Widerøes Flyveselskap - såvidt i minus i 2017

Someone

Moderator
Medlem
Widerøes Flyveselskap - såvidt i minus i 2017

Widerøe tjente ikke noe på å drive flyselskap i 2017 og presenterte et underskudd på ca 100.000 kroner i 2017, ned fra et overskudd på nesten 250 MNOK i 2016. Passasjeravgiften var en viktig faktor her da heller ikke Widerøe klarer få passasjerene til å dekke denne

Flyselskapet leverte et ordinært resultat før skatt på negative 106.000 kroner. Til sammenligning viste den samme posten over 247 millioner kroner året før.

https://e24.no/naeringsliv/wideroee...eavgiften-etter-kraftig-resultatfall/24400441

Dog gikk det litt bedre for hele konsernet så Widerøe AS, som jo inkluderer blant annet bakketjenester, reisebyrå og slik gikk med et overskudd på 195 MNOK
 
Re: Widerøes Flyveselskap - såvidt i minus i 2017

De har jo skilt ut materiell i Widerøe Asset AS som de så leier tilbake til flyselskapet med relativt grei fortjeneste (145 mill), så dette er vel mest en øvelse i lek med tall. Greit å ikke gå med overskudd når det skal klages over at avgiftstrykket blir vanvittig høyt.

De svidde nok av en god del på alle ruter som ble startet når Fly Viking skulle på banen, så korrigert for alt dette tror jeg ikke det ser så ille ut, selv om det nok er litt svakere enn året før totalt sett.
 
Re: Widerøes Flyveselskap - såvidt i minus i 2017

Med 250 mil i minus og om det er i hovedsak er relatert til flyavgiften, så har de såvidt fått inn 1 krone i avgift pr passasjer med 2,88mil pax. Flyavgiften tillegges vel billetten ved kjøp, så stiller meg undrende til at dette skal være hovedårsaken.
Men om de holder samme prisnivået som året før, dvs inkluderer avgiften i billettprisen, så er det jo bunnlinja som får smellen.
 
Re: Widerøes Flyveselskap - såvidt i minus i 2017

Med 250 mil i minus og om det er i hovedsak er relatert til flyavgiften, så har de såvidt fått inn 1 krone i avgift pr passasjer med 2,88mil pax. Flyavgiften tillegges vel billetten ved kjøp, så stiller meg undrende til at dette skal være hovedårsaken.
Men om de holder samme prisnivået som året før, dvs inkluderer avgiften i billettprisen, så er det jo bunnlinja som får smellen.


Ingen her er 250 mill i minus, til info. Regner med at du mener overskuddet er redusert med 250 mill, og selv det er en sannhet med modifikasjoner som det står i artikkelen over med tanke på at driften nå er spredt over ulike AS.

Slik jeg har forstått det, så er det ingen selskap i Norge som har klart å velte hele avgiftsøkningen over på pasasjerene. Til det er hoveddelen av markedet alt for prissensitivt. Dette medfører at selskapene betaler inn dette av «egen lomme» med påfølgende tragedie på bunnlinjen, dog ikke så mye som hvis man hadde skrudd opp prisene slavisk etter avgiftsøkningene (da hadde man jo heller bare gjort det).

Det har skjedd mye på avgiftsfronten innen luftfart de siste årene, og ingen av endringene har hjulpet WF for å si det forsiktig. Bunnfradrag er borte og flate avgifter kommer på toppen. Det trengs en differensiering for å unngå å forfordele selskaper med små fly/hyppige avganger. Slik det er i dag er innkrevingen håpløst usolidarisk.
 
Re: Widerøes Flyveselskap - såvidt i minus i 2017

Ingen her er 250 mill i minus, til info. Regner med at du mener overskuddet er redusert med 250 mill, og selv det er en sannhet med modifikasjoner som det står i artikkelen over med tanke på at driften nå er spredt over ulike AS.

Slik jeg har forstått det, så er det ingen selskap i Norge som har klart å velte hele avgiftsøkningen over på pasasjerene. Til det er hoveddelen av markedet alt for prissensitivt. Dette medfører at selskapene betaler inn dette av «egen lomme» med påfølgende tragedie på bunnlinjen, dog ikke så mye som hvis man hadde skrudd opp prisene slavisk etter avgiftsøkningene (da hadde man jo heller bare gjort det).

Det har skjedd mye på avgiftsfronten innen luftfart de siste årene, og ingen av endringene har hjulpet WF for å si det forsiktig. Bunnfradrag er borte og flate avgifter kommer på toppen. Det trengs en differensiering for å unngå å forfordele selskaper med små fly/hyppige avganger. Slik det er i dag er innkrevingen håpløst usolidarisk.



Var selvfølgelig 250 mil mindre enn fjoråret jeg mente[emoji51]

Men siden de har spredt utover flere AS, så er det bare å velge hvor pengene skal vises, og som resultatet i Widerøe AS viser, +193mil, så er det vel ikke så mye galt?
 
Re: Widerøes Flyveselskap - såvidt i minus i 2017

Var selvfølgelig 250 mil mindre enn fjoråret jeg mente[emoji51]

Men siden de har spredt utover flere AS, så er det bare å velge hvor pengene skal vises, og som resultatet i Widerøe AS viser, +193mil, så er det vel ikke så mye galt?



Kommer jo helt an hva resultatet der var i fjor

Ellers som andre er inne på, så har ikke flyselskapene lykkes å sende hele avgiften videre til passasjerene gjennom økte billettpriser. Så det har tildels derfor gått rett fra bunnlinjen deres. Akkurat det samme rapporterer SAS og Norwegian
 
Back
Top