Widerøe satser på Kjevik

Re: Widerøe satser på Kjevik

Det hører med til historien at WF KRS-CPH ble utvudet fra 3 til 4 daglige rundturer fra i høst. KRS-BGO økte fra 5 til 6 daglige rundturer i høst. Og KRS-TRD ble staret 1. sept i fjor....

Veldig bra satsning WF :up:

Last edited:

Hvor kommer kapasiteten fra? Ny maskin eller er det bare bedre ruteplanlegging, som muliggjør dette samt BGO-AES?

Tror det er mer fornuftig av WF å satse videre på etablerte destinasjoner med god batlingsvilje enn å forsøke å tape penger i Østfold

De kunne med fordel økt til 5 daglige til CPH. Flyene er stort sett alltid fulle. Godt belegg i Plus (eller hva det nå heter hos WF) og stort sett høye priser. Det irriterer meg at det blir billigere for meg å fly via OSL enn via CPH når jeg vil ut i Europa eller verden fra KRS.

Aller helst ønsker jeg meg SAS tilbake på KRS-CPH ruten. Det tror jeg hadde ført til både bedre kapasitet (større fly) og lavere priser.

Flyene er stort sett alltid fulle.

Hm. Har regnt ut kabinfaktoren for 2013 basert på tall fra trafikstyrelsen, og forutsatt at Q400 med 78 seter er brukt på alle avganger. Totalt for 2013 er kabinfaktoren 61.1%. Å fylle 6 av 10 seter er vel ikke det man kaller fullt.

JAN 54,9 %
FEB 59,1 %
MARS 61,2 %
APR 59,6 %
MAI 56,1 %
JUNI 63,8 %
JULI 77,6 %
AUG 63,4 %
SEP 62,8 %
OKT 59,0 %
NOV 55,8 %
DES 59,3 %

Last edited:

Noen som vet når de nye avgangene lastes i GDS? Kanskje MOW eller Farmer?

Kommer i neste schedule load, tror jeg .. så det kommer plutselig.

Kommer i neste schedule load, tror jeg .. så det kommer plutselig.

Bare sånn av teknisk interesse. Lastes dette inn via filer som er laget i andre systemer i forkant, eller legges det rett inn i bookingsystemet?

Bare sånn av teknisk interesse. Lastes dette inn via filer som er laget i andre systemer i forkant, eller legges det rett inn i bookingsystemet?
Hvordan det gjøres rent teknisk er jeg usikker på, men vet at noen flyselskaper bruker et eget selskap for å tilrettelegge priser og laste det i GDSene fordi det ikke er helt enkelt...

Hm. Har regnt ut kabinfaktoren for 2013 basert på tall fra trafikstyrelsen, og forutsatt at Q400 med 78 seter er brukt på alle avganger. Totalt for 2013 er kabinfaktoren 61.1%. Å fylle 6 av 10 seter er vel ikke det man kaller fullt.

JAN 54,9 %
FEB 59,1 %
MARS 61,2 %
APR 59,6 %
MAI 56,1 %
JUNI 63,8 %
JULI 77,6 %
AUG 63,4 %
SEP 62,8 %
OKT 59,0 %
NOV 55,8 %
DES 59,3 %

De bruker da noen 300 maskiner på enkelte av rutene og da vill tallene bli noe høyere.
Jeg har selv fløyet SVG-kRS med 300 og mener og å ha fløyet KRS-BGO med 300.

De bruker da noen 300 maskiner på enkelte av rutene og da vill tallene bli noe høyere.

Nå var vel dette CPH ruten?

På KRS-CPH brukes det Q400 på så å si alle avganger. 300 har blitt brukt en sjelden gang ved snag på en Q400, men det skjer så skjelden at det ikke er noe å snakke om. Alle avganger er i utgangspunktet planlagt med Q400 på den ruten. På KRS-BGO så brukes der -300 på en eller to avganger til dagen, mens KRS-SVG går bare med -300...

Back