Widerøe starter Bergen-London Heathrow

Re: Widerøe starter Bergen-London Heathrow

Fantastiske nyheter! LHR er grunnen til min flyinteresse (flydd mye SVG-LHR i studietiden) og jeg gleder meg til å endelig kun fly BGO-LHR nå som jeg bor i førstnevnte [emoji2]

Fantastiske nyheter! LHR er grunnen til min flyinteresse (flydd mye SVG-LHR i studietiden) og jeg gleder meg til å endelig kun fly BGO-LHR nå som jeg bor i førstnevnte [emoji2]
Det er nå ikke mer enn 3 og et halvt år siden sist det var direktefly fra BGO til LHR :colgate:

Ohhh fair enough, var SAS egentlig selv fløjet BGO-LHR? og hvad var rutenummer?

SAS fløy BGO-LGW. Arvet ruten fra BU. Og det var SAS som i sin tid overførte ruten til BMI (som da var LH-eid og Star-partner) som så flydde til LHR istedet. Hadde en del flyvninger booket med SAS hvor BGO-LHR-delen var flydd av BMI.

(Som kuriositet ble det etterhvert mye ERJ-145 på den ruten med BMI)

Last edited:

London er kjernemarkedet og eventuelle transfer er bare smør på brødskiva. Ikke les for mye inn i dette.
Mistenker at dersom WF etterhvert må forlate LHR, vil Gatwick være mer enn lykkelige for å overta. De er om mulig rammet enda hardere enn Heathrow og vil nok ha ledige slots i lang tid.

Interessant. Det spør da spørsmålet om hva som da er grunnen til at man satser på LHR.

Har LHR satt ned gebyrene sine veldig pga Corona slik at det ikke utgjør stor forskjell? Er det det å evt kunne bli sittende på en verdifull slot etter CoViD som lokker? Det å få en fot innenfor på Heathrow med tanke på fremtidig ekspansjon? Er det lokal etterspørsel på vestlandet (LHR som merkevare eller for videre forbindelser) eller er det at man har kalkulert at ekstrakostnadene er verdt det som et eksperiment for å se hva slags forbindelser man kan tilby videre?

Er litt å gå fra det ene ekstrempunktet til den andre å skifte fra SEN til LHR, så blir fort litt nysgjerrig til hva slags tanker som ligger bak dette?

Forstår godt at CoViD gir noen unike muligheter -- og også om WF har litt risikoaversjon for å satse for sterkt på noe slikt, men å satse på LHR, spesielt med tanke på konstnadsnivå, gir jo visse signaler. De aller fleste selskaper som reiser punkt til punkt velger jo andre flyplasser, mye pga. kostnader.

Kun Heathrow er Heathrow. Ingen tvil om at det er lettere å få kunder der. Så når man skal i gang etter en krise som dette tror jeg Southend vil ha langt lavere potensiale.

Krysser fingrene.

Nå er det vel kun WF som flyr til LHR for tiden ? med tanken på at DY ikke flyr til LGW for tiden ?

Artikkel i E24:

https://e24.no/naeringsliv/i/qAmdGO...ow-for-foerste-gang?referer=https://www.bt.no

Det nevnes blant annet at Widerøe har fjernet fire seter fra de tre E2'ene og komforten ombord dermed blir noe bedre.

Widerøe setter inn flytypen Embraer E2–190, som er et mellomstort regionaljetfly som Widerøe foreløpig har tre stykker av i flåten. Widerøe har under coronapandemien benyttet sjansen til å bygge flyene noe om.

Det betyr blant annet at den opprinnelige kapasiteten på 114 seter er redusert til 110, som gir bedre benplass (pitch) på flere av setene.

Det er vel kun den fremste halvdelen av flyet som har fått litt bedre benplass, hvis jeg forstå det riktig

Det er vel kun den fremste halvdelen av flyet som har fått litt bedre benplass, hvis jeg forstå det riktig

Nødutgangenrekken er "fixed", så man har tatt bort 1 rad foran nødutgangen. Dvs de 10 første radene som har fått bedre beinplass.

Går du langt nok tilbake fløy SAS BGO-SVG-LHR i mange år på rutenummer SK515/516.

515/516 var morgenavgangen. Det var også ettermiddagsavgang med 519/520, også den via SVG.

Fantastiske nyheter! Dette slår SEN med god margin... Vil EBG+ få loungetilgang på LHR på WF-flighter?

515/516 var morgenavgangen. Det var også ettermiddagsavgang med 519/520, også den via SVG.

Selv om dette etterhvert hører hjemme i flyhistorisk forum har det gjennom tidene vært utallige varianter BGO - LHR med SAS både via SVG og nonstop. Den opprinnelige ruten fra 60 tallet og i mange år var 515/516 fra LHR via SVG om formiddagen med retur fra BGO rundt kl. 15. Dette var samme maskin som gikk FBU - LHR som 511/512.

Ser ut som Widerøe nå starter denne på fredag, 18 juni. I første omgang 2x ukentlig på fredager og søndager. Før den ligger inne med daglige fra 20 august

Da var de i gang. Ser de i går også fikk vannsalut ved avgang BGO. Såvidt jeg ser er det også codeshare med Finnair på ruten

Da var de i gang. Ser de i går også fikk vannsalut ved avgang BGO. Såvidt jeg ser er det også codeshare med Finnair på ruten

Ser at Finnair faktisk tilbyr gjennomgående billetter mellom Bergen og Helsinki nå i sommer ved hjelp av Widerøe. Man flyr da WF Bergen-Sandefjord, har der en transfertid på gode fem timer til Gardermoen (må selv ordne bagasje) og fortsetter så med Finnair OSL-HEL.

Disse billettene er relativt stivt priset, så hvilket kundegrunnlag de er ute etter, er ikke godt å si

Back