Når det gjelder Dakotaen, så kan jeg sitere fra flybladet Vi Flyr nr.3 1963, slik Odd Arnesen formidlet det til oss flyinteresserte:
E. RIIS FLYREDERI A/S i Oslo ble startet i slutten av 1961, da selskapet kjøpte en DC-3 fra Iranian Airways Co. Selskapet driver ikke lufttrafikk for egen regning, men er bare flyeiere og chartrer bort flyene sine på "bare hull" basis til andre flyselskaper. Flyet ble registrert LN-LMR og leid av Transair Sweden. Frem til mai 1962 gikk flyet på svenske innenlandsruter, og det ble deretter leid av Widerøes Flyveselskap A/S og benyttet til charterflyvninger i Europa. I september ble flyet solgt, og Braathens DC-3 LN-SUK ble kjøpt i stedet. Med nye kjennetegn LN-RTA gikk dette flyet i Widerøes chartertrafikk resten av 1962. I november kjøpte flyrederiet en havarert DC-3 i Sveits. Flyet ble reparert i utlandet, og det skal chartres bort for mellomeuropeisk trafikk.
WIDERØES FLYVESELSKAP A/S, som i 1962 har drevet chartertrafikk med en DC-3 leid fra E. Riis Flyrederi A/S, overtok i desember i fjor en Max Holste M. H. 260 Super Broussard på leiebasis fra det franske selskapet. Flyet ble registrert LN-LMB og skal prøves i Widerøes trafikk. Viser flyet seg hensiktsmessig, har Widerøe opsjon på 2 Super Broussard av type M. H. 262 med trykkabin for levering i 1963.
I 1963 vil også et nytt kapitel i Widerøes historie begynne, da selskapet i desember 1962 undertegnet en samarbeidsavtale med det danske charterselskapet Nordair. Nordair er en av de store på det skandinaviske chartermarkedet og har 6 fly av typen DC-6 i trafikk. Selskapet har dessuten kjøpt 2 Boeing 707 fra American Airlines for levering i 1964. Widerøe-Nordair samarbeidet vil begynne i mars med charterturer til Midt-Østen. Til å begynne med er det Nordairs fly som blir satt inn i trafikken, delvis med Widerøe-mannskap ombord. Etter planen skal det senere kjøpes inn «et antall» fly av typen DC-6 eller DC-6B til denne chartertrafikken, og disse flyene skal registreres i Norge. For å kunne konkurrere med Scanair er det også mulig at Widerøe-Nordair går til anskaffelse av en DC-8. Det er ennå uklart hvor stor del av trafikken som vil gå fra Norge, og da Widerøe ennå ikke har fått godkjent planene for utbygging av verkstedet på Fornebu, vil det tekniske hovedkvarteret og reservedelslageret for Widerøe-Nordair bli opprettet i København.