Widerøe starter Trondheim - Stavanger

Trdfly

Moderator
Medlem
Widerøe starter Trondheim - Stavanger

Widerøe starter 31. mars 2024 opp ny rute mellom Trondheim lufthavn Værnes og Stavanger lufthavn Sola. Ruten vil flys en gang daglig mandag til fredag, og søndag. Widerøe vil operere ruten med sin Dash 8 Q400, som har plass til 76/78 passasjerer.

Stavanger – Trondheim – Stavanger (fra 31MAR24)
WF1204 SVG1135 – 1305TRD DH4 x6
WF1205 TRD1330 – 1500SVG DH4 x6
https://envaspotter.net/2023/12/15/wf-trd-svg/

Re: Widerøe starter Trondheim - Stavanger

Det er nesten litt overraskende de ikke alt flyr den allerede.

Det er nesten litt overraskende de ikke alt flyr den allerede.

Det er helt sant.
Denne hjelper jo iallfall litt på argumentasjonen til/mot konkuransetilsynet ifbm Norwegian + Widerøe.

Hvem er det de henvender seg til med de rutetidene der? Det er jo hvertfall ikke forretningsmarkedet? Ellers er det vel flere one-stop muligheter via Bergen.

Det er helt sant.
Denne hjelper jo iallfall litt på argumentasjonen til/mot konkuransetilsynet ifbm Norwegian + Widerøe.

Så vidt jeg vet flyr ikke DY direkte mellom Stavanger og Trondheim pr. i dag.

Hvem er det de henvender seg til med de rutetidene der? Det er jo hvertfall ikke forretningsmarkedet? Ellers er det vel flere one-stop muligheter via Bergen.

Det er vel mest i konkurranse med SAS som flyr opptil 5 ganger per dag direkte.

SK er nede i en daglig ser det ut til, pluss noe helgegreier fredag og søndag. Så her er det nok et marked å angripe. Men ja en rundtur hver vei morgen og ettermiddag hadde vel vært det riktige.

Edit: På nyåret er SK oppe i 2-4 daglige, har nok bare plassert kapasiteten andre steder før jul.

Last edited:

SK er nede i en daglig ser det ut til, pluss noe helgegreier fredag og søndag. Så her er det nok et marked å angripe. Men ja en rundtur hver vei morgen og ettermiddag hadde vel vært det riktige.

Edit: På nyåret er SK oppe i 2-4 daglige, har nok bare plassert kapasiteten andre steder før jul.

Ja, SAS og andre flyselskaper er ganske flinke til å «ta ferie» på business-rutene. Man ser jo det om sommeren, med tildels kraftige kutt på endel innenriksruter hvor det er mer forretning enn turisme

Absolutt og det gir jo mening. Men det er fremdeles litt fascinerende at A/S Norge tilsynelatende tar juleferie 12 desember. Men de lever vel med en uke der man må ta melkeruten via BGO eventuelt transfer pÅ OSL.

Absolutt og det gir jo mening. Men det er fremdeles litt fascinerende at A/S Norge tilsynelatende tar juleferie 12 desember. Men de lever vel med en uke der man må ta melkeruten via BGO eventuelt transfer pÅ OSL.

Volumet synker i hvertfall nok de periodene, til at de har funnet ut at det lønner seg å kutte.

Litt anekdotisk og litt «svogerforskning» men husker da jeg var mye i KRS. Da følte jeg «sommerferien» varte i 3 mnd før flyselskapene var tilbake på fullt program.

Og jeg ser det på kolleger og bekjente, selv om man er på jobb, så er det lite reising siste uken før jul. Sammenlignet med ellers. Da er der mer julelunsjing enn seminarer, forhandlinger og aktivitet som bidrar til reising.

Jeg tok minst siste jobbreise for i år i går 14. og første neste år er 15. januar, det jobbes i mellom men da funker video.

Vil tro at det er overskuddskapasitet som gjør at de har satt opp den på akkurat dette tidspunktet.
Vil tro at vi i framtiden kommer til å se WF-avgang rett før SAS sin avgang 07:00 fra TRD og SVG, og en på ettermiddagen. Så ofte som rutetide blir justert nå etter Korona, kan vi nok sikkert se en slik endring.

Jeg synes også at SVG-TRD hadde vært en god rute for WIF-materiell, men SAS har nok et godt grep om det strekket der med CRJ9 og A319, som nevnt - opptil 5 daglige i hver retning.
Stusser også litt på rutetid-valget, men det er vel som Trdfly sier, "ledig fly" i det tidsrommet. Har ikke sett så nøye på om det er noen gode connections i hver av endene, men utfra Sola er det vel bare Aberdeen som er aktuell connection. (Mulig det er ankomsten fra Aberdeen som tar ruta nordover, passer sånn høvelig med rutetidene ser jeg)
I Trondheims-enden er det i alle fall Helgelandskysten..

Back