• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Widerøe-maskin med problemer

Re: Widerøe-maskin med problemer

Kan tyde på at det er LN-WIA fra Alta som har litt problemer.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Sannsynligvis rute WF681 med ankomst i Tromsø klokken 12.25. Merknaden fra Avinor på nettsidene deres er "Ny tid: 12.26"
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Fra nrk.no

Klokka 12.42 landet flyet trygt på landingsstripa i Tromsø.

Sier ikke noe om hjulet ble "pumpet" ut eller om det ble skumlegging og nesepuss...

Nordlys kaller det en vellykket landing, så da må vi kunne anta at nesehjulet kom ut til slutt..

Er det slik på disse maskinene at hjulet kan løses ut manuelt og "falle" i lås, eller må det pumpes manuelt ut om ting skjærer seg??!
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Det gikk bra denne gangen. Men det virker som at Widerøe stadig har problemer med flyene. Jeg har inntrykk av at Widerøe har høyt fokus på vedlikehold av maskinene sine, men kan det være Dash-8 som rett og slett er preget av mange problemer?
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

På nyhetskanalen sa en talsperson for Tromsø lufthavn at det var et fly av typen fokker 50. Litt forvirret
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Det gikk bra denne gangen. Men det virker som at Widerøe stadig har problemer med flyene. Jeg har inntrykk av at Widerøe har høyt fokus på vedlikehold av maskinene sine, men kan det være Dash-8 som rett og slett er preget av mange problemer?

De flyr mange flighter daglig, med mye forskjellig vær og føreforhold. Og så virker det som (lokal)pressen slår opp alt mulig rart. Eks. den forrige med "ABS-en" som var i ustand og de ikke kunne lande på kortbanenettet.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Fulgte med på flyradioen, virker som de fikk kontroll på situasjonen før landing og "rutinemessig" landet trygt, før de takset til gate 20 via Bravo :)
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Sier ikke noe om hjulet ble "pumpet" ut eller om det ble skumlegging og nesepuss...

Er det slik på disse maskinene at hjulet kan løses ut manuelt og "falle" i lås, eller må det pumpes manuelt ut om ting skjærer seg??!

Nesehjulet på Dashen pumpes ikke ut, det faller fritt og går i lås med hjelp av tyngdekraften og luftstrømmen om man benytter "alternate extension"

Ved hovedunderstellet må man eventuelt hjelpe til med håndpumpe om ikke tyngdekraften er nok.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Det gikk bra denne gangen. Men det virker som at Widerøe stadig har problemer med flyene. Jeg har inntrykk av at Widerøe har høyt fokus på vedlikehold av maskinene sine, men kan det være Dash-8 som rett og slett er preget av mange problemer?

Dash 8 har jo vært en bærebjelke i flåten til WF ganske lenge nå. Kan det være at de rett og slett begynner å bli slitne.

Som vi vet og har diskutert før så er det veldig få maskiner som er funnet passende til å være en fremtidig erstatter.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

De flyr mange flighter daglig, med mye forskjellig vær og føreforhold. Og så virker det som (lokal)pressen slår opp alt mulig rart. Eks. den forrige med "ABS-en" som var i ustand og de ikke kunne lande på kortbanenettet.

Ja, de får gjennomgå norske forhold på det hardeste!
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Lekkasje i hydraulikksystemet til nesehjulet, som igjen medførte lavt hydraulikkoljetrykk skal være årsaken. Flyet skulle visstnok fra Alta til Lakselv, men gikk til Tromsø for å foreta sikkerhetslanding.
 
Back
Top