Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Re: Wizz Air med norsk innenriks

Og akkurat rett etter jeg skrev dette ser jeg :

Wizz Air Will Allow Unions In Norway

https://simpleflying.com/wizz-air-norway-unions/

Virker som presset fra blant annet Statsministeren har hjulpet. Veldig sterkt signal til andre i forhold til det norske markedet!


Men stemmer det eller er det bare PR?

Ser forresten at airwaysmag som først rapporterte dette har fjernet artikkelen og som copy-paste møkkasiden Simpleflying her referer til...
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Hvor vil de flyvende ansatte være basert? Har de på morgenruter hotellstopp i Oslo etter å ha fløyet inn fra utlandet før de flyr innenriks dagen etter?

Baseres ansatte i Norge ryker de fort på problemer à la Ryanair med sine «irske» ansatte på Rygge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Klarer ikke dy meg...
Men det Gerd fra Drammen ikke husker/sjekker, er det hun kjøpte en billett uten: innsjekket koffert, 2 stk håndbagasje, en liten under setet og en stor håndbagasje til hattehylla og flyplass-innsjekk, og endte dermed med en ekstraregning på (f.eks, husker ikke prisene nøyaktig og hva det blir på innland): 550kr for innsjekket 20kg koffert, 350kr for koffert i hattehylla og 350kr for flyplass innsjekk, altså ble billettprisen tilslutt 199+550+350+350= 1449kr en vei. Mens hun kunne har reist med SAS på samme strekket for 499kr inklusivt innsjekket koffert, flyplass innsjekk og koffert i hattehylla*.
(* SAS tillater kun en stk håndbagasje under Korona nå.)

Jeg har allerede smått blitt irritert på forhånd, på VG/Dagblad, for det kommer GARANTERT til å komme oppslag om Gerd fra Drammen som ble SJOKKERT og fikk ferien ødelagt av ekstraregningen hun fikk av Wizz Air, som hun selv kan til, for at hun ikke slev leste hva som var inkludert i billetten hun kjøpte.
Den «airport-fee»-køen ved innsjekk Wizz Air-innland blir laaaaaaaang den første tiden.
Nja...
Jag ville se hur väl detta stämde och gjorde en provbokning OSL-BGO. Basic price 109 enkel, Wizz Go inkl incheckat bagage , stort och litet handbagage (men utan incheckning på flygplatsen) 226 kr enkel resa. Tur och retur 452.

Det var inte heller undangömda tillägg eller svårt att se vad som ingick. Faktiskt en föredömligt enkel bokningsdialog. Så Gerd från Drammen borde klara detta om hon har bokat en flygresa hos något bolag någon gång tidigare.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Nja...
Jag ville se hur väl detta stämde och gjorde en provbokning OSL-BGO. Basic price 109 enkel, Wizz Go inkl incheckat bagage , stort och litet handbagage (men utan incheckning på flygplatsen) 226 kr enkel resa. Tur och retur 452.

Det var inte heller undangömda tillägg eller svårt att se vad som ingick. Faktiskt en föredömligt enkel bokningsdialog. Så Gerd från Drammen borde klara detta om hon har bokat en flygresa hos något bolag någon gång tidigare.

Ja, hvis du legger til disse tjenestene når du booker billetten blir det betydeligt billigere ... men prisen på flyplassen blir svært dyrere. Tro meg! Også de som du skulle tro var habil til å få det med seg, greier å lukke øynene og overse hvilken Wizz-billett de har kjøpt. En typisk innsjekkskø til f.eks. Gdansk består i store trekk av østeuropeere som har mye forhåndsbestilt bagasje og nordmenn som verken har betalt for flyplass-innsjekk eller innsjekk-/hånd-bagasje. Menmen, jeg er klar over det iallfall. :D
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Ryktene skal ha det til crew på polsk kontrakt 3 måneder på hotel av gangen.

Men hvor lenge kan de kjøre det stuntet før det blir definert som en fast base etter lovverket?
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Hvilket lovverk definerer eller forklarer noe om fast base, finnes nok ikke noe papirversjon som krever opprettelse av hva som kalles en base. Tror ikke det eksisterer, de kan nok gjøre dette i all evighet. Det eneste som kan vanskeliggjøre dette for Wizz er at folk ikke bruker de, men det skjer jo ikke. Duster er for glade i å spare en hundrelapp på billetten.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Hvilket lovverk definerer eller forklarer noe om fast base, finnes nok ikke noe papirversjon som krever opprettelse av hva som kalles en base. Tror ikke det eksisterer, de kan nok gjøre dette i all evighet. Det eneste som kan vanskeliggjøre dette for Wizz er at folk ikke bruker de, men det skjer jo ikke. Duster er for glade i å spare en hundrelapp på billetten.

Fant denne:

The home base concept is defined as the location nominated by the operator to the crew member from where the crew member normally starts and ends a duty period, or a series of duty periods, and where, under normal conditions, the operator is not responsible for the accommodation of the crew member concerned.

Så dersom Wizz betaler for innkvarteringen er det ikke en "base"..

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52015SC0261&from=en
 
Last edited:
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Hvilket lovverk definerer eller forklarer noe om fast base, finnes nok ikke noe papirversjon som krever opprettelse av hva som kalles en base. Tror ikke det eksisterer, de kan nok gjøre dette i all evighet. Det eneste som kan vanskeliggjøre dette for Wizz er at folk ikke bruker de, men det skjer jo ikke. Duster er for glade i å spare en hundrelapp på billetten.

Dommen mot Ryanair ang "basen" på rygge. Hvor det blir bestemt at Norsk lovverk gjelder, vil jo påvirke dette. Men jeg kjenner ikke godt nok til om Wizz kan komme unna, hvis de roterer mannskapene ofte nok.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Takk Wahoo,
Der har vi den, så såfremt Wizz står for innkvarteringen og roterer besetningen så kan de holde på i all evighet. Det var som jeg trodde. Eneste håp for skandinavisk luftfart da blir jo mange «findings» på SAFA inspeksjoner og at folket gir de samme behandling som LIDL fikk når de skulle åpne for billige matvarer her på berget.
Ryanair hadde en ekte base på Rygge og da gjelder såklart norsk lov.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Takk Wahoo,
Der har vi den, så såfremt Wizz står for innkvarteringen og roterer besetningen så kan de holde på i all evighet. Det var som jeg trodde. Eneste håp for skandinavisk luftfart da blir jo mange «findings» på SAFA inspeksjoner og at folket gir de samme behandling som LIDL fikk når de skulle åpne for billige matvarer her på berget.
Ryanair hadde en ekte base på Rygge og da gjelder såklart norsk lov.

De kan holde på så længe de vil, men det er hverken økonomisk eller tjenstemæssigt(dutytime) særligt smart eller effektiv operation, og jeg tvivler stærkt på at det var sådan wizz forestillede sig det skulle blive, da de annoncerede deres satsning i Norge. Husk på at, hvis det virkelig var ønskeligt fra operationel side havde, Ryanair fortsat mandskab indkvarteret i BLL, CPH eller RYG den dag idag.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

De kan holde på så længe de vil, men det er hverken økonomisk eller tjenstemæssigt(dutytime) særligt smart eller effektiv operation, og jeg tvivler stærkt på at det var sådan wizz forestillede sig det skulle blive, da de annoncerede deres satsning i Norge.
Jeg tror nok ikke Wizzair hadde gått for denne løsningen om det på papiret ikke var det billigste alternativet, og de var nok veldig klare over hva planen var når de annonserte oppstarten på innenriks.

Det som jeg tipper overrasket de var responsen fra norske fagforeninger og forbund, norske medier og mange nordmenn med tilhørende omdømmesvikt. Jeg håper det gjør at de tenker seg om en gang til.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Jeg tror nok ikke Wizzair hadde gått for denne løsningen om det på papiret ikke var det billigste alternativet, og de var nok veldig klare over hva planen var når de annonserte oppstarten på innenriks.

Det som jeg tipper overrasket de var responsen fra norske fagforeninger og forbund, norske medier og mange nordmenn med tilhørende omdømmesvikt. Jeg håper det gjør at de tenker seg om en gang til.

De ser bare på en ting. $$$$. Hvis ikke forhåndssalget lever opp til forventningene, vil det komme en kort pressemelding et par uker før planlagt oppstart. Alle solgte billetter refunderes og de rykker videre til neste marked ..
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Jeg tror nok ikke Wizzair hadde gått for denne løsningen om det på papiret ikke var det billigste alternativet, og de var nok veldig klare over hva planen var når de annonserte oppstarten på innenriks.

Det som jeg tipper overrasket de var responsen fra norske fagforeninger og forbund, norske medier og mange nordmenn med tilhørende omdømmesvikt. Jeg håper det gjør at de tenker seg om en gang til.

Det er vel heller ikke umulig at det faktisk var planlagt starte uten en ordentlig base, til de så hvordan tingene utviklet seg, og de således kan trekke seg ut på dagen? Wizz må jo ha kjent til Cocca vs Ryanair-dommen før de bestemte seg for å komme?
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Det er forøvrig litt «urolig» hos SGS som skal handle dette selskapet.
Det er ikke lett for dem å jobbe for et selskap( Sas) som sliter for å overleve og samtidig «hjelpe « en konkurrent å etablere seg. Det har jo skjedd tidligere at SGS har fått handling av selskaper som flyr samme ruter som dem selv, men i denne koronatid så er det nok et ekstra vanskelig valg.
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Det er forøvrig litt «urolig» hos SGS som skal handle dette selskapet.
Det er ikke lett for dem å jobbe for et selskap( Sas) som sliter for å overleve og samtidig «hjelpe « en konkurrent å etablere seg. Det har jo skjedd tidligere at SGS har fått handling av selskaper som flyr samme ruter som dem selv, men i denne koronatid så er det nok et ekstra vanskelig valg.


Så det er bedre å være permittert?

De har jo handlet Wizz lenge, som jo indirekte og delvis direkte har konkurrert med SAS på noen ruter?
 
Re: Wizz Air med norsk innenriks

Så det er bedre å være permittert?

De har jo handlet Wizz lenge, som jo indirekte og delvis direkte har konkurrert med SAS på noen ruter?

Til og med du burde skjønne at en slik situasjon ikke er enkel for de ansatte i SGS. Tror ikke det er frykten for å bli/ være permittert her som er dominerende her men heller det å måtte hjelpe en konkurrent som operere på helt andre vilkår en andre flyselskaper.
 
Back
Top