Jeg vil mene det er bra de stoppet der det stoppet :colgate:
Det er noen unøyaktigheter her som må rettes opp. La oss ta historien.
Det var en gang et selskap som het Norsk Flytjeneste som holdt til i Sandefjord. De var på et tidspunkt en del av Kosmos som i sin tid ble etablert av den ikke ukjente Anders Jahre. Norsk Flytjeneste fløy sine Beech, Cessna og Piper med skorsteinsfargene til Kosmos. Etter hvert som innenriksmarkedet i Norge ble åpnet opp og man så at Torp hadde et utviklingspotensiale, bestilte selskapet Embraer EMB-120. Anders Jahres Rederi reserverte serien LN-KOA/LN-KOJ i januar 1985. Norsk Flytjeneste skiftet navn til NorskAir eller NorskAIR i oktober 1986 mener jeg.
Hvis vi bare holder oss til Brasiliaene, så var LN-KOC (120-024) det første flyet som kom. Det ble registrert 12/9-86. LN-KOD (120-027) ble registrert på dagen to måneder senere. LN-KOE (120-063) kom 29/10-1987. LN-KOB (120-112) var i NorskAir i 13 måneder fra 12/1-89 til 8/2-90. LN-KOF (120-071) var innleid fra april 88 til mai 1989.
Hovedfokus var fra basen på Torp med ruter til København, Stavanger, Bergen og Trondheim. De fløy også fra Skien til Stavanger, Bergen og Trondheim. Men det var noen interessante avarter. De hadde en rute NC674 som gikk BGO-GEN på kvelden vinteren 1988. Jeg husker ikke hva som skjedde med flyet etter at jeg gikk av, men det kan være det var en rundtur til Bergen. På denne tida var det NorskAIR som hadde FBU-VDB-BGO. Den fløy de med innleid Jetstream fra svenske Air X.
Widerøe fikk selskapet i 1990 og fra 1996 ble selskapet helt intergrert.