• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Zanair

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg har akkurat kommet tilbake fra en tur til Zanzibar. Zanzibar er absolutt verdt et besoek. For spottere har flyplassen mange smaafly og eksotiske flyselskaper aa by paa. Jeg floey med et 19-seters fly fra Zanair paa ruten Zanzibar - Arusha (ARK) nord i Tanzania. Paa Zanzibar flyplass er det normalt afrikansk kaos, ingen opprop over hoytaler, kanskje fra utgangen om man er heldig, saa her gjelder det aa folge med. De drog nesten fra meg, takk og lov at jeg hadde sjekket inn bagasje slik at de lette etter meg. Uansett jeg kom med og saa Tanzania fra luften. Ombord er det ingen flyvertinner eller servering, heller ingen sikkerhetsdemonstrasjon av noe slag, men det virker som et paalitelig selskap. Arusha flyplass (ikke Kilimanjaro) er bitteliten med mange smaafly og ingen passer paa at "wing area" er fritt for passasjerer. Bagasjen baeres eller skyves paa traller. En test foelger om en stund, om CK har tid, han har nok aa gjoere for tiden etter hva jeg skjoenner.

Originally posted by jb1
. En test foelger om en stund, om CK har tid, han har nok aa gjoere for tiden etter hva jeg skjoenner.

Låter som en fantastisk tur.. Tror nog CK gärna tar emot testet när han kommer från semestern.

Kaos? I Afrika? Nei, det kan aldri ha skjedd. De har bare en alternativ sans for orden.

Ellers var det vel en Let 410 du fløy tenker jeg-og siden det er en 19-seter trenger den ikke flyverter eller -berter. Det hadde ikke Widerøe på Twin Otteren heller. Her er forøvrig Zanairs hjemmeside: http://www.zanair.com/

Så litt faktakunnskap: Tanzania heter det fordi det er en føderasjon mellom Tanganyika (fastlandet) og Zanzibar som er ei øy i Det indiske hav. Tanga er swahili og betyr giraff, så kan de kloke hoder finne ut hvorfor det heter tangatruse.

Det var en Let-410, ja, se i signaturen. Jeg hadde ikke forventet saerlig naar det var et saa lite fly, men det var behagelig aa fly med og utsikten var upaaklagelig.

Ellers saa stemmer det med Tanganyka og Zanzibar. Zanzibar foeler seg fortsatt som "eget", og man faar passet stemplet ved ankomst, selv om man kommer fra fastlands-Tanzania. Ved ankomst med baat fra Dar es Salaam ble det samtidig med passkontrollen utdelt et saakalt "departure card", men det var ingen som spurte etter hverken pass eller "card" paa flyplassen.

Se der ja, har alltid lurt på hvorfor det står Tanganyika i parentes under Tanzania i atlaset! Takk KOG! :thumbup

For aa utfylle litt om Tanganiyka og Zanzibar: Tanganyika er det som tidligere var en tysk koloni til etter 1. verdenskrig. Zanzibar var britisk ogsaa foer foerste verdenskrig og britene fikk tildelt Tanganyika som mandatomraade etter den krigen, frem til selvstendigheten paa 60-tallet. Zanzibar var selvstendig, i noen faa aar foer det ble etablert en foederasjon mellom Tanganyika og Zanzibar (Tanzania) i 1964. Zanzibar er autonomt paa mange omraader selv om det blekner i stoerrelse og befolkning iforhold til fastlandet, Zanzibar har knapt én million innbyggere mot godt over 30 i resten av landet.:thumbup

Naar det gjelder fly har jeg funnet fire selskaper som har et ganske omfattende rutenett innenriks og mer sparsomt utenriks fra Tanzania: Air Tanzania, Precision Air, Zanair og Coastal Aviation. Alle unntatt Air Tanzania har nettside, dennes ligger nede for tiden.

Back