Widerøe med 9x daglig BGO-SVG

Someone

Moderator
Medlem
Widerøe med 9x daglig BGO-SVG

Ser ut som Widerøe har benyttet koronaen godt til å styrke seg på Vestlandet og spesielt i Bergen. Fra vel tidligere å være en marginal aktør på BGO-SVG flyr de i dag vel opptil 6x daglig på ruten og ser de ila september ligger inne med hele 9x avganger. Så her går de rett i strupen på SAS, som også ligger inne med mer"gammelt" program fra høsten av med mange daglige

Sjekket fredag 10 sept og får opp SAS 10x, Widerøe9x og Norwegian 2x. BGO-SVG er vel den største innenriksruten som ikke går via OSL, men usikker på om det er plass til 21x daglige avganger her?
 
Re: Widerøe med 9x daglig BGO-SVG

Hvor mange avganger hadde forresten SK, DY og WF her pre-korona?
 
Re: Widerøe med 9x daglig BGO-SVG

Tirsdag 10. september 2019 noterte jeg følgende for strekningen BGO-SVG
SK - 11 avganger
DY - 3 avganger
WF - 3 avganger

Tirsdag 4. september 2018 var det slik
SK - 10 avganger
DY - 5 avganger
WF - 2 avganger

Onsdag 25. oktober 2017
SK - 11 avganger
DY - 5 avganger
WF - 1 avgang
 
Re: Widerøe med 9x daglig BGO-SVG

Tirsdag 10. september 2019 noterte jeg følgende for strekningen BGO-SVG
SK - 11 avganger
DY - 3 avganger
WF - 3 avganger

Tirsdag 4. september 2018 var det slik
SK - 10 avganger
DY - 5 avganger
WF - 2 avganger

Onsdag 25. oktober 2017
SK - 11 avganger
DY - 5 avganger
WF - 1 avgang

Takk for oversikten. Min hypotese er da et Widerøe nå går rett i strupen på SAS her. Og jeg kan heller ikke se det er markedsgrunnlag for 21 daglige flighter, selv om f.eks Widerøe har brukbart feed på BGO-enden
 
Re: Widerøe med 9x daglig BGO-SVG

Min hypotese er da et Widerøe nå går rett i strupen på SAS her.

Enig i den, og dette bekrefter jo bare min hypotese som jeg har sagt tidligere om at tiden der WF og SK hadde et rosenrødt forhold og samarbeidet svært tett er forbi. Er jo flere eksempler som bekrefter dette, deriblant i forhold til ground handling og at WF går sterkt inn på ruter hvor SK har vært sterke, som denne.

DY og WF sitt foreløpig begrensede samarbeid har nok også stjålet en del pax fra SK. på WF sine sider kommer ofte kombinasjoner med WF og DY billigere ut enn WF og SK, men de dyttes alikavel langt nedover på listen, kanskje fordi det er lagt inn en koding om at SK skal komme opp øverst...

Blir litt på siden av tråden, men jeg tror nok enten DY eller Flyr kommer til å innlede et svært tett samarbeid med WF for å differensiere seg fra den andre, hvem det blir blir spennende, men det kan bli et viktig differensieringspunkt for å skille seg ut. Skjer dette vil nok det også bli lite populært hos SK.
 
Re: Widerøe med 9x daglig BGO-SVG

Jeg tror nok ruten BGO-SVG - uansett hvem som flyr - har sett sine beste dager. Det er jo en rute som til de grader betjener oljerelatert virksomhet. En ting er de som skal videre til skip og plattformer, en annen ting er all kontortrafikken mellom hovedkontorer og avdelingskontorer i Bergen og Stavanger. Her kan det vel og være snakk om delvis arbeidspendling i en del tilfeller.

I ferietiden er det jo et helt annet bilde som tegner seg. Tirsdag 7. august 2018, for eksempel, hadde DY en avgang og SAS fem (WF ingen). Og da fløy SAS utelukkende med CRJ9.

Mye av kontortrafikken blir ganske sikkert stilt om til videokonferanser der det ellers dreier seg om rutinemessige møter mellom folk som kjenner hverandre godt.
 
Last edited:
Re: Widerøe med 9x daglig BGO-SVG

Jeg tror nok ruten BGO-SVG - uansett hvem som flyr - har sett sine beste dager. Det er jo en rute som til de grader betjener oljerelatert virksomhet. En ting er de som skal videre til skip og plattformer, en annen ting er all kontortrafikken mellom hovedkontorer og avdelingskontorer i Bergen og Stavanger. Her kan det vel og være snakk om delvis arbeidspendling i en del tilfeller.

I ferietiden er det jo et helt annet bilde som tegner seg. Tirsdag 7. august 2018, for eksempel, hadde DY en avgang og SAS fem (WF ingen). Og da fløy SAS utelukkende med CRJ9.

Mye av kontortrafikken blir ganske sikkert stilt om til videokonferanser der det ellers dreier seg om rutinemessige møter mellom folk som kjenner hverandre godt.

Nå er det vel utvilsomt Haukeland med pasientreiser som er den største enkeltkunden på denne strekningen, selv om oljebransjen er større med alle firmaene samlet.
 
Re: Widerøe med 9x daglig BGO-SVG

Jeg er spent på om frekvensen kommer til å jevne seg litt ut etter hvert. Tror vi kan se bort i fra at Flyr vil prøve seg på den ruta på en stund.


SVG - BGO passer egentlig veldig bra til Widerøes Dash'er. Ser de kommer med E290 rett som det er også. Og deres satsing på Vestlandet med BGO som hub ser jo ut til å gi de en solid andel av markedet.

Ellers er det riktig at det er mye pasientreiser til Haukeland. Selv har jeg benyttet meg av ruta både til business, pleasure og pasientreise. Blir nok ikke siste gangen heller. Og jeg håper at flere av turene vil gå med de grønne! :)
 
Last edited:
Back
Top