Widerøe starter Bergen-London Heathrow

Re: Widerøe starter Bergen-London Heathrow

Synd. Det var en perfekt rute.

Merkelig... jeg kan fortsatt bestille fra LHR lengre inn i året. Når jeg har flydd ruten har den stort sett hatt godt belegg så å droppe til 2x høres merkelig ut. Er det sikkert at dette ikke er i tillegg til LHR?

Merkelig... jeg kan fortsatt bestille fra LHR lengre inn i året. Er det sikkert at dette ikke er i _tillegg_ til LHR? Når jeg har flydd ruten har den stort sett hatt godt belegg så å droppe til 2x høres merkelig ut.

WF får ikke slots.

Kommer i neste Amadeus-oppdatering.

Hva med LGW? Får ikke slot der heller?

WF får ikke slots.

Kommer i neste Amadeus-oppdatering.

OK. Synd. Men skulle tro det var nok slots til mer enn 2x uka annet steds og forhåpentlig litt mer sentralt enn STN? LCY for eksempel kan vel umulig være full? (Den virker langt fra volumet den var på pre-covid)

Håper i det minste det åpner seg muligheter for å kunne bestille gjennomgående billetter DY-WF via BGO til andre destinasjoner? Hater å mellomlande i OSL...

Merkelig... jeg kan fortsatt bestille fra LHR lengre inn i året. Når jeg har flydd ruten har den stort sett hatt godt belegg så å droppe til 2x høres merkelig ut. Er det sikkert at dette ikke er i tillegg til LHR?

Det skyldes vel de bare hadde en midlertidig slot

Håper i det minste det åpner seg muligheter for å kunne bestille gjennomgående billetter DY-WF via BGO til andre destinasjoner? Hater å mellomlande i OSL...

Har DY så mye å tilby utenlands fra BGO da? Avtale er på plass, men er ikke sikker på om teknikken er helt klar ennå ..

Har DY så mye å tilby utenlands fra BGO da? Avtale er på plass, men er ikke sikker på om teknikken er helt klar ennå ..

Bor i London. Reiser en del til litt forskjellige steder i Norge. Så for meg betyr ikke de andre utenlandsrutene så mye normalt sett. Derav spørsmålet.

Bor i London. Reiser en del til litt forskjellige steder i Norge. Så for meg betyr ikke de andre utenlandsrutene så mye normalt sett. Derav spørsmålet.

OK, tenkte motsatt vei. Du vil kunne bestille LGW-BGO-innenlands når teknikken er klar. Avtalen ble jo inngått i sommer. Men det er jo ikke direkte overføring i BGO som det er på OSL, selv om ddu har gjennomgående billett. Fra innlandet vil bagasjen kunne gå direkte, dog.

Hva med LGW? Får ikke slot der heller?

STN fungerer greit nok for en helgetur til London og siden den i motsetning til LGW ligger nord for byen har den et litt annet nedslagsfelt. Like greit å ikke gå i direkte konkurranse mot Norwegian til akkurat samme flyplass.

STN fungerer greit nok for en helgetur til London og siden den i motsetning til LGW ligger nord for byen har den et litt annet nedslagsfelt. Like greit å ikke gå i direkte konkurranse mot Norwegian til akkurat samme flyplass.

Joda, men det er et nedslagsfelt som har blitt bevist utallige ganger at ikke fungerer så bra fra Skandinavia. SAS har vel kommet og gått flere ganger; DY startet ut der; kan også huske Braathens hadde noen avganger og flyttet. Det er en grunn til at FR har fått bli såpass enerådende der oppe.

Vil tro STN er greit om du ikke har andre alternativer (som da WF fløy KRS-STN), men 90% av passasjerene skal nok til sentral-London og om man sammenligner humpeturen (dårlige baner med flere stopp underveis), frekvensen og tiden det tar fra STN til London med Gatwick/Heathrow -- ja til og med Luton når DART er på plass -- så faller man tilbake på det som er mest behagelig -- med mindre det er andre grunner (som pris).

Ser det selv, har ett skifte til alle flyplassene hjemmefra -- og bare med STN føles det som man er på en inter-city-tur først, og såender man opp i det som minner mer om en hangar enn en "ordentlig" flyplass, svimlende med billigpassasjerer som ikke vet hvor de er på vei og fyller opp gangveiene. Er vel kanskje Londons svar på Torp på mange måter (men det er kanskje litt slemt mot Torp).

Litt derfor jeg tenkte på LCY. Det gir en forbindelse til innenriks -- det gir forbindelse til mange BA-flyvninger ut i Europa (+KLM, LOT osv.) -- og det har en fordel DY aldri kan få (med E190-E2 kan de lande "midt" i London på LCY med 15 minutter på bane til City).

Last edited:

I følge Speedbird som jobber på Flesland er det planlagt et transittpunkt utland - innland.

Joda, men det er et nedslagsfelt som har blitt bevist utallige ganger at ikke fungerer så bra fra Skandinavia. SAS har vel kommet og gått flere ganger; DY startet ut der; kan også huske Braathens hadde noen avganger og flyttet. Det er en grunn til at FR har fått bli såpass enerådende der oppe.

Vil tro STN er greit om du ikke har andre alternativer (som da WF fløy KRS-STN), men 90% av passasjerene skal nok til sentral-London og om man sammenligner humpeturen (dårlige baner med flere stopp underveis), frekvensen og tiden det tar fra STN til London med Gatwick/Heathrow -- ja til og med Luton når DART er på plass -- så faller man tilbake på det som er mest behagelig -- med mindre det er andre grunner (som pris).

Ser det selv, har ett skifte til alle flyplassene hjemmefra -- og bare med STN føles det som man er på en inter-city-tur først, og såender man opp i det som minner mer om en hangar enn en "ordentlig" flyplass, svimlende med billigpassasjerer som ikke vet hvor de er på vei og fyller opp gangveiene. Er vel kanskje Londons svar på Torp på mange måter (men det er kanskje litt slemt mot Torp).

Litt derfor jeg tenkte på LCY. Det gir en forbindelse til innenriks -- det gir forbindelse til mange BA-flyvninger ut i Europa (+KLM, LOT osv.) -- og det har en fordel DY aldri kan få (med E190-E2 kan de lande "midt" i London på LCY med 15 minutter på bane til City).

Tja, bevisene er ikke så veldig gode med tanke på at ingen av de London-flyplassene har flere Skandinaviske destinasjoner enn nettopp Stansted (som har et tosifret antall), så et visst marked må en jo anta at det er ;)

LCY er en ekstremt dyr flyplass og neppe særlig hensiktsmessig å fly ditt for et par ukentlige avganger og transfer med KLM til Amsterdam :D

Så har jo også andre aktører ganske så dårlig erfaring med å konkurrere med Norwegian på BGO-LGW. SAS er skvist ut for mange år siden fra den ruta. EasyJet prøvde seg og forsvant ganske raskt. Sistnevnte burde jo ha bedre forutsetninger for å konkurrere om O/D-passasjerene med tanke på kostnadsnivå og ikke minst at de er vesentlig bedre kjent i det britiske markedet enn Widerøe.

Last edited:

Tja, bevisene er ikke så veldig gode med tanke på at ingen av de London-flyplassene har flere Skandinaviske destinasjoner enn nettopp Stansted (som har et tosifret antall), så et visst marked må en jo anta at det er ;)

LCY er en ekstremt dyr flyplass og neppe særlig hensiktsmessig å fly ditt for et par ukentlige avganger og transfer med KLM til Amsterdam :D

Så har jo også andre aktører ganske så dårlig erfaring med å konkurrere med Norwegian på BGO-LGW. SAS er skvist ut for mange år siden fra den ruta. EasyJet prøvde seg og forsvant ganske raskt. Sistnevnte burde jo ha bedre forutsetninger for å konkurrere om O/D-passasjerene med tanke på kostnadsnivå og ikke minst at de er vesentlig bedre kjent i det britiske markedet enn Widerøe.

STN -- du teller FR. Det er et different ball game. Ja, de har BLL, CPH, OSL, ARN, GOT, Sandefjord international etc. -- men det er FR. WF er ikke FR og vil forhåpentlig aldri legge seg på den profilen. FR er ULCC, Stansted er på mange måter ULC Airport.

LGW -- korrekt angående LGW -- men de LGW-rutene arvet SK fra BU og var aldri så entusiastisk på -- de var stemorsbehandlet. Jeg tok de en del ganger og var det noe som ble ofret var det de. På buss og til Heathrow med morgenavgang dagen etter. Med mange helgependlere ble det til at folk ga opp og booket via OSL/CPH. EZY -- greit nok, men da selger du til engelskmenn ikke nordmenn. Likevel enig, LGW blir for likt -- og da konkurrerer man for mye på pris (selv om WF er mye bedre på service og om ting går galt ser ikke folk flest det).

Når det er sagt, STN er ikke å differensiere seg på noen god måte fra LGW for 90% av passasjerene... så ser ikke det som et argument for STN

LCY -- Jeg vet selvsagt at LCY ikke er lavprisflyplass, men den er heller ikke dyrere enn LHR -- og om man skal differensiere seg... man sparer jo mye på fravær av togbillett til London også!

LTN -- Undervurdert -- med DART påplass så snakker 30 minutter til sentral-London fra en langt finere og mer moderne flyplass enn STN

BHX -- må bare provosere litt -- det tar ikke stort lengre derfra (1 time) enn fra STN -- og man havner på en mer sentral togstasjon.

Last edited:

For det tilfelle at LCY skulle være aktuelt så ville det vel være for å opprettholde samme frekvens som til LHR og ikke som et weekend tilbud som det STN vil bli.

Det store spørsmålet blir jo hvor mange transfer passasjerer WF har fraktet til LHR? Dersom London er endestopp for de fleste reisende er jo LCY et glimrende alternativ også for dem som har London som utgangspunkt og WFs rutenett ut fra BGO blir jo bare bredere og bedre, så der er det vel et marked også fra LCY mens STN blir tungvint og lite attraktivt selv med sin plassering i forhold til London.

Men hva er egentlig mulighetene for at WF kan få tak i nye slots på LHR?

Last edited:

Eneste som er happy her er DY. Og LH litt som nå får mer transfer via FRA.

I mine øyne tap-tap situasjon både for LHR og WF. Det var gøy så lenge det varte, om ikke annet.

Ser ut som STN øker fra 2x til 3x ukentlig i april?

Ikke overrasket. Når de mistet slotene på LHR ble det jo å gå fra en godt tilbud med god feed i begge ender. Til noe halvhjertet på STN

Back