18:17
Live fra SK811 kan det rapporteres om kald roastgrevling og en ostekake som smaker eplekake. Ståkarakter, men ikke noe mer enn det. Verdens minste sjokoladebit er for øvrig observert. Fri flyt av drikke trekker opp :lol:

Cecilie
15-02-2016, 20:13
Har faktisk bestilt tur heim til mor i SAS Plus til påske. Da det kostet 180 kr mer enn hva ungdomsbillett til vanlig koster på strekket (BOO-OSL-KRS-OSL-BOO), og ungdomsbillett ikke var tilgjengelig på mine datoer, så var jo valget rimelig lett.

Anywhooooo.

Ser at e-ticket fra SAS lovet meg "snack or brunch" på alle segmentene, til og med OSL-KRS-OSL. Er det SÆRRIØSTTTT lov å markedsføre den lille Anton Berg-sjokkisen som snack or brunch?

Det høres ganske på kanten ut, spør du mæ.

Fnate
15-02-2016, 20:32
Har faktisk bestilt tur heim til mor i SAS Plus til påske. Da det kostet 180 kr mer enn hva ungdomsbillett til vanlig koster på strekket (BOO-OSL-KRS-OSL-BOO), og ungdomsbillett ikke var tilgjengelig på mine datoer, så var jo valget rimelig lett.

Anywhooooo.

Ser at e-ticket fra SAS lovet meg "snack or brunch" på alle segmentene, til og med OSL-KRS-OSL. Er det SÆRRIØSTTTT lov å markedsføre den lille Anton Berg-sjokkisen som snack or brunch?

Det høres ganske på kanten ut, spør du mæ.

Det høres ut som snack, da... Er det det eneste man får, forresten? Ikke noe drikke? Brus og sånt. Har en KRS-OSL i PLUSness neste uke

Cecilie
15-02-2016, 20:39
Det høres ut som snack, da... Er det det eneste man får, forresten? Ikke noe drikke? Brus og sånt. Har en KRS-OSL i PLUSness neste uke

Ja, kun en sjokoladebit. Av drikke tilbys et utvalg av varme drikkevarer (te oder kaffe), samt melk i små kartonger og en pose sukker.

Ikkje møe å skryde a'.

sabergum
15-02-2016, 20:58
Men de har varer ombord, og har vært vitne til at andre Plus-passasjerer har fått både cola og vin på forespørsel (selvsagt ledsaget av litt sukking og akking fra CA).

Fnate
15-02-2016, 21:07
Men hva har skjedd? Før fikk man jo til og med frokost i hele balja. Full Bob senere.

Nå får man ikke engang en øl eller brus i PLUS?

Hickok
15-02-2016, 21:09
Men hva har skjedd? Før fikk man jo til og med frokost i hele balja. Full Bob senere.

Det kalles produktforbedring.

Cecilie
15-02-2016, 21:11

For kort flytid, ryktes det. Det er heldigvis fortsatt frokost, men en litt annerledes enn hva man får på f.eks BOO-OSL hvor det er varme rundstykker, pålegg, yoghurt og müsli.
Frokosten jeg fikk på KRS-OSL i PLUSness class var en ferdigsmurt, tørt ciabatta med ost, skinke og kaninfôr, og en yoghurt (ikke müsli).
De løp gjennom med kaffe og te også før det var tid for galleykos

SAS-Steward
15-02-2016, 21:14
For kort flytid, ryktes det. Det er heldigvis fortsatt frokost, men en litt annerledes enn hva man får på f.eks BOO-OSL hvor det er varme rundstykker, pålegg, yoghurt og müsli.
Frokosten jeg fikk på KRS-OSL i PLUSness class var en ferdigsmurt, tørt ciabatta med ost, skinke og kaninfôr, og en yoghurt (ikke müsli).
De løp gjennom med kaffe og te også før det var tid for galleykos

Tro meg, det er ikke mye "galleykos" på flighter i sör Norge.

Cecilie
15-02-2016, 21:17
Tro meg, det er ikke mye "galleykos" på flighter i sör Norge.

Nei, det er nok ikke det. Men det var det jaggu på LYR-OSL her om dagen, men det er en annen historie :)

SAS-Steward
15-02-2016, 21:24
Nei, det er nok ikke det. Men det var det jaggu på LYR-OSL her om dagen, men det er en annen historie :)

Der er det endel mer tid ja :-)

sabergum
15-02-2016, 21:32
For kort flytid, ryktes det.

Det er jo nokså paradoksalt at tidligere så hadde man tid til å gå gjennom kabinen med salgsvogn, ta betalt, og i tillegg servere kaffe/te til alle. Etter "produktforbedringen" er det ikke engang tid til å dele ut gratis snacks/drikke til Plus. Dette til tross for at de har lastet snacks og drikke. Det gjør meg usikker på om dette er offisiell policy fra bolaget, eller om det er en vurdering crewet tar.

Cecilie
15-02-2016, 21:34
Det er jo nokså paradoksalt at tidligere så hadde man tid til å gå gjennom kabinen med salgsvogn, ta betalt, og i tillegg servere kaffe/te til alle. Etter "produktforbedringen" er det ikke engang tid til å dele ut gratis snacks/drikke til Plus. Dette til tross for at de har lastet snacks og drikke. Det gjør meg usikker på om dette er offisiell policy fra bolaget, eller om det er en vurdering crewet tar.

I menyen står det jo (words to the effect) "crews discretion" så jeg antar SAS har gitt crew litt mer makt, men at det er en eller annen form for servicestandard som alle crew følger.

SAS-Steward
15-02-2016, 21:40
I menyen står det jo (words to the effect) "crews discretion" så jeg antar SAS har gitt crew litt mer makt, men at det er en eller annen form for servicestandard som alle crew følger.

Det er helt riktig.
Det var et arbeidsmiljöspörsmål til slutt. Og da er det blitt slik på de korteste. Å ja, det er likt for all flighter i hele Europa. Det går på schedulert flytid.
OSL-KRS-OSL f.eks så var man som crew så stresset at det etter min mening gikk utover sikkerheten ombord. Fokuset var å komme seg opp og ut så fort som mulig, löpe gjennom kabinen, å håpe å rekke alle för sign kom på igjen.

Hickok
15-02-2016, 23:04
Det er helt riktig.
Det var et arbeidsmiljöspörsmål til slutt. Og da er det blitt slik på de korteste. Å ja, det er likt for all flighter i hele Europa. Det går på schedulert flytid.
OSL-KRS-OSL f.eks så var man som crew så stresset at det etter min mening gikk utover sikkerheten ombord. Fokuset var å komme seg opp og ut så fort som mulig, löpe gjennom kabinen, å håpe å rekke alle för sign kom på igjen.

Og ettersom dere ikke rekker salg i Go, så er også Plus serveringen stoppet? Jaja, skal vel være likt for alle.

Fly med oss
27-02-2016, 15:15
Tja, litt usikker på om dette er riktig tråd... Jeg hadde en fin tur i SAS Business fra CPH til NRT, oppgradert gratis fra Plus (takket være EBD-status). Det var flott service, men... jeg satt bakerst i den forreste kabinen. Derfra kunne jeg høre mye av det som ble sagt i galley, og blant det jeg overhørte var et par kabinansatte klage over livene sine. For det meste dreide det seg om jobb, og selv om det ikke er bare-bare å jobbe som kabinansatt, så er det noe som heter profesjonalitet. Jeg hørte klager over lønn, arbeidstid samt utfyllende detaljer om personlige problemer. Det er lov å hate jobben sin i blant, men det går an å utvise forsiktighet. Jeg har også ting å klage på i min jobb, men jeg kunne aldri finne på å si noe som dette i f.eks. kundemøter. Også på korte flyvninger i f.eks. Skandinavia, med plassering enten helt foran eller helt bak er det mulig å høre samtaler fra kabinmannskapet, av både profesjonell og privat art. Jeg regner med det skyldes uforsiktighet? Er det kanskje mindre støy i kabinen enn man tror? :o

B.m. "Blandede følelser"

Cecilie
27-02-2016, 15:44
Kom til "skade" for å booke Plus-billett i mars BOO-OSL. I nesten 5 mnd har Eivind lovet (https://scandinaviantraveler.com/no/fly/spor-eivind-oktober)oss en forbedring på lange innenriksflighter på matfronten. Hva kan forventes om en måneds tid? Prøver å stagge forhåpningene mine :)

ILS2
27-02-2016, 15:52
Kom til "skade" for å booke Plus-billett i mars BOO-OSL. I nesten 5 mnd har Eivind lovet (https://scandinaviantraveler.com/no/fly/spor-eivind-oktober)oss en forbedring på lange innenriksflighter på matfronten. Hva kan forventes om en måneds tid? Prøver å stagge forhåpningene mine :)
Fem måneder? Vi snakker om SAS, ikke Norwegian. Saken ligger fortsatt til utredning hos prosjektgruppen før den tas videre til diskusjon på nedre mellomledernivå. Deretter sendes et internt notat til mellomleder (de sitter i forskjellige etasjer) hvorpå det innkalles til et tverfaglig møte mellom berørte avdelinger. Dette legges til Boston, så møtet kan ikke finne sted før ruten åpner i slutten av mars.

...og sånn går no dagan ;)

Mer seriøst: Du får akkurat det samme som før. Ingen endring.

robertaas
28-02-2016, 12:31
Prøvde meg på matbestilling ombord og prøvde å bestille pai som stod på menyen:
*peker på menyen og spør om de har pai*
-Pai? *Dama ser veldig overrasket ut og ser på den andre dama som også bare rister på hodet*
-Ja, det står i menyen at dere har pai.
-*Ber om å få se menyen og leser den nøye og med vantro, viser menyen til den andre dama som også ruller med øynene og rister på hodet*
-Er du sikker på at du ikke vil ha wraps?
-Ja, det er jeg sikker på.

Prøver meg igjen på returen:
-Pai? *peker optimistisk på menyen*
-Nei, beklager det har vi ikke. Men vi har wraps. Vil du ha det?
-Nei, da står jeg over.
-Det forstår jeg godt. Jeg synes heller ikke den er god.

RescueMe
28-02-2016, 12:55
Ser for meg at de har en avdeling som lager menyene, og en avdeling som bestiller catering. De sitter på hver sin side av jordkloden uten info om hverandre og snakker ulike språk....

Cecilie
28-02-2016, 12:59
Fem måneder? Vi snakker om SAS, ikke Norwegian. Saken ligger fortsatt til utredning hos prosjektgruppen før den tas videre til diskusjon på nedre mellomledernivå. Deretter sendes et internt notat til mellomleder (de sitter i forskjellige etasjer) hvorpå det innkalles til et tverfaglig møte mellom berørte avdelinger. Dette legges til Boston, så møtet kan ikke finne sted før ruten åpner i slutten av mars.

...og sånn går no dagan ;)

Mer seriøst: Du får akkurat det samme som før. Ingen endring.

Det var vel det jeg var redd for. Ufattelig at det skal dra sånn ut i tid. :)

robertaas
28-02-2016, 13:04
Ser for meg at de har en avdeling som lager menyene, og en avdeling som bestiller catering. De sitter på hver sin side av jordkloden uten info om hverandre og snakker ulike språk....
Og så har de ombord nesten ingen kommunikasjon med noen av disse 2 avdelingene.

Har et par ganger prøvd å spørre om hva det er de serverer på IC ruter og har aldri klart få noe mer detaljert ut av dem enn "kjøtt", "kylling" eller "fisk". Bruker alltid smile og være hyggelig og korrekt, men får likevel inntrykk av at jeg er en skikkelig plage som stiller slike spørsmål.

robertaas
28-02-2016, 13:20
Prøvde meg på matbestilling ombord og prøvde å bestille pai som stod på menyen:
*peker på menyen og spør om de har pai*
-Pai? *Dama ser veldig overrasket ut og ser på den andre dama som også bare rister på hodet*
-Ja, det står i menyen at dere har pai.
-*Ber om å få se menyen og leser den nøye og med vantro, viser menyen til den andre dama som også ruller med øynene og rister på hodet*
-Er du sikker på at du ikke vil ha wraps?
-Ja, det er jeg sikker på.

Prøver meg igjen på returen:
-Pai? *peker optimistisk på menyen*
-Nei, beklager det har vi ikke. Men vi har wraps. Vil du ha det?
-Nei, da står jeg over.
-Det forstår jeg godt. Jeg synes heller ikke den er god.
Det hører med til historien at wraps ikke står på Europa-menyen som gjaldt for flightene jeg her omtaler, wraps står faktisk ikke på noen av menyene. Det kan virke som om de fortsatt sliter med å bli kvitt et militært oiverskuddslager av vegetar-wraps som de har kjøpt opp.

Dreamy
28-02-2016, 13:39
Det hører med til historien at wraps ikke står på Europa-menyen som gjaldt for flightene jeg her omtaler, wraps står faktisk ikke på noen av menyene. Det kan virke som om de fortsatt sliter med å bli kvitt et militært oiverskuddslager av vegetar-wraps som de har kjøpt opp.

Vi hadde pai med oss til Munchen her forrige fredag :)
Bedre lykke neste gang!

view
28-02-2016, 13:44
Det kan virke som om de fortsatt sliter med å bli kvitt et militært oiverskuddslager av vegetar-wraps som de har kjøpt opp.

Hahaha - når har ikke jeg prøvd denne paien, men vi får håpe det ikke er noe RSP rasjoner de har fått kloa i :D

sabergum
29-02-2016, 21:11
Er det noen som vet om det fortsatt bare er kaldmat å få i Go på langdistanse?

Cecilie
29-02-2016, 21:16
Er det noen som vet om det fortsatt bare er kaldmat å få i Go på langdistanse?

Jeg fikk varm lunch hjem fra HKG :) Det kalde tullet de holdt på med var i en periode hvor de opererte med minimum crew på langrutene.

sail4fun
11-03-2016, 11:25
SAS lancerer friske småretter - Fresh Bites!
http://www.sasgroup.net/en/sas-lancerer-friske-smaretter-fresh-bites/

SAS fortsætter med at udvikle og forbedre tilbuddet ombord til de frekvente rejsende, og lancerer nu ”Fresh Bites”, friske og lette mellemmåltider til kunder, som rejser SAS Plus på ruter inden for Skandinavien og korte ruter i Europa. Fresh Bites tilbydes fra slutningen af marts og er et tillæg til de eksisterende tilbud ombord.

TG923
11-03-2016, 11:35
Ser jo bra ut - blir jo også mulig å få kjøpt i GO på lengre innenriksruter

Fresh Bites og Pollarrullen er inkluderet i billetprisen på SAS Plus, mens pollarrullen kan tilkøbes af rejsende i SAS Go for 30 DKK, 35 NOK, 35 SEK eller 4 Euros fra kl. 9 og resten af dagen.

Tilbuddet er tilgængeligt på flyvninger på op til 1 time og 20 minutter og serveres på interskandinaviske ruter, på størstedelen af svensk indenrigs og længere norsk indenrigs samt korte europæiske ruter. Enkelte flyvninger er undtaget af tidsmæssige årsager.

Someone
11-03-2016, 11:39
God forbedring opp fra Wasa'n

Hickok
11-03-2016, 14:26
Ser jo bra ut - blir jo også mulig å få kjøpt i GO på lengre innenriksruter

Fresh Bites og Pollarrullen er inkluderet i billetprisen på SAS Plus, mens pollarrullen kan tilkøbes af rejsende i SAS Go for 30 DKK, 35 NOK, 35 SEK eller 4 Euros fra kl. 9 og resten af dagen.

Tilbuddet er tilgængeligt på flyvninger på op til 1 time og 20 minutter og serveres på interskandinaviske ruter, på størstedelen af svensk indenrigs og længere norsk indenrigs samt korte europæiske ruter. Enkelte flyvninger er undtaget af tidsmæssige årsager.

Hm. Betyr dette at tilbudet kun gjelder på ruter som er kortere enn 1:20, slik at lengre innenriksruter fortsatt er uten mattilbud?

SAS_flyer
11-03-2016, 14:30
Hm. Betyr dette at tilbudet kun gjelder på ruter som er kortere enn 1:20, slik at lengre innenriksruter fortsatt er uten mattilbud?
Nei, dette er i forhold til Europarutene der normalt konsept i Pluss med måltid gis på flygninger lenger enn dette. Dette slik jeg opplever dette skal tolkes.

Hickok
11-03-2016, 14:31
Nei, dette er i forhold til Europarutene der normalt konsept i Pluss med måltid gis på flygninger lenger enn dette. Dette slik jeg opplever dette skal tolkes.

Når jeg nå har lest det om igjen et par-tre ganger tiol, så har du nok rett. :)

SAS_flyer
11-03-2016, 14:35
SAS lancerer friske småretter - Fresh Bites!
http://www.sasgroup.net/en/sas-lancerer-friske-smaretter-fresh-bites/
Mange klager på brutte lovnader. Jeg synes mye kommer av det som loves. Konkret har Eivind og SAS lovet tidligere og nå kommer det. Utmerket og klar forbedring!

kekker
12-03-2016, 09:37
Fresh bites synes jeg høres bra ut, undertegnede jobber iherdig med å a), bli 20 cm lengre eller b), bli en halvmeter mindre rundtomkring midt på..

Når jeg jobber hjemme er det ikke noe stress, da er det tilgang på nok ting som inneholder lite carbs, mer protein og grønt. Men på reise er det fryktelig vanskelig å holde seg unna baguetter, som er min store synd. Slike ting, som de wrapsene er absolutt å foretrekke, det tar toppen av panikksulten og er jeg fysen på noe er er en slik liten wrap 100 ganger bedre enn muffin..

Selv om jeg like fordømt kommer til å fly mye DY innad i kongeriket, så ser jeg for meg de der som et godt alternativ på en av de evinnelige turene mine til DUS.

Fnate
12-03-2016, 17:38
Det her ser veldig bra ut!

Har vært mye positivt fra SAS i det siste

Cecilie
23-03-2016, 16:21
Gleder meg til å teste den nye serveringen neste uke i Plus :D Da rakk jeg jaggu en forbedring på denne turen også!

På lørdag fløy jeg med ATR og Jet Time fra Oslo til Kristiansand.
Kan ikke SAS selv bare slutte å fly den ruta, og la JetTime ta seg av det strekket?

Hyggelig besetning som kom og hilset på Frøken Cecilie før avgang, overraskende stille og rolig bakerst i Plus-seksjonen (satt på rad 18) og etter avgang kom de gjennom med serveringstralla. Kunne velge fritt fra tralla, og kaffe og te hadde de også. Like etterpå kom de gjennom kabinen med sjokolade. Og de ryddet faktisk bort sjokoladepapiret også.

Det har aldri SAS gjort.

Om ikke det var nok, så kom de jaggu rundt til oss i Plus og lurte på om vi ønsket noe mer! Påfyll av smoothie og kaffe liksom! Det blir jo ikke så mye bedre enn som så på et lite hopp nedover kysten.

SAS har ikke tid til sånt på denne ruta. Greit nok at et jetfly suser avgårde litt raskere, men flytiden vår var faktisk på rett rundt 40 minutter. Og jeg tror jammen kabinbesetningen fikk tid til å småprate litt bakerst, før landing.

Ja, ATRen er et vesentlig mindre fly, med færre passasjerer. Men poenget mitt er at DET GÅR AN :) og det koster så lite å være litt hyggelig og serviceinnstilt. Noe begge de danske damene var denne lørdags ettermiddagen.

Concorde98
23-03-2016, 19:15
Min kone og jeg prøvde denne ruta 12 mars, opp og ned med samme maskin. Synes ATRen er helt grei på dette korte strekket. Hyggelig crew også. Vi satt nesten bakerst i Go og fikk sjokolade. De samlet også inn papiret igjen ja!
Ganske rolig bak. Målte 87 desibel på mobilen min, mot 80 ca bak i en vanlig jet. Sånn uoffisielt på en mobilapp. Vi skal bruke ATRen igjen til Hamburg og Gdansk denne våren. Helt greit. ☺

3tflyer
23-03-2016, 21:30
Hahaha - når har ikke jeg prøvd denne paien, men vi får håpe det ikke er noe RSP rasjoner de har fått kloa i :D
OSL til GZP i Plus sist lørdag, ikke noe pai nei, men en liten eske med noe utrolig lite velsmakende roastbiff og vassne poteter. Ingen varme rundstykker nei, men du verden rødvin i glass! Inflight produktet i Plus er jo elendig, stusselig mat, like trange seter som i Go, folk som skal på WC dumper hele tiden i fanget ditt, litt chartersteming ja! Men selvsagt noe fleksibilitet og flere bonuspoenger. Priority boarding..., ha bare glem det, PAX bryr seg ikke, ikke gatepersonellet heller.

sabergum
28-03-2016, 02:55
Har de kutta ut alkohol i Plus på langdistanse nå? Fra https://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/sas-plus/:

Din reise i SAS Plus innledes med at vi serverer en drink og snacks før middag. Til middag serveres forrett, varmrett (du kan velge mellom to alternativer), samt en god dessert med kaffe eller te. Mellom måltidene kan du alltid får juice, vann og snacks.

Merk presiseringen av juice, vann og snacks, som jeg tror er ny. Dette må vel forstås til at alt annet (brus, øl og vin) må kjøpes? Håpløst.

Someone
28-03-2016, 07:40
Har de kutta ut alkohol i Plus på langdistanse nå? Fra https://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/sas-plus/:

Merk presiseringen av juice, vann og snacks, som jeg tror er ny. Dette må vel forstås til at alt annet (brus, øl og vin) må kjøpes? Håpløst.

Nei, det skal ikke være endret. Høres mest ut som noen har klønet med infoteksten. Så ikke noe nytt der i gården

Sundet81
28-03-2016, 11:28
Har de begynt med disse polarrullene eller "quick bites" på strekninger under 1 time 20 min ennå, som bebudet tidligere denne måneden (eller i forrige?)? Jeg mener å huske at noen sa 27. mars, men SAS-menyen i app'en har ikke blitt oppdatert ennå. Hadde faktisk vært greit å vite, for jeg skal fly Plus til ARN i kveld men har dårlig tid og lurer på hvor mye effort jeg skal legge inn for å evt. rekke loungen, for mat må jeg ha.

Concorde98
28-03-2016, 11:44
Vi kom fra ARN i går i Plus. Mener min kone fikk en slik rull da. Så ja, tror de er i gang.

Dreamy
28-03-2016, 13:25
Startet med fresh bites igår, god tur! :)

Fnate
28-03-2016, 13:34
Startet med fresh bites igår, god tur! :)

Tipp topp tommel opp!

Upsaker
28-03-2016, 13:41

Forrige mandag var det ikke noe problem å få drikke :drink

FlyingHigh
29-03-2016, 12:29
Forrige mandag var det ikke noe problem å få drikke :drink

De på kundeservice i dag mener at alkohol ikke er inkludert i Plus på interkontinetale reiser f.eks fra Norge til USA. Agenten "dobbetsjekket med to av sine kollegaer" og sa svaret hans var 100% sikkert -> alkohol (øl/vin) må kjøpes i Plus..

Noen som kan avkrefte/bekrefte dette med andre erfaringer..?

Det sagt, han sa også at alkohol ikke var inkludert i Plus i Europa.. Noe han gikk tilbake på etter at jeg viste han hva det stod skrevet på hjemmesidene til SAS...

Cecilie
29-03-2016, 13:04
Hvor finner SAS disse høykompetente medarbeiderne til kundeservice?

roger
29-03-2016, 13:21
Håpar eg får testa på torsdag til HKG (eller, egentleg håpar eg at eg får inn C-oppgradering så eg slepp å teste :) ).

SAS-Steward
29-03-2016, 13:54
Alt av drikke, også alkohol er innkludert på SAS-Plus.
Det er kun på innenriksruter det er begrensninger og/eller regulering av dette.

sabergum
29-03-2016, 14:07
Her er en rykende fersk skjermdump fra chatten. De bekrefter altså det FlyingHigh fikk opplyst fra kundeservice. Ingenting annet enn juice og vann i Plus (mens i GO får man faktisk en valgfri alkoholfri drikke til maten).

Someone
29-03-2016, 14:14
Her er en rykende fersk skjermdump fra chatten. De bekrefter altså det FlyingHigh fikk opplyst fra kundeservice. Ingenting annet enn juice og vann i Plus (mens i GO får man faktisk en valgfri alkoholfri drikke til maten).

Som andre og jeg prøver si: At det sies på kundeservice og chat betyr ikke at det stemmer. De har en egen evne til og ikke kunne sitt eget produkt. Som flere ansatte ombord i kabinen skriver i postene over så stemmer ikke dette.

Hva Nadia i Tallinn sier er jo nesten irrelevant og skjønner ikke at man faktisk gidder bruke SAS chatten som er totalt ubrukelig

sabergum
29-03-2016, 14:27
Som andre og jeg prøver si: At det sies på kundeservice og chat betyr ikke at det stemmer. De har en egen evne til og ikke kunne sitt eget produkt. Som flere ansatte ombord i kabinen skriver i postene over så stemmer ikke dette.

Hva Nadia i Tallinn sier er jo nesten irrelevant og skjønner ikke at man faktisk gidder bruke SAS chatten som er totalt ubrukelig

Poenget mitt var å vise at all tilgjengelig offisiell informasjon er helt samstemt om at vann og juice er det som gjelder. For meg blir det mere troverdig enn uttalelser fra kabinansatte som ikke nødvendigvis jobber på IC-ruter. Vi har jo sett før at servicekonseptet kan endre seg på kort varsel, og så vidt jeg har forstått så har det blitt lansert nye menyer og skjedd endringer (ref. forbedringene på intraeuropeisk) fra denne uken.

LN-MOW
29-03-2016, 14:38
Poenget mitt var å vise at all tilgjengelig offisiell informasjon er helt samstemt om at vann og juice er det som gjelder. For meg blir det mere troverdig enn uttalelser fra kabinansatte som ikke nødvendigvis jobber på IC-ruter. Vi har jo sett før at servicekonseptet kan endre seg på kort varsel, og så vidt jeg har forstått så har det blitt lansert nye menyer og skjedd endringer (ref. forbedringene på intraeuropeisk) fra denne uken.

Ummmmm ....... SAS_Steward ikke bare jobber IC, men han er også involvert i planleggingen av serviceopplegget. Han vet nok dette en smule bedre enn Nadia i Tallinn ...

SAS-Steward
29-03-2016, 14:40

Jeg jobber i kabinen, flyr intercont, og er med i fora som har med inflightproduktet å gjöre.
På SAS Plus er alt innkludert, med enkelte begrensninger på inneriks ruter i Skandinavia.
PS dette har jeg nå tatt videre med de som er ansvarlige for produktet, for slik feilinformasjon er ikke ok.

jb1
29-03-2016, 14:46
Det er ganske utrolig at et selskap som SAS ikke klarer å informere alle sine ansatte om slikt. Ved endringer/påminnelser burde beskjed sendes ut og i tillegg bør alle ledere informere sine medarbeidere. Det er jo bare å lage et info-ark med en grei oversikt over hva som gjelder for servering. Jeg vil tro feilinormerte og sure kunder ikke er så hyggelige for dem som skal servere.

SAS-Steward
29-03-2016, 14:51
Det er ganske utrolig at et selskap som SAS ikke klarer å informere sine alle ansatte om slikt. Ved endringe/påminnelser burde beskjed sendes ut og i tillegg bør alle ledere informere sine medarbeidere. Det er jo bare å lage et info-ark med en grei oversikt over hva som gjelder for servering. Jeg vil tro feilinormerte og sure kunder ikke er så hyggelige for dem som skal servere.

Som skrevet over så sier jeg at dette ikke er ok, og er allerede tatt videre.
Fikk nå (Klokken 1449) bekreftelse på mail at kontaktsenteret skal få ny detaljert informasjon.
I et selskap som SAS så gjöres det feil, men disse feilene forsöker man å rette opp så fort man får informasjon om dette, som her.
Problemet er at mange skriver om slike feil på internettfora (helt ok) men unnlater å informere de som kan gjöre noe med det. Da blir det vanskelig å rette opp feil.
Men nå blir dette tatt tak i.
PS drikke ER innkludert ;-)

aboerr
29-03-2016, 15:28
Problemet er vel at det er så mye endringer og forskjeller basert på rute/flytid at hverken kunder eller ansatte har mulighet til å skjønne det lenger. Håper dette snart kan stabilisere seg. Er egentlig ikke så store og viktige ting dette her. Men det at man aldri vet hva man kan forvente er ganske så frustrerende.

sabergum
29-03-2016, 15:34
Problemet er at mange skriver om slike feil på internettfora (helt ok) men unnlater å informere de som kan gjöre noe med det. Da blir det vanskelig å rette opp feil.

Flott med førstehåndsinfo og at dette blir tatt tak i :) Men det blir jo litt vanskelig å informere de som kan gjøre noe med det, når alle offisielle kontaktpunkter tror de vet bedre...

jb1
29-03-2016, 16:29
Som skrevet over så sier jeg at dette ikke er ok, og er allerede tatt videre.
Fikk nå (Klokken 1449) bekreftelse på mail at kontaktsenteret skal få ny detaljert informasjon.
I et selskap som SAS så gjöres det feil, men disse feilene forsöker man å rette opp så fort man får informasjon om dette, som her.

Jeg forstår deg godt, og jeg skylder ikke på noen spesiell. Men jeg har opplevd surr som dette før, spesielt hos Eurobonus, hvor jeg har fått en liten bråte med hytt og pine svar. Det er dog en stund siden, men SAS virker som de har litt problemer med å ta slike systemrutiner på alvor. Det er bra hvis det taes videre. Jeg har få lange turer i de bedre klasser hos SAS, men det er jo smart å la dem som betaler litt få mye inkludert når det gjelder service.

kimpe
29-03-2016, 16:41
Takk til SAS-Steward for at du tok dette videre!

Flyr selv IC 10-12 ganger i året, og da nesten utelukkende med SAS. Èn gang det siste året har jeg måttet vise Diamond-kortet i Plus-kabinen på IC for å få meg et par rødvin, ellers har jeg aldri opplevd noe problem med å få det jeg ville ha. (Med unntak av snacks, som jeg flere ganger har måtte kjøpe bak i galley, men er klar over det og er da selvsagt ok)

Fint at man tar henvendelser alvorlig internt i selskapet, tyder på god vilje til å forandre seg og til å bli enda mer serviceminded. Bra!

Kim

robertaas
29-03-2016, 17:09
Opplevd i Go på Narita - Køben tidligere denne måneden:

Over høytalerne sier de at det er inkludert 3 drikker, men menyen som kun er på skjermen sier 1. Under serveringen diskuterer besetningen høylytt om det er 1 eller 3. Og når en person ber om øl begynner de å diskutere høylytt om øl er gratis. Det er visst noe som ikke gir seg så reglene blir praktisert forskjellig. Noen av de som bestiller av "feil" dame bestiller ekstra av en annen. Skikkelig profesjonelt!

Twin Otter
29-03-2016, 17:29
Jeg reiser ikke interkontinentalt veldig ofte. Men hvis jeg først skal reise IC så vil jeg foretrekke at det er samsvar mellom det flyselskapet markedsfører av service/bevertning og det som faktisk blir tilbudt ombord. Og veldig bra at det jevnlig gis tilbakemeldinger til SAS. Kundesenteret bør sitte på akkurat den samme informasjonen som formidles gjennom diverse kanaler. Det blir veldig useriøst dersom det er forskjellige forståelser av "service osv" blant de forskjellige kabinansatte osv.

robertaas
29-03-2016, 17:44
Og er det antall drikke per måltid eller per flight? På sidene står det per måltid, men når det er drikkeservering ombord så sier de at det er eneste drikkeservering for en flight på ca. 12 timer så vi må da velge alt vi skal ha for hele flighten.

RobertH
29-03-2016, 19:27
Dette utdyper betydningen av surrealisme - men hvorfor er det egentlig så om-og-men å fly med SAS? Det finnes da gode alternativer der servicekonseptet ikke minner om pilkast i blinde av fulle apekatter?

BårdK
30-03-2016, 11:18
Dette utdyper betydningen av surrealisme - men hvorfor er det egentlig så om-og-men å fly med SAS? Det finnes da gode alternativer der servicekonseptet ikke minner om pilkast i blinde av fulle apekatter?

Poengopptjening?

Cecilie
31-03-2016, 18:52
Hahaha æ dauår.

KRS-OSL:
Alle serveres kaffe og te

I Plus(hvor jeg sitter): passasjerer får varer fra cafésortimentet mot at de LOVER flyvertinnen å klage til SAS på dette bingoopplegget de kjører mtp servering på denne ruta.

Jeg gråter litt inni meg også.
Noen som kjenner til et kurs i forventningsledelse som vi kan sende SAS-gjengen på?

Cecilie
31-03-2016, 18:53
PS. Ingen sjokolade :(

robertaas
31-03-2016, 18:59
Det hadde absolutt vært et godt alternativ til kaffe og te. Fikk faktisk spørsmål om jeg ville ha Kaffe, te eller varm sjokolade på Air Tahiti. :cool:

ILS2
31-03-2016, 19:00
I Plus(hvor jeg sitter): passasjerer får varer fra cafésortimentet mot at de LOVER flyvertinnen å klage til SAS på dette bingoopplegget de kjører mtp servering på denne ruta.
Hva konkret er det hun vil dere skal klage på? Var hun positiv til å gi servering eller mente hun at det gikk utover sårt tiltrengt galleytid?

LN-MOW
31-03-2016, 19:07

Fly WF. ^_^

Cecilie
31-03-2016, 19:22
Hva konkret er det hun vil dere skal klage på? Var hun positiv til å gi servering eller mente hun at det gikk utover sårt tiltrengt galleytid?

På meg virket det som om Air hostess og purser, som serverte oss foran skiltet, var oppriktige og like oppgitte som oss (minst!) over et håpløst og lite forutsigbart serveringskonsept.

Cecilie
31-03-2016, 19:23
Fly WF. ^_^

Jada, jada. :D Men i dag ble det blåhalene.

sabergum
31-03-2016, 19:25

De gangene jeg har flydd den strekninga har sjokoladen uansett flydd så fort forbi at idet jeg har strukket ut armen for å ta en, så er kurva allerede på neste rad. Og jeg forstår veldig godt at det kan bli litt ampert når man sitter skrubbsulten etter en maratondag uten tid til middag, og det "ikke er tid" til å trille vogna forbi de få radene i Plus.

Starling
31-03-2016, 21:10
Fløy AGP-OSL i plus forleden, og da fikk man ikke velge måltid.. Jeg fikk bare levert en boks med tørre reker og veeeldig enkel salat.. Synd jeg ikke kjøpte mat på flyplassen...

Fnate
31-03-2016, 21:36
Fløy AGP-OSL i plus forleden, og da fikk man ikke velge måltid.. Jeg fikk bare levert en boks med tørre reker og veeeldig enkel salat.. Synd jeg ikke kjøpte mat på flyplassen...

Det er standard på PLUS nå. Du velger ikke fra vogna, men på den andre siden får du en duk.

Det sagt, så tror jeg ikke de nekter om du vil ha en av de deilige varmrettene de serverer i PLUSness Class.

NB - du kan ta med duken hjem

hlorange
31-03-2016, 22:03

Det pleier ikke å være noe problem å be om en sandwich i stedet. Spesielt når det er cateret opp fra utestasjoner. Den spanske maten er redselsfull, og det har crewet oppdaget også.

Starling
31-03-2016, 22:18
Det er standard på PLUS nå. Du velger ikke fra vogna, men på den andre siden får du en duk.

Duk? Jeg trodde det var en utbrettet papirserviett...?:lol:

Fnate
31-03-2016, 22:26
Duk? Jeg trodde det var en utbrettet papirserviett...?:lol:

Vel... overhørte crewet snakke om PLUS som businessclass på vei fra London i går (diskusjon med hverandre i galley). I den sammenhengen er servietten en håndheklet duk.

Sundet81
01-04-2016, 15:25
Etter innføringen av 'mat' på shorthaul (type en time), så deler crew ut den boksen med rugbrød og en eller annen dipp, eller hva det er, uten først å spørre om man vil ha dette eller en polarrull. Nå har jeg fløyet tre reiser i Plus (OSL-CPH) siden dette ble innført for noen dager siden, og jeg tror hver eneste passasjer innenfor min syns- og hørevidde har gitt dem den boksen tilbake og bedt om å få polarrull i stedet. Hadde jo vært enklere om crew bare spurte i utgangspunktet, men jeg mistenker at de allerede har opparbeidet seg et skikkelig overskuddslager av rugbrød med udefinert dipp som de er desperate etter å bli kvitt, men som åpenbart ingen vil ha.

FBI2012
01-04-2016, 15:53
Etter hva jeg har fått opplyst er det "pollar roll" som er tilbudet av Fresh bite fra 09.01 til 12.00 og "Fresh bite in a small box" på flighter etter kl 12.01.

Sundet81
01-04-2016, 16:06
Etter hva jeg har fått opplyst er det "pollar roll" som er tilbudet av Fresh bite fra 09.01 til 12.00 og "Fresh bite in a small box" på flighter etter kl 12.01.

Men da som i betydningen av hva de slenger på bordet? Polarrullene har vært tilgjengelig på kveldsflightene også, når man spør.

Og hvis det rugbrødet i den boksen er en fresh bite, så bør noen føye til noen ord i rette del av Oxford Dictionary.

Dreamy
01-04-2016, 18:18

Korrekt.
Det er lastet fresh bites til plus etter 12.01 og de skal aktivt gies ut, ala mealboxen man får på lengre Europa-flights og frokost.
Det finnes dog polarruller ombord, men i begrenset antall..
Send gjerne en mail til SAS og si ifra om fresh bites ikke faller i smak og at det heller er ønskelig med polarrull hele døgnet, om dere skal mene det. Ingenting skjer uten at noen sier ifra! :)

SAS-Steward
01-04-2016, 18:54
Nå har jeg lest gjennom det meste av denne tråden og det er et par ting som slår meg.
Det er noen få som klager på mye.
Det er også ofte slik at noen klager, så kommer det endring som tar hensyn til det som det först ble klaget, men jaggu så er det galt også ;-)
Da er det ikke så lett.
Et eksempel, OSL-KRS-OSL, det kom en endring der og man gikk for sjokolade etc.
Mange klaget på dette, og ville ha kaffe. Helt ok. Nå er det blitt slik, men så er det krise, bare kaffe liksom.
Skal sies at den ruten er litt vanskelig da det er meget kort flytid, kanskje 12-15 min maks i effektiv serveringstid. Det innkluderer tid til å rydde opp. Med 50-60 pax på pluss er det ikke lett når mange vil ha to-tre items hver fra vogna.

Nå fremstår dette kanskje som sutring fra en cabin-crew, det er ikke meningen. Jeg bare forsöker å forstå hva man egentlig önsker på disse korte flightene.
Er enig i at produktet ombord ikke er godt nok alltid, spesielt på lengre flighter, men hva forventes egentlig på de korte, når ingenting virker å väre bra nok?
Hva önskes? og hvordan mener folket at dette kan gjöres i praksis?
Vi som jobber med dette er jo åpenbart ikke i stand til å finne ut av dette ;-)
Så det jeg mener er at det er veldig lite konkret som kommer frem.

Glean EBG
01-04-2016, 19:21
Nå har jeg lest gjennom det meste av denne tråden og det er et par ting som slår meg.
Det er også ofte slik at noen klager, så kommer det endring som tar hensyn til det som det först ble klaget, men jaggu så er det galt også ;-)
Da er det ikke så lett.
Mange klaget på dette, og ville ha kaffe. Helt ok. Nå er det blitt slik, men så er det krise, bare kaffe liksom.
Skal sies at den ruten er litt vanskelig da det er meget kort flytid, kanskje 12-15 min maks i effektiv serveringstid. Det innkluderer tid til å rydde opp. Med 50-60 pax på pluss er det ikke lett når mange vil ha to-tre items hver fra vogna.

Nå fremstår dette kanskje som sutring fra en cabin-crew, det er ikke meningen. Jeg bare forsöker å forstå hva man egentlig önsker på disse korte flightene.
Er enig i at produktet ombord ikke er godt nok alltid, spesielt på lengre flighter, men hva forventes egentlig på de korte, når ingenting virker å väre bra nok?

Man klarer aldri tilfedstille alle, det vil altid være noen som sutrer da vi har ulike preferanser.
For min del som ofte flyr OSL-SVG og BGO-SVG av de korteste rutene syntes jeg det er best uten noen servering og mørk cabin på kveldsavgangene. Mens på morgen er det fint med kaffe og frokost. Har ofte fått utlevert frokost ved gate på SVG-BGO.

SAS-Steward
01-04-2016, 19:50
Man klarer aldri tilfedstille alle, det vil altid være noen som sutrer da vi har ulike preferanser.
For min del som ofte flyr OSL-SVG og BGO-SVG av de korteste rutene syntes jeg det er best uten noen servering og mørk cabin på kveldsavgangene. Mens på morgen er det fint med kaffe og frokost. Har ofte fått utlevert frokost ved gate på SVG-BGO.

Det er nettop det, vi forsöker å tilpasse så godt som mulig. Og det å tilfredstille alle er umulig. Men det slår meg på dette forumet hvordan klagerne skifter fokus og hva som klages på :-)
Frokost i gate SVG-BGO-SVG fungerer veldig bra synes jeg :-)

SAS1DSVG
01-04-2016, 21:33
Så lenge man beholder mørk Anton Berg... ;-)

Glean EBG
02-04-2016, 02:19
Men det at det varierer stort etter hvilket crew er en uting.

Tornerose
02-04-2016, 08:25
Jeg er stort sett fornøyd, men nå er ikke jeg av de som flyr mest. Det som for meg er kjedelig er at det ikke er mulighet for glutenfri mat ved servering på plus de gangene de andre får mat. Det burde jo kunne løses på samme måte som andre bestillinger - at det må bestilles på forskudd slik som på langdistanse.

Den glutenfrie maten må også bli bedre. På tur over dammen sist fikk jeg pasta som var fra dagen før (datostemplet) hvor halvparten av pastan var blitt hard igjen:cool:

Cecilie
02-04-2016, 12:03
Da er det ikke så lett.

KRS-OSL er en av to SAS-ruter jeg flyr oftest. Bare siden oktober-november i fjor, har min erfaring om bord vært veldig varierende. Først fikk vi kaffe og sjokkis i GO, så var det slutt på kaffen men man beholdt sjokoladen, så har man gått bort fra dette og serverer nå kun kaffe. Det er jo ikke rart man som kunde blir lettere forvirret.

Det som jeg humret litt over for meg selv, i Plus her om dagen til Oslo, var at passasjerene fikk velge fra tralla om man lovet å klage til SAS-ledelsen. Dette er jo bare et steg i retning av mer inkonsekvent service om bord. Det var flere passasjerer som ristet på hodet og synes hele opplegget var latterlig. Og det synes jeg også. Eller, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Jeg synes faktisk synd på dere i frontlinjen som må håndheve disse serviceinnstruksene fra de ansvarlige for servicekonseptet.

Jeg har ingen fasit på hvordan servicen bør være på disse korte rutene, men å være så inkonsekvente i hva man leverer om bord, er noe man bør unngå. Kunden vet jo til slutt ikke hva man kan forvente.

Eriksan
04-04-2016, 12:37
Fikk erfart det utvidede servicekonseptet i Plus OSL-CPH-OSL nå i helgen.

På fredag ettermiddag var det kun 3 rader Plus og alle seter besatt, Purser kom med en tralle der det lå noen bokser med Fresh Bites på toppen. Men hun sa at de også hadde polarruller med enten ost eller skinke. Jeg tror alle pax som ville ha mat valgte polarrull, inkludert meg. Ville egentlig prøve prøve fresh bites også, det så fristende ut med chorizo, men var beskjeden og spurte ikke om å få begge deler. Sikret meg heller 2 Mikkeller øl med det samme.

På returen lørdag formiddag var vi kun 6 pax på 7 rader i Plus, her kom purser rundt med en kurv med polarruller, før hun kom ut med vognen. Litt ut i flighten bestilte jeg en polarrull til så jeg fikk prøvd både den med ost og skinke, den med skinke var faktisk veldig god. Snakket litt med purser og sa at jeg syns polarrullen var god og at det var bra at SAS har forbedret mattilbudet innen Norden. Hun bekreftet at Fresh Bites er tilgjengelig på flighter etter 12:00, det står forresten også i siste utgave av Scandinavian Traveler, se side 105-106 i linken nedenfor.

https://scandinaviantraveler.com/sites/default/files/st1604.pdf

AirbusTrond
04-04-2016, 15:56
Det nye nordiske kjøkkenet, polar(r)ull?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polarull

ILS2
04-04-2016, 15:59
Polarrull m/skinke fortært. Helt greit mellommåltid. Går nok for Fresh Bite neste gang. Synes Chorizo-boksen så forlokkende ut.

roger
04-04-2016, 17:32
Fresh bite med laks og rugbrød var ikkje så ille!

3tflyer
05-04-2016, 22:11
Fikk tilbud om Fresh Bite m. Laks fra Bodø til OSL i dag, men spurte pent om polarrull i steden. Men, nei, de var forbeholdt salg i GO, så det så! Trodde det var fritt valg av snacks i Plus....Ingen stor sak, men merkelig opplegg.

sabergum
05-04-2016, 22:26
Fikk tilbud om Fresh Bite m. Laks fra Bodø til OSL i dag, men spurte pent om polarrull i steden. Men, nei, de var forbeholdt salg i GO, så det så! Trodde det var fritt valg av snacks i Plus....Ingen stor sak, men merkelig opplegg.

Det står svart på hvitt (eller hvitt på blått) bak på menyen at om du reiser i PLUS så er alt i menyen inkludert i billettprisen.

Sundet81
06-04-2016, 07:59

I mine øyne det aller største problemet hos SAS: inkonsekventheten og vilkårligheten, forårsaket av alt fra elendig internkommunikasjon til kollektive og individuelle humørsvingninger hos crew.