Window Shades

TG923

ScanFlyer Crusty
Medlem
Når man reiser med Thai er de voldsomt opptatt av at "Window Shades" må være oppe ved start og landing.

Opplever aldri det samme "maset" med andre flyselskaper (ikke at det er noe problem for meg altså, jeg liker jo å se ut ved start og landing), men er dette noen regler som gjelder alle flyselskaper eller er det bare Thai?
 
Dette har selvfølgelig med sikkerhet å gjøre. Under avgang/landing i dagslys vil jo cabinen være "opplyst", etter mørkets frembrudd vil det være lettere for havarimanskap å lyse inn i cabinen. (det kan jo se ille ut samme hva)
 
Jo, jeg skjønner at det er sikkerhet som ligger bak. Likevel oppfatter jeg bare at det er Thai som fokuserer på dette før hver eneste start og landing.
Her blir det annonsert og fulgt opp av kabinbesetningen konsekvent.

Derfor spørsmålet om dette er generelle regler.
 
Kan ikke huske at SAS praktiserte noe slikt i min tid, men jeg tror ikke det er dumt. Hvert selskap lager jo sine rutiner, enten det er i styrehuset eller i salongen!
 
Dette gjorde de på DY også, da jeg i forrige uke var i CPH. Det ble annonsert at de skulle være åpne, og besetningen sjekket dette da de gikk gjennom kabinen.
 
Opplevde det samme hos SA i høst, der de bl.a. argumenterte med at dersom noe skulle skje så ville man lettere danne seg et bilde om de var fare på utsiden av flyet ved evakuering.
 
Dette gjorde de på DY også, da jeg i forrige uke var i CPH. Det ble annonsert at de skulle være åpne, og besetningen sjekket dette da de gikk gjennom kabinen.

De sier det på sikkerhetsvideoen på -800ene også, har ikke sett/hørt dette hos andre selskaper før. Grunnen til at de skal være oppe er at passasjerene skal kunne orientere seg i en nødsituasjon.
 
Kan ikke huske at SAS praktiserte noe slikt i min tid, men jeg tror ikke det er dumt. Hvert selskap lager jo sine rutiner, enten det er i styrehuset eller i salongen!

I nåtid så er det i alle fall fokus på dette også i SK

Også for at pax på innsiden i en evac situasjon skal kunne orientere seg om situasjonen på utsiden ved f.eks brann .
 
Ser man det, ser man det, dette var et godt tema, som vi nå har funnet svar på. dET HANDLER OM SIKKERHET!
 
Kan ikke huske at SAS praktiserte noe slikt i min tid, men jeg tror ikke det er dumt. Hvert selskap lager jo sine rutiner, enten det er i styrehuset eller i salongen!

SAS har vel kjørt dette i årevis, meningen med dette som jeg har forstått det, og at lys skrus av i kabinen, ved avgang/ankomst, er at en skal ha tilvent seg lysforholdene i/utenfor flyet, så om det oppstår en nødsituasjon, så blir en ikke blendet/mørklagt og alt går så mye raskere ved evakueringen av flyet :)
 
Er ikke grunnen til at kabinlyset skal slås av at de skal være letter å se navigasjonslysene og gjøre det lettere for tårnet å identifisere flyet?
 
Er ikke grunnen til at kabinlyset skal slås av at de skal være letter å se navigasjonslysene og gjøre det lettere for tårnet å identifisere flyet?

Basse-Hau har rett. Det er for at øynene skal venne seg til lyset ute i tilfelle en evakuering.

Huey
 
Back
Top