• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

- Alle tjener penger i luftfarten, bare ikke flyselskapene

I 2014 - regnskapet ligger positive pensjonseffekter på ca 500 millioner. I tillegg er posten av- og nedskrivning spesifisert utenfor driftskostnader i 2014 (men ikke i 2009) - hvilket man ofte gjør for å skjule kostnadsøkninger...

Avinor har en kostnadsutvikling som ligger langt utenfor hva andre i bransjen har kunnet tillate seg både i dette og i andre tidsintervaller.

Antar at utbygninger er tatt med i de kostnadene?

for Avinor har jo drevet å bygd en god del de siste årene.. på flere flyplasser.
 
Fra E24 ang avgiftsnivået og hvordan de sammenligner der nordiske landene:

Eivind Roald mener også danskene er flinkere enn både Sverige og Norge på å legge til rette for flyselskapene:

– Vi legger ikke skjul på at vi opplever at de som er mest kundeorientert og best på å tilrettelegge for oss er Kastrup. Det har vi vært åpne om til alle. Vi er den største kunden deres og det skjønner de. Det opplever vi ikke i Sverige og Norge på samme måte, men det har riktignok blitt bedre. Men jeg mener vi burde hatt en aktør i Norge som tilrettelegger slik at vi kunne investert mer.

Men dette er ikke noe nytt.
 
Aftenposten: Skal kutte 1,5 milliarder på 3 år

Veksten i flytrafikken har avtatt, derfor tvinges Avinor til den største sparepakken konsernet noen gang har vært gjennom.
Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, sier til Aftenposten at konsekvensen blir at antall ansatte skal ned og at konsernet nå også ser over flyplass-strukturen her i landet. Dette skjer på oppdrag fra Samferdselsdepartementet i forbindelse med Nasjonal transportplan.

W
 
Last edited:
Fra E24 ang avgiftsnivået og hvordan de sammenligner der nordiske landene:
Eivind Roald mener også danskene er flinkere enn både Sverige og Norge på å legge til rette for flyselskapene:

– Vi legger ikke skjul på at vi opplever at de som er mest kundeorientert og best på å tilrettelegge for oss er Kastrup. Det har vi vært åpne om til alle. Vi er den største kunden deres og det skjønner de. Det opplever vi ikke i Sverige og Norge på samme måte, men det har riktignok blitt bedre. Men jeg mener vi burde hatt en aktør i Norge som tilrettelegger slik at vi kunne investert mer.

Men dette er ikke noe nytt.

Nå er det mulig det står mer om dette i artikkelen, som jeg ikke har lest, men dette sier vel ikke så mye om avgiftsnivået per se, men hvordan det kommersielle tankesettet er forskjellig (eller kanskje helst mangelen på det i SE og NO)?

Mitt klare inntrykk fra de som jobber med ruteutvikling på flyplasser andre steder i Europa er at man både i Norge og Sverige har hatt en tendens til å først og fremst å fokusere på at loven om airport charges skal tas omtrent helt bokstavelig, og at man er litt for lite interesserte/flinke til å finne løsninger som ivaretar flyplassenes kommersielle interesser vis a vis nye flyselskaper/destinasjoner etc. Noen flyplasser har f.eks. den holdningen at man regner på hver enkelt avgang for å vurdere inntjeningspotensialet for flyplassen, og setter avgifter/tiltak inn i forhold til dette. CPH er vel litt i den kategorien, men kanskje ikke helt der.
 
Back
Top