Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

kekker

Onkel reisende kekker
Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Bak betalingsmuren til Namdalsavisa, står følgende å lese:


4. desember starter rutene opp, og da vil det være mulig å komme seg direkte til Oslo tidlig på formiddagen både mandag, onsdag, fredag og lørdag.
Et kjapt søk på wf.no gir en pekepinn på flytider og at turene til og fra oslo, starter og ender i RVK, mens de er en tur innom OSY.


Ellers står det følgende i avisa:

I korte ord er endringene som følger:

NAMSOS
Ny direkterute Oslo-Namsos/Rørvik mandag, onsdag, fredag og søndag/lørdag.

Ny forbedret tidtabell Trondheim – Namsos.

RØRVIK
Ny direkterute Oslo-Namsos/Rørvik mandag, onsdag, fredag og søndag/lørdag.

Ny forbedret tidtabell Trondheim – Rørvik.

Nytt nattstopp i Rørvik mandag-lørdag.

Klarer ikke helt å se hva de forbedrede tidtabellene til og fra Trondheim er, men det er vel en pressemelding rundt et eller annet hjørne snart.

Som en digresjon, kan det jo nevnes at de som skal fly til RVK-OSL, ikke sparer noe tidsmessig på å fly direkte med WF, kontra kombinasjonen WF/SK.
 

Attachments

  • wf.png
    wf.png
    43 KB · Views: 2,023
  • WF_II.png
    WF_II.png
    57 KB · Views: 2,014
  • WF_III.png
    WF_III.png
    46.2 KB · Views: 1,997
Last edited:
Re: WF med ny rute Namsos/Rørvik - OSL, samt forbedring av tidtabell til TRD

Pressemeldingen fra Widerøe med tider:

https://www.wideroe.no/Nyhetsarkiv/Endelig-direkte-til-Oslo/C1DF452D-B110-4E72-BDAF-61FBFBB6E50E/1
Rutetider Rørvik – Namsos – Oslo
Avgang Rørvik kl. 09:10
Avgang Namsos kl. 09:45
Ankomst Oslo kl. 11:05

Avgang Oslo kl. 11:35
Ankomst Namsos kl. 12:55
Ankomst Rørvik kl. 13:00

Ellers har jo Widerøe de siste årene lansert en god mengde nonstop kommersielle ruter nonstop fra OSL de siste årene. Så tyder på behovet er der
 
Last edited:
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Med fare for å være kritisk, avgangen er jo litt sein, slik at man kommer ikke til Oslo før rundtomkring klokka 12, såfremt det klaffer rimelig greit med bagasje og tog.

Mens returen til OSY/RVK om mulig er enda merkeligere, sett fra en forretningsreisendes sted. Ja, det er bra med et direktetilbud og det gir noen rimelige billetter for de som er tidlige ute. Men man får bedre tider, om man velger å reise via TRD og returen fra OSL begrenses fortsatt med de siste flyene til OSY og RVK på ettermiddagen. (Edit, neste post inneholder oppdaterte kveldsavganger)

Så alt i alt, disse rutene virker litt som et slags plaster på såret i mitt hode, og vil passe ypperlig for fritidsreisende, men for de som skal rekke møter i Oslo og komme seg hjem igjen, så er det bare merkelig.
 
Last edited:
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Med fare for å være kritisk, avgangen er jo litt sein, slik at man kommer ikke til Oslo før rundtomkring klokka 12, såfremt det klaffer rimelig greit med bagasje og tog.

Mens returen til OSY/RVK om mulig er enda merkeligere, sett fra en forretningsreisendes sted. Ja, det er bra med et direktetilbud og det gir noen rimelige billetter for de som er tidlige ute. Men man får bedre tider, om man velger å reise via TRD og returen fra OSL begrenses fortsatt med de siste flyene til OSY og RVK på ettermiddagen.

Så alt i alt, disse rutene virker litt som et slags plaster på såret i mitt hode, og vil passe ypperlig for fritidsreisende, men for de som skal rekke møter i Oslo og komme seg hjem igjen, så er det bare merkelig.

Veldig enig!
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Nå er det vel strengt tatt ingen av rutene mellom Oslo og Helgeland/Lofoten/Vesterålen som er særlig ''vennlige'' mot forretningsreisende, men samtlige av disse rutene går med meget godt belegg. Fyller fort opp 39 seter når man skal innom både RVK og OSY :)

Litt OT men ser Widerøe gjør til dels store endringer i ruteprogrammet fra desember av. Blant annet nytt mønster OSL-SSJ-BNN-OSL fire ganger ukentlig, i tillegg til daglig TRD-BNN-SSJ-TRD midt på dagen. Kan også nevnes at siste avgang mellom TRD-MQN flyttes til 23:00, med ank MQN 00:05.
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Med fare for å være kritisk, avgangen er jo litt sein, slik at man kommer ikke til Oslo før rundtomkring klokka 12, såfremt det klaffer rimelig greit med bagasje og tog.

Mens returen til OSY/RVK om mulig er enda merkeligere, sett fra en forretningsreisendes sted. Ja, det er bra med et direktetilbud og det gir noen rimelige billetter for de som er tidlige ute. Men man får bedre tider, om man velger å reise via TRD og returen fra OSL begrenses fortsatt med de siste flyene til OSY og RVK på ettermiddagen. (Edit, neste post inneholder oppdaterte kveldsavganger)

Så alt i alt, disse rutene virker litt som et slags plaster på såret i mitt hode, og vil passe ypperlig for fritidsreisende, men for de som skal rekke møter i Oslo og komme seg hjem igjen, så er det bare merkelig.



Det er nok rett, men samtidig så er det vel da Widerøe har tilgjengelig kapasitet, slik at alternativet hadde vært dette eller ingen avganger. Og med 4x ukentlig er det kanskje ikke de som skal på dagstur som er hovedmålgruppen
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Hvorfor har ikke Widerøe tidligere (altså noe lenger tilbake enn senere år) prøvd seg på slike kommersielle direkteruter fra OSL? Satt SAS en stopper for det - kan jo tenkes at SAS ønsket at trafikken skulle feedes via steder som Trondheim og Bodø.
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Hvorfor har ikke Widerøe tidligere (altså noe lenger tilbake enn senere år) prøvd seg på slike kommersielle direkteruter fra OSL? Satt SAS en stopper for det - kan jo tenkes at SAS ønsket at trafikken skulle feedes via steder som Trondheim og Bodø.

Virker som et fornuftig resonnement.
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Går på samme flightnummer hele veien fra/til TRD, så her er det muligheter om man synes SK eller DY nonstop går for fort :)
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Her kommer de jo også eventuelt FlyViking i forkjøpet. Tøff satsning av Widerøe - gleder meg til å se hva de gjør/kommer med videre:-)
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Det er nok rett, men samtidig så er det vel da Widerøe har tilgjengelig kapasitet, slik at alternativet hadde vært dette eller ingen avganger. Og med 4x ukentlig er det kanskje ikke de som skal på dagstur som er hovedmålgruppen

Det er jo ren matematikk det da, de har x-antall fly, x-antall fot ruter de må forholde seg til. Så er det litt kappasitet til overs innimellom slagene, som de da må prøve å fordele utover på en måte som genererer mest mulig cash i kassa!
Jeg betviler ikke et sekund at ruta kommer til å bli brukt, for det første er det et tidsintensiv, særlig for de som skal reise fra RVK, da er det jo fort snakk om 5 timer å komme seg til TRD. Og en rein WF flyvning vil jo for oftest være rimeligere enn en kombinasjon WF/SK.
Og med unntak av SK sin NYC flyvninger og noen til, så vil man jo kunne komme seg langt med bare et stopp.


Her kommer de jo også eventuelt FlyViking i forkjøpet. Tøff satsning av Widerøe - gleder meg til å se hva de gjør/kommer med videre:-)

Utrolig bra, det er jo bare å like dette!
Jeg hadde sett for meg at FV hadde kommet til å kjørt et OSY/RVK stunt i forbindelse med sine flyvninger, mellom OSL og OLA, men mulig dette setter en stopper for det, samt at det ikke er til å stikke under en stol at WF nå har et bra produkt i kombinasjonen med SK ned om morningen og kveldsflyvningene tilbake til OSY/RVK.
Synes jeg leste et sted at det ble nattstopp på RVK, det er jo absolutt sprekt.

Edit:
I pressemeldingen som Someone linker til i #2, så står det følgende:

Det nye rutetilbudet innebærer at Widerøe har ett fly som overnatter på Rørvik.

Vil det si at f.eks. kveldsflyet blir stående på RVK frem til 0910, da det starter på sin ferd mot OSL?
 
Last edited:
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Kveldsavgangen blir stående til 0650 dagen etter, avgang til TRD via OSY.
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Kveldsavgangen blir stående til 0650 dagen etter, avgang til TRD via OSY.

Aha, og det flyet som starter i RVK og skal via OSY til OSL, kommer så tilbake fra TRD, etter å ha vært innom OSY først?
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Vil det si at f.eks. kveldsflyet blir stående på RVK frem til 0910, da det starter på sin ferd mot OSL?

Kveldsavgangen blir stående til 0650 dagen etter, avgang til TRD via OSY.

For å utdype litt:
I dag flys det TRD-RVK-TRD + TRD-OSY-TRD på kvelden. Disse slås sammen til TRD-OSY-RVK.
På morgenen starter flyet i dag i TRD, men denne turen opp til RVK droppes.
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Aha, og det flyet som starter i RVK og skal via OSY til OSL, kommer så tilbake fra TRD, etter å ha vært innom OSY først?

Flyet starter dagen i RVK, flyr via OSY til TRD og retur direkte til RVK. Deretter flyr den via OSY til OSL med retur samme vei. Etter en stopp i RVK går den direkte til TRD.
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Noe tabloid overskrift i Namdalsavisa (betalingsmur): "Ingen av Avinors 50 flyplasser har så stor trafikkvekst som Namsos"

31,8 prosent flere passasjerer reiste til og fra Namsos lufthavn i september sammenlignet med samme måned i 2017.

Om man leser litt nedover i artikkelen, så kommer det jo fram, at det er snakk om 2 581 pax i Sept, som vel gir en økning på 623 passasjerer.

Så det er vel ingen fare for at OSY sponser driften av Avinor, men det er jo hyggelig med en økning på antallet pax.
Selv om det har skjedd litt med rutetilbudet mellom OSL og OSY.
 
Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Jeg fikk testet Widerøes direkterute Oslo-Namsos denne uken. Først gjennom Widerøes "egen" FastTrack som de deler med alt mulig av selskaper og deretter ut til commuterdelen med mange Widerøe-fly stående parkert på vei ut i landet. Avgangen var satt opp med en av Widerøes tre Dash 8-200, første gang jeg flyr denne versjonen. Dette eksemplaret hadde litt mer moderne paneler og interiør enn andre -100 og -300-versjoner jeg har fløyet med tidligere. Det aktuelle flyet er 22 år gammelt.

51ab528e813805ba0b553e83c0ee5a82.jpg


Distansen OSL-OSY er 477 kilometer. Flytiden var halvannen time, ganske lenge i et slikt lite fly, absolutt det lengste jeg har gjort i en Dash 8 før (med unntak av Q400). Men det ble en behagelig tur, rolig og stabilt, og totalt hendelsesløst på alle måter. Om jeg skal være litt kritisk, kunne Widerøe kanskje disket opp med noe mer enn en sjokoladebit på en så lang tur, spesielt for passasjerer som flyr på C-klassebillett til 3000 kroner. Det var ingen form for annonsering om bord og salgsvognen ble ikke kjørt ut.

be49ce79bf36f2c1f4cc3560b25fa2fd.jpg


Det var ikke helt fullt, men rundt 25 passasjerer om bord. Flyet fortsatte opp til Rørvik. Spennende å se om ruten varer over tid - og om den ev. utvides, virket i alle fall som den var populær blant namsosingene.

9ab454229cb88dd4ac25a9022bfc8349.jpg


På turen tilbake fløy jeg Namsos-Trondheim med Widerøe og deretter Trondheim-Oslo med SAS, svært effektivt med 25 minutter mellom avgangene. På siste tur serverte personellet på den 38 minutter lange flyturen frokost til nesten 70 passasjerer i SAS Plus, i tillegg til kaffe og salgsvogn i Go. I positiv kontrast til hva Widerøe klarte, riktignok flyr de uten konkurranse.
 
Last edited:
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Frisk økning i passasjertallet, i allefall prosentvis...

22160d1e97a48e09f3c089376e995a1e.jpg


Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Re: Widerøe med Namsos/Rørvik - Oslo, samt forbedring til Værnes

Russiske prosenter som det kalles....
 
Back
Top