• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Widerøe og Star Alliance

Someone

Moderator
Medlem
Widerøe og Star Alliance

Hva er årsaken til at Widerøe som er 100% eiet av SAS og som fungerer som SAS sin regionale arm i Norge ikke er medlem av Star Alliance?

Re: Widerøe og Star Alliance

Jeg har tenkt på det samme. Widerøe kunne vært et regionalt medlem på linje med Blue1, Adria og Croatia Airlines.

Hvilke fordeler skulle WF hatt av å være Star Alliance-medlem? Jeg ser ikke helt nødvendigheten. Det er ganske mye som et selskap må oppfylle av sentrale krav (og WF sliter jo nok med å godta å få krav fra STO....) fra Star for å kunne sette stjerne-logoen på flyene. Det er vel ingen andre regionale flyselskaper av WFs type som er medlem av noen av de store alliansene. Blue1 og Austrian Arrows opererer i en litt annen "liga" enn WF, blant annet er jo WFs internasjonale operasjoner ganske begrenset.

Hvilke fordeler skulle WF hatt av å være Star Alliance-medlem? Jeg ser ikke helt nødvendigheten. Det er ganske mye som et selskap må oppfylle av sentrale krav (og WF sliter jo nok med å godta å få krav fra STO....) fra Star for å kunne sette stjerne-logoen på flyene. Det er vel ingen andre regionale flyselskaper av WFs type som er medlem av noen av de store alliansene. Blue1 og Austrian Arrows opererer i en litt annen "liga" enn WF, blant annet er jo WFs internasjonale operasjoner ganske begrenset.

Hele *A ser vel slik ut, at man har de store selskapene med medlemskap, og så har hvert selskap sin "bakgård" der de leker med mindre selskaper.

-A

Takker, det ga egentlig et svar på spørsmålet mitt

Samme opplegget gjelder vel AirBaltic.

Vel, til forskjell så er ikke AirBaltic (eller Estonian) 100% eiet av SAS så de stiller seg kanskje litt annerledes?

Sant nok, men både WF og BT har Eurobonus som bonusprogram, den sammenligningen jeg tenkte på.

Går det an å si noe generelt om hva slags krav Star Alliance stiller til medlemmene?

Back