Widerøe øker Trondheim - København

TCAS

ScanFlyer Crusty
Widerøe øker Trondheim - København

De grønne er i siget! :)

Allerede 3. oktober åpner Widerøe en ekstra rundtur på søndager, mens utvidelsen mandag-fredag blir fra oppstarten av neste års sommerprogram som gjelder fra 28.mars. Dermed blir det fire daglige direkteflyginger på strekningen. De nye avgangene blir kl 1240 fra København og kl 1505 fra Trondheim. I tillegg kommer en ny avgang fra Trondheim kl 0815 (via Sandefjord/Torp) for å forsterke morgentilbudet.

Rutetidene fra 28. mars 2011 blir som følger (gjelder man-fre, noen endringer lør-søn):

Trondheim-København

Avgang 0600 0815* 1210 1505 1735
Ankomst 0750 1105 1400 1655 1925
*=gjennomgående rute via Sandefjord

København-Trondheim

Avgang 0915 1240 1505 2055
Ankomst 1105 1430 1655 2245

Hele pressemelding: http://wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=11&I=6150
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Betyr det en økning på TRF-CPH også eller er det bare at den ene TRF-CPH flighten blir forlenget til å dekke TRD-TRF-CPH?

Og hvor kommer denne ekstra kapasiteten fra?
 
Last edited:
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Å kalle 0815 avgangen gjennomgående blir jo litt feil. Det er WF481 om jeg ikke tar feil, som går TRD-TRF. Kan ikke kalles gjennomgående selv om samme fly brukes på TRF-CPH...
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Vel, pr. i dag så er det ingen passende flight fra TRF til CPH ser det ut til, så det er nok rett og slett en ny slynge fra TRF til CPH.
Ei heller umulig at det er samme rutenummer og uten bytte av fly på TRF.
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

ville vært fantastisk bra om WF kom med en tidlig formiddagsavgang fra Torp til USA flyene fra CPH. Da blir SAS et aktuelt alternativ igjen etter kun å ha flydd KLM pga altfor lang venting i København på utreisen.
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Dejligt at WF har succes med sine ruter til CPH.

Mangler dog stadig HAU-CPH i deres portefølje. Med det rette ruteoplæg (ikke ligesom da de prøvede for nylig) er jeg sikker på at der er en rute som WF kunne drive med succes.
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Bare en lille undren: Hvorfor er det Widerøe der flyver CPH - TRD? Ser man på SAS's rutekort, virker det mere som en SAS-rute. SAS flyver fra ARN til BGO og TRD, mens de fra CPH flyver på alle ruterne til BGO og SVG, men ikke TRD?

Lars
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Bare en lille undren: Hvorfor er det Widerøe der flyver CPH - TRD? Ser man på SAS's rutekort, virker det mere som en SAS-rute. SAS flyver fra ARN til BGO og TRD, mens de fra CPH flyver på alle ruterne til BGO og SVG, men ikke TRD?

Svaret er nok enkelt: Passasjergrunnlag.
Widerøe har mindre fly som er tilpasset ruten.

Hadde det vært flere passasjerer på ruten kunne man ha vurdert å sette inn større fly og la SAS overta ruten.
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Svaret er nok enkelt: Passasjergrunnlag.
Widerøe har mindre fly som er tilpasset ruten.

Hadde det vært flere passasjerer på ruten kunne man ha vurdert å sette inn større fly og la SAS overta ruten.

Dette er med respekt å melde tullprat! SAS burde flydd med CRJ 900...
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Dette er med respekt å melde tullprat! SAS burde flydd med CRJ 900...

Helt korrekt. Tatt i betraktning at flyet er fullt hele tiden, samt den mengden pax som reiser via OSL til CPH, er det grunnlag for at SAS skal fly den. Da kan man også justere med hvilket fly man bruker, fra CRJ til 737 og kanskje til og med A321... SAS fløy ruten for en del år tilbake, men overlot den til WF
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Var SAS reelt interessert i å drive denne ruten? Foretrakk ikke de rute passasjerene via Oslo?
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Dette er med respekt å melde tullprat! SAS burde flydd med CRJ 900...

Hvorfor det? CRJ'ene trengs andre steder. På TRD-CPH har man egnet materiell disponibelt lokalt. En typisk win-win.
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Jepp, jeg er meget fornøyd med WF på ruten, om noe så trengs enda en daglig avgang før man bør vurdere større fly.

TRD-ARN er en vits, det går en daglig retur med sas, som starter i ARN på morgenen, er i Trondheim tidlig formiddag, og tillbake i ARN litt over 12 (tall fra hukommelsen). Dette gjør at om man skal reise ut fra ARN så må man via OSL, for man rekker hverken USA eller Asia flights når man kommer med dirketeruten. På retur har man ikke sjans til å rekke direkteruten fra ARN til TRD ettersom den går i 8-tiden om morgenen.

Dette fører til at TRD-ARN har veldig lite feed for andre ruter, og gjør at vi fra TRD i hovedsak må via CPH, eller eventuellt TRD-OSL-ARN når vi skal ut i verden. Ruten burde i det minste startet i Trondheim på tidlig morgen (6-7 tiden), og returnert hit på kvelden, aller helst burde den også vært operert av WF eller CRJ med 2-3 daglige.
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Helt korrekt. Tatt i betraktning at flyet er fullt hele tiden, samt den mengden pax som reiser via OSL til CPH, er det grunnlag for at SAS skal fly den. Da kan man også justere med hvilket fly man bruker, fra CRJ til 737 og kanskje til og med A321... SAS fløy ruten for en del år tilbake, men overlot den til WF

Var SAS reelt interessert i å drive denne ruten? Foretrakk ikke de rute passasjerene via Oslo?
Fin balansegang det der. Ja, det er mange som reiser via OSL, men skal man begynne å fly de nonstop, så kan det plutselig gå ut over frekvenser på TRD-OSL, og da kan man fort begynne å miste lokalpaxen der, som er utrolig følsom for nettopp det.
(Og akkurat hvorfor og hvordan og alt det finnes det flere tråder om allerede)
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Hvorfor det? CRJ'ene trengs andre steder. På TRD-CPH har man egnet materiell disponibelt lokalt. En typisk win-win.

Fordi at Jet er mer behagelig å fly med, samt at den flyr raskere på så lange legs...

I tillegg flyr SAS selv mellom CPH og KRS, BGO og SVG. Da skulle man tro at SAS kunne flydd ruten til TRD også? Hva med bytte av selskap mellom KRS og TRD. Dvs. TRD-CPH = SK og KRS-CPH = WF.


KRS-CPH er jo bare en liten svipptur som burde passe WF bedre...
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Jeg må si meg enig med siste taler!
Jeg overlever fint en tur med Q400 på to timer til CPH, men materiell er også med i vurderingen når jeg skal ut og reise, derfor vil KLM ofte bli valgt, med sin mye mer behagelige E190 som kommer like kjapt til AMS, med et mye større tilbud videre. Skulle alternativet også være den avgangen med mellomlanding på TRF, se da er valget rimelig greit ;)
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Gevinseten med CRJ900 vs Q400 mellom TRD og CPH er nok minimal.
Samtidig tilbyr WF et godt produkt som kundene er veldig fornøyde med, og det er nok også en viktig faktor.
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Rundt regnet ved hjelp av oppsatte rutetider/flytid og great circle mapper kunne man spart hele 4-5 minutters flytid på TRD-CPH med jet i stedet for Q400, og det er forsvinnende lite. Så lite at det raskt spises opp av faktorer som man ikke har kontroll over som f.eks. trafikksituasjonen i luftrommet og værmessige forhold. Hvis man så regner inn kabinfaktor, antall daglige avganger og setter det opp mot driftsøkonomi på forskjellige flymaskiner, vil man kanskje få regnestykker som favoriserer Q400. Jeg har ikke grunnlag å regne på, så jeg veit ikke fasiten :)

TRD-CPH har flytid 1:50 (Q400), 546 NM
TRD-AMS har flytid 2:20 (E190), 803 NM
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

Hvorfor det? CRJ'ene trengs andre steder. På TRD-CPH har man egnet materiell disponibelt lokalt. En typisk win-win.

Men har ikke wideroe alt for lite materiell og trenger sine fly paa andre ruter? Helt enig at dette burde vaere en CRJ900 rute med mulighet for stoerre materiell i heftige perioder.
 
Re: Widerøe øker Trondheim - København

CRJ900 er vel også "utsolgt" , men det er vel bare å shop' både Q400 og CRJ'
 
Back
Top