• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Widerøe og Embraer 120

Re: Widerøe og Embraer 120

Hadde Norsk Air sine maskiner en periode blå måke, eller var det grønn måke og blå logoer og striper ellers?
 
Re: Widerøe og Embraer 120

Hadde Norsk Air sine maskiner en periode blå måke, eller var det grønn måke og blå logoer og striper ellers?

I 1989 - 1991 ? var måken blå sammen med blå logoer og striper. Tror de ble malt om til Widerøs farger I 1991 -1992
 
Re: Widerøe og Embraer 120

Her er det jeg har av bildedatoer. Jeg har et hull mellom 1991 og 1995. Derfor vet jeg ikke når de ble malt grønne, men med tanke på Fokker 50-en som var grønnmalt i 1992, vil anta at det begynte å skje da.

  • Kosmos-hale til og med 1988
  • Blå måke 1989-1991
  • Grønn måke 1994-1996
 
Re: Widerøe og Embraer 120

Første gang jeg så LN-KOC og-KOD ferdig i grønne farger var i 1992, så dette ble nok gjennomført fra 1991/92 en gang. På Airpics har jeg bilder av LN-KOD på Sola i august 1992, (og jeg tror jeg så LN-KOC på Kjevik i juli samme sommer, men de bildene må jeg lete etter).

Den blå måken kom på flyene med en gang WF overtok NorskAir, og var en hybridløsning inntil de antakelig skulle ha service på flyene og fikk de malt om.
 
Re: Widerøe og Embraer 120

Som sjefsflyger for NorskAir/Widerøe NorskAir fra høsten 1990 til jeg gikk av i 1994/95 kan jeg fortelle at vi da fløy TRG og til CPH, SVG, BGO, TRD og sist i perioden også via KRS til STN. Jeg kom fra Twin Otter til E-120, en overgang som godt kan sammenlignes med å gå fra en grov landbruksmaskin/håndfly, til en Jaquar eller lignenede. De 4,5 år jeg fikk oppleve maskinen, har jeg bare godt å si om den. Men, den var ikke så "tilgivende" som en Twin Otter så operasjonene måtte være "strictly by numbers". Gode minner.
Harald
olh@haraldolsen.dk
 
Back
Top