Ytterligere 787 forsinkelser

Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Hei igjen AFG!

...Deres track record fra tidligere programmer om å "under promise and over deliver" har så langt ikke stemt med 787 prosjektet...

...så mye har gått galt at jeg ikke tror de klarer det meget stramme tidsskjema de har satt seg for å teste og sertifisere 787...

Joda, det er greit nok at mange Boeing folk som har vaert involvert i dette programmet har egg i fjeset enda og jeg husker fortsatt han dusten som talte under rollout av verdens stoerste plastbyggesett... Det var noe som "vi har ikke de samme forsinkelsene som de andre" da han refererte til A380 problemene. Snakker om aa kaste stein i glasshus...:angry:

Poenget mitt her, og som jeg ogsaa nevner ovenfor, er at vi selskapene er ganske godt informerte om hva som foregaar og har planer aa falle tilbake paa... og jeg ser ikke poenget med en slik artikkel fra en "outsider". Vi foelger med fra maaned til maaned, ser paa markedsbehov og justerer flaateplanen deretter.

Dag

Vel Dag, skal vi ikke bare være enig i å være uenig her?

Hvis Boeing klarer å få flyet sertifisert innen den fristen de nå har satt seg, så skal jeg heller spise i meg ordene mine. I tillegg skal jeg spante en runde med Arrogant Bastard Ale på deg, hvis du er på neste SEA julebord. Har planer om å komme neste gang;)

Hei igjen AFG!

Vel Dag, skal vi ikke bare være enig i å være uenig her?

Hvis Boeing klarer å få flyet sertifisert innen den fristen de nå har satt seg, så skal jeg heller spise i meg ordene mine. I tillegg skal jeg spante en runde med Arrogant Bastard Ale på deg, hvis du er på neste SEA julebord. Har planer om å komme neste gang;)

Ikke noe problem og blir det mere forsinkelser blir erstatningsflyene billigere og billigere. Vi faar vaare neste B777 i april og mai neste aar og de kommer ikke til full pris... ;)

Ingen grunn til aa spise ord og blir det SEA julebord har Rocke lovet oss en tur paa B787 flight line... og da blir det en runde med Arrogant Bastard paa min regning...:cheers:

Dag

Hi,

Jeg var på Boeingfabrikken forrige uke. En venn av meg (ansatt i Boeing) fortalte meg at første flygning finner sted i midten av juni. Under omvisningen så vi hele seks maskiner under bygging. Her er et par bilder av besøket mitt. Under omvisningen var det ikke tillatt å fotografere.
Tilfeldigvis kom Dreamlifter inn. Som dere ser var det mye vind.

Attachments

• 787_dreamliner.jpg
    787_dreamliner.jpg
    79.6 KB · Views: 382
  • Seattle_RM.jpg
    Seattle_RM.jpg
    95 KB · Views: 373
  • Dreamlifter_RM.jpg
    Dreamlifter_RM.jpg
    61.5 KB · Views: 362
  • Dreamlifter2_RM.jpg
    Dreamlifter2_RM.jpg
    97 KB · Views: 357

Kanskje SAS skal benytte sjansen og overta denne ordren?? :rolleyes:

Stilig med 787 i/med en kundes design...

Og ikke minst artig å se B787 ved siden av B767 og B777, for sammenlikning av størrelsene.

Og her har vi ordentlige bilder av ANAs B787-roll out.

PICTURES: Boeing rolls out 787 in ANA livery

Legg merke til at dette ikke blir første maskin til ANA. Ergo er det vel en liten sjans for at vi kan se en ny ANA-dekor når første B787 leveres, som det har blitt spekulert i diverse steder.

Disse to første (og et par til) skal vel strengt tatt kjøres til de omtrent faller fra hverandre før de leveres. De sa vel så greit hos Boeing, at de skulle "beat the living crap out of" testmaskinene før disse blir akuell for levering. Regner med de koster en del mindre enn en fabrikkny maskin...

Jeg er sikker på at det er ett meget bra produkt, men så mye har gått galt at jeg ikke tror de klarer det meget stramme tidsskjema de har satt seg for å teste og sertifisere 787.
Ja, mye har gått galt, men en kan ikke uten videre trekke paralleller mellom utvikling/innledende produksjon og flight testingen.
Jeg anser videre produksjon som den største usikkerheten, altså hvorvidt de er i stand til å levere 10 787 per måned i 2012.

Disse to første (og et par til) skal vel strengt tatt kjøres til de omtrent faller fra hverandre før de leveres. De sa vel så greit hos Boeing, at de skulle "beat the living crap out of" testmaskinene før disse blir akuell for levering. Regner med de koster en del mindre enn en fabrikkny maskin...
Bortsett fra ZA001 går det heldigvis ikke fullt så hardt for seg :) Men ja, ZA001-ZA006 går som øvrige flight test-maskiner til kraftig redusert pris. Jeg ser for meg at flertallet av disse seks, om ikke alle, ender opp som BBJ.

Noen som vet dato? Skulle egentlig hjem på mandag, men den ble utsatt, så dette er iallefall verdt prisen på leiebil fra Vancouver!!

Boeing vil nærmest nullstille testmaskiner før de blir levert en bruker.
Maskinene vil ha en pris som er nær opp til listepris.
Det vil ikke bli gitt noen rabatt fordi maskinene brukes som en del av test- og kvalifikasjonsprogrammet.
Rabatten som gies er for "launchcustomer" status til de selskapene somtar levering av de første 6 maskinene.

Til sammmenligning kan jeg nevne at da Norway Airlines tok levering av LN-NOS MSN23830 i sin tid hadde maskinen deltatt i et ising testprogram for Boeing etter avtale med selskapet uten at det ble gitt 5cent i rabatt på prisen for maskinen.
Den ble levert med et stort antall timer fløyet i Boeing regi , men med nullstillt i forhold til garantier og øvrige tekniske forhold.

Hvordan kan man nullstille en maskin etter å ha vært i testøyemed - det vil jo nødvendigvis være noe slitasje på den?

Alternativet er vel sikkert å komme langt bak i køen. Slik sett kan det jo være verdi i det likevel.

Ja, mye har gått galt, men en kan ikke uten videre trekke paralleller mellom utvikling/innledende produksjon og flight testingen.
Jeg anser videre produksjon som den største usikkerheten, altså hvorvidt de er i stand til å levere 10 787 per måned i 2012.

Bortsett fra ZA001 går det heldigvis ikke fullt så hardt for seg :) Men ja, ZA001-ZA006 går som øvrige flight test-maskiner til kraftig redusert pris. Jeg ser for meg at flertallet av disse seks, om ikke alle, ender opp som BBJ.

Ikke utenkelig at de ender opp som BBJ , men det vil ikke skje på lang tid.
Det er avgjørende og viktig for Boeing at de første par dusin maskiner opereres av flyselskaper. Boeing er i tillegg til test og kvalifikasjonsarbeidet avhengig av å få tilbakemeldinger hvordan driften av også denne flytypen initielt går. Til dette trenger de flest mulig timer for hver maskin slik at de kan ytterligere finne ut av barnesykdommer og få fikset eventuelle "findings" kjapt.
Boeing utplasserer sine tek.rep'er sammen med motorfabrikanten sine rep'er for å nøye følge opp de første maskinene.
En BBJ operatør vil ikke kunne fly så mange timer som et flyselskap i tidlig fase og Boeing kan ikke ha sine rep'er utplassert hos en BBJ operatør som flyr 50timer pr måned som et eksempel.

Hvordan kan man nullstille en maskin etter å ha vært i testøyemed - det vil jo nødvendigvis være noe slitasje på den?

"Slitasje" utbedres av Boeing før levering og komponenter der det er behov skiftes osv.
Selv om en maskin har et antall timer vil den nullstilles i forhold til garantier og vedlikeholds intervaller.

Back