PDA

View Full Version : SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Pages : 1 2 3 4 [5] 6

Fnate
06-04-2016, 09:18
Fikk tilbud om Fresh Bite m. Laks fra Bodø til OSL i dag, men spurte pent om polarrull i steden. Men, nei, de var forbeholdt salg i GO, så det så! Trodde det var fritt valg av snacks i Plus....Ingen stor sak, men merkelig opplegg.

Ah... De fikser biffen hos bolaget om dagen, ja

Bergern
06-04-2016, 09:42
Næhhh...
Dropp hele serveringen på de korte rutene (under en time?). Bare mas.

Cecilie
06-04-2016, 15:31
Galskap. Fikk en polarrull selv på OSL-BOO forrige uke. Pursern måtte bak til Go-tralla for å fiske den frem men jeg ble ikke nektet. Eneste dumme var at jeg ikke fikk valget mellom ost og skinke (trodde de kun hadde en) og endte opp med den med ost som jeg ikke synes var så god. Har hørt at den med skinke er superdigg!

ILS2
06-04-2016, 16:05
superdigg!
Ikke et adjektiv jeg ville brukt for å beskrive noe som serveres innen Europa hos SAS. Magefyll. Prøver Fresh Bite neste gang.

3tflyer
06-04-2016, 19:56
Galskap. Fikk en polarrull selv på OSL-BOO forrige uke. Pursern måtte bak til Go-tralla for å fiske den frem men jeg ble ikke nektet. Eneste dumme var at jeg ikke fikk valget mellom ost og skinke (trodde de kun hadde en) og endte opp med den med ost som jeg ikke synes var så god. Har hørt at den med skinke er superdigg!
Ja, det er forunderlig hvor klønete det kan bli! Det er enkleste er vel slik som det står i menyen, at en kan velge fritt, men noen har sikkert gitt noen signaler om at den berømte polrarrullen egentlig er for GO..... Bra at SAS kan prøve nye konsept i forhold til servering, men det blir jo det samme kaos hver gang. Men fikk faktisk en gratis Cola i dag fra OSL til TRD (er EBD) uten for mange spørsmål!!!

Herlov
06-04-2016, 20:04
Fikk tilbud om Fresh Bite m. Laks fra Bodø til OSL i dag, men spurte pent om polarrull i steden. Men, nei, de var forbeholdt salg i GO, så det så! Trodde det var fritt valg av snacks i Plus....Ingen stor sak, men merkelig opplegg.

Å, herregud ... Hvorfor skal de alltid gjøre ting så komplisert og vanskelig!? Her kommer de med et produkt som de fleste mener er positivt. Så surrer de det til med å nekte enkelte folk det. Hjelpes meg, nå må de snart lære. :headbang

FBI2012
07-04-2016, 18:32
Da er det bestemt: f.o.m idag er det vanlig SAS Plus/GO servering også på OSL-KRS. Da blir det likt serverings-konsept også på denne strekningen som resten av SAS sine flighter i Sydnorge(eneste unntak er SVG-BGO og ALF-TOS). Kan neppe ha vært lett for svenskene der borte på SAS sin Inflight-avdeling på Frösundavik å tenke ut passende service-konsept for alle de ulike strekningene som finnes her i Norge. Jeg føler nesten litt med de.

Basse-HAU
07-04-2016, 22:57
Om frokost servering fungerer på SVG-BGO-SVG, burde ikke det vært det største problemet å finne ut at det kunne ha fungert noe det samme på KRS-OSL-KRS[emoji15].

Sent from my iPhone using Tapatalk

Cecilie
08-04-2016, 07:28
Da er det bestemt: f.o.m idag er det vanlig SAS Plus/GO servering også på OSL-KRS. Da blir det likt serverings-konsept også på denne strekningen som resten av SAS sine flighter i Sydnorge(eneste unntak er SVG-BGO og ALF-TOS). Kan neppe ha vært lett for svenskene der borte på SAS sin Inflight-avdeling på Frösundavik å tenke ut passende service-konsept for alle de ulike strekningene som finnes her i Norge. Jeg føler nesten litt med de.

Du verden - det var gode nyheter! Hvor står dette? Effektivt fra dags dato?

sail4fun
08-04-2016, 07:53
Du verden - det var gode nyheter! Hvor står dette? Effektivt fra dags dato?

i Går :) <filler>

Chriscross
08-04-2016, 19:55
Om frokost servering fungerer på SVG-BGO-SVG, burde ikke det vært det største problemet å finne ut at det kunne ha fungert noe det samme på KRS-OSL-KRS[emoji15].

På bgo-Svg er det bare rundstykke med pålegg og juice, ikke kaffe eller:angry: yougert.

Fnate
08-04-2016, 19:57
På bgo-Svg er det bare rundstykke med pålegg og juice, ikke kaffe eller:angry: yougert.

Det blir nok bedre når han fyren er ferdig med sine 800 flights. Han har ikke godt av 800 yoghurt på 180 dager.

Ingen... INGEN fortjener så mange yoghurt

LN-MOW
08-04-2016, 22:18
ANSJOSALARM!!!
Det var ansjospostei (med silderogn) å få på SK828 i dag sammen med roastbiffen .. Polarbrød var ikke å se. I tillegg en sitronkake. Og aller bakerst og helt nederst fant jeg en bitteliten sjokoladebit ....

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160408/355da968924db9dd03a98ad9d443171e.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160408/8df8dceb18d8d35596f6428125ffc719.jpg

hlorange
09-04-2016, 18:43
Åføy! Ansjos er en vederstyggelighet.

Fikk ansjos - uvitende - på et pizzastykke inne på et kjøpesenter i Spania. Der og da, rett foran pizzadisken og andre kunder som spiste, spontanvomiterte jeg utover gulvet. Ikke det stolteste øyeblikket i karrieren akkurat

Chriscross
09-04-2016, 20:03
ANSJOSALARM!!!
Det var ansjospostei (med silderogn) å få på SK828 i dag sammen med roastbiffen .. Polarbrød var ikke å se. I tillegg en sitronkake. Og aller bakerst og helt nederst fant jeg en bitteliten sjokoladebit ....

Samme fra Berlin i dag, men snille gutter (og søte døtre) får ekstra sjokkis fra vognen[emoji6]

Fly med oss
09-04-2016, 23:25
Åføy! Ansjos er en vederstyggelighet.

Fikk ansjos - uvitende - på et pizzastykke inne på et kjøpesenter i Spania. Der og da, rett foran pizzadisken og andre kunder som spiste, spontanvomiterte jeg utover gulvet. Ikke det stolteste øyeblikket i karrieren akkurat

Samme som jeg opplevde den gang jeg innså at det er ansjos i Bloody Mary :drunk:

Fnate
09-04-2016, 23:47
ANSJOSALARM!!!

Fy f**n... det er bare grusomt. Helt hysterisk grusomt. Hva søren tenker de på. Ingen normale mennesker vil ha det.

LN-FHU
10-04-2016, 00:02
Da må jo jeg være særs unormal som liker både ansjos og sylteagurk :colgate::colgate::colgate:
Sorry folks, men smaken er som kjent delt, akkurat som baken ;) Deal with it !

Martin
10-04-2016, 00:22
Jeg liker både ansjos og sylteagurk, jeg.

Superhai
10-04-2016, 05:30
Da må jo jeg være særs unormal som liker både ansjos og sylteagurk

De sier at de som frekventerer flyprat ikke er normale. ;)

Herlov
10-04-2016, 09:36
Det er noen med ansvar hos in flight-catering hos SAS som er litt for glad i fisk.

Utrolig nok har de vel strengt tatt klart å holde fisken sånn høvelig unna OSL-loungen, i alle fall? Selv om jeg vet den røyka laksen er superstjerna i "flagship" i CPH hver ettermiddag. Det er mulig jeg tar feil her, for jeg er stort sett bare i OSL-loungen undt frokosttider.

NordicLane
10-04-2016, 10:49
Det er noen med ansvar hos in flight-catering hos SAS som er litt for glad i fisk.

Utrolig nok har de vel strengt tatt klart å holde fisken sånn høvelig unna OSL-loungen, i alle fall? Selv om jeg vet den røyka laksen er superstjerna i "flagship" i CPH hver ettermiddag. Det er mulig jeg tar feil her, for jeg er stort sett bare i OSL-loungen undt frokosttider.

Laks, laks, laks har det vært i mange år.
Din post fikk meg å huske en mail jeg sendte til SAS Customer Service en gang på sent 90-tal, der jeg spurte om SAS hadde endret betydning til "Scandinavian Always Salmon"?

KristianSk
10-04-2016, 11:10
Laks er jo superdigg, værre med sylteagurk og rødbeter.

kimpe
10-04-2016, 11:50
Heisann!

Har i snart 15 år klaget til SAS på den *%#+# fisken de skal servere!

Noen av oss tåler ikke fisk og skalldyr, men de klarer enda ikke ha "no fish and seafood" som spesialmeal! Mange andre selskap har det, men ikke SAS dessverre. Og på tross mange henvendelser både fra undertegnede og div crew så virker ingen å ville høre.

Skal man servere fisk/skalldyr MÅ man ha et alternativ, og NEI, det hjelper ikke at man har et alternativ på andre delen av ei brødskive i samme boks...

Så fjern fiskehelvetet, kan gjerne spise sylteagurk og rødbeter dagen lang i stedet!!

Brum, Kim

AirbusTrond
10-04-2016, 12:44
De sier at de som frekventerer flyprat ikke er normale. ;)

Det er nok ikke alle som er blitt helt voksne, nei... ;)

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2950608/How-AGE-affects-taste-food-start-liking-olives-anchovies-blue-cheese-twenties-survey-reveals.html

Sylteagurk bør man begynne å like allerede i 19-årsalderen. Ansjos tar det litt lengre tid med.

Vi gamle liker alt! :stir

LN-MOW
10-04-2016, 12:55
Det er nok ikke alle som er blitt helt voksne, nei... ;)

Vi gamle liker alt! :stir

Nuuuuuvel .... Såvidt jeg vet er jeg godt eldre enn deg. ;)

dc-8-63
10-04-2016, 14:55
Da må jo jeg være særs unormal som liker både ansjos og sylteagurk :colgate::colgate::colgate:
Sorry folks, men smaken er som kjent delt, akkurat som baken ;) Deal with it !

Det er flere av oss - kanskje vi som liker ansjos ogsaa moeter dagen med et smil og finner masse smaa gleder gjennom dagen - selvom landet vi besoeker ikke er som kjoekkenet hjemme hos mor (noen nordmenn burde ha totalt reiseforbud) (sorry for dagens rant)

dc-8-63
10-04-2016, 14:57
Nuuuuuvel .... Såvidt jeg vet er jeg godt eldre enn deg. ;)

But you are not married to a pure italianessa :p

(the things we eat and drink (Grandiosa vs Pizza i Napoli)

LN-MOW
10-04-2016, 15:17
Heldigvis dårlig med Grandiosa i Georgia. :)

Kiev
10-04-2016, 19:03
Synes den ansjos/silderogn-greien er helt OK. Hvis man ikke liker det er det jo mye norsk mat man må holde seg unna. Studer for eksempel innholdsfortegnelsen på leverpostei.
Og det aller meste av asiatisk mat inneholder fiskesaus/østerssaus.
Jeg aksepterer de som er allergiske nok til å gå rundt med to Epi-penner i tilfelle den første ikke virker. Alle andre er bare matpyser og kostforaktere :old

kimpe
10-04-2016, 22:06
Hei kiev!

Heldigvis er jeg gammel nok til å bestemme selv hva jeg spiser eller ikke, og når jeg betaler for en flybillett og de har servering forventer jeg at de tar hensyn til det! Sånn besserwisser-greier er jeg ikke spesielt glad i. Hva du mener er meg likegyldig, spiser det jeg selv vil spise. Punktum. Finale.

Player out!

Kim

Kiev
11-04-2016, 04:05
Hei igjen Kimpe.
Ikke noe personangrep altså. Helt enig at alle innenfor tygge-selv-alderen må få bestemme hva de liker, og ikke bli overkjørt av andre sin smak.
Bekjennelse: da jeg flyttet hjemmefra besluttet jeg at jeg aldri skulle spise fisk mer. Eller annen merkelig gugge som ost. Noen gang!
Tror det bare var tre-fire ting jeg likte i 18-20års alderen. Ettersom tiden gikk og reisingen tok overhånd fant jeg ut at dette var kraftig begrensende både sosialt og i opplevelser. Derfor begynte jeg frivillig å tvinge meg til å smake på ting. Og sjokk over alle sjokk: det var masse greier på nei-listen som var nydelig! Faktisk er en god del av reiseopplevelsen nå spennende og eksotisk mat som inneholder ting av ukjent og trolig unevnelig opprinnelse.

Igjen: alle må få spiste eller ikke spise det de vil, men jeg synes SAS gjør riktig i å utfordre smaksløkene og våre matfordommer, og er kraftig imot de som lobber for å standardisere all flymat til Grandis og Chicken Nuggets.

ILS2
11-04-2016, 08:27
Igjen: alle må få spiste eller ikke spise det de vil, men jeg synes SAS gjør riktig i å utfordre smaksløkene og våre matfordommer, og er kraftig imot de som lobber for å standardisere all flymat til Grandis og Chicken Nuggets.
Helt enig! Men nå er det en gang slik at SAS må levere det kundene vil ha, så hvis de ønsker nuggets, wraps og mikroovnburger, så må de få det - men gjerne som et alternativ til det de tilbyri dag.

Jeg hadde f. eks. aldri tidligere spist sild før jeg fikk det servert som forrett i SAS Business Class til USA. Likte det utrolig godt!

Man dør aldri av å prøve nye ting ;)

Fnate
11-04-2016, 14:18
Jeg er enig i at det er fint at SAS utfordrer smaksløkene HVIS det finnes et alternativ.

De kan tilby så mye ansjos og spekesild og lutefisk de orker for min del, så sant man kan si - nei takk, jeg tar de kjøttbollene isteden jeg. Blingsene deres eller polarbrød med ost er ikke et reelt alternativ. Det må være orntlig mat. Og så kan de som vil være lekne spise ansjos hos SAS, Haggis hos FlyBe og fermentert hai hos Icelandair. Sånn satt på spissen.

Men, som noen sier tidligere her, så virker det som om noen hos SAS catering har stålsatt seg på fisk og vil tvinge sin smak på alle. Jeg leste f.eks trip report på Insideflyer i dag fra SAS Plus til LAX (pun unintended):

Maten i loungen: Laks
Forrett på flyet: Laks
Hovedrett på flyet: Laks

Go figure...

Disclaimer: De fleste tror sikkert jeg er helt fortapt i matveien og bare spiser pølse i lompe, men jeg overdriver jo litt. Jeg har gjort som Kiev selv. Jeg har tvunget meg til å teste alle mulige matvarer og gjerne mange ganger. På den måten har jeg lært meg til å like Nigiri og Tempurating (men ikke maki), Indisk mat, hvit fisk og mye annet. Men de tingene vi snakker om her er jo nokså sært. Laksedipp for et bredt publikum, liksom... hvem søren kommer på noe sånt?

Kiev
12-04-2016, 13:27
Jeg er enig i at det er fint at SAS utfordrer smaksløkene HVIS det finnes alternativ
...

Maten i loungen: Laks
Forrett på flyet: Laks
Hovedrett på flyet: Laks

Fersk rapport fra Oslo utenlandslounge.
Gullstua: masse grønne greier ("This is not food. This is what food eats") og laks. Masse god laks som gikk perfekt med sprudlevinen.
Bissnissestua: samme grønnsakene men pasta med kjøttsaus istedet for laks.
Moral: det er faktisk mulighet for valg, men kanskje man må slumme litt og ta til takke med utvalget for de store uvaskede massene.
(Nå var riktignok nissestua ganske så tom, men gullstua overfylt. Så glem forrge utsagn om de store masser)

barca
13-04-2016, 00:17
Fløy SVG - OSL t/r her om dagen. Ingen polarrull eller fresh bites. Skuffende. Ble heldigvis oppgradert fra GO til PLUS fra SVG til OSL (er EBG). Måtte nøye meg det den samme kjipe menyen. Mest skuffende var at SAS på denne flyvningen ikke hadde min favoritt rødvin nå for tiden som er Montenero Zinfandel Puglia 2014, altså SAS Selected. Den er sinnsyk god og finnes ikke på polet en gang heller. Måtte bare nøye meg med den standard kjipe rødvinen. Hjemover hadde de favoritt rødvinen min, men da måtte jeg ut med 90 kr siden jeg satt i GO.

SAS_flyer
13-04-2016, 10:38
Fløy SVG - OSL t/r her om dagen. Ingen polarrull eller fresh bites. Skuffende. Ble heldigvis oppgradert fra GO til PLUS fra SVG til OSL (er EBG). Måtte nøye meg det den samme kjipe menyen. Mest skuffende var at SAS på denne flyvningen ikke hadde min favoritt rødvin nå for tiden som er Montenero Zinfandel Puglia 2014, altså SAS Selected. Den er sinnsyk god og finnes ikke på polet en gang heller. Måtte bare nøye meg med den standard kjipe rødvinen. Hjemover hadde de favoritt rødvinen min, men da måtte jeg ut med 90 kr siden jeg satt i GO.
Nytt serveringskonsept innenriks er på Nord-Norge etter det jeg forstår.

barca
13-04-2016, 13:45
Nytt serveringskonsept innenriks er på Nord-Norge etter det jeg forstår.

Det fant jeg og ut sammen med innenriks Sverige tror jeg. Men skal man for eksempel fly SVG/BGO - CPH så er det det samme gamle serveringskonseptet.

SASCC
13-04-2016, 13:47
Flyvninger over 1.10 schedulert har polarbrød.

Tornerose
14-04-2016, 05:05
Er det ikke vanlig å få varme kluter på biz? Hos Lufthansa fikk vi det også bak i flyet...

roger
14-04-2016, 07:14
Fekk også kluta på Plus frå HKG. Behageleg!

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Upsaker
15-04-2016, 10:49
Muligens gammelt nytt, men nå kan du for bare 14,90kr få følelsen av SAS Plus på toget, i bilen, i båten, i stua og på trikken. En liten tur innom Coop Prix i Akersgata 55 og du er klar.

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=40587&stc=1&d=1460709990

Bacardi
20-04-2016, 20:29
Da har man flydd nordnorge. Har klaget tidligere i ttåden her, så here goes:

Hurra SAS for polarrullene. Helt kurant for de tilfeller man ikke rekker å spise før flygningen. Spesielt de presiserer at dette IKKE er til plus, men til salg i GO, men men, jeg satt i GO:colgate:

Pris på 55 for vann/rull er jo billigere enn alt du får på flyplassen og, så det er bra.

kaijoar
20-04-2016, 23:04
Enig med siste taler, polarrullene er et kjærkomment bidrag for oss som reiser mellom nord og sør. Spesielt den med skinke!
Passer alltid på å kommentere dette til kabinpersonalet, og håper de tar med seg videre at de endelig har funnet noe som funker. Håper ikke disse forsvinner.

Sundet81
21-04-2016, 13:11
Hvorfor får man ikke polarrull i Plus?

RedLine
21-04-2016, 13:28

Fordi SAS elsker å gjøre opplevelsen ombord uforutsigbar for folk som reiser mye. Sånn at det alltid er et overraskelsesmoment liksom :) Du får polarrull i Plus på onsdager hvis det er en partallsuke og flightnummeret på flighten slutter på et oddetall....

Cecilie
21-04-2016, 15:12

Hvorfor har jeg fått polarrull i Plus? :p

Nei du, det er ikke godt å bli klok på dette. Synes det er en positiv utvikling med fresh bites og noe mer å tygge på enn Wasa knäckebröd, men når frontlinjepersonellet ikke evner eller er konsekvente i utøvelsen av disse nye menytilbudene, så er det ikke annet å forvente at kundene føler seg litt sånn....::headbang

SAS_flyer
21-04-2016, 15:27
Hvorfor har jeg fått polarrull i Plus?[emoji14]
Nei du, det er ikke godt å bli klok på dette. Synes det er en positiv utvikling med fresh bites og noe mer å tygge på enn Wasa knäckebröd, men når frontlinjepersonellet ikke evner eller er konsekvente i utøvelsen av disse nye menytilbudene, så er det ikke annet å forvente at kundene føler seg litt sånn....::headbang
Selv også fått polarrull sammen med fresh bites i Pluss. Sa jeg tenkte litt mer mat og spurte om det var mulig. [emoji4]

AirbusTrond
21-04-2016, 15:58
Tenker å kjøpe meg en pakke polarbrød i dag og lage meg noen ordentlige polarruller til middag. I ren sympati med alle som ikke får polarrull når de flyr SAS. Til overmål kommer jeg til å fylle noen av dem med laks. :stir

chrisljo
21-04-2016, 19:15
Fordi SAS elsker å gjøre opplevelsen ombord uforutsigbar for folk som reiser mye. Sånn at det alltid er et overraskelsesmoment liksom :) Du får polarrull i Plus på onsdager hvis det er en partallsuke og flightnummeret på flighten slutter på et oddetall....

Reglene er enklere enn som så, du får polarrull på oddetall flightnr hvis du flyr nordover og på alle partall flighter som går sørover, ned mindre du flyr fra EVE på lørdager. Da får du ingenting annet en gleden av at det går et fly.

Fnate
21-04-2016, 19:24
Lukter vi en arvtager til SAS Watergate?

SAS-Steward
21-04-2016, 21:04
Dette er ikke så vanskelig, men for folket her inne er åpenbart ikke hukommelsen så veldig bra ;-) No offence :-)

Når man diskuterte konsept så ble det bestemt at "fresh bite" var veien å gå, både pga smak og utsende, men også det var noe slikt det hadde kommet mange önsker om.
Det ble også bestemt at man ville ha noe å tilby for salg i Go. Der kom polarrullen inn, fresh bite ville väre bra upraktisk i salg.
Årsaken til at man i utgangspunktet ikke gikk for polarrull i plus var klagestormen sist man hadde dette produktet ombord.
Husker også hylekoret her på dette forum.
Men nå, nå er det polarrull alle vil ha, jeg er ganske sikker på at om det var polarrull som ble presentert först ville også det väre galt ;-)

Konseptet er også ganske enkelt, det skal tilbys/utdeles frsh bite til plus. Har man polarrull til overs i Go kan dette naturligvis gis ut på request i Plus.

Fnate
21-04-2016, 21:11
Dette er ikke så vanskelig, men for folket her inne er åpenbart ikke hukommelsen så veldig bra ;-) No offence :-)

Når man diskuterte konsept så ble det bestemt at "fresh bite" var veien å gå, både pga smak og utsende, men også det var noe slikt det hadde kommet mange önsker om.
Det ble også bestemt at man ville ha noe å tilby for salg i Go. Der kom polarrullen inn, fresh bite ville väre bra upraktisk i salg.
Årsaken til at man i utgangspunktet ikke gikk for polarrull i plus var klagestormen sist man hadde dette produktet ombord.
Husker også hylekoret her på dette forum.
Men nå, nå er det polarrull alle vil ha, jeg er ganske sikker på at om det var polarrull som ble presentert först ville også det väre galt ;-)

Konseptet er også ganske enkelt, det skal tilbys/utdeles frsh bite til plus. Har man polarrull til overs i Go kan dette naturligvis gis ut på request i Plus.

He he... skjønner frustrasjonen. Jeg sitter og svarer på kundehenvendelser selv, så:
#ifeelyourpain :)

Men jeg trodde hele greia med PLUS var at "passasjerene i vår PLUS kabin kan velge fritt fra vareutvalget. Vareutvalget finner du i stollommen foran deg". Men det er endret på da? Enkelt og greit.

Nå er det egne menyer til PLUS og GO. Er det sånn?

Cecilie
21-04-2016, 21:17
Det er samme menyen for GO og Plus i Europa. Det står på bakerste siden, hvitt på blått, at man kan få drikke og snacks fra kafésortimentet, som Plus-passasjer. At det skal være forskjell på å få et knekkebrød og en polarrull i Plus er jo fantastisk.
Det står heller ikke at polarrullen er forbeholdt GO, men hvis det er intensjonen så burde man kanskje kommunisere det på et vis, og ikke la to forskjellige kunder oppleve to forskjellige svar.

SAS-Steward
21-04-2016, 21:20
He he... skjønner frustrasjonen. Jeg sitter og svarer på kundehenvendelser selv, så:
#ifeelyourpain :)

Men jeg trodde hele greia med PLUS var at "passasjerene i vår PLUS kabin kan velge fritt fra vareutvalget. Vareutvalget finner du i stollommen foran deg". Men det er endret på da? Enkelt og greit.

Nå er det egne menyer til PLUS og GO. Er det sånn?

Nei, du har helt rett, man skal kunne velge fra hele menyen. Det er ikke seperate menyer på den måten.
Men flere av oss som sitter og har sittet med dette er veldig overrasket over reaksjonene fra enkelte, spesielt i Norge.
For det var her reaksjonene mot polarrull har värt störst.
Og det er etter tilbakemeldinger fra pax man har valgt å satse hovedsaklig på fresh bite, fremfor polarrull.
Men kan jo väre man skal justere det.
Håper at folk også skriver inn reaksjoner til customer care slik at vi får skikkelige tall på hva folk faktisk önsker.
Til opplysning så er reaksjonene på dette forum sjelden representativt for hva som meldes inn via offisielle kanaler ;-)

SAS-Steward
21-04-2016, 21:21
Det er samme menyen for GO og Plus i Europa. Det står på bakerste siden, hvitt på blått, at man kan få drikke og snacks fra kafésortimentet, som Plus-passasjer. At det skal være forskjell på å få et knekkebrød og en polarrull i Plus er jo fantastisk.
Det står heller ikke at polarrullen er forbeholdt GO, men hvis det er intensjonen så burde man kanskje kommunisere det på et vis, og ikke la to forskjellige kunder oppleve to forskjellige svar.

Se svar til Fnate ;-)

SAS_flyer
21-04-2016, 21:22
Nei, du har helt rett, man skal kunne velge fra hele menyen. Det er ikke seperate menyer på den måten.
Men flere av oss som sitter og har sittet med dette er veldig overrasket over reaksjonene fra enkelte, spesielt i Norge.
For det var her reaksjonene mot polarrull har värt störst.
Og det er etter tilbakemeldinger fra pax man har valgt å satse hovedsaklig på fresh bite, fremfor polarrull.
Men kan jo väre man skal justere det.
Håper at folk også skriver inn reaksjoner til customer care slik at vi får skikkelige tall på hva folk faktisk önsker.
Til opplysning så er reaksjonene på dette forum sjelden representativt for hva som meldes inn via offisielle kanaler ;-)
Da kan jeg si at fresh bites er bedre produkt enn polar rull. Litt lite av og til bare.

SAS-Steward
21-04-2016, 21:23
Da kan jeg si at fresh bites er bedre produkt enn polar rull. Litt lite av og til bare.

Det er jeg helt enig i, porsjonene bör bli större, noe vi faktisk har fått tilbakemelding på og jeg regner med at dette justeres.
Jeg synes også at fresh bite er betydlig bedre en polarrull. Kjipt produkt i mine öyne.

Cecilie
21-04-2016, 21:24
Nei, representativt utvalg er nok ikke særlig beskrivende for gjengen her inne. :colgate:

Fresh bite :up:
Polarrull :up:
Mangosmudi :up::up::up:
Inkonsekvent service :headbang

Sånn, tror det oppsummerer ganske greit hva jeg tenker om stå'a :lol:

SAS-Steward
21-04-2016, 21:26
Nei, representativt utvalg er nok ikke særlig beskrivende for gjengen her inne. :colgate:

Fresh bite :up:
Polarrull :up:
Mangosmudi :up::up::up:
Inkonsekvent service :headbang

Sånn, tror det oppsummerer ganske greit hva jeg tenker om stå'a :lol:

Det med inkonsekvent service er jeg veldig enig i, og det er ikke OK, noe som det taes tak i internt.
Men send tilbakemeldinger, gjerne på PM til meg så skal jeg ta det videre.

Someone
21-04-2016, 21:31

Tror jeg må si meg enig selv uten og ha smakt fresh bites. Polar rull er jo bare en dårlig wrap, og det medte laget av polar brød er kjipt i mine øyne

TOS_EBG
21-04-2016, 21:32
Det har vel ikke vært polarrull i Plus innenlands før, det gikk jo fra varm wraps via uspiselig pizza til magre tider og Wasa. Så alt er jo egentlig bedre enn Wasa. Hadde forresten ingen problemer med å få polarrull i stedet for fresh bites ned fra Tromsø på mandag.

Sent from my iPad using Tapatalk

aboerr
21-04-2016, 21:43
Det med inkonsekvent service er jeg veldig enig i, og det er ikke OK, noe som det taes tak i internt.
Men send tilbakemeldinger, gjerne på PM til meg så skal jeg ta det videre.

Men, hva med å tenke ut et konsept som faktisk er enkelt nok til at både ansatte og kunder skjønner det? Og bra nok til å beholde det en stund?

Har full forståelse for at dette resulterer i "inkonsekvent" service.
Hvis jeg i min jobb skulle forholdt meg til dette rotet, som i tillegg stadig vekk forandrer seg, så hadde jeg nok gått på noen brølere jeg og.

Som kunde, kunne jeg tenkt meg å vite hva jeg kunne forvente når jeg bestilte en billett. Uten å skulle sjekke hvor mange minutter en flight er, når på dagen den går, hvilke rute det er o.s.v. opp mot menyen hver gang jeg skal reise....

SAS-Steward
21-04-2016, 21:50
Men, hva med å tenke ut et konsept som faktisk er enkelt nok til at både ansatte og kunder skjønner det? Og bra nok til å beholde det en stund?

Har full forståelse for at dette resulterer i "inkonsekvent" service.
Hvis jeg i min jobb skulle forholdt meg til dette rotet, som i tillegg stadig vekk forandrer seg, så hadde jeg nok gått på noen brølere jeg og.

Som kunde, kunne jeg tenkt meg å vite hva jeg kunne forvente når jeg bestilte en billett. Uten å skulle sjekke hvor mange minutter en flight er, når på dagen den går, hvilke rute det er o.s.v. opp mot menyen hver gang jeg skal reise....

Jeg mener helt ärlig at konseptet fungerer.
Å det er ikke slik at man kan ha det samme opplegget mellom Oslo og Bergen, som mellom Oslo og Malaga f.eks.
Ikke endres det så ofte som man skal ha det til heller. Opplegget vi kjörer på nå har värt der en stund, men det er lagt til elementer i det siste.
Problemet vi har er at det er noen som ikke er lojale til konseptet og vil gjöre ting på sin måte. Når du da også har mange nye som sliter med å läre seg så blir det problemer, derfor vil man ha tilbakemelding når man som passasjer opplever inkonsekvent service.
Slik kan man rette det opp.
Men i Europa og Nord-Norge kan vi si det ca slik for plus.
Frokost frem til 9
Måltid/fresh bite etter 12. Avhengig av flytid og strekning.
Snack mellom 9 og 12, som nå er polarrull.

Dett var dett for meg i kveld, skal ut å servere polarrull i morgen ;-)

hanswest
21-04-2016, 22:47
Hva med å skille på flytid i stedet for geografi? Vi betaler jo mer pr km når vi flyr SAS i Norden enn for eksempel ned til Spania...

chrisljo
21-04-2016, 23:09
Må sies at min vitsing med servicekonsept delvis er fordi det er litt for lett med den store variasjon i implemtering

Generelt sitter konseptet nå på de Europarutene jeg flyr bortsett fra variasjonen. Skal ikke mye til for å få samme roast beef fire flyvninger på rad. Så lenge SAS klarer å unngå en Polarrullgate så er man på riktig spor!

JanFredrikB
23-04-2016, 01:10
Spør du meg er dette enkelt.

Fresh Bite i Plus er bra! Om passasjerer er mer sultne bør de kunne få en polarrulle istedenfor/i tillegg.

Om dette er den enkle reglen er jeg super happy med de nye endringene. Knallbra! :up:

VirreVapp
01-05-2016, 15:09
Jet Time skal det være; SK 1674.
I SAS Plus. Her er det helt omvendt, inngang bak og SAS plus på de 3 siste rader. Vi fikk siste rad. Med dårligst plass av alle, og sete dom da ikke kan legges ned. Gøy å betale extra! Uheldigvis hadde problemer ombord, ingen kaffe/te. Jeg fikk da rødvin, men de hadde ikke kopper eller glass, så måtte drikke av flaska:-). Classy experience i SAS Pluss der altså-rip off!

Lumpen
02-05-2016, 20:09
Litt spesielt å sitte bakerst i Plus på ATR'ene ja. Min erfaring er dog at JO er langt rausere enn SAS selv på godsakene i Plus, mer personlig service og riktige glass.

LN-MOW
02-05-2016, 20:22
SAS hadde Euroclass bakerst i F-27 også. Eneste logiske når døra er bak.

jb1
02-05-2016, 20:40
SAS hadde Euroclass bakerst i F-27 også. Eneste logiske når døra er bak.

Det var tider. Jeg fløy, riktignok foran i kabinen noen ganger, i Euroclass i F-50. Full servering fra OSL-GOT.

VirreVapp
02-05-2016, 21:34
Litt spesielt å sitte bakerst i Plus på ATR'ene ja. Min erfaring er dog at JO er langt rausere enn SAS selv på godsakene i Plus, mer personlig service og riktige glass.

Tja, uten vann og glass/kopper var det ikke mye service å skryte av....

chrisljo
02-08-2016, 23:49
Generelt sitter konseptet nå på de Europarutene jeg flyr bortsett fra variasjonen. Skal ikke mye til for å få samme roast beef fire flyvninger på rad. Så lenge SAS klarer å unngå en Polarrullgate så er man på riktig spor!

Polarrullgate er et faktum, fikk ikke en polarrull istede for Fresh bite til min to år gamle sønn. De måtte etter innstruks først se om de fikk solgt dem i Go. Da jeg jeg ba om å få kjøpe en polarrull fikk jeg aller nådigst den gratis.

Fresh bite var forøvrig god, men metter ikke like bra som en polarrull.

Fnate
03-08-2016, 00:46
Har en 09.10 avgang til FRA imorgen. Noen som aner hva slags type måltid som serveres da?

Er i busin... eh... PLUSness class.

Om det fortsatt er frokost er jo denne ganske god

Edit: fant det ut. Niks frokost. Får kjøpe med mat på flyplassen :)

Hickok
03-08-2016, 03:05
09.10 er etter frokost, så da kan du oppdatere poralrull gate...

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Fnate
03-08-2016, 08:01
09.10 er etter frokost, så da kan du oppdatere poralrull gate...

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Skal velte meg i godsaker, tenker jeg.

Herlov
03-08-2016, 08:07
Skal velte meg i godsaker, tenker jeg.

Men husk, kun én brus og sjokolade per billett, som bestilles samtidig fra vogn. Bruk av "call"-knappen i taket utgår etter at vogna har vært gjennom kabinen. ;) :lol:

Fnate
03-08-2016, 08:31
Men husk, kun én brus og sjokolade per billett, som bestilles samtidig fra vogn. Bruk av "call"-knappen i taket utgår etter at vogna har vært gjennom kabinen. ;) :lol:

Da ber jeg om 1 brus 1 øl 1 vann 1 kaffe 1 te 1 rødvin 1 hvitvin 1 gin 1 musserende 1 sjokolade 1 muffins 1 pose nøtter 1 potetgull 1 whiskey 1 vodka

Om jeg har sidemannen ved take off, så forsvinner nok denne raskt

Tornerose
03-08-2016, 08:36

Stemmer dette? Vi fikk ekstra både brus, nøtter og sjokolade hele familien, og med smil hele veien. Vi brukte ikke call-knappen da... Jeg spurte om å få kjøpe sjokolade men den var gratis sa hun og mente at jeg skulle ha to. :)

Herlov
03-08-2016, 08:54
Stemmer dette? Vi fikk ekstra både brus, nøtter og sjokolade hele familien, og med smil hele veien. Vi brukte ikke call-knappen da... Jeg spurte om å få kjøpe sjokolade men den var gratis sa hun og mente at jeg skulle ha to. :)

Nei, det stemmer ikke. Bare en spøk fra min side! :)

Sundet81
03-08-2016, 12:41
Nei, det stemmer ikke. Bare en spøk fra min side! :)

Men aldri en spøk uten et snev av alvor...

Jeg har selv fått reprimande for å ha brukt den beryktede call-knappen da jeg ville kjøpe en deodorant en gang de ga blaffen i å gå med taxfree-vogna, mens å be om servering etter at tralla har gått og CC har blitt til gardinmafiaen og gjemt seg - om det så er igjen tre timer av en fire timers flight - ofte er absolutt no-go.

Tornerose
03-08-2016, 14:28
Men aldri en spøk uten et snev av alvor...

Jeg har selv fått reprimande for å ha brukt den beryktede call-knappen da jeg ville kjøpe en deodorant en gang de ga blaffen i å gå med taxfree-vogna, mens å be om servering etter at tralla har gått og CC har blitt til gardinmafiaen og gjemt seg - om det så er igjen tre timer av en fire timers flight - ofte er absolutt no-go.

Uff, finnes det noen skriftlig på hva som er rett? Har liksom ikke lyst til å være kravstor. Digg med kiosken de har i business på langruter:D

Lumpen
04-08-2016, 20:16
Fløy med både Jet Time (BOO-TRD), CityJet (TRD-SVG) og Cimber (SVG-CPH) for SAS i juli, og helt konsekvent nærmest insisterte de alle på at jeg måtte forsyne meg med mer fra vogna. "Helt sikker på at det ikke skal være noe mer? Det er inkludert i Plus!". På SVG-CPH var det intet problem å få en Polarrull i tillegg til fresh bite. Fikk til og med tilbud om en til. Flyvninger operert av SK selv, derimot...

Sundet81
04-08-2016, 21:33
Fløy med både Jet Time (BOO-TRD), CityJet (TRD-SVG) og Cimber (SVG-CPH) for SAS i juli, og helt konsekvent nærmest insisterte de alle på at jeg måtte forsyne meg med mer fra vogna. "Helt sikker på at det ikke skal være noe mer? Det er inkludert i Plus!". På SVG-CPH var det intet problem å få en Polarrull i tillegg til fresh bite. Fikk til og med tilbud om en til. Flyvninger operert av SK selv, derimot...

Du har et poeng der. Fløy CityJet til HEL forrige måned og fikk én ekstra polarrull, utsultet som jeg var. Med SK hadde et slik Oliver Twist-øyeblikk straks blitt belønnet med ti stokkeslag fra purser og seat of shame på 32B resten av turen.

cbcb
11-08-2016, 13:08
Skal fly Oslo-Berlin med kveldflyet, noen som vet om det serveres et eget måldtid (og i tilfellet hva) eller om man kun kan velge muffins etc fra vognen? (billett i pluss)

Sundet81
11-08-2016, 14:35
Skal fly Oslo-Berlin med kveldflyet, noen som vet om det serveres et eget måldtid (og i tilfellet hva) eller om man kun kan velge muffins etc fra vognen? (billett i pluss)

De pleier vel å servere en eller annen anretning på ruter utenfor Norden. Er du sulten nok, så glir det ned. Kan alternativ gardere deg med å spise noe i loungen, selv om utvalget der ikke akkurat er all verden heller.

kimpe
11-08-2016, 14:46
Torsdag i loungen er vel wienerpølser med lompe/brød. :)

Ellers er det vel de nye snakcsbitene ombord såvidt jeg husker. Varierer litt hva det er... Mye god mat i god drikke da!

Kim

cbcb
11-08-2016, 14:51
Hehe, takk svar. Er ikke i dag jeg skal reise, men på fredag. Har bare 50 minutter connection i Oslo, så jeg rekker neppe loungen. Får vel ikke sette meg på flyet skrubbsulten ;-)

Fnate
11-08-2016, 15:10
Hehe, takk svar. Er ikke i dag jeg skal reise, men på fredag. Har bare 50 minutter connection i Oslo, så jeg rekker neppe loungen. Får vel ikke sette meg på flyet skrubbsulten ;-)

Ikke gå i SAS balja skrubbsulten. Det er en usannsynlig dårlig plan.

Jeg ville stoppet og revet med meg noe mat eller spist noe på vei til gate. Men kanskje ikke spist meg dundremett. Plutselig får du noe helt ok om bord og plutselig noe som er helt krise.

Så passe mett er en god plan før en tur i PLUS :)

Fly med oss
17-09-2016, 11:35
Er det vanlig Plus-konsept ombord på ruter som flys av Cimber med SK-flightnummer?

FlightDeck
17-09-2016, 12:14
Er det vanlig Plus-konsept ombord på ruter som flys av Cimber med SK-flightnummer?

Ja, det er det.

Utenbys
25-11-2016, 14:48
Forleden dag fløy jeg sentpåkveldenflight fra OSL til BGO. Etappen var dagens siste og tidligere på dagen hadde tog gjennom Sverige til CPH og fly CPH til OSL blitt benyttet på ettermiddagen, med en pils eller to underveis.

På domestic-etappen fra OSL til BGO fikk jeg beskjed om at jeg kunne ikke få både øl og vin, jeg satt på plus, etter ordre fra skjenkemyndighetene. Innenlands hadde de lov å gi en alkohol da det var en velkomstdrikk, men bare en. Har forsøkt å google meg frem til fakta uten hell.

Så stemmer det at det kun er lov å dele ut en alkohol på domestic? Vil jo anta at begrensningen ikke gjelder i GO da det er litt forskjellige regler for salg(GO) og inclusive(PLUS). Eller kan det hende at CC bare syntes at en fikk holde for meg, og å skylde på skjenkeregler pleier å avvæpne eventuell diskusjon?

SAS-Steward
25-11-2016, 21:46
Forleden dag fløy jeg sentpåkveldenflight fra OSL til BGO. Etappen var dagens siste og tidligere på dagen hadde tog gjennom Sverige til CPH og fly CPH til OSL blitt benyttet på ettermiddagen, med en pils eller to underveis.

På domestic-etappen fra OSL til BGO fikk jeg beskjed om at jeg kunne ikke få både øl og vin, jeg satt på plus, etter ordre fra skjenkemyndighetene. Innenlands hadde de lov å gi en alkohol da det var en velkomstdrikk, men bare en. Har forsøkt å google meg frem til fakta uten hell.

Så stemmer det at det kun er lov å dele ut en alkohol på domestic? Vil jo anta at begrensningen ikke gjelder i GO da det er litt forskjellige regler for salg(GO) og inclusive(PLUS). Eller kan det hende at CC bare syntes at en fikk holde for meg, og å skylde på skjenkeregler pleier å avvæpne eventuell diskusjon?

Vi får kun lov å gi ut en alkoholholdig drikke innenriks, å det er som en "mealbeverage"
Vi får lov til dette da man servere snacks/mat etc. Men skjenkekontrollen er på, å vi er også restriktive med dette etter streng ordre fra selskapet.

LN-TIB
25-11-2016, 22:51
Vi får kun lov å gi ut en alkoholholdig drikke innenriks, å det er som en "mealbeverage"
Vi får lov til dette da man servere snacks/mat etc. Men skjenkekontrollen er på, å vi er også restriktive med dette etter streng ordre fra selskapet.

Betyr det at dere egentlig ikke kan servere øl eller vin om man ikke samtidig tar i mot noe spiselig?

Utenbys
26-11-2016, 10:13

Takk for svar.

Har det lykkes noen å finne den faktiske lov eller forskrift som ligger til grunn?

Edvard
26-11-2016, 11:00
Har det lykkes noen å finne den faktiske lov eller forskrift som ligger til grunn?

http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2016/09/Interim-Report-Q3-2016-Presentation-Analyst.pdf ? :)

Utenbys
26-11-2016, 11:37
http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2016/09/Interim-Report-Q3-2016-Presentation-Analyst.pdf ? :)

Interessant lesing, men denne kvartalsrapporten fokuserer hverken på kranglete skjenkeregler i Norge eller hvor smart introduksjonen av Mikkeller er for å lirke ut av folk de ekstra kronene det koster for +
200-500 spenn ekstra for + og da får en snack, Mikkeller og ekstra EB-points. Sitte bak på GO og en må betale 60 spenn for Mikkeller-deal :)

Cecilie
26-11-2016, 11:52
Interessant lesing, men denne kvartalsrapporten fokuserer hverken på kranglete skjenkeregler i Norge eller hvor smart introduksjonen av Mikkeller er for å lirke ut av folk de ekstra kronene det koster for +
200-500 spenn ekstra for + og da får en snack, Mikkeller og ekstra EB-points. Sitte bak på GO og en må betale 60 spenn for Mikkeller-deal :)

Tipper Edvard mener at SAS skylder på sjenkeregler, men at det i realiteten er et spørsmål om kostnadsbesparelser.

Eirik
26-11-2016, 11:55
Helt konsekvent er det (heldigvis) ikke ennå, vanka både rød og hvit på hyggelig innenriksflyvning for et par uker siden.

Herlov
26-11-2016, 19:21
Helt konsekvent er det (heldigvis) ikke ennå, vanka både rød og hvit på hyggelig innenriksflyvning for et par uker siden.

Helt konsekvent kommer det sannsynligvis heller aldri til å bli, da SAS ikke akkurat er kjent for dette. :)

SAS-Steward
26-11-2016, 20:05
Tipper Edvard mener at SAS skylder på sjenkeregler, men at det i realiteten er et spørsmål om kostnadsbesparelser.

Dere kan tror det dere vil ;-)
Men retningslinjene vi har fått er at dette ikke er lov. Det har ikke noe med kostnadsbesparelser å gjøre. Hvor dette er hjemlet vet jeg ikke, men SAS som andre som driver med alkoholservering har en bevilling som må etterfølges

SAS-Steward
26-11-2016, 20:06
Betyr det at dere egentlig ikke kan servere øl eller vin om man ikke samtidig tar i mot noe spiselig?

Egentlig skal man også servere noe å spise, men vi kan jo ikke tvinge i folk mat eller snacks

storg
26-11-2016, 20:09
Egentlig skal man også servere noe å spise, men vi kan jo ikke tvinge i folk mat eller snacks

Og kundene har jo betalt for maten.

Bergern
27-11-2016, 01:17
Dere kan tror det dere vil ;-)
Men retningslinjene vi har fått er at dette ikke er lov. Det har ikke noe med kostnadsbesparelser å gjøre. Hvor dette er hjemlet vet jeg ikke, men SAS som andre som driver med alkoholservering har en bevilling som må etterfølges

Syns fortsatt dette virker underlig med tanke på at det er fri flyt i loungene.

magnusant
03-12-2016, 10:41
Mener jeg har hørt noen som jobber i bar fortelle at de egentlig kun kan selge 1 enhet om gangen til en kunde, så lenge de ikke har visuelt overblikk over hvor kunden inntar drikken.

Hvis noen kan forskriften for alkoholservering, så svarer det vel på spørsmålet.

Hvis man huker tak i crew før de rekker å gjemme seg bak gardina, for en runde nummer 2, får man så det?

Innenriks er det så korte flygninger at jeg stort sett kun rekker en ramlösa og en øl/vin likevel.
Overfjords her i uken som gikk, var det ikke noe problem å få to vin samt en GT på første runde.

Someone
01-02-2017, 12:36
Ser ut som SAS har oppgradert menyene i business longhaul ytterligere, blant annet med flere skandinaviske spesialiteter eller produkter. Etter hva jeg ser på diverse sosiale medier er det ny meny med blant annet kaviar (svensk) og skandinavisk brennevin som gin fra Norge (Harahorn) og whisky fra Sverige (Mackmyra)

robertaas
01-02-2017, 12:53
Etter hva jeg ser på diverse sosiale medier er det ny meny med blant annet kaviar (svensk)
https://kalles.se/content/products/MSC/kalles_kaviar_original.png

Someone
01-02-2017, 12:57
https://kalles.se/content/products/MSC/kalles_kaviar_original.png

Det er snakk om Kalix Løjrom, som faktisk er et veldig bra produkt

kimpe
01-02-2017, 13:20
Det er snakk om Kalix Løjrom, som faktisk er et veldig bra produkt

Ja da mangler det bare utelukkende å servere laks som hovedrett da, så er omleggingen komplett

Ikke rart man introduserer mange typer nytt brennevin ombord.. :)

Kim

Fnate
02-02-2017, 13:50
Synes det er litt kult med Skandinaviske produkter om bord jeg.

Det gir opplegget litt personlighet og klasse. Alt for mye nå er så sterilt at man blir kvalm.

Var redd for at de skulle gjøre alt så obskurt eller helsekostaktig at det ikke var noe for "vanlige folk" å spise. Men det ser riktig balansert og godt ut i menyen.

Tommel opp (en sjeldenhet herfra)

robertaas
02-02-2017, 14:20
Fløy Pluss sist på Langhaul og var ikke imponert over menyen, skal prøve å fly Business neste gang og se om det er bedre nå.

Noe jeg ikke skjønner er at de ikke klarer gi informasjon om hva maten er. "Kjøtt eller kylling?" fikk jeg spørsmål om siste jeg fløy. Det må da være mulig å enkelt og billig få ut mere informasjon (skrevet meny, oppdatere den elektronisk menyen der det bare står "varmrett" idag, ei som forteller om menyen over høytalerne eller personale som faktisk vet hva de serverer.). Ei som serverte meg søndag måtte si seg enig i at de burde vite mere enn bare "kylling" og hun fant en løsning som var å lette på lokket på en varmrett og komme med det beskrivelsen "med noen risgreier".

Folk har faktisk smakspreferanser og de ødelegger helt eksklusiviteten med måten de nå serverer som om det var grisetrau de fyller opp i. Og jeg kan ikke skjønne at ikke de som jobber ombord har mere yrkesstolthet enn dette.

kimpe
02-02-2017, 16:40
Enig med Fnate i det meste.

Men hvorfor ikke ta inn f.eks tørrmodnet entrecote fra lokale slaktere, lokal ost fra noen av verdens beste ysterier, lokal spekemat fra Vestlandet etc?

Hvorfor skal alle få leve i villfarelsen om at det kun er fisk og sjømat vi er gode til i Norge/Skandinavia?

Når de først skal gjøre ting mer eksklusivt synes jeg det er positivt, men finnes en stor verden over havet også, ikke bare under vann... :) :)

Kim

petter380
03-03-2017, 16:00
Kommer kanskje en liten endring om ikke altfor lenge. Det eneste jeg spiser fra cafe sortiment innenriks er Wasa knekkebrød, kanskje det mest healthy? :p På de siste flyvningen har FA sagt de er tomme fordi lageret tømmes da noe nytt kommer. Får håpe de bytter om alt, og får inn noen flere sunne alternativer :)

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Hypern
03-03-2017, 17:15
Ser ut som SAS har oppgradert menyene i business longhaul ytterligere, blant annet med flere skandinaviske spesialiteter eller produkter. Etter hva jeg ser på diverse sosiale medier er det ny meny med blant annet kaviar (svensk) og skandinavisk brennevin som gin fra Norge (Harahorn) og whisky fra Sverige (Mackmyra)

Whisky skal være skotsk ferdig snakka. Men synes nå kaviaren var veldig god da jeg var frem og tilbake over dammen for en måned siden så det er nok faktisk en forbedring det her.

Balle Chlorin
14-03-2017, 11:28
Mulig denne er litt off topic, men det får gå:

Balle Chlorin med familie ble for en sjelden gangs skyld plassert foran gardina i går. Det gledes til frokost og tilnærmet fri bar. Frokosten blir fortært, og far sier til resten at det bare er å se i menyen og bestille det de har lyst på. Big mistake. Ikke engang en Cola var mulig å oppdrive på den 1,45 timer lange turen. En forklaring om at det var en utenlandsmaskin og at det derfor ikke var lastet noe annet enn frokost, te og kaffe fikk det til å murre hos flere enn Balle m/familie.

Ikke veldig imponerende :cry:

Fnate
14-03-2017, 15:58

Balle Chlorin med familie ble for en sjelden gangs skyld plassert foran gardina i går. Det gledes til frokost og tilnærmet fri bar. Frokosten blir fortært, og far sier til resten at det bare er å se i menyen og bestille det de har lyst på. Big mistake. Ikke engang en Cola var mulig å oppdrive på den 1,45 timer lange turen. En forklaring om at det var en utenlandsmaskin og at det derfor ikke var lastet noe annet enn frokost, te og kaffe fikk det til å murre hos flere enn Balle m/familie.

What??? Det hadde jeg sendt klage til SAS på og bedt om å få en Eurobonus kompensasjon, i det minste. Har ingenting å si om det var en op-up, synes jeg.

FBI2012
14-03-2017, 16:52
Ja dette hørtes rimelig stivbeint ut. Hvilken strekning var det snakk om?

Balle Chlorin
14-03-2017, 17:03
SK4406 OSL-TOS.

Dag Viking
14-03-2017, 18:24
Whisky skal være skotsk ferdig snakka. Men synes nå kaviaren var veldig god da jeg var frem og tilbake over dammen for en måned siden så det er nok faktisk en forbedring det her.

Mackmyra funket helt greit den. På samme måte som japansk whisky kan være skikkelig bra.
Kaviaren var også bra. Men hva skjer med etterfylling av drikke? Synes SAS er sløve i business. Eller er det jeg som sammenligner med F i stedet for konkurrentenes C?

FBI2012
14-03-2017, 18:27
Merkelig! OSL er jo SAS sin base, så ut fra OSL er alltid settet nytt når det flyr første flight ut eller nordover. Med mindre denne flighten fortsetter til LYR, men da vil det i så fall bli byttet ut til utlands-sett i TOS. MEN...vet SAS er blitt mer "strikse" med å følge programmet; dersom det er frokost som gjelder, er det dette og lite annet som blir servert.

Upsaker
14-03-2017, 18:31
LYR har også innenlandsservering.

FBI2012
14-03-2017, 18:58
Tidligere fikk man kjøpt miniatyrer på denne strekningen. Men dette er ikke en strekning jeg reiser så ofte, så det er mulig dette er blitt justert.

Discus
14-03-2017, 19:12

Det kan ha vært operasjonelle årsaker. Flyet lastes med catering for en tur, men så skjer det noe som gjør at de må stokker rundt på maskinene for å unngå kanselleringer eller forsinkelser. Dumt om de ikke forklarte hva som hadde skjedd, men det der har jeg opplevd tidligere (både i eldre bronsealder og moderne tid). Både forlite catering og gal catering, men da med forklaring og beklagelse. Dumt, ja, krise, nei?

Cecilie
14-03-2017, 19:40
LYR har også innenlandsservering.

Da jeg fløy OSL-LYR direkte med SAS i fjor i Plus så var det en slags "kvasi"-flight hva gjelder servering. Det var Europa-servering, minus sprit.

Chriscross
15-03-2017, 07:59
Har flere ganger sett folk bli nektet diverse ting, rett eller ikke. Jeg ser bare ikke problemet med å gi folk en Cola om de ber om det, eller en Sandwhich istedet for matboks i Europa.

Noen som vet hva som skal erstatte knekkebrødet?

Chris1
15-03-2017, 08:45
På flyet fra Stavanger til København her forleden gikk purser personlig rundt med en ipad for å videreformidle hvilke gates hver enkelt passasjer med en connection hadde. Fin touch. Kan dog nevnes at belegget var ca 60% og maskinen var en 737 av en slags. Det var også en kveldsflyvning så maks 15 personer som skulle fly videre den kvelden..

Balle Chlorin
15-03-2017, 08:47
Det var ikke snakk om at noen ble nektet servering. De gikk rett og slett ikke noen runder med tralla. Frokostpakkene ble båret som ved, mellom armene og haka :-)

Absolutt ingen krise, men etter å ha reist 22 timer når vi gikk på flyet på OSL, hadde det vært godt med en cola, betalt eller gratis.

Hypern
15-03-2017, 09:44
Merkelig! OSL er jo SAS sin base, så ut fra OSL er alltid settet nytt når det flyr første flight ut eller nordover. Med mindre denne flighten fortsetter til LYR, men da vil det i så fall bli byttet ut til utlands-sett i TOS. MEN...vet SAS er blitt mer "strikse" med å følge programmet; dersom det er frokost som gjelder, er det dette og lite annet som blir servert.

Er vel 09:55 som fortsetter til LYR om jeg ikke tar helt feil så da er jo uansett frokost ombord ikke en greie.

3cseat
15-03-2017, 10:31
Whisky skal være skotsk ferdig snakka.

Litt merkelig holdning all den tid det nå knappt finnes et land som ikke har en anstendig whisky, Norge inkludert. På tide å få opp øynene for annet en skotsk. Flott om SAS begynner å tilby mer "lokale" drikkevarer, slik some de allerede har begynt med for øl.

Hypern
15-03-2017, 11:50
Litt merkelig holdning all den tid det nå knappt finnes et land som ikke har en anstendig whisky, Norge inkludert. På tide å få opp øynene for annet en skotsk. Flott om SAS begynner å tilby mer "lokale" drikkevarer, slik some de allerede har begynt med for øl.

Hehe nå er jeg jo halvt skotsk så jeg er nok noe inhabil i det spørsmålet. :colgate:

3cseat
15-03-2017, 12:29

Hehe nå er jeg jo halvt skotsk så jeg er nok noe inhabil i det spørsmålet. :colgate:

Selv skotter innrømmer det nå at de ikke lenger er alene med å ha gode whisky! :)

FBI2012
21-03-2017, 16:43
Wasa-knekkebrød tilbake på norsk innenriks!!! Thank GOD! SAS tar sikte på å kunne tilby dette om 2-3ukers tid, men den blir ikke å finne i menyen ettersom den ble trykket før dette ble bestemt.

LCH
21-03-2017, 19:20
Wasa-knekkebrød tilbake på norsk innenriks!!! Thank GOD! SAS tar sikte på å kunne tilby dette om 2-3ukers tid, men den blir ikke å finne i menyen ettersom den ble trykket før dette ble bestemt.

Takk og pris for det, da kan vi fortsette å kalle SAS Plus Wasa-class! :stir

Føy nylig C til USA, og må si meg enig i at Löjrom på C-menyen er et morsomt innslag, selv om den bare var omtrent like spiselig som de svarte greiene. ;)

Fikk ikke prøvd den lokale spriten ombord, med mindre de hadde Mackmyra i spesialdrinken, som besto av Whisky, Ringi eplesaft og ingefærøl.

FBI2012
24-03-2017, 17:35
SAS reduserer crew på LH!
Antallet cabin crew(CC) på USA- flighter reduseres fra 9 til 8. Dette innføres som en del av selskapets nye innsparingsprogram «InShape». Alt fra april måned gjelder dette på USA-avganger fra STO. Fra juni måned reduseres antallet CC til 8 på samtlige USA-flyvninger fra Skandinavia. Endringen medfører at servicekonseptet blir tilpasset til 8 CC. Her følger SAS trenden hos de etablerte nettverksselskapene; KLM, Air France, BA. Det uheldige er at dette høyst sannsynlig vil få en negativ utvikling på kundetilfredsheten.

vbirk
28-03-2017, 12:20
Arrghh, harde i-landsproblemer for Anthon Berg-addicts. Erstattet av den noe mer prosaiske Kvikk Lunsj?! :(

Tornerose
28-03-2017, 14:31
Kan man forhåndsbestille måltid på Business hos SAS?

Eriksan
29-03-2017, 08:55
Kan man forhåndsbestille måltid på Business hos SAS?

Du kan forhåndsbestille spesialmåltid. https://www.sas.no/fly-med-oss/om-bord/#/mat-dryck

Chriscross
29-03-2017, 09:08
Anton Berg byttet til Kvikk Lunsj og Toms protein bar ja. Pringles heldigvis byttet til ordentlig potetgull. Også har det kommet Ringi eplejus!!! Fortsatt ikke alkoholfritt øl. Knekkebrød kommer straks tilbake.

Sundet81
30-03-2017, 06:03
Også har det kommet Ringi eplejus!!!

Jeg ba om eplejuice på vei hjem fra Brüssel i går, men fikk bare servert billigreiene til 10 kr. Ringi hadde ikke den svenske CC hørt om en gang.

Chriscross
30-03-2017, 07:30
Jeg ba om eplejuice på vei hjem fra Brüssel i går, men fikk bare servert billigreiene til 10 kr. Ringi hadde ikke den svenske CC hørt om en gang.

Den er både i den norske menyen og ombord i flyene iallfall her til lands. Så ut som at juice i glass var borte.

magnusant
30-03-2017, 20:19
Anton Berg byttet til Kvikk Lunsj og Toms protein bar ja. Pringles heldigvis byttet til ordentlig potetgull. Også har det kommet Ringi eplejus!!! Fortsatt ikke alkoholfritt øl. Knekkebrød kommer straks tilbake.

Kvikk lunch? Jamen, det smuler jo...

Peppep
31-03-2017, 03:37
Den er både i den norske menyen og ombord i flyene iallfall her til lands. Så ut som at juice i glass var borte.

Jeg spurte om Ringi på BGO-ARN, men det var ikke lastet. Heller ikke IPAen fra menyen hadde de ombord.

robertaas
31-03-2017, 09:32
Jeg spurte om Ringi på BGO-ARN, men det var ikke lastet. Heller ikke IPAen fra menyen hadde de ombord.
Husk at hva SAS sier de skal servere, hva som står i meyen og hva de faktisk har på flyet er 3 helt separate virkeligheter. Om noen tror disse 3 har noen som helst sammenheng blir de bare forvirret og skuffet.

Chriscross
31-03-2017, 10:10
Ba om Ringi eplejuice i dag. De gikk foran og hentet vanlig juice. Så etterpå at de hadde Ringi på trallen... satt i Plus.

barca
31-03-2017, 11:15

REiste BRU - CPH for et par uker siden. Da hadde SAS IPAen ombord.

Chriscross
31-03-2017, 11:48
Har bare opplevd en gang at de ikke har Mikkeller ombord på ettermiddagsavganger de siste to årene.

Ikke spurt om morgenen da.

Tornerose
31-03-2017, 12:23
Ikke sikkert det er riktig tråd men prøver. Er det flere som alltid får sjømat til både forrett og hovedrett når man bestiller allergimat? Synes SAS er håpløse på allergimat, vi betaler det samme som andre men får ikke velge mellom forskjellige retter. Business burde kunne få valg som legges inn Før avreise. Sorry for surmaga innlegg, men er lei av at det alltid er sjømat... oh well, nok av skikkelig kjøtt over dammen��

Polaris
31-03-2017, 14:49
Ikke sikkert det er riktig tråd men prøver. Er det flere som alltid får sjømat til både forrett og hovedrett når man bestiller allergimat? Synes SAS er håpløse på allergimat, vi betaler det samme som andre men får ikke velge mellom forskjellige retter. Business burde kunne få valg som legges inn Før avreise. Sorry for surmaga innlegg, men er lei av at det alltid er sjømat... oh well, nok av skikkelig kjøtt over dammen��

Sånn i forhold til å få en faktisk endring på det - så tror jeg du har bedre sjans om du sender tilbakemelding til SAS / tar det direkte opp med cabin crew / ettellerannet-direkte-med-SAS, enn å klage om det på flyprat :p

Tornerose
31-03-2017, 16:17
Sånn i forhold til å få en faktisk endring på det - så tror jeg du har bedre sjans om du sender tilbakemelding til SAS / tar det direkte opp med cabin crew / ettellerannet-direkte-med-SAS, enn å klage om det på flyprat :p

Gjort det begge gangene tidligere jeg har flydd bizz... de lovte på "gatheringen for diamantene" at noe skulle skje. Men er vi flere som opplever dette kan det jo hjelpe at flere sier fra? Men jeg kan også ha hatt uflaks da jeg ikke flyr foran veldig ofte...

3cseat
05-04-2017, 15:27
Gjort det begge gangene tidligere jeg har flydd bizz... de lovte på "gatheringen for diamantene" at noe skulle skje. Men er vi flere som opplever dette kan det jo hjelpe at flere sier fra? Men jeg kan også ha hatt uflaks da jeg ikke flyr foran veldig ofte...

Ikke sikker på at det var uflaks. Det bare er sånn. Men SAS er ikke alene her. De fleste selskaper er tilsynelatende like ille. Reise 4 flighter med LH i Januar i bizz. Måltiden var akkurat det samme på alle 4 flighter. Ble dessuten litt pissed, da jeg så at ved kun å velge bort brødet, kunne jeg spist standard måltiden, som da var forskjellig på de samme 4 flightene.

Allergimat på fly er særdeles dårlig å lite variert. "Nuff said"

Insomnia4u
05-04-2017, 16:47

Jeg har fått crew til å skrive rapport flere ganger på SK964, samt dokumentert med bilder og klagd til SK kundeservice. Er diamant. Har ikke forandret noe i det hele tatt.

Crew og kundeservice sier at spesialmat er en marginal gruppe. Implisitt: De driter i denne gruppen. Er mange selskap som er er bedre enn SK på dette. BA og QR f.eks. Og QR laster fra OSL.

Daedalus
09-04-2017, 13:05
Fløy OSL - TRD og de hadde hele to flasker med Ringi igjen når de var ferdig med PLUS. En til meg og en til min sønn ;-) Ingen spørsmål om å vise fram diamantkort.

SAS-Steward
09-04-2017, 13:48
Fløy OSL - TRD og de hadde hele to flasker med Ringi igjen når de var ferdig med PLUS. En til meg og en til min sønn ;-) Ingen spørsmål om å vise fram diamantkort.

Så bra. Ringi`n har tatt helt av, og det er ikke så mye lastet. De sliter også med å levere särlig mer slik det er nå. Så regner med at det snart kommer endel kommentarer om hvor dårlig det er at ikke "jeg" fikk Ringi.
Men tror ingen hadde drømt om hvor populær den faktisk er.

kimpe
09-04-2017, 15:38
Flere som drakk Ringi på alle flighter jeg fløy forrige uke ja, hadde nok til Plus på siste leg til TRD. Men tomme for Mikkeler var de da...

Når det gjelder mat ombord har jeg utallige ganger klaget over at det ikke finnes spesialmat som heter "No seafood" hos SAS. Andre selskap tilbyr det, altfor dårlig at ikke SAS klarer å fikse det!! Halal, kosher, vegetar etc har jeg null behov for, men sjømaten kan de holde langt unna meg!

Kim

petter380
09-04-2017, 15:54
Tomt for Ringi på BGO-TRD-BOO/TOS også fredag. Kjekt at norskevarer brukes og er populære!

Someone
09-04-2017, 16:00
Høres ut som de bør øke prisen på Ringi [emoji3]

OY-CIR
09-04-2017, 19:37
Prøvde kjeksene i dag. De var fantastisk gode.

JanFredrikB
13-04-2017, 16:30
Høres ut som de bør øke prisen på Ringi [emoji3]

Det meste forsvinner vel i Plus og til diamanter ;)

Concorde98
13-04-2017, 16:35
Fikk Ringi på tredje forsøket i dag. Osl cph tomt. Cph arn tomt. Arn Agh, yes! :)

robertaas
28-05-2017, 16:43
På flighten til Narita var det i Go kun inkludert 1 softdrink, men på turen tilbake idag var det 3, inkludert øl og vin.

Har det vært en omlegging av konseptet nå i helgen eller var dette bare den invdividuelle variasjonen man får med forskjellig crew?

Cecilie
28-05-2017, 16:57
Nytt fra og med 1. april 2015, var at passasjerer i SAS GO til/fra Tokyo kan velge tre enheter drikke (inkludert alkoholholdig) til matserveringen, gratis.

Så her tror jeg man kan skylde på crew som ikke følger serviceinstruksjonene.

petter380
29-05-2017, 23:51
Nytt fra og med 1. april 2015, var at passasjerer i SAS GO til/fra Tokyo kan velge tre enheter drikke (inkludert alkoholholdig) til matserveringen, gratis.

Aah, forklarer

petter380
29-05-2017, 23:52

Aah, forklarer https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170529/7d091cac408543dc3df9143d31a0a960.png

robertaas
30-05-2017, 00:37
Noen info om dato, ruter og klasser man vil få de nye matboksene i?

Sas sier bare "i Skandinavia og Europa" i slutten av mai.... som vel betyr at det straks skal starte, men også innenlands i Norge og er det til salgs eller inkludert?

robertaas
30-05-2017, 00:40

Og den endringen gjelder altså kun én av IC-rutene? Ikke rart crew blandet sammen med reglene fra andre IC-ruter.b

Concorde98
30-05-2017, 05:51
Noen info om dato, ruter og klasser man vil få de nye matboksene i?

Sas sier bare "i Skandinavia og Europa" i slutten av mai.... som vel betyr at det straks skal starte, men også innenlands i Norge og er det til salgs eller inkludert?

Jeg fløy til ARN søndag 28 mai og da var de nye boksene på plass i Plus. Jeg angrer på at jeg ikke takket ja og prøvde men hadde spist i loungen. Mulig de var til salgs i Go også. Dette var Cityjet og avgang før 0900. Juni magasinet til SAS var også alt på plass. De hadde også en ny solbær smoothie.

Polaris
30-05-2017, 08:02
Og den endringen gjelder altså kun én av IC-rutene? Ikke rart crew blandet sammen med reglene fra andre IC-ruter.b

For en nedlatende holdning, cabin crew er ikke idioter som ikke evner å forholde seg til variabler.

Tornerose
30-05-2017, 08:26
Hvordan er reglene med drikke på IC som diamant? Kan man da få all drikke eller er det en ekstra?

VirreVapp
30-05-2017, 08:40
Hvordan er reglene med drikke på IC som diamant? Kan man da få all drikke eller er det en ekstra?

Det er drinkS som gjelder, så maaaaange 👍

SAS-Steward
30-05-2017, 10:21

Du får så mye drikke du vil som EBD, frem til du blir høylytt eller ufin, da stenger vi krana ;-)

Når det gjelder NRT som flere har kommentert her så er det den eneste ruten med andre "regler" en de andre. Her er det 3 enheter som er inkludert, årsaken er konkurransen og markedet.
Tidligere var det 3 enheter, hvorav en alkohol, nå er dette endret til 3 enheter. Altså 3 av hva man vil ha, også alkohol.
Vet at flere nå kommer til å si at dette er teit, at vi som crew ikke klarer å styre dette, osv osv, Som det allerede er nevnt i tråden. Men dette viser seg å fungere veldig greit, så er det slik at det er noen sleivspark fra tid til annen. Dessverre.

FlightDeck
30-05-2017, 10:32
Du får så mye drikke du vil som EBD, frem til du blir høylytt eller ufin, da stenger vi krana ;-)

Når det gjelder NRT som flere har kommentert her så er det den eneste ruten med andre "regler" en de andre. Her er det 3 enheter som er inkludert, årsaken er konkurransen og markedet.

Tidligere var det 3 enheter, hvorav en alkohol, nå er dette endret til 3 enheter. Altså 3 av hva man vil ha, også alkohol.

Vet at flere nå kommer til å si at dette er teit, at vi som crew ikke klarer å styre dette, osv osv, Som det allerede er nevnt i tråden. Men dette viser seg å fungere veldig greit, så er det slik at det er noen sleivspark fra tid til annen. Dessverre.

Interessant dette med Japan. SAS er slettes ikke det eneste selskapet som har egne regler for Japan. Det merket jeg da jeg fløy Finnair dit for noen uker siden - faktisk allerede ved bestillingen siden de har har gratis setereservasjon til Japan. Ellers tror jeg crew generelt har veldig god kontroll på slike unntaksregler - det er vel typisk noe som ligger i instrukser og som gjennomgås på crewmøter.

Tornerose
30-05-2017, 10:43
Du får så mye drikke du vil som EBD, frem til du blir høylytt eller ufin, da stenger vi krana ;-).

Haha blir ikke så høylytt av Cola:lol:

SAS-Steward
30-05-2017, 11:14
Interessant dette med Japan. SAS er slettes ikke det eneste selskapet som har egne regler for Japan. Det merket jeg da jeg fløy Finnair dit for noen uker siden - faktisk allerede ved bestillingen siden de har har gratis setereservasjon til Japan. Ellers tror jeg crew generelt har veldig god kontroll på slike unntaksregler - det er vel typisk noe som ligger i instrukser og som gjennomgås på crewmøter.

Det er riktig, stort sett så har vi veldig god kontroll på slike ting. Unntak skjer og det snakkes om og er en del av crew briefing för flight. Men man kan glemme seg.
Når det er sagt så jobber vi hardt for at det skal være så få unntak og variasjoner som mulig. Markedene derimot er veldig ulike så noen unntak må man ha.

SAS-Steward
30-05-2017, 11:14
Haha blir ikke så høylytt av Cola:lol:

Nåaja, jeg vet ikke helt jeg hehe :-)

Rland
30-05-2017, 19:43
Ny frokost boks i dag fra Bergen til Oslo.
En kubisk eske.
Var yoghurt, granola/müsli, smør, et lite glass chutney, og i en egen lukket plastboks en type skinke med litt kremost og paprika. Separat ble delt ut en boks smoothie, beger til kaffe og rundstykke. I esken var også miniatyr kniv og gaffel og teskje.

Smakte godt, men var litt klønete, spesielt siden skinken var pakket inn separat.

Det lå ny sommermeny i setelommen, denne var uten bilder

FlightDeck
30-05-2017, 21:05
.

Det lå ny sommermeny i setelommen, denne var uten bilder

Det er også mange artikler om dette nye kubekonseptet i Scandinavian Traveler. Veldig positivt med så mange nye skandinaviske produkter og råvarer fra bestemte gårder. Men veldig hypet denne kuben.

Eirik
31-05-2017, 20:34
Noen info om dato, ruter og klasser man vil få de nye matboksene i? Sas sier bare "i Skandinavia og Europa" i slutten av mai.... som vel betyr at det straks skal starte, men også innenlands i Norge og er det til salgs eller inkludert?

Athen-Stockholm var kube-service til lunch i dag, likte veldig godt konseptet, friskt, estetisk og nytt.
En ny hvitvin fra Sør-Afrika er og noe av det beste jeg har smakt av `småflaskevin.

Chriscross
31-05-2017, 21:37
For en nedlatende holdning, cabin crew er ikke idioter som ikke evner å forholde seg til variabler.

Hvordan får du det der til å være nedlatende??????

Grunnen til at det er tre enheter til og fra Nrt er vel at i Japan selges mye billetter fortsatt via reisebyråer. Jeg mener huske at de fikk så mye negative tilbakemeldinger at de nektet selge billetter med sas om ikke var ordentlig servering ombord.

mann78
15-10-2017, 14:27
Må man i skranken for å hente fast track kupong fortsatt på bcn?

Upsaker
15-10-2017, 18:30
Må man i skranken for å hente fast track kupong fortsatt på bcn?
I juni kunne jeg gå rett i fast track som EBG.

mann78
16-10-2017, 08:31
Så flott. Håper det samme

Chriscross
16-10-2017, 12:13
I juni kunne jeg gå rett i fast track som EBG.

Har man Fasttrack om en flyr SK fra BCN uavhengig av status? Trodde dette ble forbedret bort sammen med lounge?

Hvilke flighter er det forresten nå som har skikkelige glass innen Europa? De har jo forbedret bort dette på de lengste flightene. Bare BRU/AMS/LHR/MUC/FRA/CDG igjen?

mann78
16-10-2017, 13:43
Fast track får du jo som plus eller ebg. Er tilgang til lounge som er fjernet.

vbirk
16-10-2017, 13:51
Har man Fasttrack om en flyr SK fra BCN uavhengig av status? Trodde dette ble forbedret bort sammen med lounge?

Ikke akkurat på BCN.
Oversikt vedlagt.

LN-MOW
16-10-2017, 13:56
Er det ikke klassevis security på BCN? Da er det jo 'fast track' uansett når man reiser Plus? Ikke sikker på hvordan det er med status i de lavere klasser dog ..

mann78
18-10-2017, 13:25
Jeg hadde oppgradert til Plus med poeng på BCN-OSL. Da kunne jeg bruke fast track med boardingkortet i appen/wallet.

Upsaker
20-10-2017, 20:44
Jeg fløy plus ja. Kanskje det var grunnen.

Mekum
04-01-2018, 15:23
Noen steder man kan se hvilke filmer SAS viser på LH-flyvninger?

Chriscross
04-01-2018, 19:13
Når forsvant papirdukene fra pluss i Europa egentlig?

Bra at de gamle glassene er tilbake.

Staralliance
26-05-2018, 00:21
Jeg har flydd SAS Plus noen ganger den siste tiden, både til Malaga og Dublin. Fikk kun plastglass på alle disse fire strekningene. Den ene avgangen ble utført av SAS Ireland. Har SAS sluttet med ordentlige glass til GT, vin og sprudlende i Plus?

Chriscross
26-05-2018, 02:01
Jeg har flydd SAS Plus noen ganger den siste tiden, både til Malaga og Dublin. Fikk kun plastglass på alle disse fire strekningene. Den ene avgangen ble utført av SAS Ireland. Har SAS sluttet med ordentlige glass til GT, vin og sprudlende i Plus?

Tror de iallfall har sluttet på middelhavsdestinasjonene. Fikk iallfall beskjed om det i fjor.

view
26-05-2018, 17:47
Tror de iallfall har sluttet på middelhavsdestinasjonene. Fikk iallfall beskjed om det i fjor.

På forretningsdestinasjoner kjører de fremdeles, har fått glass siste måned på både FRA og LHR.

FlightDeck
26-05-2018, 18:32
På forretningsdestinasjoner kjører de fremdeles, har fått glass siste måned på både FRA og LHR.

Samme her. Til Paris og London.

Concorde98
26-05-2018, 19:11
Fløy Plus i City Jet og fikk glass HAM til ARN for kort tid siden.

tdb
26-05-2018, 22:15
Jeg har fått vite at det er i hovedsak kun glass glass til hovedstader. Da skal det brukes til alle alkoholholdige drikkevarer. Det skal aldri brukes på Go.
Duken er borte, men hot towels er på alle ruter utenfor Skandinavia.

FlightDeck
12-06-2018, 19:56
Nytt om champagne og øl om bord.

SAS is looking forward to treating travelers this summer continuing two exciting collaborations delivering exclusive new inflight drinks. A SAS exclusive deal with Charles Heidsieck will serve up a new vintage Champagne, while a continued collaboration with Mikkeller delivers a summery non-alcoholic beer from the Danish brewery.

The partnership with Charles Hiedsieck Rose Vintage Champagne means SAS Business passengers will be the only ones in the world able to taste a newly released vintage, with SAS replacing its Non-Vintage Brut with the previously unreleased Rose vintage 2005 and all remaining bottles of the 2006 vintage.

SAS Head Chef Peter Lawrence comments, “We selected this new Champagne as its taste profile is a perfect match for our Business class cabin. With fruity notes and tasting of figs, pine nuts and brioche, with a long, balanced finish, the new Champagne elevates our offering to the next level. Offering the previously unreleased Rose vintage of 2005 and securing all stocks of the 2006 vintage, means we are serving an exclusive Champagne to our travelers”.

In an ongoing collaboration with Danish brewery Mikkeller, SAS is also following up the introduction of its first exclusive beers, introduced a year ago as part of the ‘New Nordic Food & Beverage’ concept, with a non-alcoholic beer. Served on all SAS routes, the new non-alcoholic beer is brewed to deliver a light yet fruity taste, where the hops, Belgian yeast and spices offer a complex and very drinkable beer, perfect for the summer season.

Peter comments, “SAS continuously works to update and improve our onboard beverage menu, and we believe we lead the market with our offering. Since launching our new onboard dining concept a year ago, we have introduced several new and different beers, including exclusive brews from Danish brewery Mikkeller, but felt that a non-alcoholic beer was missing from our selection”.

Peter continues, “Our beers are all based on the best ingredients available and common to all SAS x Mikkeller beers are that they set a new standard for beverages served onboard flights. Many are brewed and fermented using wild yeast and each is served at the peak of their flavor and profile. SAS has worked together with Mikkeller to so far develop 18 different and exclusive beers, one cocktail and one vodka and we look forward to continuing with our collaboration – there are six beers already in development to be released in the future exclusively onboard our flights”.

Chriscross
13-06-2018, 19:05
Nytt om champagne og øl om bord.

SAS is looking forward to treating travelers this summer continuing two exciting collaborations delivering exclusive new inflight drinks. A SAS exclusive deal with Charles Heidsieck will serve up a new vintage Champagne, while a continued collaboration with Mikkeller delivers a summery non-alcoholic beer from the Danish brewery.

The partnership with Charles Hiedsieck Rose Vintage Champagne means SAS Business passengers will be the only ones in the world able to taste a newly released vintage, with SAS replacing its Non-Vintage Brut with the previously unreleased Rose vintage 2005 and all remaining bottles of the 2006 vintage.

SAS Head Chef Peter Lawrence comments, “We selected this new Champagne as its taste profile is a perfect match for our Business class cabin. With fruity notes and tasting of figs, pine nuts and brioche, with a long, balanced finish, the new Champagne elevates our offering to the next level. Offering the previously unreleased Rose vintage of 2005 and securing all stocks of the 2006 vintage, means we are serving an exclusive Champagne to our travelers”.

In an ongoing collaboration with Danish brewery Mikkeller, SAS is also following up the introduction of its first exclusive beers, introduced a year ago as part of the ‘New Nordic Food & Beverage’ concept, with a non-alcoholic beer. Served on all SAS routes, the new non-alcoholic beer is brewed to deliver a light yet fruity taste, where the hops, Belgian yeast and spices offer a complex and very drinkable beer, perfect for the summer season.

Peter comments, “SAS continuously works to update and improve our onboard beverage menu, and we believe we lead the market with our offering. Since launching our new onboard dining concept a year ago, we have introduced several new and different beers, including exclusive brews from Danish brewery Mikkeller, but felt that a non-alcoholic beer was missing from our selection”.

Peter continues, “Our beers are all based on the best ingredients available and common to all SAS x Mikkeller beers are that they set a new standard for beverages served onboard flights. Many are brewed and fermented using wild yeast and each is served at the peak of their flavor and profile. SAS has worked together with Mikkeller to so far develop 18 different and exclusive beers, one cocktail and one vodka and we look forward to continuing with our collaboration – there are six beers already in development to be released in the future exclusively onboard our flights”.

Hadde rose-champis OSL-EWR-OSL for et par uker siden. Greit nok, men er generelt ikke stor vann av å drikke champagne de har blandet litt rødvin oppi. Litt kjipt at de ikke vil tilby en hvit i tillegg til rose.

Gleder meg til å teste alkoholfri Mikkeller, det var noe jeg savnet da jeg dagpendlet til Bergen.

mann78
13-06-2018, 19:56
Gleder meg til å teste alkoholfri Mikkeller, det var noe jeg savnet da jeg dagpendlet til Bergen.

Så denne på menyen nå i mai, osl-bcn. Besetningen hadde ikke hørt om den. Så fikk ikke testet.

3cseat
30-06-2018, 16:28
Nå er det ikke bar ombordproduktet som endres, men også i lougene.

De siste gange jeg har vært i Guld Loungen på OSL, har det ikke engang vært egg! Da jeg spurte om hvorfor, fikk jeg til svar "ny meny". Da spør jeg SAS : I hvilken værden er det ikke egg til frokost? Dette synes jeg er skivebom fra SAS sin side, og håper de tar till fornuften igjen. De har beholdt havregrøt, men fjernet egg! Denne prioritering skjønner jeg virkelig ikke, kanskje bortsett fra at det kanskje er dyrt for SAS, men det er liksom ikke rette gruppe å kødde med synes jeg

På ARN har de vært tom for Tonic i flere uker nå. Det skjønner jeg heller ikke, da de faktisk fortsatt setter frem Gin, Kanskje de nå bare tilbyr blandevann fra dispenser, så man nå da skal drikke Gin-Cola eller Gin-Fanta. Er ikke sikker på at dette er så lurt heller

Synes vel SAS er litt ute å kjøre nå om dette blir standarden fremover. Det blir lite fordeler å prioritere SAS fremover hvis dette er veien fremover. Håper de tar til fornuften, dvs innfører egg til frokost igjen på OSL, of fikser leveringsproblemet, som jeg håper det er, på ARN. Nåværende opplegg synes jeg lite om

mann78
30-06-2018, 21:39
Nå er det ikke bar ombordproduktet som endres, men også i lougene.

De siste gange jeg har vært i Guld Loungen på OSL, har det ikke engang vært egg! Da jeg spurte om hvorfor, fikk jeg til svar "ny meny". Da spør jeg SAS : I hvilken værden er det ikke egg til frokost? Dette synes jeg er skivebom fra SAS sin side, og håper de tar till fornuften igjen. De har beholdt havregrøt, men fjernet egg! Denne prioritering skjønner jeg virkelig ikke, kanskje bortsett fra at det kanskje er dyrt for SAS, men det er liksom ikke rette gruppe å kødde med synes jeg

På ARN har de vært tom for Tonic i flere uker nå. Det skjønner jeg heller ikke, da de faktisk fortsatt setter frem Gin, Kanskje de nå bare tilbyr blandevann fra dispenser, så man nå da skal drikke Gin-Cola eller Gin-Fanta. Er ikke sikker på at dette er så lurt heller

Synes vel SAS er litt ute å kjøre nå om dette blir standarden fremover. Det blir lite fordeler å prioritere SAS fremover hvis dette er veien fremover. Håper de tar til fornuften, dvs innfører egg til frokost igjen på OSL, of fikser leveringsproblemet, som jeg håper det er, på ARN. Nåværende opplegg synes jeg lite om

Slutt på cottage cheese også? Egg er jo også noe av det beste å spise [emoji39]

SudCaravelle
04-07-2018, 09:41
Er det fremdeles umulig å finne noen menyer for kommende flighter?

Noen som har noen nylige erfaringer CPH-ORD i C?

SC

oy-viv
04-07-2018, 11:14
Er det fremdeles umulig å finne noen menyer for kommende flighter?

Noen som har noen nylige erfaringer CPH-ORD i C?

SC

Jeg har en meny SFO-CPH i C fra juni, men det er vel ikke
nødvendigvis den samme! Og skifter SK ikke meny hver tredje måned??

Someone
24-09-2018, 07:17
Fra 1 oktober endres grensen fra når man kan forhåndsbestille mat på skandinaviske og europeiske kortdistanse ruter hos SAS fra flyvninger på minimum 120 minutter til 80 minutter, hvilket betyr det blir tilgjengelig på svært mange flere flighter

Chriscross
24-09-2018, 08:32
Fra 1 oktober endres grensen fra når man kan forhåndsbestille mat på skandinaviske og europeiske kortdistanse ruter hos SAS fra flyvninger på minimum 120 minutter til 80 minutter, hvilket betyr det blir tilgjengelig på svært mange flere flighter

Hm, da har sikkert dette vært et vellykket tilbud da. Det er jo bra. Kommer maten fortsatt i kubene? Frokosten ble jo endret.

kimpe
02-10-2018, 22:14
Hei!

Ny runde over dammen til LA på mandag. Er det noen som nylig har reist IC med SAS og kan fortelle litt om hvilke filmer de har ombord nå?

Kim

RedLine
02-10-2018, 22:36
Hei!

Ny runde over dammen til LA på mandag. Er det noen som nylig har reist IC med SAS og kan fortelle litt om hvilke filmer de har ombord nå?

Kim

Bare å sjekke her:

https://inflightentertainment.sas.se/en/

FlyHi
15-10-2018, 11:52
Så indfører Premium Menuer på SAS Go på langruterne fra November.

Hvis man har tænkt sig at købe et par flasker vin uanset, så er det en god deal da der er to valgfrie drikkevarer inkluderet i det nye meal.

Umiddelbart ser det ud til at det er Plus bakken, men med Business hovedretten man får serveret:

https://finalcall.travel/no/sas-introduserer-premium-menyer-pa-langrutene-i-sas-go/

FlyHi
15-10-2018, 13:25
Lidt mere info om de nye Premium Meals:

Salgsstart fra 29. oktober for flyvninger fra 5. november. Skal bestilles senest 18 timer før fra Skandinavien og 24 timer før fra USA/Asien.

Priser er: Kød: 240NOK. Fisk: 220NOK,. Kylling: 190NOK og Vegetar: 190NOK.

Der vil vist kun være 6 Premium Menuer pr. flyvning, så det er med at bestille tidligt hvis man ønsker det.

Derudover så udgår muffin/sandwich, som normalt blev serveret in-between meals på de længste langruter. Bliver erstattet af en pizza man kan købe fra salgsvognen.

Discus
15-10-2018, 18:03
Direktelink til pressemeldingen om premiummat:
https://www.sasgroup.net/en/sas-introduces-premium-dining-for-sas-go-travelers/

robertaas
15-10-2018, 20:10
Syntes det ikke virker som et spennende tilbud:
-forrett og dessert er det ingen valg på og da er det vel like greit å ta standard mar og få mere variasjon for de som reiser mye.
-Ingen info om allergener og hvordan skal "fisk eller skalldyr" tolkes av noen med allergi mot skalldyr? 50% sjangse for at det er spiselig? Jeg har tidligere vært i kontakt med SAS om matallergi og ble da fortalt at de med matallergier burde ta med sin egen mat på flyet.

SASCC
15-10-2018, 21:16
Ingenting er bra nok. Håper prosjektet faller i grus - så kan folk spise eco-mat uten choice. Sitt der i 10+ og ha det kjipt. Du sparte hvertfall 190 kr som du sikkert uansett brukte på en pils på OSL. Bon voyage.

737-405
15-10-2018, 21:54
Lidt mere info om de nye Premium Meals:

Salgsstart fra 29. oktober for flyvninger fra 5. november. Skal bestilles senest 18 timer før fra Skandinavien og 24 timer før fra USA/Asien.

Priser er: Kød: 240NOK. Fisk: 220NOK,. Kylling: 190NOK og Vegetar: 190NOK.

Der vil vist kun være 6 Premium Menuer pr. flyvning, så det er med at bestille tidligt hvis man ønsker det.

Derudover så udgår muffin/sandwich, som normalt blev serveret in-between meals på de længste langruter. Bliver erstattet af en pizza man kan købe fra salgsvognen.

Spennende nyheter fra SAS vil jeg si! Utelukkende positivt at det satses på mulighet for "Premium Meals".

FlightDeck
15-10-2018, 22:05
Synes dette er et veldig bra grep - når man kan velge å ta med bagasje, velge sete, osv. - hvorfor ikke også kunne velge mat?

-Ingen info om allergener og hvordan skal "fisk eller skalldyr" tolkes av noen med allergi mot skalldyr? 50% sjangse for at det er spiselig?

Det de har lagt ut er jo en pressemelding for å lansere et produkt - og ikke en oversikt over alt mulig av detaljer rundt produktet. Slikt antar jeg vil være tilgjengelig når man bestiller.

econ
16-10-2018, 07:56
Synes dette er et veldig bra grep - når man kan velge å ta med bagasje, velge sete, osv. - hvorfor ikke også kunne velge mat?

Har ikke dette vært LCC sitt mantra i alle år, ikke betal for noe du ikke trenger.

Så er jo spm om dette egentlig er første steg i å fjerne mat på economy på intercont flyvninger. De har jo fjernet bagasje, setevalg, avis, drikke og bonuspoeng, så mat er vel det eneste som gjenstår å kutte. Da betaler du kun for tjenesten å bli flyttet fra A->B og skal du ha noe annnet må du betale for det.

FlightDeck
16-10-2018, 08:09
Har ikke dette vært LCC sitt mantra i alle år, ikke betal for noe du ikke trenger.

Så er jo spm om dette egentlig er første steg i å fjerne mat på economy på intercont flyvninger. De har jo fjernet bagasje, setevalg, avis, drikke og bonuspoeng, så mat er vel det eneste som gjenstår å kutte. Da betaler du kun for tjenesten å bli flyttet fra A->B og skal du ha noe annnet må du betale for det.

Å ikke betale for noe du ikke trenger er vel det normale, uavhengig av bransje. Her er det jo ikke snakk om å fjerne et tilbud (f.eks. fjerne bagasje eller mat), men å gi mulighet til å velge en bedre versjon.

Om ikke SAS fjerner maten på interkontinentale flyvninger, kan det godt tenkes at de lager to separate menyer - at man kjøper fra tralle eller bestiller en meny når billetten kjøpes slik som på charterfly. Jeg tror ikke de vanlige økonomiklassebrettene med (stort sett ganske kjip) mat vil vare så veldig lenge.

Chriscross
16-10-2018, 09:04
Dette er vel noe f.eks Austrian har hatt lenge. Hadde de nå bare ordnet premium drikke valg i plus intercont hadde det blitt bra. 500kr for drikke og tilgang til buffet i business når du flyr plus hadde vært kanon.

SudCaravelle
16-10-2018, 10:27
Dette er et genialt produkt som jeg "alltid" har ønsket (også på kortere ruter)
Det ultimate var hvis de også hadde oppgradert drikkevarene.

Kan dette da også bestilles i Plus? (i og med at de har samme drittmaten som i eco?)

Så et trivielt spørsmål; får man tilbake pengene hvis man blir oppgradert på Plusgrade?

EDIT!": Sorry jeg leste hele artikkelen nå. merkelig at man ikke kan bestille i Plus, hadde jo vært genialt å kose seg litt der med litt bedre mat.

Someone
31-01-2020, 08:51
SAS innfører Hernö Gin på business fra 1 mars. Vet ikke om det kun er på business longhaul, eller om det vil bli rullet ut i Plus og salgsvognen i Go etterhvert

3cseat
04-02-2020, 16:32
SAS innfører Hernö Gin på business fra 1 mars. Vet ikke om det kun er på business longhaul, eller om det vil bli rullet ut i Plus og salgsvognen i Go etterhvert

Erstatter denne Harahorn?

ToreD
04-02-2020, 16:38
Erstatter denne Harahorn?

Skjønte det som den kommer som tillegg i business?

OSLflyer
04-02-2020, 21:36
Skjønte det som den kommer som tillegg i business?

Håper de kommer med en annen vodka også. I det minste som et supplement til dagens fra Mikkeller.

Someone
25-05-2021, 12:37
Ryktene sier «kuben» er borte for godt...

KnutW
25-05-2021, 14:16
Ryktene sier «kuben» er borte for godt...

Da kom det jaggu noe godt ut av pandemien likevel..!

OY-CIR
25-05-2021, 17:55
Kommer visstnok et "nytt" serveringskonsept fra 1. juni, men foreløpig ikke på norsk innenriks. Ser ut som at det stemmer at kuben forsvinner.

SAS re introduce onboard service offer on short haul, starting 01JUN21

As customer demand picks up for summer months SAS want to prepare for a joyful as well as safe travel experience for all leisure passengers the coming summer months. Coffee and tea service, updated Café assortment including alcoholic beverages, new fresh food products available through pre order in GO, and New Nordic meal service for our PLUS passengers, are the highlights of our reintroduction our passengers can look forward to starting June 1st.

The following will be applicable from June 01JUN21:

SAS Plus
On EU flights to/from Scandinavia and flights to/from and within Sweden and Denmark, from 50 min flight time, passengers in SAS Plus will be offered a complimentary breakfast box until 9.00am. The rest of the day, an updated New Nordic meal service (on EU flights over 80 min) or a café assortment, including soft drinks and alcoholic drinks, snacks and fresh sandwich (available on selected routes), will be offered (on flights from 50min).

New Nordic Meal service
We will be reintroducing our fresh sandwich (polarrulle) option as a part of the Café offer on selected Domestic and Intrascand flights. Overall, our customers will enjoy an updated complimentary drink (including alcohol) and snacks assortment.

Complimentary PLUS service on EU flights appr. over 80min flight time
This is a truly curated and New Nordic experience. Ingrediencies and details are our passion - sourced locally and in season, and always with top quality. The serving experience is new and designed in a 100% sustainable craft paper box. The meal will be served with a selected drinks (including alcohol), complimentary coffee or tea and handmade pralines signed Hedh & Escalante.

SAS Go
For passengers in SAS Go, we now offer a curated selection of soft drinks, alcoholic drinks and snack assortment for purchase during the whole day. In addition, fresh sandwich and Pizza are available for purchase on European flights over 80 min. Breakfast (on flights over 60 min and until 09.00) and fresh New Nordic meals (on flights over 80min after 9.00) can be preordered in advance.

We are happy to reintroduce complimentary coffee and tea for all passengers.
https://www.sas.no/reiseinfo/om-bord/mat-drikke/

Hypern
25-05-2021, 18:00
Kommer visstnok et "nytt" serveringskonsept fra 1. juni, men foreløpig ikke på norsk innenriks. Ser ut som at det stemmer at kuben forsvinner.

Det jeg synes er fullstendig latterlig er at de skylder på norske myndighetsrestriksjoner hva gjelder servering innenriks. Det er jo knapt noen på det nasjonale plan med unntak av skjenking av alkohol til midnatt og akkurat det rammer neppe SAS flygningene hardt.
Noen kommuner har dette dog som feks Oslo til og med i dag, men SAS har da vel hele tiden forholdt seg til nasjonale regler. Snakk om dolke SAS sitt største marked i ryggen.

view
25-05-2021, 20:14
Da kom det jaggu noe godt ut av pandemien likevel..!

A bad thing can also be a good thing, som de sier.

Hypern
25-05-2021, 20:37
Uansett - er da noe positivt da, ser de varsler at det blir fullt tilbud i de åpne loungene fra og med 1 juni. Dvs på OSL er det kun innenriksloungen som er åpen, men det blir jo barista og alkoholservering igjen (siste rest av paragraf 5 tiltak i Viken oppheves fra og med midnatt i dag, så med mindre ikke Ullensaker innfører lokal skjenkestopp så vil det fra og med 1 juni bli mulighet til å ta seg en øl eller vin på loungen på OSL).
Egentlig helt sykt å tenke på at gullstua og businesstua på utland har vært stengt i godt over ett år nå begynner det å bli.

SBT
26-05-2021, 15:17
Jeg ble litt glad da jeg leste at Polarrulle-fabrikken hadde brent ned, men da må de ha startet opp igjen ��

Martin
27-05-2021, 06:54
Jeg ble litt glad da jeg leste at Polarrulle-fabrikken hadde brent ned, men da mÃ¥ de ha startet opp igjen í¾í´¨

Det er noens arbeidsplass du snakker om...

B747-8
27-05-2021, 10:15
Det er noens arbeidsplass du snakker om...

De Polarrullene er ikke gode. Så jeg hadde hoppet høyt hvis SAS hadde sluttet med de.
Hvorfor kan de ikke ha vanlig sandwich med brød?

Martin
27-05-2021, 10:25
De Polarrullene er ikke gode. Så jeg hadde hoppet høyt hvis SAS hadde sluttet med de.

Det er greit, men man trenger ikke å juble for at en fabrikk brenner opp.

C-klasse
20-06-2021, 22:21
Noen som har reist med SAS Plus til Spania i juni? Er det matservering nå og er det fortsatt gratis alkohol?

KnutW
20-06-2021, 23:25
...er det fortsatt gratis alkohol?

Alkohol har aldri vært gratis. Enten betaler du direkte ombord, eller så betaler du for det på billettprisen...

Polaris
20-06-2021, 23:26

A little late to the party, men årsaken er nok så enkel som at polarbrød er veldig holdbart. Så du får et billigere produkt gjennom lengre holdbarhet. Annet brød som er "lenge holdbart" er gjerne ganske høgg, eller så må de ned med holdbarheten og opp med innkjøpspris. Noe som skrur opp prisene på billettene, in the end (tipper jeg). Alt basert på 10 studiepoeng i bedriftsøkonomisk analyse :wow:

C-klasse
21-06-2021, 00:02
Alkohol har aldri vært gratis. Enten betaler du direkte ombord, eller så betaler du for det på billettprisen... 300 kr mer for pluss OSLALC er vel nesten gratis da du får med business sjekk inn, setevalg, innsjekket bag, fast track, lounge og kanskje servering ombord.

TG923
21-06-2021, 00:44
The following will be applicable from June 01JUN21

Complimentary PLUS service on EU flights appr. over 80min flight time
This is a truly curated and New Nordic experience. Ingrediencies and details are our passion - sourced locally and in season, and always with top quality. The serving experience is new and designed in a 100% sustainable craft paper box. The meal will be served with a selected drinks (including alcohol), complimentary coffee or tea and handmade pralines signed Hedh & Escalante.

waytogo74
28-06-2021, 15:38
Fra CPH-FRA forrige uke. Smakte faktisk ganske så godt, på tross av rosa gugge.

TG923
28-06-2021, 16:31
Fra CPH-FRA forrige uke. Smakte faktisk ganske så godt, på tross av rosa gugge.

Helt naturlig servering i PRIDE-uka :up:

C-klasse
28-06-2021, 22:13
SK4671 i dag. Smooth fin service SAS plus. 3 enheter alkohol pr pax med i billettpris men det er helt greit. Den kalde potetsalaten kan de godt spare seg for.

Fnate
29-06-2021, 09:22
SK4671 i dag. Smooth fin service SAS plus. 3 enheter alkohol pr pax med i billettpris men det er helt greit. Den kalde potetsalaten kan de godt spare seg for.

Ikke for å være sutrekopp, men jeg føler det knyter seg i magen når de må oppgi "3 enheter alkohol inkludert i billetten". Det føles som om man er på konferanse i 1997 der alle får 3 ølbonger og DDE spiller i kjelleren. I og for seg et eksempel fra virkeligheten.

Enten så har man en klasse der drikke er inkludert og man tar for gitt at ikke alle pax drikker seg i kjelleren, eller så har man ikke liksom.

semmern
29-06-2021, 14:08
Enten så har man en klasse der drikke er inkludert og man tar for gitt at ikke alle pax drikker seg i kjelleren, eller så har man ikke liksom.

Problemet ligger vel i at man ikke lenger kan ta dette for gitt, og i økende grad sliter med fulle og sjenerende passasjerer.

Fnate
29-06-2021, 14:23
Problemet ligger vel i at man ikke lenger kan ta dette for gitt, og i økende grad sliter med fulle og sjenerende passasjerer.

Det skjønner jeg på et vis, men det misser poenget litt. Man blir ikke noe mindre full av 5 øl om man må betale for de 2 siste.

Det jeg mener er at det oppleves så tustete. Litt som om man er på leirskole og ikke i PLUS

hlorange
29-06-2021, 17:22

Enig. Har observert dette en rekke ganger, spesielt til Spania og Costa del Sol/Costa Blanca. Man ser tydelig at en del av de som normalt ikke ville betalt en krone ekstra for billetten, har oppdaget at det er mat og gratis vorspiel om bord mot 300 kroner ekstra. Helt krise hvor mye de tyller i seg i løpet av en flytur, og det er ikke tale om å bremse, for dette har man betalt for. Det plinges og plinges.

Og jeg skjønner at flyvertinnene ikke orker å ta diskusjone med tørste, halvfeite menn, kraftig over middagshøyden og i tillegg viser en oppførsel som er blottet for alt av manerer. Helt krise hvordan de har oppført seg ved en del anledninger.

Hadde Ola Dunk klart å beherske seg, hadde dette vært et ikke-tema. Dvs det blir aldri frislipp alkohol på SAS Plus fra Norge igjen

view
29-06-2021, 17:46
Hadde Ola Dunk klart å beherske seg, hadde dette vært et ikke-tema. Dvs det blir aldri frislipp alkohol på SAS Plus fra Norge igjen

Det er vel ikke spesielt nordmenn, men kanskje heller èn viss type reisende. Det jeg tenker på er ferieturister rett og slett. Man ser mye av det samme i USA om dagen, det er fremdeles begrenset med forretningsreisende, men volumet på fritidsreisende er tilbake på gamle høyder og flyene er fulle. Det virker som det aldri vært mer slåssing og politi som tilkalles på amerikanske fly og det serveres vel ikke alkolhol hos noen der om dagen i economy som resultat.

Innenriks har det tidligere vært henvist til lovgivning som begrenser muligheten til å "gi bort" alkohol i billetten og derfor begrenses til 1 enhet.

Fnate
29-06-2021, 18:05
De argumentene skjønner jeg faktisk.

Så da føles det heller kleint å være del av en art som er så til de grader på jordet i forhold til "fri børst".

Jeg går for å bytte rase til orangutang eller noe

Millemor
29-06-2021, 18:55
Enig. Har observert dette en rekke ganger, spesielt til Spania og Costa del Sol/Costa Blanca. Man ser tydelig at en del av de som normalt ikke ville betalt en krone ekstra for billetten, har oppdaget at det er mat og gratis vorspiel om bord mot 300 kroner ekstra. Helt krise hvor mye de tyller i seg i løpet av en flytur, og det er ikke tale om å bremse, for dette har man betalt for. Det plinges og plinges.

Og jeg skjønner at flyvertinnene ikke orker å ta diskusjone med tørste, halvfeite menn, kraftig over middagshøyden og i tillegg viser en oppførsel som er blottet for alt av manerer. Helt krise hvordan de har oppført seg ved en del anledninger.

Begrensningen gjelder på ikke alle ruter. SAS har følgende tekst på hjemmesiden sin ang. servering i SAS Plus (kommer frem under "Reiseklasser" i bookingdialogen):
*** På ruter til/fra Alicante, Antalya, Faro, Gazipasa, Las Palmas, Málaga og Palma er opptil tre alkoholholdige drikkevarer inkludert i prisen.

Jeg gjorde et par kjappe google-søk og kom over en artikkel fra 2019 om at denne begrensningen ble innført. Der uttalte pressesjefen i SAS følgende:
"– På et lite utvalg flygninger til Syden-destinasjoner hvor det er mange familier som reiser, så vil tre enheter alkoholholdig drikke som serveres i samband med måltid være det som inngår i billettprisen. Det er mange barn i kabinen på disse flygningene, og vi vil gjerne bidra til at reisene skal være så hyggelig som mulig for alle, opplyser Johansen i en epost."

Link til artikkel: https://www.tv2.no/a/10461023/

hlorange
29-06-2021, 20:45
servering i SAS Plus (kommer frem under "Reiseklasser" i bookingdialogen):
*** På ruter til/fra Alicante, Antalya, Faro, Gazipasa, Las Palmas, Málaga og Palma er opptil tre alkoholholdige drikkevarer inkludert i prisen.

Nice! Da har de endret siden sist jeg sjekket (pre-covid). Da er det håp :drink

livinspeed
29-06-2021, 20:50
Har selv vært med på at en kar i sin fineste dress med stresskoffert på 1C klarte å hive nedpå 2,5 vinflasker fra tralla før landing på en meget direkte OSL-KRS rute, ble nesten imponert over tempoet hans der jeg satt og prøvde å tvinge ned en Mikeller før vi nådde gate. Skal sies at nr 3 måtte plinges etter, men da det kun var oss to og en annen foran var det bare blide miner fra purser.

Om man holder det tempoet ned til sydholmene er det ikke rart det blir bråk ombord før man sovner et sted over Frankrike med 3,5 i promille, så jeg skjønner godt det er begrensninger.

Millemor
29-06-2021, 21:03
Nice! Da har de endret siden sist jeg sjekket (pre-covid). Da er det håp :drink
Jepp! :) Så jeg kan slå ut håret på vei til Roma neste uke.

Jeg skjønner godt at de har begrensninger på de typiske Syden-rutene, så for meg Robban og Berra i Sällskapsresan da jeg leste det forrige innlegget ditt.

https://youtu.be/FbAXOsGKvyM

Savipix
30-06-2021, 16:19

Har du sett hur skandinaver beter sig när alkohol är gratis? :drunk: