Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

lurudal

Newcomer
Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Fant ikke dette omtalt noe sted etter et lite søk på forumet. Det er vel ikke så mange flytyper som kan være aktuelle for å erstatte Widerøes små grønne ?

http://www.t-a.no/nyheter/article8485805.ece

Widerøe er i gang med å vurdere innkjøp av nye kortbanefly. Selskapet er i dialog med flere tilbydere.

Widerøe står foran en stor utskifting av sin flyflåte når de nå leter etter flytyper som kan erstatte selskapets to kortbaneflytyper, Dash 8-100 og Dash 8-200.
 
Last edited by a moderator:
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hvilke modeller er det som kan være aktuelle?

Ser det står at de er i snakk med Bombardier. En mulig "NG" utgave av smådashene med Q400 oppdateringer?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hvis ikke WF skal over på Jet, er valgmulighederne for spritnye fly at typen DHC8-300 vel ikke så mangfoldig...
Hilsen Ole
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hvis ikke WF skal over på Jet, er valgmulighederne for spritnye fly at typen DHC8-300 vel ikke så mangfoldig...
Hilsen Ole

Jet er sannsynligvis ikke noe alternativ til erstatning for selskapets 100 og 200 serie. Det er disse som kan operere på kortbanenettet.



Vidar
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Pr nå er det ingen flytyper i produksjon som kan erstatte kortbaneflåten til Widerøe. Det mest rimelige alternativet vil være å få Bombardier til å begynne å produsere -200 utgaven igjen. Det gjør de sikkert om prisen er riktig for dem og de ellers har kapasitet. Skal de lage en NG utgave er det mye som må sertifiseres på nytt, noe som vil bli kostbart. Dette er en nisje i markedet hvor Widerøe og en håndfull andre aktører globalt har behov for akkurat disse spesifikasjonene hva gjelder kortbane. Eneste reelle konkurrent i dag vil være om ATR-42 lages i en modifisert utgave tilpasset kortbane.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Spennende å se hva Widerøe ender opp med. Men det er klart at de trenger en oppgradering av flyflåten snart.

Hvis vi tar f.eks Sandnessjøen Lufthavn Stokka som eksempel, har den en rullebane på 1086m. En ATR 42-500 trenger en rullebane på minst 1165m. ATR 42-600 trenger en rullebane på minst 1037m som hadde kanskje gått på Sandnessjøen lufthavn.

Etter å ha sjekket og sammenlignet litt tror jeg Fairchild Dornier 328JET også hadde passet. Den trenger bare 994m å lande på.

Artig å sammenligne, men en annen løsning kan også være å forlenge enkelte rullebaner i kortbanenettet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Etter å ha sjekket og sammenlignet litt tror jeg Fairchild Dornier 328JET også hadde passet. Den trenger bare 994m å lande på.

Stemmer det? Propellversjonen kanskje? Er det hvor langt den trenger før den stopper, eller hva slags lengde som er krav? Synes å ha for meg at lengden som kreves skal være stopplengden / 0.6... Uansett er det noen som produserer disse maskinene i det hele tatt?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Var det noget?

800px-V-22_Osprey_tiltrotor_aircraft.jpg
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Pr nå er det ingen flytyper i produksjon som kan erstatte kortbaneflåten til Widerøe. Det mest rimelige alternativet vil være å få Bombardier til å begynne å produsere -200 utgaven igjen. Det gjør de sikkert om prisen er riktig for dem og de ellers har kapasitet. Skal de lage en NG utgave er det mye som må sertifiseres på nytt, noe som vil bli kostbart. Dette er en nisje i markedet hvor Widerøe og en håndfull andre aktører globalt har behov for akkurat disse spesifikasjonene hva gjelder kortbane.

Jeg tror også dette er den beste løsningen. En -200 kropp med Q400NG teknologi. Ideelt sett hadde det kanskje vært ide om WF gikk sammen med noen andre operatører av Dash 8. Jeg vet at det er blant annet er noen operatører i Australia og Canada som er avhengig av ytelsene/spesifikasjonene til Dash 8.

Kostbart ja, men skal vi fortsatt ha et kortbanenett med rutetrafikk i Norge må det planlegges for fremtiden.

Forlenging av rullebaner, nye regionalflyplasser og nedleggelse av andre flyplasser er en litt annen debatt.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Det finnes fly i produktion i dag som fint hadde klart kortbane kravene de produseres av viking air i canada og heter DHC 6-400 twin otter, men de er kankje noe små men det kan løses med flere avganger
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

De får be Viking Air om å produsere en modernisert utgave av dash 7 ;)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Et rykte fra ca juli, har jo vært CS100 på rutenettet som i dag blir fløyet av Q400... Tror selv også at det er svært mulig at vi kan se CS100 i WF farger, men spørsmålet er om Widerøe vil gå over til jet i stede for turboprop.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Et rykte fra ca juli, har jo vært CS100 på rutenettet som i dag blir fløyet av Q400... Tror selv også at det er svært mulig at vi kan se CS100 i WF farger, men spørsmålet er om Widerøe vil gå over til jet i stede for turboprop.

Dash 8 Q400NG er relativt nye maskiner som kan fly i mange år fremover. Det er nok en løsning ifht. de mindre maskinene som er i hovedfokus for Widerøe nå.

Men hvem vet hva Widerøe har i tankene for fremtiden. Med den økte oljeaktiviteten i nord kan det fort åpne seg muligheter for at en jet-maskin kan bli et alternativ til Q400.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

DAT vil kanksje også være med på en handel av DHC-8 maskiner om de settes i produksjon igjen?



Vidar
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hvis vi tar f.eks Sandnessjøen Lufthavn Stokka som eksempel, har den en rullebane på 1086m. En ATR 42-500 trenger en rullebane på minst 1165m. ATR 42-600 trenger en rullebane på minst 1037m som hadde kanskje gått på Sandnessjøen lufthavn.

Etter å ha sjekket og sammenlignet litt tror jeg Fairchild Dornier 328JET også hadde passet. Den trenger bare 994m å lande på.

Artig å sammenligne, men en annen løsning kan også være å forlenge enkelte rullebaner i kortbanenettet.

Banelengde er ikke alt. En ting er hinder i inn-/utflygingen generelt og ifht. motorbortfall, en del plasser må man antagelig sprenge noen fjellknatter også?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Stemmer det? Propellversjonen kanskje? Er det hvor langt den trenger før den stopper, eller hva slags lengde som er krav? Synes å ha for meg at lengden som kreves skal være stopplengden / 0.6... Uansett er det noen som produserer disse maskinene i det hele tatt?


Leste feil trodde, det stod maximum take off lengde med MTOW, men var minimum 994m. Burde vel kanskje klart flere flyplasser på kortbanenettet. Tror nok Dornier 328JET er det jetflyet som krever kortest rullebane i denne passasjerkategorien. (30-40 seter)

Iallefall interessant å sammenligne de ulike modellene opp mot de kravene som stilles på denne nettsiden:

http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/Fairchild Dornier 328JET /462
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Det er vel nesten ingenting som lages lengre av prop mellom 19 og 40 seter? Som vel er det eneste som kan være aktuelt for kortbanenettet. Alternativene er vel da å fortsette å lete etter de nyeste Q200 på bruktmarkedet eller få dem til å lage en ny versjon? Evt en ATR 42 med mer power. Ingen av delene er vel særlig aktuelle for en ordre på 20-30 fly. Med mindre mange andre slenger seg på.

Noen som vet om SF340 eller B1900D har god nok performance? Uansett er disse ute av produksjon for lenge siden så da er vi like langt.
 
Back
Top