Wideroe skal selges

Hvis jeg har tolket databasen hos patentstyret riktig så er det Braganza AS som eier varemerket Braathens. Og det kontrollerer Per G. Braathen.

Men jeg tviler også på at han bytter varemerke. WF er nok mye mer verdt der WF flyr enn det et reintrodusert Braathens vil ha.

Hvis jeg har tolket databasen hos patentstyret riktig så er det Braganza AS som eier varemerket Braathens. Og det kontrollerer Per G. Braathen.

Men jeg tviler også på at han bytter varemerke. WF er nok mye mer verdt der WF flyr enn det et reintrodusert Braathens vil ha.

Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tviler paa at det kunne hett SASBraathens om de ikke fikk varemerket paa kjoepet. Jeg googlet foer jeg svarte sist, men jeg fant ikke en 100 % sikker kilde. Uansett er jeg enig om at et navnebytte ikke er aktuelt for WF.

Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tviler paa at det kunne hett SASBraathens om de ikke fikk varemerket paa kjoepet. Jeg googlet foer jeg svarte sist, men jeg fant ikke en 100 % sikker kilde. Uansett er jeg enig om at et navnebytte ikke er aktuelt for WF.
Bruk av Braathens-navnet kan ha vært en del av salgsavtalen. Ingen problemer å leie/låne ut registrerte varemerker.

Bruk av Braathens-navnet kan ha vært en del av salgsavtalen. Ingen problemer å leie/låne ut registrerte varemerker.

jeg vet, husker ikke helt merkevarerett, men i tillegg er det noen spesialregler for ditt familienavn om jeg ikke husker helt feil.

Hva med "Widerøe by Braathens Regional"...? ;)

"Widerøe by Braathens Regional in cooperation with Scandinavian Airlines" ;)

jeg vet, husker ikke helt merkevarerett, men i tillegg er det noen spesialregler for ditt familienavn om jeg ikke husker helt feil.

Rettighetene til Braathens-navnet gikk vel tilbake til Braganza når SAS valgte å ikke bruke det lenger, dvs når SASBraathens ble til SAS Norge.

Widerøe er vel uansett en så sterk og innarbeidet merkevare at det neppe blir noe navnebytte uansett hvem som kjøper.

Er lønnsnivået i WF høyere enn i SK?

Ja.

er viktig å ikke unne hverandre vilkår man ikke selv har. Det gjør det så mye letter å komme ut av den nedadgående spiralen hele bransjen er inne i. La oss grave en felles grav for oss selv i stedet. Dooh

Denne hadde jeg egentlig ikke tenkt å svare på engang, men jeg hadde vel heller ikke trodd at den ville bli stående etter en måneds stillhet! Så hva i all verden er det som er "Dooh" i det jeg skriver TCAS...???

Ja.

Denne hadde jeg egentlig ikke tenkt å svare på engang, men jeg hadde vel heller ikke trodd at den ville bli stående etter en måneds stillhet! Så hva i all verden er det som er "Dooh" i det jeg skriver TCAS...???

Mulig der er det for flyvende, men på bakken er det ganske likt.. Med andre ord ikke noe å bli rik på

Rettighetene til Braathens-navnet gikk vel tilbake til Braganza når SAS valgte å ikke bruke det lenger, dvs når SASBraathens ble til SAS Norge.

Så vidt jeg kunne se i Norsk varemerketidende, er det ei registrering på tekstmerket BRAATHENS som er gyldig til 2014 og som tilhører Braathens ASA, altså SAS. Det grafiske merket som Braathens Aviation bruker, ser ut til å tilhøre Braathens-familien.

Om det gjør det mulig for Braathens Aviation å drive under det navnet i Norge, får en jurist besvare.

Budfrist? Så hvis jeg kommer med et tilbud som er høyere enn de andre i morgen, så er det uinteressant? Høres noe merkelig ut...

Då kan jo dette bli litt history repeating... Fylkeskommunen var vel inne på eigarsida i WF før WF vart seld til SAS (eg var ganske liten då, så eg har vel ikkje alle detaljane, får ta eit forbehald om feil...), og eg meinar å hugse livlege diskusjonar om fylkeskommunen hadde noko grunn til å eige flyselskap. Om Fjord1 blir ny eigar av WF er ringen slutta :-) Litt OT, men hugsar iallefall diskusjonane då twin-otter skulle erstattast med dash-7, og ein visste godt at dash-8 var på veg...

Om eierforholdet i Fjord1 sier hjemmesiden:

"Fjord1 AS er eigd av Sogn og Fjordane fylkeskommune (59 prosent) gjennom det heileigde dotterselskapet F1 Holding, og Havilafjord AS (41 prosent)."

Og Havilafjord sin andel var den delen Møre og Romsdal fylkeskommune eide, men som de valgte å selge for en tid tilbake.

Budfrist? Så hvis jeg kommer med et tilbud som er høyere enn de andre i morgen, så er det uinteressant? Høres noe merkelig ut...

Budfrist= Den fristen man kommunisere til de som har vist interesse. Etter denne datoen kommer vi til å begynne å forhandle med de som har virker seriøse. Skal du være med så bør du ha meldt deg da. (selv om et seriøst/høyt bud, vil kunne bli akseptert senere)

Kan en se for seg en løsning der SAS sitter igjen med en mindre eierandel i WF etter salget? F.eks 34% for å ha litt kontroll med selskapet?

Kan en se for seg en løsning der SAS sitter igjen med en mindre eierandel i WF etter salget? F.eks 34% for å ha litt kontroll med selskapet?

Godt spm. Det vil kunne gi bindinger til SAS som gjør at WF vil bli skjermet/preferert i forhold til samarbeid i Norge. Men samtidig så er jo spm, om den som kjøper WF er interessert i å ha en medeier som vil kunne ha en agenda som ikke er til WF sitt beste.

Var artikkel i Finansavisen i dag med intervju av Braathen, finner det ikke online. Han trodde at WF kom til å bli solgt til overpris til en aktør som ikke 'kan noe om fly', og at prisen mest sannsynlig ble for høy ift hva han var villig til å by. Han pekte spesielt på høye kostnader og utilfredstillende lønnsomhet.

Var artikkel i Finansavisen i dag med intervju av Braathen, finner det ikke online. Han trodde at WF kom til å bli solgt til overpris til en aktør som ikke 'kan noe om fly', og at prisen mest sannsynlig ble for høy ift hva han var villig til å by. Han pekte spesielt på høye kostnader og utilfredstillende lønnsomhet.

Hvis man har i bakhodet at Braathen sitter i forhandlingsposisjon når man leser artikkelen, så forsøker han bare å skremme de andre aktørene og snakke ned prisen. Han bruker Finansavisen som et forhandlingskort.

Back