Window Shades - hva er gjeldende norm?

RSL

ScanFlyer Silver
Hei alle sammen,

Jeg kom nettopp over dette innlegget på Flyertalk.

In other words: who has the final say over whether a window shade should be opened or closed?

This controversial topic has gone on for years on FlyerTalk and has been contentious enough at times to cause discussions to be closed to further input —such as when FlyerTalk member GordonGordon asked in April of 2009 “Why can’t you keep the window shade shut when everyone is sleeping/watching movie?”; or when FlyerTalk member librarygal inquired in a recent discussion launched earlier this month: “Is it rude to open your window shade on an international flight?”
Personlig så velger jeg ALLTID vindusplass, og jeg elsker å se ut av vinduet. Når jeg flyr til USA så elsker jeg å se på Grønland og Canada og det vakre atlanterhavet.

Tydligvis er jeg veldig selvopptatt og frekk som gjør noe slikt.

Kjør debatt!
 
Last edited:
Hvis du absolutt vil ha det helt mørkt rundt deg får du dekke til øynene med en sovemaske. Er tydeligvis selvopptatt og frekk jeg og, ingenting er som å sitte og stirre ut over Island og Grønland :)
 
Jeg sitter "alltid" på A-setet, og eneste grunnen jeg ser til å gå med på å lukke er at noen får sola rett i trynet. (evt refleks fra vingen)
 
Liker å se ut vinduet, unntaket er vel om det ikke er noe annet enn hav eller helt mørkt, typ over Afrika midt på natta
 
Den som sitter ved vindussetet må vel få styre dette, men om natta bør det være lukket dersom det lyst utenfor. Har svært sjelden opplevd dette som et problem.
 
Den helt klare regelen må da være at den som ikke har kontroll over armlenet har kontroll over shades. Untaket er om en har fått en IFE-boks som stjeler beinplass, da har man rett på å kreve omkamp.

Viser det seg at raden bak har en snørrunge som kontinuerlig herjer med bordet i seteryggen bak har man rett til å annektere shades fra raden bak, om man tapte omkampen som er nevnt over.

-A
 
Landskap sees best med solen bak en, altså velger man vindussete på skyggesiden og da har de andre på raden pent lite å klage på.

Hadde i påsken vindussete på ferge i serdeles urolig sjø mellom Dominika og Martinique. Utsikten var ikke så viktig, men all oppkastet ombord ga alle behov for frisk luft. Samtidig hadde forsøk på andre åpne vinduer raskt ført til at bølgene slo inn gjennom vinduet og gjorde folk gjennomblaute flere rader bakover. Jeg viste mere kunnskap til hvordan sjøen oppførte seg og klarte smelle igjen vinduet i tide hver gang en bølge slo mot ruten, og det til stor anseelse fra passasjerene. Og samtidig klarte jeg gi folk frisk luft.

Styring av rullegardiner på en fly? For amatører!
 
Dette må da være plankekjøring?

- Når kabinlyset slukkes på long haul, så går gradinene ned. Når lyset slåes, eller short haul så er alt lov.

Jeg har selv iblant lyst til å myse ut på Grønland, men åpner jeg så flombelyser jeg jo hele kabinen. Så jeg synes det ville være nokså arrogant.

Vedr - eye shades - fint nok det. Men ofte trenger man mørket for å klare å komme seg i søvnmodus når det normalt ikke er natt. Det er svært vanskelig å bli trøtt i flombelysning, og hvem vil vel ikke heller purke 10 timer enn å sitte i en flystol og tromme med fingrene?

Når det er sagt er det ekstremt sjelden jeg opplever noen som drar opp shades, mid flight, foran hos BA. Crewet er også flinke til å gå rundt og lukke alt som åpnes. Men det er altså i Club.

Om man fortsatt ønsker se Grønland ovenfra er det jo bare å laste ned herfra før man drar: https://www.google.no/search?q=gree...=854#q=greenland+from+above&tbm=isch&imgdii=_ :)
 
Jeg er overrasket at folk synes det er arrogant å se ut av vinduet på en dagflyvning. Forstår at folk vil sove, men har inntrykk av at mange ser ut av vinduet på en dagflyvning.

Er helt enig at på natten så bør det være mørkt i kabinen så folk får sove.
 
Er helt enig at på natten så bør det være mørkt i kabinen så folk får sove.

Jeg har sjelden opplevd at dette er et problem, og normale folk tar som regel hensyn. Hvis resten av passasjerene i kabinen ønsker at det skal være mørkt, så er det arrogant å være den som ødelegger for alle andre. Det er en del flyvninger som ikke kan klart defineres som ren nattflyvning eller dagflyvning.
 
Med slik utsikt får bare sidemenn smøre seg med tolmodighet til jeg synes jeg har fotografert nok:
attachment.php
 
Om du vil se ut, samtidig som naboen vil ha det mørkt kan du sørge for å ha med deg øyebind å dele ut til de som eventuelt måtte klage til deg.
 
Hadde gleden av å ha ha solen rett i øynene fra siden i 3-4timer på en tur fra BKK til OSL, satt i midtrekken og var den eneste som ble truffet direkte. Hun som satt med vinduet var den eneste på hele flyet som hadde shaden oppe... Det er lov å vise litt folkeskikk...
 
Om du vil se ut, samtidig som naboen vil ha det mørkt kan du sørge for å ha med deg øyebind å dele ut til de som eventuelt måtte klage til deg.
Jeg forventer ikke at nabomannen tar med seg kikkert eller kamera som jeg kan bruke så jeg ser ikke hvorfor jeg skulle ta med øyebind som han skulle bruke?

Folk burde være voksne nok til å ta vare på seg selv. Ønsker noen mørke på en flight er det bare å ta med øyebind. Klarer de ikke ta vare på seg selv har de kun seg selv å takke.
 
Last edited:
Back
Top