Widerøe og Embraer 120

Re: Widerøe og Embraer 120

Hadde Norsk Air sine maskiner en periode blå måke, eller var det grønn måke og blå logoer og striper ellers?
 
Re: Widerøe og Embraer 120

Hadde Norsk Air sine maskiner en periode blå måke, eller var det grønn måke og blå logoer og striper ellers?

I 1989 - 1991 ? var måken blå sammen med blå logoer og striper. Tror de ble malt om til Widerøs farger I 1991 -1992
 
Re: Widerøe og Embraer 120

Her er det jeg har av bildedatoer. Jeg har et hull mellom 1991 og 1995. Derfor vet jeg ikke når de ble malt grønne, men med tanke på Fokker 50-en som var grønnmalt i 1992, vil anta at det begynte å skje da.

  • Kosmos-hale til og med 1988
  • Blå måke 1989-1991
  • Grønn måke 1994-1996
 
Re: Widerøe og Embraer 120

Første gang jeg så LN-KOC og-KOD ferdig i grønne farger var i 1992, så dette ble nok gjennomført fra 1991/92 en gang. På Airpics har jeg bilder av LN-KOD på Sola i august 1992, (og jeg tror jeg så LN-KOC på Kjevik i juli samme sommer, men de bildene må jeg lete etter).

Den blå måken kom på flyene med en gang WF overtok NorskAir, og var en hybridløsning inntil de antakelig skulle ha service på flyene og fikk de malt om.
 
Re: Widerøe og Embraer 120

Som sjefsflyger for NorskAir/Widerøe NorskAir fra høsten 1990 til jeg gikk av i 1994/95 kan jeg fortelle at vi da fløy TRG og til CPH, SVG, BGO, TRD og sist i perioden også via KRS til STN. Jeg kom fra Twin Otter til E-120, en overgang som godt kan sammenlignes med å gå fra en grov landbruksmaskin/håndfly, til en Jaquar eller lignenede. De 4,5 år jeg fikk oppleve maskinen, har jeg bare godt å si om den. Men, den var ikke så "tilgivende" som en Twin Otter så operasjonene måtte være "strictly by numbers". Gode minner.
Harald
olh@haraldolsen.dk
 
Back
Top