Widerøe starter Bergen-London Heathrow

Someone

Moderator
Medlem
Widerøe starter Bergen-London Heathrow

Widerøe starter en rute mellom Bergen og London Heathrow. 6x ukentlig fra 20 mai. Billetter ligger ute til salg. Med E190-E2

WF356 17:05-18:15
WF357 18:50-22:00

Last edited:
Re: Widerøe starter Bergen-London Heathrow

Hvilke norske destinasjoner har brukbare connections til/fra denne?

Og hvem på LHR har WF interline med?

Har ikke sjekket, men antar Terminal 2?

Korte connections til LHR med under 45 min fra FRO, SVG, TOS, HAU, BOO, KRS, TRD, TRF.

Ligger inne med Terminal 2 booking-systemene.

Utfordringen er vel connections videre fra Bergen på returen, men ser at både KRS og SVG kan være aktuelle noen dager i uken.

Uansett er dette tilnærmet perfekte tidspunkt for leisure for de som kun reiser fra BGO. Hvis bare Ola Nordmann blir klar over at ruten eksisterer, tror jeg dette kan bli en suksess.

AES er også aktuell dagene 1 4 og 7. Så passer også bra for helgeturister fra AES.

Lille Widerøe på svære Heathrow. Må innrømme at jeg ikke så den komme.

Uansett er dette tilnærmet perfekte tidspunkt for leisure for de som kun reiser fra BGO. Hvis bare Ola Nordmann blir klar over at ruten eksisterer, tror jeg dette kan bli en suksess.

Jeg mener den også er ganske bra for business også, for de i Bergen med 1 overnatting. Vanlig arbeidsdag i Bergen, flyr til London og rekker en middag (med kunder?), en overnatting og tilnærmet mulighet for en full dag i London, før retur til Bergen på kvelden

Min bedrifts erfaring er at selv fra OSL med god frekvenser er/var dagsturer til London vanskelig å få timet godt, med mindre man kun har et enkelt møte, midt på dagen

Hvilke norske destinasjoner har brukbare connections til/fra denne?

Og hvem på LHR har WF interline med?

Har ikke sjekket, men antar Terminal 2?

T2 er nærmest garantert siden bare 2+5 er åpen pga COVID.

Men etter COVID vil jeg anta T4 (KLM) og codeshare med KL-partnere/Delta.

I og med at WF fikk slots på LCY også (som er langt mer lukurativ om man bare skal til London) er videreforbindelser eneste tenkelige grunn jeg kan komme på for å gå for LHR istedet... Kan være attraktivt for turister fra over dammen -- og forøvrig også være en god strategi å fly "rett vei" til ruter vestover.

I og med at WF fikk slots på LCY også (som er langt mer lukurativ om man bare skal til London) er videreforbindelser eneste tenkelige grunn jeg kan komme på for å gå for LHR istedet...

Ja, det er jo nesten ingen som skal "bare til London" som flyr til Heathrow :rolleyes:

Ja, det er jo nesten ingen som skal "bare til London" som flyr til Heathrow :rolleyes:

Selvfølgelig er det det. Men med flytyper som kan lande på LCY er det få som foretrekker LHR med mindre det er betydelig transfer.

Det er tvert imot mange som flyr til begge bare for å tilby ekstra convenience for passasjerer, f.eks. LOT, LH, Swiss etc.

Det er kanskje mer åpenbart om du reiser ofte til begge. Landing på LCY + 10 minutter så er du på DLR. 15 minutter senere er du i City. På Heathrow er du fortsatt i køen på passkontrollen.

Selvfølgelig er det det. Men med flytyper som kan lande på LCY er det få som foretrekker LHR med mindre det er betydelig transfer.

Det er tvert imot mange som flyr til begge bare for å tilby ekstra convenience for passasjerer, f.eks. LOT, LH, Swiss etc.

Det er kanskje mer åpenbart om du reiser ofte til begge. Landing på LCY + 10 minutter så er du på DLR. 15 minutter senere er du i City. På Heathrow er du fortsatt i køen på passkontrollen.

Joa, jeg vet det. Har flydd til LCY fra AMS: Var på DLR "før" vi tok av fra AMS.

Men jeg TROR ikke bergenserne nekter å fly fordi det er til "feil" flyplass.

Den jevne nordmann har vel ikke hørt om LCY en gang?

Hvis Widerøe ønsker at passasjerer skal på transfer videre fra LHR må de vel skaffe seg noen gode interline-avtaler, eller i ytterste konsekvens komme seg inn i en allianse igjen?

Hvis Widerøe ønsker at passasjerer skal på transfer videre fra LHR må de vel skaffe seg noen gode interline-avtaler, eller i ytterste konsekvens komme seg inn i en allianse igjen?

Nå har vel Widerøe en drøss med interlineavtaler

Og de har aldri vært medlem av en allianse. Og ikke trengs det heller.

I en annen tråd blir det nevnt at WF kun har midlertidige slots på LHR og kan risikere å måtte stenge ruta dersom verden kommer tilbake på hengslene igjen. Kan det da bli aktuelt å flytte ruta tilbake til Southend eller London City?

Er ikke allianser litt "passé"? Min refleksjon er at det er mye krangel, en del uvennskap, og generell dårlig stemning med allianser om dagen.

Tror det er mye viktigere med gode bilaterale code-share avtaler mellom flyselskap, slik at man kan få gode gjennomgående priser når man kombinerer 2 flyselskap. At booking-klasser matcher osv. Det er nok det viktigste for majoriteten av den flyvende befolkning.

Ett eksempel på det kan være oljearbeideren i Florø som vil ta med kona på Post-Covid-tur til Boston. Å da få en gjennomgående WF-pris på ruta FRO-BOS med WF+WF+BA er jo da veldig kundevennlig, som ett tenkt eksempel. Dette løser ikke allianser, men bilaterale avtaler mellom flyselskap.

Er ikke allianser litt "passé"? Min refleksjon er at det er mye krangel, en del uvennskap, og generell dårlig stemning med allianser om dagen.

Tror det er mye viktigere med gode bilaterale code-share avtaler mellom flyselskap, slik at man kan få gode gjennomgående priser når man kombinerer 2 flyselskap. At booking-klasser matcher osv. Det er nok det viktigste for majoriteten av den flyvende befolkning.

Ett eksempel på det kan være oljearbeideren i Florø som vil ta med kona på Post-Covid-tur til Boston. Å da få en gjennomgående WF-pris på ruta FRO-BOS med WF+WF+BA er jo da veldig kundevennlig, som ett tenkt eksempel. Dette løser ikke allianser, men bilaterale avtaler mellom flyselskap.

Hei Fluxie. Takk for bra tilbakemelding.

Gjorde en dummy-booking hos Widerøe på BGO-DUB. 20. mai med retur 24.mai. Da kom ikke Widerøes avgang opp på noen av alternativene.

Hvordan er det i det hele tatt potensielle connections til longhaul vestover ved ankomst LHR klokken 18:15? Tipper det er flere muligheter østover utover kvelden.

Hei Fluxie. Takk for bra tilbakemelding.

Gjorde en dummy-booking hos Widerøe på BGO-DUB. 20. mai med retur 24.mai. Da kom ikke Widerøes avgang opp på noen av alternativene.

Hvordan er det i det hele tatt potensielle connections til longhaul vestover ved ankomst LHR klokken 18:15? Tipper det er flere muligheter østover utover kvelden.

At du ikke finner muligheter betyr ikke at det ikke finnes. Dessuten må vel billetkombinasjoner files til hver enkelt destinasjon først, og tipper det neppe er gjort ennå? Og derfor ser du i dag ikke så mange muligheter. Hvis jeg forstår det riktig

Såvidt jeg kan se har vel Widerøe interline med de fleste relevante aktører på LHR, mulig utenom UA, AA og VS?

Nå er det jo Koronatimes, og begrenede avganger, men endel destinasjoner vestover hadde tidligere brukbart med kveldsavganger fra LHR også

Synes det er spennende at Widerøe åpenbart har et ønske om å lykkes på London. Både med forsøk på BGO-SEN, KRS-SEN og nå BGO-LHR. Med tanke på at ruten til LHR er basert på midlertidige slots, er jeg spent på hvordan dette går dersom/når "korona-times" snur til det bedre. Dersom aktører med permanente slots på LHR vil tilbake kan Widerøe måtte trekke seg bort og ta til takke med LCY, SEN eller STN for den saks skyld. Hvis det er tilfelle faller grunnlaget for transfer i London bort og det blir kun snakk om business-pax og leisure fra Bergen og Widerøes rutenettverk. Men skal ikke se bort i fra at en del olje-folk kan benytte seg av ruta i tillegg at det sikkert er noen briter som har lyst å besøke Vestlandet også så nei. Det skal bli spennende å se.

London er kjernemarkedet og eventuelle transfer er bare smør på brødskiva. Ikke les for mye inn i dette.
Mistenker at dersom WF etterhvert må forlate LHR, vil Gatwick være mer enn lykkelige for å overta. De er om mulig rammet enda hardere enn Heathrow og vil nok ha ledige slots i lang tid.

Back