Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

C130

ScanFlyer Gold
Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Widerøe vurderer nå om de skal droppe Evenes på grunn av støyen fra F-35 flyene.
Støyen på oppstillingsplassene er langt høyere enn tillatt.
Fra NRK:

– Det er viktig å ta vare på hørselen. Støyen fra jagerflyene blir helt klart ei utfordring for oss som jobber på bakken.
Ifølge Silje Brandvoll har Widerøe målt 106 desibel bakerst i flyet med lukket dør. Målinger på utsiden av flyet viser opp mot 138 desibel.
https://www.nrk.no/nordland/wideroe-vurderer-a-droppe-evenes-pa-grunn-av-stoy-fra-f-35-1.15741284

Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes

Her er det mange som presser på, både med kostnader og passasjerhørsel. Det store spørsmålet er vel om man klarer å presse staten, via hvilken kanal det enn blir, til å investere enda mer på Evenes? Hørte jeg et "hva var det vi sa?"?

Re: Widerøe vurderer å droppe Evenes pga F35 støy

Aha.

Tenkte å foreslå gjenåpning av NVK å ta all sivil trafikk derfra, men det hadde jo blitt en kraftig degradering av tilbudet.

Ville være tættere på Narvik og faktisk en opgradering af tilbudet at man ikke skal langt med bus..... samt at man undgår støjen på Evenes.

Ville være tættere på Narvik og faktisk en opgradering af tilbudet at man ikke skal langt med bus..... samt at man undgår støjen på Evenes.

Alle som flyr til EVE skal ikke nødvendigvis til Narvik. Er en by der oppe som heter Harstad også.

Alle som flyr til EVE skal ikke nødvendigvis til Narvik. Er en by der oppe som heter Harstad også.

Fullstendig klar over det. Men dersom Widerøe gjør alvor av å droppe EVE kommer sikkert de andre flyselskapene til å følge etter. Da hadde jeg heller foretrukket å reise med buss fra Narvik til Harstad enn å ta hurtigruta fra Bodø.

Fullstendig klar over det. Men dersom Widerøe gjør alvor av å droppe EVE kommer sikkert de andre flyselskapene til å følge etter. Da hadde jeg heller foretrukket å reise med buss fra Narvik til Harstad enn å ta hurtigruta fra Bodø.

Flyplasssen i Narvik finnes ikke mer. Så det er ikke et alternativ

Ellers er jo poenget her å «rope høyt nok» til å få Staten til å spytte inn ymse midler til tiltak mot støyen

Og hadde den det, hadde den jo ikke vært noe alternativ for andre enn Widerøe

Politikerne i Evenes har jo i sin tid også ropt relativt høyt for å få flybasen dit.

Det visste vel antagelig at det ikke var snakk om el-jagerfly?

Ellers er jo poenget her å «rope høyt nok» til å få Staten til å spytte inn ymse midler til tiltak mot støyen

Jeg visste det. Tenkte bare legge inn et revolver-forslag fra venstre flanke.

Spent på hvilke reelle alternativer til støytiltak som finnes.

Er vel mye samme problemstillingen på Ørlandet, der det ble kjempet hardt om å få F-35 basen, men der de nå truer med rettsaker når de plutselig har funnet ut at flyene støyer "litt" mer enn ønskelig.

Men da er dette et problem for Widerøe på samtlige lufthavner hvor de kan møte på en F-35.

Om Widerøe takser ut mot rullebanen før avgang samtidig som en F-35 drar forbi langs rullebanen, vil jo støyen være betydelig sterkere enn når flyet står parkert 3-400m vekk fra rullebanen.

Re: Norge går for F-35

Flytt Widerøe-avgangene til utgang 30, som er lengst unna rullebanen. Etablere passasjerbroer på de 3-4 gatene nærmest rullebanen (SAS, Norwegian, Flyr, Sunclass).

Widerøe bruker vel aldri passasjerbroer, så det må evt bli en annen løsning.

Du glemmer noe viktig …. de som jobber rundt flyene.

Bråker F-35 mer enn F-16?

Jeg var på reise til /fra Svolvær via Evenes 2. og 7. september mens det var øvelse der oppe med F35.
Det ble opplyst via høytaleranlegget i terminalen at man måtte holde seg innendørs under avgang med F35 på grunn av høyt støynivå.
4 stk F35 tok av begge dager mens vi var der og støyen var imponerende høy selv innedørs.
Nå er jeg blant de som liker litt støy fra fly , sivilt eller militært , men jeg må innrømme at støyen var noe i overkant. Jeg kan forstå de som mener at støyen er ikke akseptabel , eller med godt norsk språk ; helt jævlig.

Nei da er det vel bare å begynne å se seg om etter tomt til en helt ny flyplass dedikert til militære aktiviteter alene.

Hvorfor bråker de så mye mer? :) «Større motor» hjelper ikke, vil helst ha fysikk-svar…

Back