PDA

View Full Version : SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Pages : 1 [2] 3 4 5 6

Fbu76
04-05-2014, 21:46
SAS har endret teksten til "Vi byr alltid på kaffe og te om bord uansett tid på døgnet." på denne siden i alle fall:

http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/innenriks-norge/

Ovenstående gjelder vel strengt tatt Norge innenriks, men denne gjelder innen Skandinavia og Europa (til tross for filnavnet) og sier det samme:

Se første punkt:

http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-skandinavia/

KristianSk
05-05-2014, 14:53
Oppdatering i sagaen om gratis vann.

LHR-CPH - gratis glass med vann
CPH-OSL - "kaffe og te er gratis, vann kan kjøpes for 25,-" - det morsomme var at mens den fremre trallen fortalte at vann måtte kjøpes, ga den bakre tallen gratis glass med vann.

Isbamse
16-05-2014, 14:20
Fløy SAS TOS-OSL i går kveld og oppdaget at o skræk og gru, eneste serveringstilbud var muffins og knekkebrød med kremost. Ingen sandwich, ingen wraps. Hadde heldigvis med et rundstykke i sekken som tok den verste sulten... Noen som vet når de begynte med det?

I følge den svenske flyverten var det "mina landsmän i styrelsen" som ikke helt hadde skjønt hvor langt Norge var. Jeg var visst ikke den første om bemerket det, og kabinpersonalet skulle sende beskjed til de høyere makter. Det tror jeg er lurt, man kan få grumpy pax av så dårlig serveringstilbud på lange ruter.

Evt får vi starte en fjesbokgruppe :lol:

JoeW
16-05-2014, 14:33
Innført 1. April mener jeg.

RSL
16-05-2014, 15:06
Alt som de selger ombord kan man vel uansett kjøpe på flyplassen før man går ombord?

LN-TIB
16-05-2014, 15:16
Alt som de selger ombord kan man vel uansett kjøpe på flyplassen før man går ombord?

Det burde vel være unødvendig når man reiser med et premiumprodukt som tross alt SAS ønsker å tilby, og ikke minst tar seg betalt for. Hva er da feks hensikten med aviser? Man kan jo kjøpe dette før man går ombord!?

Frode789
16-05-2014, 16:22
Seriøst? Dette er jo idiotisk, på ruter mellom nord-sør bør det være mulig å kjøpe noen form for mat.

Star Flyer
16-05-2014, 20:06
Seriøst? Dette er jo idiotisk, på ruter mellom nord-sør bør det være mulig å kjøpe noen form for mat.

Reiste direkteruten OSL-LYR i Plus. Flytid 2t 50 min.

Hva fikk jeg? Et Wasa knekkebrød og en flaske vann...

LN-MOW
16-05-2014, 20:33
Air France og UTA hadde vel et lignende konsept på alle sine innenlandsruter i gamle dager, hvis jeg husker rett. Og de har innenriksruter som bl.a. går til Karibien .. ;)

Dreamy
16-05-2014, 23:01
Reiste direkteruten OSL-LYR i Plus. Flytid 2t 50 min.

Hva fikk jeg? Et Wasa knekkebrød og en flaske vann...

Når fløy du denne?
Dette er det gjort om på! Thank god.

Dag Viking
17-05-2014, 09:39
La merke til denne uken at frokosten til BCN og SVG var identisk. Ost, skinke, varme rundstykker, juice og yoghurt. Et skritt i riktig retning innenriks i alle fall. På den lange ruten var det ikke helt på businessklasse-nivå, men omtrent som AF Y. Greit nok så lenge man får varme rundstykker, men de kunne kostet på seg en liten boks med syltetøy i tillegg.

Star Flyer
17-05-2014, 11:51
Når fløy du denne?
Dette er det gjort om på! Thank god.

Fløy den i starten av april.
Så bra med forandringer! Hva innebærer endringen? :)

jdminer
21-05-2014, 04:48
Reiser ganske ofte mellom SVG - BGO og lurer egentlig hvilke fordeler folk får når de reiser i plus siden det er kun 35min og ingen servering.. vet at folk får fast track og business check in men for EBG så fins det allerede så er det noen vits i plus her? beste setene ved nødutgang e jo i sas go uansett.

joamykle
21-05-2014, 05:47
Fordelen i det tilfellet er fleksibiliteten til å endre og/eller kansellere biletten.

Hypern
21-05-2014, 09:39
Fordelen i det tilfellet er fleksibiliteten til å endre og/eller kansellere biletten.

Nettopp fleksibiliteten er stikkordet her. En del bedrifter har jo møter etc som kan vare lengre/kortere enn oppsatt tid og på destinasjoner hvor det går mange fly så er det veldig greit å kunne endre billett for å komme seg hjem tidligere/senere.I en del tilfeller blir dette billigere for bedriften også.

joamykle
25-05-2014, 10:38
Oppdatering i sagaen om gratis vann.

LHR-CPH - gratis glass med vann
CPH-OSL - "kaffe og te er gratis, vann kan kjøpes for 25,-" - det morsomme var at mens den fremre trallen fortalte at vann måtte kjøpes, ga den bakre tallen gratis glass med vann.

BGO-OSL i går var samme stil, "som vanlig er kaffe og te gratis når du flyr SAS, vann koster 25 kr for en flaske"..."

Chriscross
25-05-2014, 12:05
Reiser ganske ofte mellom SVG - BGO og lurer egentlig hvilke fordeler folk får når de reiser i plus siden det er kun 35min og ingen servering.. vet at folk får fast track og business check in men for EBG så fins det allerede så er det noen vits i plus her? beste setene ved nødutgang e jo i sas go uansett.

Mange avganger selges vel nesten bare som plus. Også er det mange firmaavtaler som gir billigere priser i plus enn standard økonomipris.

Are G
25-05-2014, 14:35
Her om dagen fra OSL til KKN var det tomt i plus.. 5 rader uten et menneske.. De var da så vennlige å flytte pluss skillet en rad frem så en pasasjer skulle mer plass istedenfor å dele en treseter med to andre.

cntnry
27-05-2014, 23:48
Fra Mikkellers Facebook-side:

"Mikkellers on a Plane. We brewed 'Sky-High Wit' exclusively for SAS Airlines. Available soon!"

Dette er jo helt fantastiske nyheter! Endelig ett bedre ølutvalg! Her imponerer SAS stort! :)

Lurer på om den blir tilgjengelig på alle flygninger...

Star Flyer
28-05-2014, 08:21
Vann-opplevelser de siste dagene:
SK238 BGO-OSL: Vann til 25kr
SK455 OSL-CPH: Glass med vann
SK462 CPH-OSL Glass med vann
SK291 OSL-BGO: Glass med vann

darkcho
28-05-2014, 08:24
Ahh, den øl-boksen var jo kjempe kul! Gleder meg til å prøve :)

KLM 1200
28-05-2014, 08:26
Jeg har fått vann på alle mine flighter gratis, men da har jeg sakt veldig spesifikt "Ett glass vann, takk!".

KristianSk
28-05-2014, 08:29
Jeg har fått vann på alle mine flighter gratis, men da har jeg sakt veldig spesifikt "Ett glass vann, takk!".

Det har jeg også sagt, og fått tilbake - vann kan kjøpes for 25,- (noen ganger) :)

apeks
28-05-2014, 10:17
Merkelig at det gjøres forskjell på det med vann.
Jeg pleier omtrent alltid å be om vann og får da et glass med vann, ikke flaske.
Men har aldri blitt bedt om betaling så vidt jeg kan huske i farten.

Hickok
28-05-2014, 10:22
Fra Mikkellers Facebook-side:

"Mikkellers on a Plane. We brewed 'Sky-High Wit' exclusively for SAS Airlines. Available soon!"

Dette er jo helt fantastiske nyheter! Endelig ett bedre ølutvalg! Her imponerer SAS stort! :)

Lurer på om den blir tilgjengelig på alle flygninger...

Kommer neppe på intra Nordic i hvert fall. Blir vel ikke overrasket om denne kun blir tilgjengelig på IC.

FlightDeck
28-05-2014, 13:37
Kommer neppe på intra Nordic i hvert fall.

Hvorfor ikke?

cbcb
28-05-2014, 14:01
På mandag på vei fra Oslo til Kristiansand i pluss spurte jeg om en muffins og en pringles når hun kom med tralla. Hun så sjokkert ut når jeg forventet 2 ting. På flighten tidligere fra CDG til OSL var det mer spørmål om "vil du ikke ha noe mer"... så tydeligvis at det er veldig avhengig av hvem som kommer med tralla.

Someone
28-05-2014, 14:47
SAS hadde mikrobrygg ombord for 6 år siden eller noe deromkring. Husker ikke produsenten, men kjøpte det et par ganger mellom CPH og OSL når jeg studerte der

cntnry
28-05-2014, 15:02
SAS hadde mikrobrygg ombord for 6 år siden eller noe deromkring. Husker ikke produsenten, men kjøpte det et par ganger mellom CPH og OSL når jeg studerte der

Ser ut som det var fra Skands Bryggeri tilbake i 2007: http://www.business.dk/transport/mikrobryg-flyvende-efter-aftale-med-sas

Noe som vet hva som skjedde med den avtalen?

Hickok
28-05-2014, 16:34
Hvorfor ikke?

Fordi de kun har en type ombord der, og jeg har ingen tro på at de endrer det. Jeg håper selvsagt at jeg tar feil.. :)

TOS_EBG
28-05-2014, 22:59
Observert på SK 4423 idag: 2C må frem med kredittkortet for vinflaske nr. 2.......

Hickok
29-05-2014, 07:31
Observert på SK 4423 idag: 2C må frem med kredittkortet for vinflaske nr. 2.......

Den er frisk! Dette står det ikke et eneste ord om i menyen til SAS. Jeg hadde skrevet et sint brev til SAS etter en slik.

chrisljo
29-05-2014, 09:11
:8:Observert på SK 4423 idag: 2C må frem med kredittkortet for vinflaske nr. 2.......

Egentlig veldig positiv til SAS Plus konseptet (selv om klassisk business er gøy, og jeg alltid flyr BA til London) ettersom jeg tror de har funnet de riktige parametrene for dagens marked. MEN, de må få trallens innhold til å fungere, og sørge for at slik småligheter som dette ikke forekommer.

sail4fun
29-05-2014, 09:14

Observerte, men var du i dialog med 2C , kan være noen andre grunner til at vedkommende betalte veit du ;)

econ
29-05-2014, 10:49

Måtte selv betale for vinflaske nr 2 trd-bgo for noen uker siden, flyet var ganske fult så jeg gadd ikke ta diskusjonen. Men det hadde vært greit å få vite hva som gjelder for innenlandsreiser.

Hickok
29-05-2014, 10:57
Måtte selv betale for vinflaske nr 2 trd-bgo for noen uker siden, flyet var ganske fult så jeg gadd ikke ta diskusjonen. Men det hadde vært greit å få vite hva som gjelder for innenlandsreiser.

Det som står i menuen. Med andre ord ingen begrensninger.

view
29-05-2014, 11:01
Implementering har aldri vært SAS sin sterke side… Reis i PLUS, med lav PULS: vi spanderer første enheten! Resterende kommer an på crew, vær og vind.

Det er likeså helt hinsides å krangle om ett glass vann i Go for tiden. Noen tilbyr det, andre svarer med at jeg må kjøpe flaske. So which is it?

Det som er fordelen med DY, er at forventningene matcher produktet.

Flight Cancelled
29-05-2014, 12:35
Det er likeså helt hinsides å krangle om ett glass vann i Go for tiden. Noen tilbyr det, andre svarer med at jeg må kjøpe flaske. So which is it?
Man skal få et glass vann. Selv har jeg en gang måttet diskutert det til meg (på Blue1 flyvning fra ARN til HEL), men ellers har jeg alltid fått vann i Go. Forøvrig så bet jeg meg merke i at den nektende damen med vognen også endte opp med å hente vannglass til flere som satt bak meg, men ingen forran meg. Tror jeg endret hennes "holdning" til å gi gratis vann. :cool:

Det som er fordelen med DY, er at forventningene matcher produktet.Foretrekker du å få et litt (men usikkert hvor mye) bedre produkt, eller å vite at du får et mye mer basic produkt? Det munner vel ut i hvorvidt en setter det å få det man mener man har krav på, forran hvilket nivå produktet man faktisk får ligger på, eller ikke. :fly

Rune
29-05-2014, 13:20

Den fighten hadde jeg tatt der og da, og hadde ikke gitt meg før jeg eventuelt hadde kommet på kant med luftfartsloven.

... med mindre Plus-klassen kun var på rad 1. :)

Herlov
29-05-2014, 14:03
SAS leser garantert Flyprat, og jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig for dem å gi en melding til alle kabinansatte, hvor de en gang for alle avklarer om det glasset med vann skal koste noe eller ikke.

Eller kan det være at de allerede har sagt at det skal koste, men at enkelte kabinansatte selv mener at det er for galt og nekter å følge praksis?

Dag Viking
29-05-2014, 14:05
SAS leser garantert Flyprat, og jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig for dem å gi en melding til alle kabinansatte, hvor de en gang for alle avklarer om det glasset med vann skal koste noe eller ikke.

På samme måte kan man lure på hvor vanskelig det er å gi de som sitter på plus/business/gullinnsjekk beskjed om at alle som har lov til å sjekke inn der skal ha pritag.

TOS_EBG
29-05-2014, 17:54
Observerte, men var du i dialog med 2C , kan være noen andre grunner til at vedkommende betalte veit du ;)

Mange rader Plus, satt selv i 2E med jentungen på 2F så ingen kommunikasjon med han. Han konsumerte i hvert fall flaske 2 etter å ha betalt så jeg kan faktisk ikke komme på noen grunner til at han skulle betale.

LN-RRA
29-05-2014, 17:58
På samme måte kan man lure på hvor vanskelig det er å gi de som sitter på plus/business/gullinnsjekk beskjed om at alle som har lov til å sjekke inn der skal ha pritag.

Stemmer ikke helt Dag Viking.

Gullkort og høyere skal ha pritag, samme med de som reiser Business class i følge reglene til Star Alliance.

SAS Pluss skal ikke ha pritag da dette er en klasse som regnes som Premium Economy i reglementet til Star Alliance.
Sølvkort skal heller ikke ha pritag.
Skal heller ikke være pritag på WF avganger da de ikke er i Star Alliance.
Innsjekkssystemet til SAS er bygget opp slik at det gir beskjed hvem som skal ha Pritag når man sjekker inn på skranken.

Om ansatte følger med eller ikke på hva systemet sier er en helt annen diskusjon.

LN-TIB
29-05-2014, 18:06

Gullkort og høyere skal ha pritag, samme med de som reiser Business class i følge reglene til Star Alliance.

SAS Pluss skal ikke ha pritag da dette er en klasse som regnes som Premium Economy i reglementet til Star Alliance.
Innsjekkssystemet til SAS er bygget opp slik at det gir beskjed hvem som skal ha Pritag når man sjekker inn på skranken.

Om ansatte følger med eller ikke på hva systemet sier er en helt annen diskusjon.

Jeg fikk pritag i SAS plus uten at jeg har noe som helst status å meske meg med.

LN-RRA
29-05-2014, 18:12
Jeg fikk pritag i SAS plus uten at jeg har noe som helst status å meske meg med.

Som nevnt, om ansatte følger med eller ikke er en annen diskusjon :)

roger
29-05-2014, 18:20
Som nevnt, om ansatte følger med eller ikke er en annen diskusjon :)

Det vart printa Priority frå automat (TRD) på taggen min laurdag. Tur i Plus (utlandstur), er ikkje gull eller kulare...

Dag Viking
29-05-2014, 18:48

Takk for oppklaringen. Hvis systemet sier hvem som skal ha pri-tag, og de som sitter der ikke klarer å sette den på, så sier det sitt.

SASID
29-05-2014, 19:58
Konstaterer at det store diskusjonstema på flyprat er gratis glass med vann I GO. Prosedyren fra selskapet er at det skal fokuseres på salg i GO. Man skal alltid tilby kunder som spør om vann å kjøpe en flaske, uavhengig om de sier "et glass vann", "litt vann", "vann takk", "vann", " whatever vann". Hvis kunden takker nei og kun ønsker et glass vann, så byr vi på det heter det.

ergo, alle som spør om du vil kjøpe en flaske følger prosedyren.

Star Flyer
29-05-2014, 20:10

Slutt og tull.

Selvfølgelig skal SAS Plus ha pri-tag. Har ingen status, men reiser alltid i SAS Plus og får alltid pri-tag. Både når jeg sjekker inn på automat (priority skrevet på bag-tag) og oransj Star Alliance pri-tag i skranke.

Står også at pri-tag er inkludert når man reiser i SAS Plus på SAS sine nettsider.
http://www.sas.no/Misc/sas-go-og-sas-plus/sas-go-plus---norden-og-europa/

Dag Viking
29-05-2014, 20:23
Står også at pri-tag er inkludert når man reiser i SAS Plus på SAS sine nettsider.
http://www.sas.no/Misc/sas-go-og-sas-plus/sas-go-plus---norden-og-europa/

Det står at det ikke gjelder innenriks i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Bare for å gjøre forvirringen komplett.

Superhai
29-05-2014, 20:34
SAS Plus bagasje som krysser en landegrense skal ha Priority-tag. Alle EBG skal ha.
Det er riktig at systemet skal si fra når Priority skal på, men den gjør ikke alltid det. Det er tilfeller hvor Altea ikke validerer EBG nummeret av diverse årsaker selvom det ligger inne, men skjer tydeligvis ofte. Og med ulike selskaper så virker det som den mister oversikt. Men ihvertfall på OSL så er vi en førsommer periode med mange nye på opplæring, men også grunnopplæringen er langt fra hva den var for bare noen år tilbake.

Star Flyer
29-05-2014, 20:37
Det står at det ikke gjelder innenriks i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Bare for å gjøre forvirringen komplett.

Ja, men det ble vel slutt på etterhvert. Men forvirrende er det.

Står forøvrig også tydelig på flysas.com:

"Bring up to two pieces check-in baggage weighing up to 23 kg each. Take advantage of the opportunity to bring more items, as well as souvenirs. They will be labelled as priority baggage."

http://www.flysas.com/en/promotions-and-prices/sas-plus/SAS-Plus/?WT.seg_4=COM_SAS_Plus

KristianSk
30-05-2014, 02:43
Konstaterer at det store diskusjonstema på flyprat er gratis glass med vann I GO. Prosedyren fra selskapet er at det skal fokuseres på salg i GO. Man skal alltid tilby kunder som spør om vann å kjøpe en flaske, uavhengig om de sier "et glass vann", "litt vann", "vann takk", "vann", " whatever vann". Hvis kunden takker nei og kun ønsker et glass vann, så byr vi på det heter det.

ergo, alle som spør om du vil kjøpe en flaske følger prosedyren.

Kristian: Et glass vann, takk.
SAS: flasker kan kjøpes for 25,-
Kristian:et glass er nok for meg
Kristian: lommebokken ligger i jakken...

Det er ikke mindre enn en håpløs prosedyre, som SAS må slutte med asap.

Superhai
30-05-2014, 02:59
Konstaterer at du flyr på ID billetter og trolig er ansatt i bolaget, så du har vel aldri hatt sete i Go da. Din teori stemmer nemlig ikke med virkeligheten, det finnes flust av tilfeller hvor kunder inkl meg selv har blitt nektet et glass med vann.

Hvis vi ser bortifra et useriøst personangrep fra din side. Så påpeker han ikke en teori, men hva som er prosedyre. At prosedyren ikke blir fulgt slik det er ment er noe annet.

chrisljo
30-05-2014, 07:28
Kristian: Et glass vann, takk.
Kristian:et glass er nok for meg
Kristian: lommebokken ligger i jakken...

Det er ikke mindre enn en håpløs prosedyre, som SAS må slutte med asap.

Kan til nøds forsvare første runde men flasketilbud, men å ikke gi opp er som en kjip telefonselger.

Kashgar
30-05-2014, 14:17
Måtte også betale for vannet fra OSL-KEF. Ikke at jeg fant meg i å skulle betale, jeg nevnte noe greier om grunnleggende behov, så gikk damen og hentet et glass. Har full forståelse for at det koster med brus og alkohol i Go, men jeg synes det blir litt vel smålig å skulle ta betalt for vann i en kabin med tørr og jævlig luft.

robertaas
30-05-2014, 14:21
Jeg er fullt klar over at man selger flasker med vann og ber derfor alltid om et glass vann. Svarene er enten:
-Du må kjøpe en flaske
-Vi har ikke mere
-Versågod

Det er altså skikkelig bingo og man kan aldri vite hvilket svar man får. Ser ellers at gratis vann nå er fjernet fra siden "Alltid med SAS".
https://web.archive.org/web/20140302083206/http://www.sas.no/alltid-med-sas/ Var den enda der 2. mars, men kun på den norske siden.

Kanskje noen skulle forklare PR-avdelingen hos SAS hva "Alltid" betyr? Hva som er inkludert i "Alltid med SAS" er jo endret hver gang en gjennomsnittlig nordmann flyr med SAS.

apeks
30-05-2014, 14:22
Som sagt tidligere i tråden så har jeg fått gratis vann hver gang jeg har spurt.
Så skjønner jeg bare har vært heldig.

Men problemet til SAS er kanskje til syvende og sist forventningene fra kundene.
Ingen rynker på nesen dersom man blir truet til å betalte for vannet hos Ryan eller Norwegian. Men hos SAS så har man kanskje en forventing om a et glass vann bør man få.

For SAS er et fullservice selskap.
Hmmm, eller åssen var dette her igjen........

view
30-05-2014, 14:59
Hvis vi ser bortifra et useriøst personangrep fra din side. Så påpeker han ikke en teori, men hva som er prosedyre. At prosedyren ikke blir fulgt slik det er ment er noe annet.

Hvis jeg ser bort fra dine artige tolkninger og holder meg til sak her: Hos SAS er prosedyre = teori. Altså ganske ofte noe annet enn praksis. Så når jeg antyder at vår venn her ikke har fløyet i GO, så ja da mener jeg at han trolig nok aldri har fløyet i GO. Han har fått høre at alle kunder skal få ett glass vann hvis de ber om det, mens vi som responderer har en varierende opplevelse. Det er faktum, og da hjelper det pinlig lite at det er prosedyre at kunder skal få ett glass hvis de ber om det, når dette ikke skjer halvparten av tiden. Faktisk er det bare enda mer provoserende for oss som er betalende kunder.

Jeg hadde en sjef som lærte meg noe verdifullt: managing expectations. Norwegian f.eks. klarer dette fint med sitt tilbud i kabinen.

robertaas
30-05-2014, 15:14
Forventningsstyring heter det på godt norsk og det er noe SAS er veldig dårlige på. Det har sammenheng med den identitetskrisen som SAS er i.

Ryanair er derimot veldig gode på dette, det er ingen tvil om hvor lite man kan forvente seg der.

Med SAS så vet man aldri. En gang er det en selvfølge og man får vite at det "Alltid" er inkludert og neste gang blir man bedt om å betale.

Utflyttet
30-05-2014, 15:41
<mod>
Da lar vi meninger om ID-flyging ligge ved kabindøren, og de som mener noe om de som mener noe om ID-flyging henvises til report-knappen.

Så ber vi alle ta et kraftig tak i surstoffmasken og få på plass sirkulasjonen av oksygen i det vi trår inn i helgefreden.

-A
</mod>

Hickok
30-05-2014, 15:44
Det er ikke tvil om at produktet spriker en hel del. Også i pluss. Jeg har blant annet blitt nektet vannflaske et par ganger med begrunnelsen at jeg kunne få glass, og så påfyll, noe man sjelden får på innland. I hvert fall ikke uten mye mas. Dette må det være mulig å få ryddet opp i.

3cseat
31-05-2014, 11:17
Rett eller galt. Denne tråden, samt min egen erfaring tilsier at SAS snarest bør få ordne opp i dette. Vet ikke hva det riktige skal være, men de må i alle fall bli konsistente i det de gjør. Personlig synes jeg SAS bør ha alt drikke gratis i plus, og dessuten også ha noe mat. Bare snacks er etter mitt skjønn ikke godt nok.

Videre, som nevnt tidligere i denne tråden, har dette blandt annet med forventninger å gjøre. Akkurat nå er det etter min oppfatning et gap i det som leveres, og det som forventes. SAS er ikke tjent med dette, og de bør snarest rette opp i dette

Hos Norwegian og Ryan Air forventer man jo ikke så mye og derfor slipper man unna med det meste, bortsett fra at Norwegian har bommet litt i det siste. SAS synes jeg ikke slipper unna, fordi jeg forventer mer. Det vil jeg fortsette å gjøre inntil SAS selv definerer at de skal være på linje med LCC, men da bytter jeg kanskje også flyselskap.

TOS_EBG
02-06-2014, 01:52
Ny cafe meny 1. juni, wrapen er borte og erstattet med flatbread pizza!

RedLine
02-06-2014, 01:57
Oppdatert meny finnes her:
http://viewer.zmags.com/publication/79e043a2#/79e043a2/2

Boeing_fan
02-06-2014, 02:11
"Wrap class" blir aldri det samme igjen...;)

Dash
02-06-2014, 10:51
Sier jippi for pizza. Håper den ikke er vegetar som wrappen. Men hva skjer med at all mat som er mettende kun fås utforbi norden? Kan vel fint servere sandwicher og salater inneriks og intra-skandinavia? Ser at pizza ikke er så ideelt å servere på korte ruter, all den tid den må varmes.

Someone
02-06-2014, 10:53
Sier jippi for pizza. Håper den ikke er vegetar som wrappen. Men hva skjer med at all mat som er mettende kun fås utforbi norden? Kan vel fint servere sandwicher og salater inneriks og intra-skandinavia? Ser at pizza ikke er så ideelt å servere på korte ruter, all den tid den må varmes.

Jeg har tilgode å smake en pizza ombord i fly som er god, så de burde heller hatt wrap...bare droppet vegetarbiten

TOS_EBG
02-06-2014, 12:19
Jeg har tilgode å smake en pizza ombord i fly som er god, så de burde heller hatt wrap...bare droppet vegetarbiten

Enig med deg, de serverte jo pizza for et par år siden mellom nord og sør - og den var ingen høydare.

Star Flyer
02-06-2014, 13:06
I Plus:
"Choose between flatbread pizza, salad, sandwich or snacks of your choice".

Så det betyr at man enten får salat eller chips? Ikke begge deler?

FlightDeck
02-06-2014, 13:23
I Plus:
"Choose between flatbread pizza, salad, sandwich or snacks of your choice".

Så det betyr at man enten får salat eller chips? Ikke begge deler?

Jo, man får det.

Flight Cancelled
02-06-2014, 13:25
31/5 - OSL-ATH - Orrefors-glass ved første servering.
31/5 - ATH-OSL - Plastikkglass
01/6 - OSL-ATH - Plastikkglass
01/6 - ATH-OSL - Plastikkglass (med isbiter)

Alt dette var i Plus. Trodde Orrefors-glass skulle brukes i Plus i Europa hele tiden jeg...

ErlA
02-06-2014, 13:28
Føler nesten at jeg har gått glipp av noe siden jeg aldri har fått smake den fantastiske wrappen!. Har dog derimot blitt utsatt for fæl kylling 2 ganger på longhaul til nå iår! ( satser på hatrick når jeg skal til NY om ca 2 uker).

Star Flyer
02-06-2014, 13:38
31/5 - OSL-ATH - Orrefors-glass ved første servering.
31/5 - ATH-OSL - Plastikkglass
01/6 - OSL-ATH - Plastikkglass
01/6 - ATH-OSL - Plastikkglass (med isbiter)

Alt dette var i Plus. Trodde Orrefors-glass skulle brukes i Plus i Europa hele tiden jeg...

Av mine 7 turer i Plus i Europa har jeg kun fått Orrefors-glass en gang. Og da måtte jeg spørre etter det.

Farmer
02-06-2014, 16:00
Ikke voldsomt imponert over serveringen i PLUS på dagens OSL-CPH-MAD.
Gul frokostboks med litt pålegg, en smørpakke, yoghurt , musli, appelsinjuice og plastkopp til kaffen.
Hadde i min enkelhet trodd at det var litt bedre stelt på den lengre flighten CPH-MAD, men det var identisk frokostboks som var helt lik den som serveres på innlands i Norge
Men, om ikke annet er produktet blitt standardisert.. Og vi landet 15 min før rute;-)

hanswest
02-06-2014, 18:49
Fløy nettopp SK1517 CPH-LHR. I Plus! Plastglass og salat. Kaffe og te måtte man bestemme seg for når de gikk forbi med tralla førte gang. Litt stusselig. Får se hva svenskene klarer på SK522 om en times tid da...

kimpe
02-06-2014, 19:51
Spenstig rute for en shoppingtur til Ullared det, hanswest:

2/6: SK355 TRD-OSL (736), SK1469 OSL-CPH (73G), SK1517 CPH-LHR (A320), SK522 LHR-GOT (738)

Kim :) :)

hanswest
02-06-2014, 19:53
Må samle poeng vet du! Og faktisk billigere enn "rett frem" via Oslo av en eller annen grunn! Masse flott fly å se på Heathrow også!

VC-10
02-06-2014, 22:33
Må samle poeng vet du! Og faktisk billigere enn "rett frem" via Oslo av en eller annen grunn! Masse flott fly å se på Heathrow også!

Finner du slike reiseruter gjennom SAS systemet eller andre steder? :)

jjessen
02-06-2014, 22:42
"Wrap class" blir aldri det samme igjen...;)

Men så har vi jo fått Wasa class som erstatning:-)

hanswest
03-06-2014, 00:39
Fant reiseruta gjennom reisebyrået som vi bruker. Valgte bare SAS-turer, og så begynte jeg å leke med "Fly via"... de byene jeg vet SAS flyr en del til, og så dukket London opp!

Ph34r
03-06-2014, 09:11
Angående pizzaen: Sopp og ost. Altså vegetar. Smakte ikke spesielt bra..

Savipix
03-06-2014, 09:44
Angående pizzaen: Sopp og ost. Altså vegetar. Smakte ikke spesielt bra..

En platt wrap med andra ord :colgate:

Ph34r
03-06-2014, 09:47
Pretty much.. Syns nesten wrapen var bedre.

Superhai
03-06-2014, 11:52
Fikk prøvd pizzaen og foretrekker wrap. Den går ned men anbefaler hele pepperposen på. Og siden den er varm så lukter den godt, men smaken blir tam. Det er litt logistiske problemer for crew og virker det som, og boksen er ikke helt spisevennlig.

RescueMe
03-06-2014, 12:57
Hvorfor kunne ikke SAS tatt etter Icelandair sine miniburgere, har vært høydepunktet når jeg har reist med de... og faktisk mye mer praktisk enn både wrap og pizza! :D

kimpe
03-06-2014, 13:37
Hør-hør:

"Hvorfor kunne ikke SAS tatt etter Icelandair sine miniburgere, har vært høydepunktet når jeg har reist med de... og faktisk mye mer praktisk enn både wrap og pizza!"

Helt enig!!

Glemmer fortsatt ikke hvordan man planla hjemreisene fra Oslo på 90-tallet for å få med seg "burger og rødvin" på Braathens-bussene fredager.. :)

Nå snakker vi.. :) :)

SAS VÅKNE!!

Kim

hanswest
03-06-2014, 17:34
SK522 LHR-GOT var bedre da! Fikk "måltidet" til SAS, med en ok liten salat til forrett, kylling mm til hovedrett og en pæremuffins. Rødvinen ble servert i glass, men ikke Orrefors, men glass med stett og "SAS" inngravert. Som purseren sa; "Blir mycket trävligare så". Kaffe i pappbeger, men Baileys (kopien) ble servert i stettglass med is, helt ok! Og denne gangen var svenskene triveligere ombord enn danskene...

KristianSk
04-06-2014, 19:13
Vannoppdatering LHR-OSL:

Høytaller: vann kan kjøpes for 20,- (er prisen senket?)
Kristian: Et glass vann
SAS: vil du kjøpe flaske?
Kristian: nei
SAS: her har du et glass vann

Fremdeles en uting spør du meg, menmen.

PettR
08-06-2014, 21:48
Tok et bilde av den ufyselige pizzaen hvis noen lurer på hvor innbydende den ser ut :) Vel bekomme! :)

Chriscross
08-06-2014, 22:55
Sagt det før, men maser igjen. Hvorfor i alle dager kan de ikke innføre ciabattaen med pepperoni de hadde for noen år siden!

O_K_
09-06-2014, 17:48
Helt enig, ciabattaen var i det minste sånn passelig spislig...

Fnate
09-06-2014, 18:11
Sagt det før, men maser igjen. Hvorfor i alle dager kan de ikke innføre ciabattaen med pepperoni de hadde for noen år siden!

Åh, fyyyy flate ja. Det er det beste de noensinne har servert ombord

KristianSk
11-06-2014, 19:59
Kall meg gjerne en pizza med sopp og cheddar, men jeg synes den smakte ålreit.

Herlov
11-06-2014, 20:50
I går (OSL-BCN) annonserte crew valg mellom salat med kylling, pizza og sandwich. Nedover midtgangen delte de ut cæsarsalat automatisk i Plus, uten å spørre om hva den enkelte ville ha. Den smakte for øvrig helt ålreit, men salatbladene sang på siste verset.

Flight Cancelled
11-06-2014, 21:12
I går (OSL-BCN) annonserte crew valg mellom salat med kylling, pizza og sandwich. Nedover midtgangen delte de ut cæsarsalat automatisk i Plus, uten å spørre om hva den enkelte ville ha. Den smakte for øvrig helt ålreit, men salatbladene sang på siste verset.
Spiste samme type salat ned til ATH sist lørdag, men da fikk vi valget mellom hva vi vil ha. Også da var salaten på sine siste spiselige dager, men salaten smakte overraskende godt. Et av de bedre måltidene jeg har hatt i SAS Plus i Europa.

Kan godt være at de bare "antok" at alle ville ha salat, eller at de var litt ivrige på å sitte å skravle og dille med mobiltelefonen bak gardina og derfor ønsket litt fortgang i serveringen. Uansett så er det uten tvil det beste valget på menyen (rent subjektivt selvsagt, men c'mon).

TriStar
11-06-2014, 21:18
Ettermiddagstur CPH-MXP Plus i forrige uke. Fikk en stor pakke som minnet om det vi fikk i Economy Extra i "gamle dager". Inneholdt roastbeef, poteter, salat og kremost(?) med pepperrot. Faktisk meget bra. Inneholdt også et kakestykke og en liten sjokoladebit. Fikk servert rødvinen i glass, men om det var Orrefors, Hønefoss eller Hvittingfoss vet jeg ikke... Men cognacene kom i plast, sannsynligvis polystyren;) Men alt i alt en positiv matopplevelse fra SAS, og det er en stund siden sist.

Vegasbaby
11-06-2014, 21:49

NØYAKTIG det samme skjedde med oss OSL-BCN i april i Plus. Den gangen var det tunfisk-salaten som ble delt ut automatisk. Kanskje det er noe med dette crewet?

Star Flyer
12-06-2014, 10:52
NØYAKTIG det samme skjedde med oss OSL-BCN i april i Plus. Den gangen var det tunfisk-salaten som ble delt ut automatisk. Kanskje det er noe med dette crewet?

Så nå er det slutt på "spis så mye du vil"?
Er det da umulig å få både salat og pizza?

Dash
12-06-2014, 10:56
Så nå er det slutt på "spis så mye du vil"?
Er det da umulig å få både salat og pizza?

Tror noen crew bare deler ut salaten(som vel er det flest vil ha) for at serveingen skal gå fortere. Men du kan nok fortsatt spør om mer mat, eller noe annet....

Vegasbaby
12-06-2014, 14:24
Jepp, han som delte ut salaten så var litt overrasket over at jeg ba om noe annet, men det var ikke noe problem å få både wrap og sandwich istedet for salaten.

Hickok
12-06-2014, 14:49
Satt foran en som ble nektet servering nr.2 to av vin på pluss i forrige uke, så det er tydeligvis en oppfatning hos enkelte at en bør være nok uten å betale for det. I menuen, derimot, står det at at alt er gratis, ingen unntak.

SAS-Steward
12-06-2014, 14:59
Satt foran en som ble nektet servering nr.2 to av vin på pluss i forrige uke, så det er tydeligvis en oppfatning hos enkelte at en bør være nok uten å betale for det. I menuen, derimot, står det at at alt er gratis, ingen unntak.

Det vil komme en korreksjon i menyen, hvor det vil stå "til konsum om bord"
Det er en økende tendens til at folk ber om MYE, for å bare fylle baggen sin å ta med videre.
Men å få en 2-3 vin på en lang tur skal ikke være noe problem.

Hawkboy
13-06-2014, 10:59
SK 380 i PLUS OSL-TRD igår. Flere ble avkrevd betaling for alkoholholdig drikke av den aldrende svenske flyvertinnen og ikke før jeg diskret argumenterte til den yngre kollegaen av henne, ble det gratis.. MEN, kun èn enhet pr. snute...
Må følge med i timen her ja...

Star Flyer
13-06-2014, 11:56
SK 380 i PLUS OSL-TRD igår. Flere ble avkrevd betaling for alkoholholdig drikke av den aldrende svenske flyvertinnen og ikke før jeg diskret argumenterte til den yngre kollegaen av henne, ble det gratis.. MEN, kun èn enhet pr. snute...
Må følge med i timen her ja...

Lurer på hvordan det er mulig at alle kabinansatte har sin egen oppfatning av Plus-konseptet.

Er det så vanskelig å gi ansatte en korrekt innføring?

ErlA
13-06-2014, 13:51
Litt kjedelig og kjipt for ryktet til SAS at det ikke er en enhetlig enighet om hva de forskjellige konseptene innebærer. Litt surt for passasjerer som gjerne forventer mer enn man får basert på tilgjengelig info.

Chriscross
13-06-2014, 15:48
Det ble delt ut vann til Brussel i dag. Vet ikke om de ikke hadde ordentlig glass med, men jeg kunne ikke få ordentlig glass om jeg kjøpte musserende i go.

Forstår at sas ikke vil dele ut fire vin til hver mellom osl og bgo, men de tilbyr jo en ganske omfangsrik bar-pakke i go som en vel bør få i Plus om en reiser nedover i Europa.

view
13-06-2014, 15:53
Implementeringa av nye rutiner i SAS er litt som en dårlig komedie noen ganger... igjen har denne uken inneholdt GO flight med nekting av glass med vann og PLUS flight med nekting av enhet alkohol nr 2 uten betaling (nr.1 var hvertfall gratis så bedre enn noen her har erfart!). Nå skal jeg nevne at jeg samtidig hadde flighter med gratis glass med vann og enhet nr 2, så YMMV.

Nå vet jeg at de SAS-frelste her ikke liker at bolaget blir snakket ned, men sånn er det nå en gang om dagen og min største kilde til frustrasjon er den inkonsekvente servicen, det er rett og slett for dårlig.

Discus
13-06-2014, 17:02
Det er en økende tendens til at folk ber om MYE, for å bare fylle baggen sin å ta med videre.

Den enkle løsningen her er vel om crewet kjapt åpner flaske/boks med et smil og evt. sjenker litt i glasset. Da oppleves det hele som bedre service og man får bukt med "ikke-ombord-konsumet"

PettR
13-06-2014, 17:14
Jeg har kun hatt positive opplevelser med SAS i det siste, fikk til og med gratis øl og vin i GO på MXP-OSL her om dagen, da crewet ble så glade når jeg fortalte at jeg bare var på den turen for å tjene poeng :)

apeks
15-06-2014, 10:09
4 flighter med SAS GO denne uken på Europa.
Jeg drikker alltid kaffe og vann, og skal ha det selv om jeg må betale for det.
Men igjen da. Alle 4 flyene ble det både kaffe og gratis vann med en smil.

Litt off topic.
Men det ble opplyst ombord på et av flyene at en av passasjerene hadde nøtteallergi. Da ble det ikke solgt mat fra tralla i det hele tatt.
Er ikke det litt voldsomt, eller er det vanlig ?

Flight Cancelled
15-06-2014, 11:00
Litt off topic.
Men det ble opplyst ombord på et av flyene at en av passasjerene hadde nøtteallergi. Da ble det ikke solgt mat fra tralla i det hele tatt.
Er ikke det litt voldsomt, eller er det vanlig ?
Det er veldig vanlig, egentlig. Jeg opplevde det ned eller opp fra (husker ikke) ATH tidligere denne mnd, i tillegg på BGO-OSL i går.

Er naturligvis en "billig" forsikring, for hvis noen får en allergisk reaksjon kan det fort koste mye med nødlanding. I tillegg er det jo det mennesklige med at det blir feil å utsette noen for en slik fare.

Discus
15-06-2014, 11:20
Nøtter og slik: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=125862&highlight=n%F8tteallergi

SvgEbg
15-06-2014, 11:31

Jeg reiste Sas Pluss til Amsterdam, mange oppgraderinger en fredags ettermiddag. Ikke nok med at de oppgraderte skulle drikke "kvoten" sin og mer, men de bestilte og ga videre bak i flyet til kompisene sine i Go..

Vurderte å si ifra til Kabinsjefen, men lot det være..

Chriscross
15-06-2014, 14:35
Jeg reiste Sas Pluss til Amsterdam, mange oppgraderinger en fredags ettermiddag. Ikke nok med at de oppgraderte skulle drikke "kvoten" sin og mer, men de bestilte og ga videre bak i flyet til kompisene sine i Go..

Vurderte å si ifra til Kabinsjefen, men lot det være..

Det er da kabinsjefen bare skal la det skje også komme å be om kredittkortet til han i plus etterpå. :-)

Fly med oss
19-07-2014, 10:49
Blir trolig en tur med SAS til Tokyo i Plus i januar/februar neste år. Er det noen som har erfaring fra Plus interkontinentalt i det siste? Får man fortsatt gratis alkoholholdig drikke både før og til maten? Informasjonen på sas.no er litt vanskelig å tolke:

Din reise i SAS Plus innledes med at vi serverer en drink og snacks før middag. Til middag serveres forrett, varmrett (du kan velge mellom to alternativer), samt en god dessert med kaffe eller te.

Cecilie
19-07-2014, 10:59
Jada, gratis drikke både før servering og til maten i Plus.

ILS2
19-07-2014, 13:24
Blir trolig en tur med SAS til Tokyo i Plus i januar/februar neste år. Er det noen som har erfaring fra Plus interkontinentalt i det siste? Får man fortsatt gratis alkoholholdig drikke både før og til maten? Informasjonen på sas.no er litt vanskelig å tolke:
Obs! Obs!
I kjent SAS-stil er snacks (chips, muffins etc.) inkludert i prisen med SAS Plus på OSL-CPH , mens i SAS Plus mellom CPH-NRT må det betales for all snacks.

Zulu
19-07-2014, 13:42
Jeg reiste med plus fra ewr til osl i starten av juni, da var både drikke og snacks gratis hele veien. Men kan fort være at det er forskjell fra crew til crew?

ILS2
19-07-2014, 13:55
Jeg reiste med plus fra ewr til osl i starten av juni, da var både drikke og snacks gratis hele veien. Men kan fort være at det er forskjell fra crew til crew?
Det er etter min siste Plus-tur, så kanskje de har tatt til fornuften? Forskjellig serviceregler fra crew til crew er jo også en SAS-spesialitet, og kan følgelig heller ikke utelukkes.

kimpe
19-07-2014, 14:32
Haha, morsomt å lese!

I Plus på OSL-EWR i April måtte jeg ogå betale for snacks, dvs når de skulle ha penger sendte jeg det tilbake.. Sendte klage i ettertid og fikk da beskjed om at snacks selvsagt skulle være gratis.. Så er nok variabelt fra crew til crew.. Til info fikk jeg gratis snacks på veien hjemover...

Kim

kimpe
19-07-2014, 14:35
Hentet fra SAS.no, og reiser i SAS Plus for resten av verden (longhaul):

"Vi byr på et herlig varmt måltid. Din reise i SAS Plus innledes med at vi serverer en drink og snacks før middag. Til middag serveres forrett, varmrett (du kan velge mellom to alternativer), samt en god dessert med kaffe eller te. Mellom måltidene kan du alltid får juice, vann og snacks. Før landing serveres et lettere kaldt eller varmt måltid eller frokost. "

Der har du det svart på hvitt, så print ut og ta med ombord om dragene nekter..

Kim

KristianSk
19-07-2014, 14:37
Tror det er en ny regel som pålegger cabincrew å spørre om man vil betale for snacks, svarer man nei får man det gratis.... ;)

TG923
19-07-2014, 14:40
Står vel ganske klart at du kan FÅ snacks i Plus på interkontinentale reiser

Vi byr på et herlig varmt måltid. Din reise i SAS Plus innledes med at vi serverer en drink og snacks før middag. Til middag serveres forrett, varmrett (du kan velge mellom to alternativer), samt en god dessert med kaffe eller te. Mellom måltidene kan du alltid får juice, vann og snacks. Før landing serveres et lettere kaldt eller varmt måltid eller frokost.

http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/sas-plus/

Zulu
19-07-2014, 15:08
Tror det er en ny regel som pålegger cabincrew å spørre om man vil betale for snacks, svar man nei får man det gratis.... ;)

Ja, det skulle ikke forundre meg!

Uansett så er det rimelig håpløst at det kan være så forskjellig. Som passasjer blir det vankelig å vite hva slags produkt man har betalt for.

KristianSk
19-07-2014, 15:10
Ja, det skulle ikke forundre meg!

Uansett så er det rimelig håpløst at det kan være så forskjellig. Som passasjer blir det vankelig å vite hva slags produkt man har betalt for.

Enig, men SAS tjener nok noen ekstra kroner på det - jeg er ikke av typen som begynner å diskutere en flaske vann. Men så var det dette med inntekt vs omdømme da.

Norfindir
19-07-2014, 15:55
Står vel ganske klart at du kan FÅ snacks i Plus på interkontinentale reiser

Vi byr på et herlig varmt måltid. Din reise i SAS Plus innledes med at vi serverer en drink og snacks før middag. Til middag serveres forrett, varmrett (du kan velge mellom to alternativer), samt en god dessert med kaffe eller te. Mellom måltidene kan du alltid får juice, vann og snacks. Før landing serveres et lettere kaldt eller varmt måltid eller frokost.

http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/sas-plus/

Betyr det at man må betale for drinker mellom måltider? Får vel ta med lommelerka..

orhel
19-07-2014, 16:04
Måtte betale for snacks i plus til Washington i juni. All drikke er derimot gratis, også etter måltid. Dette i henhold til menyen i stollommen...

Fly med oss
19-07-2014, 16:23
Haha, mange forskjellige erfaringer her! Litt trist, men tydeligvis ikke samme praksis på alle flyvninger altså. Men jo, tenker jeg printer ut fra hjemmesiden som foreslått. Og tar med noen miniatyrflasker og noe snacks for sikkerhets skyld. Men hvem vet, innen min tur til neste år kan jo konseptet ha endret seg igjen. Har vel også hørt rykter om at amenity kit er på vei tilbake til Plus.

Hickok
19-07-2014, 17:38
Tror det er en ny regel som pålegger cabincrew å spørre om man vil betale for snacks, svarer man nei får man det gratis.... ;)

Sikkert samme regelen de bruker på alkoholholdige drikker på innland... :)

view
20-07-2014, 21:33
Godt å høre at jeg ikke er den eneste som blir forundret over vinglingen i service ombord.

sail4fun
20-07-2014, 21:34
Det drysser inn med justeringer og pressiseringer på hva som er inclusive , så det blir nok ensartet snart får vi håpe. (og i hht informasjon på web og i brosjyrer)

Lumpen
30-07-2014, 08:27
Er det slutt på muligheten for å få seg en GT eller en cognac på flyvninger innen Skandinavia? Det har jeg tidligere fått mellom for eksempel OSL og CPH. Enligt menyen som ble sendt ut i forkant av min neste reise ser nå sterkere gods ut til å være forbehold flyvninger utenfor Norden... http://viewer.zmags.com/publication/79e043a2

hanswest
30-07-2014, 08:30
Du får nok ikke sterkere enn øl og vin innen Norden lengre nei...

barca
30-07-2014, 12:50
Og man kan og glemme å få en wrap mellom OSL- Nord Norge. Mellom OSL-LYR får man sprit og varm mat ombord.

Star Flyer
30-07-2014, 12:54
Og man kan og glemme å få en wrap mellom OSL- Nord Norge. Mellom OSL-LYR får man sprit og varm mat ombord.

Varm mat?

Det er vel bare salater, pizza og sandwich eller?

meliiis
30-07-2014, 13:15
Ganske labert opplegg på osl-boo på SK for tiden når det gjelder mat ja..ikke en gang på plus er det noe å bite i.. Glemte det av sist helg, neste gang blir det medbrakt..

Hickok
30-07-2014, 14:16
Ganske labert opplegg på osl-boo på SK for tiden når det gjelder mat ja..ikke en gang på plus er det noe å bite i.. Glemte det av sist helg, neste gang blir det medbrakt..

Kun muffins, knekkebrød, chips og nøtter av spiselig ombord på intra Norden, ja. Og ikke sprit.

Star Flyer
30-07-2014, 14:23

Enig - det er dårlig.

OSL-GDN (Flytid 1:30): Salater, sandwich, pizza, all snacks + all drikke
OSL-TOS (Flytid 1:50): Kun snacks og begrenset drikkeutvalg

Hypern
30-07-2014, 18:16
Er booka i Plus direkteruta OSL-LYR, er det "europeisk" konsept på denne?
Kan noen bekrefte/avkrefte det som faktisk har flydd den?

hanswest
30-07-2014, 19:49
Hva om SAS kunne la reisetid samt reisetidspunkt bestemme servicetilbudet ombord, og ikke geografien? Det ville gjøre menyene ombord enklere å forstå og vi som passasjerer ville vite at en 90-minutters kveldstur betyr sånn og sånn service ombord. Så får man heller leve med unntakene innenriks i Sverige og Norge for servering av sterk drikke...

sail4fun
30-07-2014, 19:56

Forstår det slik at det er en endring på gang (fra i går?) på OSL-LYR...

Affirmative.

Mistenker at noen i vestmongolia ikke helt har koll på hvor lange flighter .NO kan ha innaskjærs og at produktet da ofte må justere for .NO i etterkant.
Til frustrasjon for både betjening og kunder

barca
30-07-2014, 21:51

Ja, det er det

Herlov
02-08-2014, 15:26
Jeg har lyst til å trekke fram den "SAS-profilerte" sjokolademuffinsen de har (i alle fall) på flyvninger ut fra København. Er det bare meg eller er den vanvittig god og et godt nivå over Aunt Mabels de fortsatt bruker i Norge?

Nå skal det sies at jeg har en litt sær svakhet for en del fabrikkproduserte bakevarer.

Star Flyer
02-08-2014, 15:35
Jeg har lyst til å trekke fram den "SAS-profilerte" sjokolademuffinsen de har (i alle fall) på flyvninger ut fra København. Er det bare meg eller er den vanvittig god og et godt nivå over Aunt Mabels de fortsatt bruker i Norge?

Nå skal det sies at jeg har en litt sær svakhet for en del fabrikkproduserte bakevarer.

Helt enig. Den er kjempegod! :)

Hypern
03-08-2014, 09:37
Ja, det er det

Jeg kan bekrefte det her også nå. Forresten ser det ut som de har begynt å ta pritags mer seriøst. Ved ankomst LYR var min bag ute aller først sammen med annen pritagget bagasje.

Zulu
03-08-2014, 10:47
Jeg kan bekrefte det her også nå. Forresten ser det ut som de har begynt å ta pritags mer seriøst. Ved ankomst LYR var min bag ute aller først sammen med annen pritagget bagasje.

Enig, har hatt samme opplevelsen på Trd i sommer.

Everest
03-08-2014, 23:54
OSL-AGP forleden, i plus. Hadde ikke spist på 16 timer, og hadde inntatt betydelige mengder alkohol, så bakrus + sult resulterte i

Første runde med vogn: crawfish-salat, pizza, øl, og vin. Servert med et smil. Salaten var VELDIG god, pizzaen smakte svamp.

Ca. 2 timer etter take-off: sjokkis, te og sandwich. Hun ville først at jeg skulle betale for det, men dette var en ren glipp da hun hadde ansvaret for Go-delen men tilfeldigvis var nærmest da jeg trykket på service-knappen.

Siste runde med vogna 1 time før landing: det ble servert drikke og mat til alle i kabinen.

Jeg fikk et godt inntrykk. Fikk bestilt det jeg ville uten at jeg behøvde å betale for noe, og det var heller ingen dømmende blikk tatt i betraktning mengden mat jeg bestilte.

Det ga mersmak - men kun hvis jeg har "planlagt sult".

chrisljo
04-08-2014, 07:47
OSL-AGP forleden, i plus. Hadde ikke spist på 16 timer, og hadde inntatt betydelige mengder alkohol, så bakrus + sult resulterte i

Første runde med vogn: crawfish-salat, pizza, øl, og vin. Servert med et smil. Salaten var VELDIG god, pizzaen smakte svamp.

Ca. 2 timer etter take-off: sjokkis, te og sandwich. Hun ville først at jeg skulle betale for det, men dette var en ren glipp da hun hadde ansvaret for Go-delen men tilfeldigvis var nærmest da jeg trykket på service-knappen.

Siste runde med vogna 1 time før landing: det ble servert drikke og mat til alle i kabinen.

Jeg fikk et godt inntrykk. Fikk bestilt det jeg ville uten at jeg behøvde å betale for noe, og det var heller ingen dømmende blikk tatt i betraktning mengden mat jeg bestilte.

Det ga mersmak - men kun hvis jeg har "planlagt sult".

Mest imponer av at øl og vin blandes:) Prøver å holde meg til en gift per dag, men elite unntak for cognac.

Hypern
04-08-2014, 09:54
Selv fra LYR-TOS er det halvveis europeisk konsept med en sandwich som de serverte. TOS-OSL er det kjipe intranordiske konseptet. Så er tydeligvis ikke helt konsekvent. Men kan anbefale OSL-LYR direkteruta, der var det boblevann, øl, pizza og salat etc tilgjengelig. Alt ble også severt i ordentlige glass i Plus.

KristianSk
04-08-2014, 11:08
Gir SAS Plus på langdistanse tilgang til lounge?

Zulu
04-08-2014, 11:24
Gir SAS Plus på langdistanse tilgang til lounge?

Ja, til business lounge.

barca
04-08-2014, 14:42
Selv fra LYR-TOS er det halvveis europeisk konsept med en sandwich som de serverte. TOS-OSL er det kjipe intranordiske konseptet. Så er tydeligvis ikke helt konsekvent. Men kan anbefale OSL-LYR direkteruta, der var det boblevann, øl, pizza og salat etc tilgjengelig. Alt ble også severt i ordentlige glass i Plus.

Og ikkje minst serveres det sprit på direkteruta mellom OSL-LYR. Husk at når man reiser i SAS plus enten innenriks eller til LYR så får man maks en gratis alkoholenhet. Resten må man betale for. Jeg fløy OSL-LYR med mellomstopp i TOS. Da sa kabinpersonalet at jeg kunne få kun en gratis alkoholenhet. Da jeg kom ombord i samme flyet igjen fra TOS til LYR etter en ID sjekk så fikk jeg en ny gratis alkoholenhet. Da var det kun snakk om øl eller vin. De serverte og sandwiches. På direkteruta LYR-OSL fikk jeg både pizza, salat og musererende vin gratis. I tillegg drakk jeg noe sprit og, men det betalte jeg for siden det var snakk om maks en gratis alkoholenhet i SAS plus.

Hickok
04-08-2014, 14:57
Og ikkje minst serveres det sprit på direkteruta mellom OSL-LYR. Husk at når man reiser i SAS plus enten innenriks eller til LYR så får man maks en gratis alkoholenhet. Resten må man betale for. Jeg fløy OSL-LYR med mellomstopp i TOS. Da sa kabinpersonalet at jeg kunne få kun en gratis alkoholenhet. Da jeg kom ombord i samme flyet igjen fra TOS til LYR etter en ID sjekk så fikk jeg en ny gratis alkoholenhet. Da var det kun snakk om øl eller vin. De serverte og sandwiches. På direkteruta LYR-OSL fikk jeg både pizza, salat og musererende vin gratis. I tillegg drakk jeg noe sprit og, men det betalte jeg for siden det var snakk om maks en gratis alkoholenhet i SAS plus.
Dette er bare tull. Les menyen. Alkohol skal ikke koste noe i pluss, selv om en del SAS cc har funnet ut at det burde vært slik.

Hypern
04-08-2014, 15:33

Jeg fikk alt jeg bad om gratis og drakk mer enn en alkoholenhet :drink så det der er bare tull. Da er det personalet som surrer.

Star Flyer
04-08-2014, 15:45

Så du fikk både salat og pizza?

Når jeg prøvde å få både salat og pizza på OSL-LIS fikk jeg "kjeft" fra purseren, da hun sa det kun var èn stk. "mat" (pizza/salat/sandwich) pr. person i Plus. Derimot sa hun at man kunne få mer snacks.

Hva er greia egentlig? Trodde Plus-konseptet burde sitte hos de fleste ansatte? Hvem har rett? Og hva gjør man som passasjer i slike situasjoner?

view
04-08-2014, 16:06
Sendte inn kvitteringer sist jeg måtte punge ut CC, pengene ble refundert. Men gud så tråkig kundeopplevelse.

Hickok
04-08-2014, 16:35
Så du fikk både salat og pizza?

Når jeg prøvde å få både salat og pizza på OSL-LIS fikk jeg "kjeft" fra purseren, da hun sa det kun var èn stk. "mat" (pizza/salat/sandwich) pr. person i Plus. Derimot sa hun at man kunne få mer snacks.

Hva er greia egentlig? Trodde Plus-konseptet burde sitte hos de fleste ansatte? Hvem har rett? Og hva gjør man som passasjer i slike situasjoner?
Les menyen. Ingen begrensninger på antall.

sail4fun
04-08-2014, 16:47
Det er nok desverre ikke sync mellom crew instruks, web info og meny :(

Superhai
04-08-2014, 16:57
Når jeg prøvde å få både salat og pizza på OSL-LIS fikk jeg "kjeft" fra purseren, da hun sa det kun var èn stk. "mat" (pizza/salat/sandwich) pr. person i Plus.

Antageligvis har ikke catering lastet nok så det holder å dele ut mer... ikke uvanlig.

Dreamy
05-08-2014, 12:14
Antageligvis har ikke catering lastet nok så det holder å dele ut mer... ikke uvanlig.

Bingo!
Vi vil dele ut til alle først, men det er ingenting i veien med å spørre oss igjen når alle har fått:) Og det går det selvsagt an å si fra om på en skikkelig måte fra vår side.

barca
05-08-2014, 12:29
Dette er bare tull. Les menyen. Alkohol skal ikke koste noe i pluss, selv om en del SAS cc har funnet ut at det burde vært slik.

Jeg fikk beskjed om at det var norske lover og regler som gjaldt og man fikk maks en gratis alkoholenhet innenriks. Resten måtte man betale for. Det gjaldt både SVG-OSL, OSL-TOS, TOS-LYR, LYR-OSL og OSL-SVG. Da er det heller opp til SAS å presisere reglene for hva man kan få gratis i plus da.

barca
05-08-2014, 12:30
Jeg fikk alt jeg bad om gratis og drakk mer enn en alkoholenhet :drink så det der er bare tull. Da er det personalet som surrer.

Da er det best om det er noen i SAS her på forumet som kan forklare reglene for hvor mye gratis alkohol man kan få innenriks da.

Peppep
05-08-2014, 12:58
Bingo!
Vi vil dele ut til alle først, men det er ingenting i veien med å spørre oss igjen når alle har fått:) Og det går det selvsagt an å si fra om på en skikkelig måte fra vår side.
Men det skal vel uansett aldri tas betaling? Å være tom er én ting, men det som flere melder om er at CC krever betaling. Har aldri sett det kommunisert noe sted, verken i meny, på SAS.no eller andre steder, så hvor får de det fra?

SASID
05-08-2014, 13:42
Copy/paste fra crew info man har til hver flight:

Special rules for alcoholic beverages on Norwegian domestic
flights:

* In Plus all meal beverages are included, also beer/wine
(one item alcohol).

KristianSk
05-08-2014, 13:55
(one item alcohol).

Der sank SAS enda et hakk ned i min bok, dessverre.

econ
05-08-2014, 14:05
Med tanke på at pluss koster like mye om man vil fly osl-trd som osl-bcn så skjønner jeg ikke helt hvorfor det kun er en enhet alkohol på innenriks, tror uansett ikke det er så mange som vil drikke så mye mer da folk ofte er på jobb, og det er begrenset hvor mye man klarer å drikke på 40 min.

Alternativt så får man ha med seg tomme flasker på loungen og fylle disse med øl/vin ;-p

litt-amatør
05-08-2014, 14:06

flights:

(one item alcohol).

Men hvorfor en enhet? Hvis det er lov å gi ut gratis alkohol innenlands i Norge, skjønner jeg ikke hvorfor man setter en grense på en. Greit nok hvis denne grensen gjelder for en kort tur, men blir veldig rart å ha så mye man vil gratis OSL-CPH mens alt man får er en enhet OSL-TOS eller ALF?:drink;)

Someone
05-08-2014, 14:10
Her kommer jo feilen av å definere norsk innenriks som en sone frem. Innen Sør Norge så rekker man uansett ikke så mye mer en en runde, mens det til Nord Norge jo ganske lang flytid.
Alkohol er nå en ting, men er vel så vesentlig i forhold til det andre innholdet i serveringstralla

Dreamy
05-08-2014, 14:11
Men det skal vel uansett aldri tas betaling? Å være tom er én ting, men det som flere melder om er at CC krever betaling. Har aldri sett det kommunisert noe sted, verken i meny, på SAS.no eller andre steder, så hvor får de det fra?

Snakker vi mat i plus nå? Isåfall er det et blankt nei! Det er bare tull. Har aldri opplevd at noen av mine kollegaer tar betalt for mat i plus heller jeg da.

TOS_EBG
05-08-2014, 14:17

flights:

(one item alcohol).

Og som vanlig er det kunden som ikke blir informert og må stole på det muntlige fra CC.

Hickok
05-08-2014, 15:04
De har nettopp endret menyen, og der står det ingenting om en begrensning på en enhet. Igjen, dette er bare tull. Enten får de fjerne fri alkohol, eller så får de ha det. Annet virker mot sin hensikt og virker kjipt. Og slutt med norsk lov, får dette har ingenting med den å gjøre. Da hadde det vært null enheter.

Peppep
05-08-2014, 15:16
Snakker vi mat i plus nå? Isåfall er det et blankt nei! Det er bare tull. Har aldri opplevd at noen av mine kollegaer tar betalt for mat i plus heller jeg da.
Snakker egentlig om "alt". Plus markedsføres som at alt er inkludert - prioritert innsjekk, fast track, lounge, gratis setevalg fremme og mat/drikke ombord. Å avgrense uten å informere kundene på noen som helst måte gjør opplevelsen dårlig - både for kundene og for crewet som må kreve betaling.

Rune
05-08-2014, 15:36
Jeg sier meg enig med Peppep, og jeg kjenner harmen stige over hvordan SAS håndterer dette.

Har også nettopp sendt en e-post til SAS, der jeg etterspør en avklaring på hva som er inkludert i SAS Plus-klassen; på reiser innad i Norge og Norden / Europa / øvrige SAS-destinasjoner.

Linket også til menyen som ligger ute på www.sas.no, der det tross alt står:
"Rest of the day
Choose your favourite snack and drink from the menu.
Always free in SAS PLUS."

Norfindir
05-08-2014, 21:21
neste blir vel "kun en enhet vin/øl" i innenriksloungen

Herlov
07-08-2014, 18:49
På FCO-CPH i går satt jeg på rad 1 sammen med en svensk EBG, som virkelig tok for seg av vogna. Pizza, sandwich, nøtter, kokosbolle, Ramlösa, smoothi, samt en liten flaske champagne (?) eller i hvertfall musserende vin av noe slag. Alt i samme "bestilling". Sistnevnte flaske havnet uåpnet i håndbagasjen før han gikk av flyet ... Alt ble servert med et smil av en hyggelig, ung jente! Jeg satt med min Cola Zero, pizza og muffins og følte meg altfor beskjeden. Haha.

econ
07-08-2014, 21:30
Jeg er spent på hvordan vognen kommer til å se ut på OSL-BCN 23/8 ;) og om de kommer til å servere med et smil :)

Star Flyer
07-08-2014, 22:07
neste blir vel "kun en enhet vin/øl" i innenriksloungen

Hahaha! Dagens kommentar. :lol:

Jeg er spent på hvordan vognen kommer til å se ut på OSL-BCN 23/8 ;) og om de kommer til å servere med et smil :)

Ja, denne turen ser jeg virkelig frem til. Kanskje vi må betale for vann også i Plus? :p

ToreD
07-08-2014, 22:42
23/8 kommer garantert til å bli husket lenge av crewet. Skulle ikke forbause meg om det kommer restriksjoner i plus etter den helga der... Håper dem laster nok øl[emoji6]

3tflyer
07-08-2014, 22:51
Jeg sier meg enig med Peppep, og jeg kjenner harmen stige over hvordan SAS håndterer dette.

Har også nettopp sendt en e-post til SAS, der jeg etterspør en avklaring på hva som er inkludert i SAS Plus-klassen; på reiser innad i Norge og Norden / Europa / øvrige SAS-destinasjoner.

Linket også til menyen som ligger ute på www.sas.no, der det tross alt står:
"Rest of the day
Choose your favourite snack and drink from the menu.
Always free in SAS PLUS."

Jeg har TRD-OSL-LYR i morgen, så får vi se hvor mye begrensinger det blir på mat og drikke!

Dag Viking
07-08-2014, 23:07
Ingen begrensninger forrige uke, tester igjen i morgen.

RedLine
08-08-2014, 21:06
Det lå ny "underholdningsguide" i stollommen på min siste lounghaul flight med SAS nå. Den inneholdt egentlig bare mer bensin på bålet til hva som er innkludert i Plus på IC.

Når jeg leser så tolker jeg det dit hen at alt er innkludert i Plus..., helt til jeg kommer til siste setningen i parantesen. Er det rart at både kunder og CC er forvirret?

Hvor vanskelig kan det være å gjøre den delen av ombordproduktet likt både på short- og lounghaul?

Fra siste siden i denne guiden:
Plus - All included
As a traveler in SAS Plus you'll be able to enjoy a hot dinner, a hot/cold snack or breakfast - depending on what time of day you're flying. All drinks are included at all times. We can also offer you an in between service, when you can choose form a selection of snacks and sandwiches! (Service depending on destination and flight time. Café snacks are always available for purchase in the aft gally.)

For de som ikke flyr SAS IC for øyeblikket og vil ta en titt så finnes den på nett her: http://viewer.zmags.com/publication/6dc25062#/6dc25062/28

Peppep
08-08-2014, 21:48
På FCO-CPH i går satt jeg på rad 1 sammen med en svensk EBG, som virkelig tok for seg av vogna. Pizza, sandwich, nøtter, kokosbolle, Ramlösa, smoothi, samt en liten flaske champagne (?) eller i hvertfall musserende vin av noe slag. Alt i samme "bestilling". Sistnevnte flaske havnet uåpnet i håndbagasjen før han gikk av flyet ... Alt ble servert med et smil av en hyggelig, ung jente! Jeg satt med min Cola Zero, pizza og muffins og følte meg altfor beskjeden. Haha.
Haha, må ha vært litt av et syn. Men å bestille så mye at man tar en del med seg videre synes jeg ikke er greit. Tidligere ble det sagt av SAS-ansatte her inne at begrensningen kun var at man ikke fikk mer enn til eget konsum ombord, som ville ha vært en rimelig regel.

Dag Viking
08-08-2014, 23:07
Karen foran tok en øk og en vin samtidig i dag, jeg nøyde meg med en vin.

Herlov
08-08-2014, 23:17
Karen foran tok en øk og en vin samtidig i dag, jeg nøyde meg med en vin.

Da håper jeg crewet minnet han på at "øl og vin blir fin", mens "vin og øl blir krøll" ... ;)

Norfindir
09-08-2014, 08:05
Må jo være lov å starte med en øl og fortsette med vin og kanskje en liten en til kaffe? På min tur til bcn var det en spanjol i pluss som fikk 4 sprudlevin på turen uten at noen ble sure for det.

Hickok
09-08-2014, 09:16
Hvis de er redd for at folk skal ta med seg varene, så er det jo bare å åpne det som bestilles. Da er det problemet løst. Slik gjøres det hos andre selskaper.

Someone
09-08-2014, 09:56
Hvis de er redd for at folk skal ta med seg varene, så er det jo bare å åpne det som bestilles. Da er det problemet løst. Slik gjøres det hos andre selskaper.

Har opplevd det i blant hos SAS, selv om det hører til unntakene

fluxie
09-08-2014, 10:03
Jeg har faktisk 2 eller 3 gang spurt etter en lite flaske musserende "for the road", og det har vært helt ok for crewet. Så min erfaring med Plus, er at man får det man spør om.

Thomas

econ
09-08-2014, 12:53
Meg og damen tok godt for oss i plus da vi skulle til Lisboa, tror vi endte opp med å drikke 9 muserende pluss en lille øl til meg ;-) alt servert med et smil, og kommentaren "skal man på ferie så skal man på ferie"

Rene charter stemningen ;-)

3tflyer
10-08-2014, 22:12
Jeg har TRD-OSL-LYR i morgen, så får vi se hvor mye begrensinger det blir på mat og drikke!
Fikk både pizza, sandwich, øl og to vin med et smil!

Brandal
13-08-2014, 13:26
Hei, jeg skal fly SAS til Edinburgh snart. Har ikke flydd SAS på noen år, så aner ikke hva slags varer de selger ombord til de som sitter bakerst.
Siden vi skal omtrent rett fra flyplassen til en konsert, lurte jeg på om det er mulig å få kjøpt champagne? Sist jeg fløy SAS i 19 noen og nitti eller deromkring var det billig cava som ble tilbydd som "chamapagne".
Hvordan er ståa nå

jameson82
13-08-2014, 13:33
de har en Bernard-Massard sparkling wine for 80NOK 20cl

http://viewer.zmags.com/publication/79e043a2#/79e043a2/2

Brandal
13-08-2014, 13:38
Mange takk!

Eirik
13-08-2014, 15:18
Spar pengene, kjøp heller skikkelig champagne på flyplassen før avreise hvis tid. :)

Norfindir
13-08-2014, 18:59
Til LHR i dag: pizza vin drink kaffe og 2 flasker vann. Ingen sure miner

Brandal
13-08-2014, 19:31
Spar pengene, kjøp heller skikkelig champagne på flyplassen før avreise hvis tid. :)

Er det lov å konsumere "medbrakt" da?

Basse-HAU
13-08-2014, 19:39
Er det lov å konsumere "medbrakt" da?
Har vel aldri vært lov å drikke taxfree varer ombord [emoji12]. Men ingen som nekter deg colaen som er kjøpt innenfor sikkerhets kontrollen[emoji6]

tdb
14-08-2014, 10:36
Hei, jeg skal fly SAS til Edinburgh snart. Har ikke flydd SAS på noen år, så aner ikke hva slags varer de selger ombord til de som sitter bakerst.
Siden vi skal omtrent rett fra flyplassen til en konsert, lurte jeg på om det er mulig å få kjøpt champagne? Sist jeg fløy SAS i 19 noen og nitti eller deromkring var det billig cava som ble tilbydd som "chamapagne".
Hvordan er ståa nå

Skal du ha champagne om bord på short haul, må du fly Norwegian!

Rune
14-08-2014, 13:36
God stemining på SK4789 OSL-GDN i går kveld.

Mat og drikke ble rikelig delt ut i Plus med oppriktige smil av crewet. Fikk til og med favorittspørsmålet mitt. Dette crewet var dog den strake motsetningen til de på flyvningen fra TRD - de peiset gjennom midtgangen med tralla og så ble gardinen lukket.

Favorittspørsmålet mitt er for øvrig: "Vil du ha en gin & tonic til?". :)

SBT
14-08-2014, 21:32
Ikke spesielt imponert over servicen igår kveld fra Barcelona. Flyet var overbooket, og alle plasser i Plus var opptatt. Purser kom og stakk en eske i hånden på oss, det ble ikke spurt om hva vi ønsket. Det var ,evening meal, men deretter drøydde det over en halvtime før de kom med drikkevarer, og det var ingen kaffeservering på turen. Jeg måtte forhøre meg med sidemannen i tilfellet jeg hadde gått glipp av dette. Jeg satt på rad 1, og hadde ikke sett noen tralle. Ikke sidemannen hadde heller fått noe spørsmål om kaffe eller andre ting.
Ved innsjekkingsskranken var det en lang kø på SAS Plus, og jeg måtte spørre om alle de som sto der skulle på plus. Det var en voksen mann som hadde med seg 14 Stk ungdommer. Han sa at han var EBG og at de sjekket inn sammen med ham. Men de hadde seter i Go. Jeg synes det var noe i overkant av hvor mange man kan ta med seg på Plus innsjekk i kraft av å være EBG.

Norfindir
14-08-2014, 22:14
Han sa at han var EBG og at de sjekket inn sammen med ham. Men de hadde seter i Go. Jeg synes det var noe i overkant av hvor mange man kan ta med seg på Plus innsjekk i kraft av å være EBG.

Prøvde han å få med seg alle inn i Loungen også eller? :p Aner ikke reglene ved innsjekk, men det burde jo være som ved fast-track; enten en gjest eller opp til 4 familiemedlemmer

Fly med oss
14-08-2014, 22:17
Riktig nok ikke en fersk opplevelse, men opplevde dette på en ettermiddagsflight i Plus OSL-AMS i midten av juni: Mannlig kabinansatt delte ut eske med mat til en passasjer som da spurte pent om han heller kunne få noe annet å spise, men han fikk dessverre bare et hissig avslag tilbake "Nei, vi har ikke noe annet, og sånn er det med den saken." :( Selv spurte jeg om musserende vin, noe jeg fikk, til og med sammen med et Orrefors-glass. Dessverre oppdaget jeg etter å ha helt i det at glasset hadde en stor sprekk. Da fikk jeg et nytt glass og en ekstra flaske muserrende. Nøyaktig det samme skjedde med en tidligere bistandsminister som satt ved siden av meg.

view
14-08-2014, 22:29
Hjem fra LHR, pakka i Plus. Ettermiddagsesken kom og den var grei. Synd jeg hadde spist opp alt da drikken kom etter 25 minutter. Var ikke så imponert over akkurat det. Liker Ørrefors glass.

Fikk hanka inn ekstra flaske vin til kaffen, var liksom ikke noen som ville tilby så mye ekstra, muligens de ble stressa av full flight.

Elles klamt og godt ex-Air Europa sete :mol

Norfindir
14-08-2014, 22:31
Pritag på OSL-LHR-OSL de siste to dagene: Samme resultat begge steder.. bagasjen kom sånn omtrent midt i.
La imidlertid merke til at bagasje med pritag ble lastet ombord sist i LHR i dag, men det hjelper jo lite når den da havner nederst i vogna til harrylarry som syns at janteloven er en fin ting.

Ang glass i Plus: Flyvertinna spurte sin kollega om han hadde glass-glass, og fikk til svar: nei det har vi ikke, det er jo tross alt ikke business class de sitter på. Fikk lov til å velge pizza over laksesalat da..

Fly med oss
14-08-2014, 22:51
Ang glass i Plus: Flyvertinna spurte sin kollega om han hadde glass-glass, og fikk til svar: nei det har vi ikke, det er jo tross alt ikke business class de sitter

Jeg kjenner det begynner å koke inni meg når jeg leser akkurat dette :headbang

Dag Viking
14-08-2014, 23:02
Pritag på OSL-LHR-OSL de siste to dagene: Samme resultat begge steder.. bagasjen kom sånn omtrent midt i.
La imidlertid merke til at bagasje med pritag ble lastet ombord sist i LHR i dag, men det hjelper jo lite når den da havner nederst i vogna til harrylarry som syns at janteloven er en fin ting.

Ang glass i Plus: Flyvertinna spurte sin kollega om han hadde glass-glass, og fikk til svar: nei det har vi ikke, det er jo tross alt ikke business class de sitter på. Fikk lov til å velge pizza over laksesalat da..

Send mail til cr om begge deler.

Flight Cancelled
15-08-2014, 08:26
Ang glass i Plus: Flyvertinna spurte sin kollega om han hadde glass-glass, og fikk til svar: nei det har vi ikke, det er jo tross alt ikke business class de sitter på.
For en tosk.

KristianSk
15-08-2014, 08:35
det er jo tross alt ikke business class de sitter på. Fikk lov til å velge pizza over laksesalat da..

Og det er enda godt dette tullet ikke selges som business, men det koster vel ofte det samme som ekte business hos BA.

Are G
15-08-2014, 08:52
Og det er enda godt dette tullet ikke selges som business, men det koster vel ofte det samme som ekte business hos BA.

C kommer vel opp som business ved code-share osv?

Forøvrig, skal SAS gå bort fra Plus og over til Economy Extra?
Så denne reklamen i dag..

http://i60.tinypic.com/69kgg1.png

view
15-08-2014, 09:34
C kommer vel opp som business ved code-share osv?

Forøvrig, skal SAS gå bort fra Plus og over til Economy Extra?
Så denne reklamen i dag..

http://i60.tinypic.com/69kgg1.png

Det der må være en gammel reklame som henger igjen, det er PLUS som gjelder fremover.

Dessuten røper reklamen seg også ved å poengtere at Fast track kun er for utland og så mangler det info om lounge. Sikkert en gammel overligger.

PettR
16-08-2014, 01:14
Kan melde om skikkelig orrefors-fest opp og ned til ATH i dag, til og med de med brus fikk!

Flight Cancelled
16-08-2014, 11:15
Kan melde om skikkelig orrefors-fest opp og ned til ATH i dag, til og med de med brus fikk!
Imponerende! MR til ATH igjen!? :p

PettR
17-08-2014, 12:20
Imponerende! MR til ATH igjen!? :p

Jepp! Hadde egentlig glemt helt av det, helt til jeg fikk sjekk-inn melding fra sas dagen før! :p

meliiis
18-08-2014, 18:43
Orreforsglass å fri flyt av både vått og tørt i plus, på SK4495 15 aug OSL-LYR :)

KristianSk
18-08-2014, 22:03
Jeg trodde SAS skulle ha "evening meal" eksklusivt for Plus? Jeg har fått kjøpe denne på mine tre siste turer i Go, den er definitivt ikke noe å skryte av, men liker likevel tanken på at Plus passasjerer bør få noe mer enn kun fleksibilitet. SAS er nok uenig med meg.

Star Flyer
20-08-2014, 11:03
Jeg trodde SAS skulle ha "evening meal" eksklusivt for Plus? Jeg har fått kjøpe denne på mine tre siste turer i Go, den er definitivt ikke noe å skryte av, men liker likevel tanken på at Plus passasjerer bør få noe mer enn kun fleksibilitet. SAS er nok uenig med meg.

Uff, da... Trodde også dette var Plus-ekslusivt.

På mine "Evening flights" har de hatt salat til salgs i Go.

Norfindir
20-08-2014, 13:18
Jeg vil nok ikke tro at du får nok ikke kjøpt evening meal med mindre de har noe til overs etter at Plus er fornøyde. Om SAS har valget mellom å kaste mat eller selge det til Go så er vel valget enkelt?

KristianSk
20-08-2014, 13:27
Jeg vil nok ikke tro at du får nok ikke kjøpt evening meal med mindre de har noe til overs etter at Plus er fornøyde. Om SAS har valget mellom å kaste mat eller selge det til Go så er vel valget enkelt?

Du har nok rett, jeg sitter vanligvis på første rad i Go. Jeg synes likevel det er en uting å selge den til passasjerer i Go, selvom det er mer igjen. Hadde ikke syntes det var noe kult om Swiss serverte biffen "min" til Eco fordi de hadde mer igjen, når jeg har betalt for europeisk business.

Flight Cancelled
20-08-2014, 15:16
Mener dere virkelig at fordi at dere reiser på en høyere klasse ombord, skal SAS heller kaste mat av den typen dere får gratis, enn å selge den til de som reiser i lavere klasse? I så tilfelle bør dere ta en omgang med deres syn på ting her i livet.

SASCC
20-08-2014, 15:43
Vi CC i SAS lærer at det er kun én alkoholenhet pr PAX i Plus. Dette fordi SAS har fått tillatelse til å gi ut en i forbindelse med måltid/snacks.

Når det kommer til salg av Plus-mat (evening meal) i Go så gjør vi også dette fordi SAS sier det skal gjøres. Det kosterå laste opp mat til et fly, og vi har ganske god inntjening på salg av dette måltidet. Det skal kun selges etter at alle i Plus har fått tilbud.

Det heter seg også at alle i Plus skal få tilbud om Evening meal først, og de må selv ytre at de ønsker noe annet. Evening meal er altså default-mat om man kan si det slik

KristianSk
20-08-2014, 15:51
Mener dere virkelig at fordi at dere reiser på en høyere klasse ombord, skal SAS heller kaste mat av den typen dere får gratis, enn å selge den til de som reiser i lavere klasse? I så tilfelle bør dere ta en omgang med deres syn på ting her i livet.

Ja. Om måltidet faktisk hadde vært noe å skryte av kan det være noen uten behov for fleksibilitet ville kjøpt seg opp til Plus. Om prisen er grei betaler jeg for shorthaul business hos BA, men det er fullstendig uaktuelt å betale for Plus - det gir meg ingenting.

Edit: Det eneste SAS Plus ville gitt meg er mindre sansynlighet for ledig midtsete, noe jeg faktisk liker med SAS... :)

Peppep
20-08-2014, 18:08
Ja. Om måltidet faktisk hadde vært noe å skryte av kan det være noen uten behov for fleksibilitet ville kjøpt seg opp til Plus. Om prisen er grei betaler jeg for shorthaul business hos BA, men det er fullstendig uaktuelt å betale for Plus - det gir meg ingenting.
Så hvis måltidet var av høy kvalitet hadde du (kanskje) kjøpt deg opp til Plus av den grunn, men likevel ikke siden du kanskje hadde fått tilbud om å kjøpe det i Go hvis de har til overs? Merkelig logikk.

Jeg skjønner godt at SAS vil selge det av rene økonomiske hensyn. Men først og fremst mener jeg at det er riktig fordi det er forkastelig å hive mat i stedet for å la noen kjøpe og spise det. Støtter Flight Cancelled 100% her.

KristianSk
20-08-2014, 18:13
Så hvis måltidet var av høy kvalitet hadde du (kanskje) kjøpt deg opp til Plus av den grunn, men likevel ikke siden du kanskje hadde fått tilbud om å kjøpe det i Go hvis de har til overs? Merkelig logikk.

Det er jo derfor jeg mener SAS ikke burde selge måltidet i Go? Hadde SAS levert et måltid på høyde med konkurrentene ved middagstider til en konkurransedyktig pris - ja, det ville jeg betalt for.

Grunnen til at jeg nevnte det var uansett at jeg forsto det som at dette skulle være eksklusivt for Plus, og jeg er for at de som betaler mer for billetten enn meg selv også skal få noe mer.

Uten at dette skal bli en diskusjon om å kaste mat, men hadde jeg ikke kjøpt evening meal ville jeg kjøpt noe annet, så noe må kastes uansett.

Peppep
20-08-2014, 18:17
og jeg er for at de som betaler mer for billetten enn meg selv også skal få noe mer.
Og det gjør de - de får det først og gratis. Om man får det i Go er helt tilfeldig, og avhengig av at man har plass langt fremme. Hadde vært enig med deg hvis det var slik at de delte ut kveldsmåltidene gratis i Go etter Plus var forsynt fordi det ikke stod i menyen, eller noe i den duren. Men mot betaling er det da ikke noe annerledes enn at salat, wrap og rødvin er inkludert i Go og selges i Plus.

KristianSk
20-08-2014, 18:20
Og det gjør de - de får det først og gratis. Om man får det i Go er helt tilfeldig, og avhengig av at man har plass langt fremme. Hadde vært enig med deg hvis det var slik at de delte ut kveldsmåltidene gratis i Go etter Plus var forsynt fordi det ikke stod i menyen, eller noe i den duren. Men mot betaling er det da ikke noe annerledes enn at salat, wrap og rødvin er inkludert i Go og selges i Plus.

Husker ikke hva jeg har betalt for plusmåltidet, men det er langt mindre enn differansen opp til plus på rutene jeg frekventerer. Måltidet er greit nok til å betale for i Go, men ikke verdt plus for min del.

Om SAS vil at plus skal være et produkt kun for fleksibilitet så er jo det greit, men det er ikke på høyde med konkurrentene på annet enn pris.

Peppep
20-08-2014, 18:31
Husker ikke hva jeg har betalt for plusmåltidet, men det er langt mindre enn differansen opp til plus på rutene jeg frekventerer. Om SAS vil at plus skal være et produkt kun for fleksibilitet så er jo det greit, men det er ikke på høyde med konkurrentene på annet enn pris.
Differansen på Go og Plus er veldig varierende, til tider kan det være liten (noen hundrelapper) eller ingen forskjell. I ekstremtilfellene har Plus til og med vært billigst. Jeg mener at man først og fremst betaler for fleksibiliteten. Dernest lounge, fast track, prioritert innsjekk, 200% EB-poeng, plass langt fremme (utenom på SVG-BGO der 95% er i Plus ;)), ekstra (prioritert) bagasje, gratis setevalg og til slutt mat og drikke ombord. Hvorfor skulle prisen på kveldsmåltidet alene være i nærheten av prisdifferansen?

Og apropos pris - jeg har hele veien vært kritisk til Plus, men akkurat på pris knuser de så vidt jeg vet alle konkurrentene. Hvem er i nærheten av å tilby like rimelige fleksible billetter?

KristianSk
20-08-2014, 18:36
Differansen på Go og Plus er veldig varierende, til tider kan det være liten (noen hundrelapper) eller ingen forskjell. I ekstremtilfellene har Plus til og med vært billigst. Jeg mener at man først og fremst betaler for fleksibiliteten. Dernest lounge, fast track, 200% EB-poeng, plass langt fremme (utenom på SVG-BGO der 95% er i Plus ;)), ekstra (prioritert) bagasje, gratis setevalg og til slutt mat og drikke ombord. Hvorfor skulle prisen på kveldsmåltidet alene være i nærheten av prisdifferansen?

Hvor mange prosent av passasjerene i Plus har gullkort og dermed disse fordelene? Jeg tipper flesteparten. Enig i at 200% opptjening er raust.

Og apropos pris - jeg har hele veien vært kritisk til Plus, men akkurat på pris knuser de så vidt jeg vet alle konkurrentene. Hvem er i nærheten av å tilby like rimelige fleksible billetter?

Jeg tenker på konkurrentenes ufleksible businessbilletter. Trenger man Flex er plus billig, enig i det.

Peppep
20-08-2014, 18:42
Hvor mange prosent av reisene i Plus har gullkort og dermed disse fordelene? Jeg tipper flesteparten. Enig i at 200% opptjening er raust.
Innenlands, i Skandinavia og enkelte andre steder: veldig mange.
Til fritidsdestinasjoner: mange færre.

Og hvis man har *G gjennom en partner har man ikke fast track, det får man med Plus.

Jeg tenker på konkurrentenes ufleksible businessbilletter. Trenger man Flex er plus billig, enig i det.
Ja, det er et helt annet produkt, men er det andre enn BA som har billige businessbilletter uten fleksiblitet? De krever overnatting lørdag-søndag for å få de lave prisene, og sikter seg klart mot fritidsmarkedet. Uten lør-søn er BA priset som LH, KLM m.fl.

KristianSk
20-08-2014, 18:55
Ja, det er et helt annet produkt, men er det andre enn BA som har billige businessbilletter uten fleksiblitet? De krever overnatting lørdag-søndag for å få de lave prisene, og sikter seg klart mot fritidsmarkedet. Uten lør-søn er BA priset som LH, KLM m.fl.

Heldigvis passer det meg somregel fint med lør-søn når jeg skal til Norge... :)
Ellers får jeg av og til spørsmål om jeg vil oppgradere økonomibilletten min til rundt 600,- utenom lør-søn.

Swiss har vel ofte kampanjer på europeisk business, men om disse er fleksible eller ikke vet jeg lite om.

Norfindir
20-08-2014, 21:19
Må vel innrømme at jeg reiser plus hovedsakelig for å beholde gullkortet.. Når 50k poeng er nådd så er det tilbake i Go med mindre plus er billigere eller jeg av en eller annen grunn trenger fleksibilitiet.

Dag Viking
22-08-2014, 11:39
Ser at den gamle tråden om Plus og Go er stengt.

Noen som har en formening om hvordan utviklingen er i andel Plus-reisende kontra Go?
Flightene jeg hadde denne uka hadde 11 rader plus, det samme for flighten jeg har booket mandag.
Tidligere i uka var Go ganske glissent, men det gjør vel ikke så mye hvis man har ca 45 pax som betaler 1500+kr hver vei mellom OSL og SVG?

Hvis Plus og Go hadde vært like tragisk som en del her på forumet har hevdet, så hadde kanskje SAS reversert prosessen?

Min mening er at det er en forbedring innenriks, og en god ordning. Det er mulig å velge et sete foran i flyet, uten nødvendigvis å få noen i nabosetet, slik var det ikke tidligere.
Samme som før på intraskandinavisk.
Samme som før, men en mer attraktiv prising på Sør-Europa. Ut fra noen få observasjoner, så er antallet foran den usynlige gardinen 4-5 doblet mot det var med Extra.
Forringelse på forretningsdestinasjoner som LHR, CDG, AMS, MUC og ZRH der de møter konkurranse som har et bedre produkt.
Pga pris vil vel SAS velges av mange som trenger et fleksibelt produkt uansett, men det er sikkert også en del som aktivt velger bort SAS.

Are G
22-08-2014, 18:17
Min observasjon er at Plus er mye mer brukt på typiske forretningsruter.
Feks osl cph er det fort 10-12 rader i plus, mens osl krs er det som regel 5-6 rader.
En tur fra osl til KKN var det 3 rader i Plus og ikke et eneste menneske..

Dreamy
22-08-2014, 19:27
Min observasjon er at Plus er mye mer brukt på typiske forretningsruter.
Feks osl cph er det fort 10-12 rader i plus, mens osl krs er det som regel 5-6 rader.
En tur fra osl til KKN var det 3 rader i Plus og ikke et eneste menneske..

For ikke å snakke om Svg/Abz/Bgo. Der er det masse plus!

KLM 1200
22-08-2014, 20:48
For ikke å snakke om Svg/Abz/Bgo. Der er det masse plus!

19 rader plus på SVG-BGO for en liten stund siden. SK4186 :)

Star Flyer
22-08-2014, 22:10
Ny meny fra 1.september?

Står "Updated menu" i September-utgaven av Scanorama. Skal salatene bli fornyet? (ser slik ut på bildet).

LN-RRA
24-08-2014, 02:07
Ny meny fra 1.september?

Står "Updated menu" i September-utgaven av Scanorama. Skal salatene bli fornyet? (ser slik ut på bildet).

Det kommer noen få nye oppdateringer relatert til ombord produktet fra 1 september. Både på short og longhaul, men har ikke lest igjennom hva det var.
Vet at comfort kit på oversjøisk skal oppdateres.

FlightDeck
24-08-2014, 14:38
Det kommer noen få nye oppdateringer relatert til ombord produktet fra 1 september. Både på short og longhaul, men har ikke lest igjennom hva det var.
Vet at comfort kit på oversjøisk skal oppdateres.

Mikkeller-øl, både en lager og en hveteøl, introduseres i alle fall i business på langdistanserutene. Boksene er spesialdesignet for SAS.

PettR
24-08-2014, 22:02
Mikkeller-øl.

Ah, satt akkurat å leste denne fine artikkelen :)

http://blog.needsupply.com/2014/08/24/mikkeller/

KristianSk
30-08-2014, 14:18
Kjøpte en pastasalat med kreps på LHR-OSL isted. Smakte greit

LN-TIB
31-08-2014, 17:40

Norwegian. De tilbyr stort sett alltid billigere flexbilletter enn SAS.

Star Flyer
31-08-2014, 18:27
"Hurra!"

Nå blir menyen endret på diverse punkter.
- Lefse og Freia på innenriksflyvninger. (Fra forsiden https://www.facebook.com/SAS/photos/a.281389815787.318771.140344030787/10154543339665788/?type=1&theater)

- SAS Plus på betale for Smoothies på langdistanse.
http://viewer.zmags.com/publication/a879b33d#/a879b33d/1

Gleder meg til jeg får sett hele menyen!

Fly med oss
31-08-2014, 19:21
"Hurra!"

Nå blir menyen endret på diverse punkter.
- Lefse og Freia på innenriksflyvninger. (Fra forsiden https://www.facebook.com/SAS/photos/a.281389815787.318771.140344030787/10154543339665788/?type=1&theater)

- SAS Plus på betale for Smoothies på langdistanse.
http://viewer.zmags.com/publication/a879b33d#/a879b33d/1

Gleder meg til jeg får sett hele menyen!

Men det er vel hele menyen du har linket til?

SAS gjør uansett bare situasjonen mer forvirrende. De skriver "SAS PLUS All included", men i teksten ved siden av skriver de først "All drinks are included at all times" og deretter "Café snacks are available for purchase in the aft galley." Så alt er inkludert, men ikke snacks? Hvor får jeg tak i gratis børst da? Fra setet eller må jeg gå bak til galley? Sitter det alltid noen der, også midt på natten når flyet er over Sibir på vei fra Europa til Asia? Kommer de aldri rundt med snacksvognen? Kommer de noen sinne rundt med drinksvognen?

hifiman
31-08-2014, 19:26
hvor er muffinsen blitt av ???

Star Flyer
31-08-2014, 22:18

Ja, men kun Long Haul-menyen. Europa/Skandinavia-menyen var ikke tilgjengelig på tidspunktet jeg postet. Denne menyen er kanskje(?) den mest interessante også. :)

VC-10
31-08-2014, 23:16

SAS gjør uansett bare situasjonen mer forvirrende. De skriver "SAS PLUS All included", men i teksten ved siden av skriver de først "All drinks are included at all times" og deretter "Café snacks are available for purchase in the aft galley." Så alt er inkludert, men ikke snacks? Hvor får jeg tak i gratis børst da? Fra setet eller må jeg gå bak til galley? Sitter det alltid noen der, også midt på natten når flyet er over Sibir på vei fra Europa til Asia? Kommer de aldri rundt med snacksvognen? Kommer de noen sinne rundt med drinksvognen?

Kanskje den svenske advokaten burde rykke inn - potensiale for betydelige erstatninger her ;)

RedLine
01-09-2014, 13:57
Da ligger hele Europa menyen på nett: http://viewer.zmags.com/publication/a97992bd#/a97992bd/2

Ikke veldig store nyheter, en ny "meny deal" med salat og smoothie eller ramløsa. I tillegg kommer lefse og freia som tidligere nevnt på innenriks.

kimpe
01-09-2014, 14:08
Om jeg må betale for en Smoothie i Plus kommer jeg til å ringe enhver svensk advokat som vil ta saken.....

Kim

jameson82
01-09-2014, 14:12
Sitter å "nyter" en gratis smoothie på Sk4686 . Men nye menyer er ikke lastet ombord til idag

longyear
01-09-2014, 21:06
Fauk til Hamburg i dag via Cph. Ny meny som linka til over, utan longhaul-tilpassingane. Fekk alt kva ein ville ha, sjølv på flighten på 30 min til Hamburg. Men vert ikkje så veldig mett på smoothie og nøtter, saknar smørbrød e.l. etter gammalt.