Widerøe med Bergen - Haugesund

Someone

Moderator
Medlem
Widerøe med Bergen - Haugesund

Widerøe lanserer Bergen-Haugesund fra 2 september. Eller er det en relansering? Uansett 5x ukentlig fra 2 september, antar med Dash?

Er vel kanskje ikke lokal trafikken som er pri 1, men å styrke BGO som deres viktigste hub?

https://www.hangar.no/wideroe-starter-rute-mellom-haugesund-og-bergen/

Widerøe starter opp direkterute mellom Haugesund og Bergen 2. september. Med fem ukentlige avganger vil direkteruten gi haugalendingene mange nye reisealternativer gjennom knutepunktet på Flesland

Re: Widerøe med Bergen-Haugesund

Er vel en relansering, men kun med ettermiddag. Før var vel første avgang før rundt 0600, mulig offshore og oljetrafikken de sikter etter nå som det er litt lysere tider.

Er vel en typisk oljerute. Hører titt og ofte at det er connection via osl.

Widerøe med Bergen-Haugesund

SAS fløy Haugesund-Bergen frem til 2010 med Fokker 50. Widerøe overtok ruten og fløy den frem til 2016. I begge tilfeller var dette en rute med flere daglige avganger.

SAS fløy Haugesund-Bergen frem til 2010 med Fokker 50. Widerøe overtok ruten og fløy den frem til 2016. I begge tilfeller var dette en rute med flere daglige avganger.

Fløy ikke Coast Air her også, når de levde?

Det stemmer, om SK gikk inn på den ruten i konkurranse med Coast Air eller om de opptok etter Coast Air konkursen er jeg litt usikker på.
Ruten var nok eldre enn som så. Det var en BU-rute operert av NAS som SAS betalte NAS ut av for at SAS' F50 skulle fly etter at SAS kjøpte BU, altså en del av vestlandsoperasjonen NAS hadde for BU.
NAS ble jo etablert etter Busy Bee-konkursen nettopp for å operere disse rutene for BU, og HAU-BGO ble i denne sammenhengen etablert som BU-rute med BS F.27 så tidlig som '84-85, da i konkurranse med Norving. Coast kom inn mye senere, lenge etter at Norving var borte fra vestlandet.
At BU også opererte denne en periode på 70-tallet med F.28 er en annen historie.

Last edited:

Ruta gikk vel HAU-BGO-MOL-TRD?
Det begynte med en F.27 som gikk FBU-TRF-SVG-HAU-BGO-HAU-SVG på formiddagen og tilsvarende retur ettermiddag.
Fra sommerprogrammet 1986 ble det utvidet til 3 fly, ett gikk TRD-KSU-MOL-BGO og retur to ganger daglig, ett motsatt fra BGO og ett SVG-TRF-SVG-HAU-BGO-HAU-SVG og v.v.
Senere ble disse vridd på en hel del, også til det du nevner, samt at noen gikk via KSU i stedet for MOL. Også BGO-AES-TRD ble operert av F.27 og F50 i perioder, også med forlengelse TRD-RRS-FBU. Senere ble KSU-TRD og SVG-HAU droppet helt. Da SAS overtok lignet systemet mer på det WF overtok, men BGO-HAU ble ennå flydd 2-3 ganger daglig hvis jeg husker rett.

Last edited:

Har ikke fått med meg at ruten har vært borte en gang. WF fløy HAU CPH en periode også.

Antar ruter går bra, da det ser ut som de øker til opptil 3 daglige fra starten av februar. Fra 6x til 18x ukentlig. Ved at en morgen og kveldsflight også legges til

Dog ser det litt rart ut, da jeg ser 3x HAU-BGO (WF502, 506 og 508), men jeg BGO-HAU bare ser 2x, slik at det fremstår litt diffust hvordan flyet som skal fly WF602 06:45 skal dukke opp på HAU?

Flyet kommer tomt(posi-flight) fra Bergen grytidlig på morgenen for å fly WF502 HAU-BGO.

Rutetider fra 1. februar 2021.
Bergen - Haugesund - Bergen fra 01FEB21
WF501 BGO1050 - 1120HAU DH4 7
WF505 BGO1505 - 1535HAU DH4 x67
WF505 BGO1730 - 1800HAU DH3 7
WF507 BGO2000 - 2030HAU DH3 x6

WF502 HAU0645 - 0715BGO DH3 x67
WF502 HAU1145 - 1215BGO DH4 7
WF506 HAU1600 - 1630BGO DH4 x67
WF506 HAU1825 - 1855BGO DH3 7
WF508 HAU2055 - 2125BGO DH3 x6

Ikke marked for en grytidlig BGO-HAU? F.eks 05:45 - 06:15?

Lurte litt på det samme. Ville det ikke vært en mulighet til å tjene et par kroner om man åpnet for salg? Eller er det billigere å heller fly tom enn å frakte et par pax?

Hva er forskjellene i avgifter og kostnader på en tomflyvning sammenlignet med vanlig rute?

BGO-HAU er uansett slik jeg skjønner nesten bare feedertrafikk og lite lokaltrafikk. Og derfor kanskje regnestykker går opp?

Uten at jeg kjenner noe til det, men kan være at de ikke har ledig cabin crew med ferdig hviletid til BGO-HAU på morran, før avgang fra HAU kl0645. Kun en mulighet som slo meg.

Uten at jeg kjenner noe til det, men kan være at de ikke har ledig cabin crew med ferdig hviletid til BGO-HAU på morran, før avgang fra HAU kl0645. Kun en mulighet som slo meg.

De må jo få crew med på flyet, da det neppe lønner seg ha det på hotell i HAU. Og regnes vel ikke som hviletid når man flyr passivt?

Har vært en del feeder trafikk, men da vel mest for heliporten tenker jeg. Bussen har visst stor nedgang, så mulig trafikken flyttes selv om kostnad buss/fly er x10, totalt sett så er det ikke mye tid å spare om man da ikke kun er iført i grilldress og tøfler og går rett om bord i WF....

Back