Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

Etter veldig mange år ser ut som det er slutt for Oslo-Gøteborg fra slutten av oktober, da det ikke lenger ligger billetter ute til salg.

Det var vel en rute som har gått fra minst 3 daglige (?), og mye med -300, til en daglig -100? Var dette en gammel EuroLink rute de arvet fra SAS?
 
Last edited:
Re: Widerøe legger ned Oslo-Gøteborg

Etter veldig mange år ser ut som det er slutt for Oslo-Gøteborg fra slutten av oktober, da det ikke lenger ligger billetter ute til salg.

Det var vel en rute som har gått fra minst 3 daglige (?), og mye med -300, til en daglig -100? Var dette en gammel EuroLink rute de arvet fra SAS?

Interessant rute egentlig, Gøteborg område til Oslo området er svært kjørbart, litt avhengig av nøyaktig fra og til, det begrenser direktetrafikk, i hvertfall hvilken yield man kan ta ut.

Men, å kjøre til Gardermoen hvis du skal videre med fly til resten av Norge er ikke særlig attraktiv så ruten er nyttig for koble resten av Norge med Gøteborg. Til sør-Norge er vel CPH et alternativ nå, men skal du til nord så blir det omstendelig nå.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

Ble vel flydd med F50 frem til rundt årtusenskiftet men mener å huske DC9 eller til og med 736 oppført på enkelte avganger i de gamle rutetabellene.

Togtilbudet trappes vel opp på denne strekningen denne vinteren og SJ lurer vel også i kulissene, dessuten tar det jo det ikke lange tiden å kjøre verken med bil eller buss.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo-Gøteborg

Til sør-Norge er vel CPH et alternativ nå, men skal du til nord så blir det omstendelig nå.

Widerøe dekker jo mye av det nå med deres GOT-BGO rute. Q400 maskinen har jo til og med nattstopp i GOT

Ellers som man er inne på, så har jo veien mellom Oslo og Gøteborg blitt veldig bra nå som det er 4-felt hele veien, og er jo dessidert raskest. Mens toget jo kjører endel om veier
 
Re: Widerøe legger ned Oslo-Gøteborg

Widerøe dekker jo mye av det nå med deres GOT-BGO rute. Q400 maskinen har jo til og med nattstopp i GOT

Ellers som man er inne på, så har jo veien mellom Oslo og Gøteborg blitt veldig bra nå som det er 4-felt hele veien, og er jo dessidert raskest. Mens toget jo kjører endel om veier

Godt poeng, hadde helt glemt BGO hubben til WF, de har vel til og med et nattstop på GOT, og kan tilby eksempelvis OSL-BGO-TOS.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

Hadde ikke BU en rute en kort periode fra Oslo til Gøteborg? Om jeg husker riktig prøvde Northwest seg på en rute med DC10 fra Minneapolis til Oslo og så satte BU opp en rute som korsponderte med denne mellom Oslo og Gøteborg. I så fall ble 737 brukt. Ruten til MSP var vel et samarbeid mellom NW og BU om jeg husker riktig. (Noe det selvsagt ikke er noe garanti for....)
 
Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

Hadde ikke BU en rute en kort periode fra Oslo til Gøteborg? Om jeg husker riktig prøvde Northwest seg på en rute med DC10 fra Minneapolis til Oslo og så satte BU opp en rute som korsponderte med denne mellom Oslo og Gøteborg. I så fall ble 737 brukt. Ruten til MSP var vel et samarbeid mellom NW og BU om jeg husker riktig. (Noe det selvsagt ikke er noe garanti for....)

Northwest fløy en rute Oslo-Minneapolis med DC-10 en kort periode rett etter Gardermoen åpnet. Og Braathens var i tett samarbeid med KLM som igjen var i tett samarbeid med Northwest.
Men BU på GOT-OSL med 737? Tja, det var vel på den tiden BU trodde de skulle konkurrere med SAS på Sverige. Og de fløy jo Oslo-Malmø ganske lenge.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

Northwest fløy en rute Oslo-Minneapolis med DC-10 en kort periode rett etter Gardermoen åpnet. Og Braathens var i tett samarbeid med KLM som igjen var i tett samarbeid med Northwest.
Men BU på GOT-OSL med 737? Tja, det var vel på den tiden BU trodde de skulle konkurrere med SAS på Sverige. Og de fløy jo Oslo-Malmø ganske lenge.

BU ruten mellom GOT og OSL var en ren tilslutningsrute til MSP ruten om jeg husker rett.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

Hadde ikke BU en rute en kort periode fra Oslo til Gøteborg? Om jeg husker riktig prøvde Northwest seg på en rute med DC10 fra Minneapolis til Oslo og så satte BU opp en rute som korsponderte med denne mellom Oslo og Gøteborg. I så fall ble 737 brukt. Ruten til MSP var vel et samarbeid mellom NW og BU om jeg husker riktig. (Noe det selvsagt ikke er noe garanti for....)

Jo, de hadde det en kort stund. Ruten til MSP varte heller ikke så lenge. De forsvant vel om trent samtidig.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

Ble vel flydd med F50 frem til rundt årtusenskiftet men mener å huske DC9 eller til og med 736 oppført på enkelte avganger i de gamle rutetabellene.

Togtilbudet trappes vel opp på denne strekningen denne vinteren og SJ lurer vel også i kulissene, dessuten tar det jo det ikke lange tiden å kjøre verken med bil eller buss.

Jeg har fløyet ruten med 736 en gang. Vi var tre ombord, tror jeg. Det var nok en posisjonsflyvining som tok med seg passasjerer. Jeg har fløyet med både SK og WF dit, mest Fokker og Dash.

Det er vel begrenset med lokaltrafikk på ruten, som det sies over. Skal man til Vestlandet finnes jo ruten til BGO, og det er jo muligheter til TRD og Nord-Norge derfra også. Det går også endel ruter fra Stockholm til øvrige norske byer, BGO, TOS, TRD og SVG med SK, selv om det selvsagt er betydelig færre avganger enn fra Oslo.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo-Gøteborg

Ellers som man er inne på, så har jo veien mellom Oslo og Gøteborg blitt veldig bra nå som det er 4-felt hele veien, og er jo dessidert raskest. Mens toget jo kjører endel omveier

Vel, det er vel ikke akkurat tidspunktet å reklamere for bra 4-feltsvei nå som det har vært leirras og omkjøring som tar en del ekstra tid
Det sies vel at det går fort et år før veien er tilbake i god stand
 
Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

Northwest fløy en rute Oslo-Minneapolis med DC-10 en kort periode rett etter Gardermoen åpnet. Og Braathens var i tett samarbeid med KLM som igjen var i tett samarbeid med Northwest.
Men BU på GOT-OSL med 737? Tja, det var vel på den tiden BU trodde de skulle konkurrere med SAS på Sverige. Og de fløy jo Oslo-Malmø ganske lenge.

BU Oslo - Malmø var vel posisjonerings flighter, BU hadde jo en tildels stor Charter operasjon ut fra Malmø, muligens var OSL-GOT noe lignende, men de solgte billetter på disse avgangene.

Rent nostalgisk - historisk har det jo vært mye som har knatret mellom Oslo og Gøteborg opp igjennom tidene :D selv denne fyren har fått med seg allt fra CV-440 til 747-200 på den strekningen.

SAS fløy jo lenge enkelte avganger mellom Oslo og København via Gøteborg, og jeg husker i hvertfall Oslo - Gøteborg - Frankfurt på tidlig 80 tallet. Sabena fløy Oslo - Gøteborg - Brussel, Swissair Oslo - Gøteborg - Zürich, disse hadde natt stopp i Oslo og gikk på morgenen, noen har observert LN-MOW og undertegnede lettere marinert etter noen murere (Eichof Braueri) på Swissair virkelige kantine i ZRH på Business via GOT. (Det var litt mere stil over Swissairs kantine enn Statens Kantine på Fornebu :drink

En pussig variant var Air France som faktisk kun fløy Oslo Gøteborg, men ikke Gøteborg Oslo ! AF796 gikk CDG-FBU-GOT-CDG husker denne da dette var et mareritt å programmere, jobbet med et SAS Program som het TOIS, som var en løsning for de såkalte IT-Tours (inklusive Tours) som var store på 80 tallet Plus Reiser i Bergen og Prisma Tours.

Er ganske sikker på at KLM også kom knatrende via Gøteborg i en periode.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo-Gøteborg

Widerøe dekker jo mye av det nå med deres GOT-BGO rute. Q400 maskinen har jo til og med nattstopp i GOT

Ellers som man er inne på, så har jo veien mellom Oslo og Gøteborg blitt veldig bra nå som det er 4-felt hele veien, og er jo dessidert raskest. Mens toget jo kjører endel om veier

Veldig bra veier…men de neste månedene og kanskje året blir kronglete etter at hele veien raste ut for noen uker siden ved Stenungsund.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo-Gøteborg

Veldig bra veier…men de neste månedene og kanskje året blir kronglete etter at hele veien raste ut for noen uker siden ved Stenungsund.

Til gjengjeld (før raset...) annonserte Vy at de dobler antall avganger Oslo - Gøteborg fra 10. desember. Toget bruker 3t30m på turen, som vel er det samme som det tar å kjøre for øyeblikket, i følge Google Maps

Vy kjører 7-8 avganger hver vei på hverdagene, og 6-7 avganger hver vei i helgene.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

VY satser jo stort på Oslo-Gøteborg fremover, fra desember går det 7 togavganger mot Gøteborg og 8 tilbake på hverdager, samt 6 og 7 på helg. I tillegg er det mange avganger med VY Bus4You via Gøteborg mot København. Tror flere av bussavgangene er med to-etasjes busser.

Blir vel litt omkjøringer i vinter pga leirraset på E6 men når du får bussbillett til 285kr en vei, vil mange godta litt lengre kjøretid. Togbilletter koster over 600 kr en vei, i følge VY.

Hvis WF kun bruker Dash-8-100 på OSL-GOT nå er det vel ikke bryet verdt, koster vel mer enn de får inn i billettsalg. Brukte de ikke Dash-8-400 OSL-GOT i fjor?
 
Re: Widerøe legger ned Oslo-Gøteborg

Til gjengjeld (før raset...) annonserte Vy at de dobler antall avganger Oslo - Gøteborg fra 10. desember. Toget bruker 3t30m på turen, som vel er det samme som det tar å kjøre for øyeblikket, i følge Google Maps

Er det noen store gevinster på tiden er om man blir ferdig med InterCity dobbeltsport i Østfold?

Kommer denne ned i 3 timer så begynner det å bli veldig attraktiv, også hvis man skal Nordover med fly og bor sentrum i Gøteborg.
 
Re: Widerøe legger ned Oslo-Gøteborg

Er det noen store gevinster på tiden er om man blir ferdig med InterCity dobbeltsport i Østfold?

Kommer denne ned i 3 timer så begynner det å bli veldig attraktiv, også hvis man skal Nordover med fly og bor sentrum i Gøteborg.

Er nok noe å hente når de er ferdige gjennom Moss, men alt videre syd er lagt på is for nå. Om man virkelig skal spare tid så bygger man dobbeltspor i en rett strek mellom Råde og Sarpsborg og lar enkelte tog droppe å kjøre til Fredrikstad...
 
Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

I tillegg er det mange avganger med VY Bus4You via Gøteborg mot København. Tror flere av bussavgangene er med to-etasjes busser.

Stemmer. Var en tur i Gøteborg i mai, og endte med å ta buss. Ganske snasne dobbeltdekkere med 1+2-seating i fremre del av upper deck. Grisebanket toget på komfort for en som reiser alene.

Togbilletter koster over 600 kr en vei, i følge VY.

Det er fullpris. Finner f.eks. til 366 kroner på en helt tilfeldig dato
 
Re: Widerøe legger ned Oslo-Gøteborg

Er nok noe å hente når de er ferdige gjennom Moss, men alt videre syd er lagt på is for nå. Om man virkelig skal spare tid så bygger man dobbeltspor i en rett strek mellom Råde og Sarpsborg og lar enkelte tog droppe å kjøre til Fredrikstad...

Prøver du å si at samferdsel bør optimaliseres på tid mellom store byer, og ikke for å koble hvert mulig tettsted til hovedfartsårer?

Enkelte folk altså, har ikke lært seg hvordan vi gjør ting her til lands ;)....
 
Last edited:
Re: Widerøe legger ned Oslo - Gøteborg

BU Oslo - Malmø var vel posisjonerings flighter, BU hadde jo en tildels stor Charter operasjon ut fra Malmø, muligens var OSL-GOT noe lignende, men de solgte billetter på disse avgangene.

Rent nostalgisk - historisk har det jo vært mye som har knatret mellom Oslo og Gøteborg opp igjennom tidene :D selv denne fyren har fått med seg allt fra CV-440 til 747-200 på den strekningen.

SAS fløy jo lenge enkelte avganger mellom Oslo og København via Gøteborg, og jeg husker i hvertfall Oslo - Gøteborg - Frankfurt på tidlig 80 tallet. Sabena fløy Oslo - Gøteborg - Brussel, Swissair Oslo - Gøteborg - Zürich, disse hadde natt stopp i Oslo og gikk på morgenen, noen har observert LN-MOW og undertegnede lettere marinert etter noen murere (Eichof Braueri) på Swissair virkelige kantine i ZRH på Business via GOT. (Det var litt mere stil over Swissairs kantine enn Statens Kantine på Fornebu :drink

En pussig variant var Air France som faktisk kun fløy Oslo Gøteborg, men ikke Gøteborg Oslo ! AF796 gikk CDG-FBU-GOT-CDG husker denne da dette var et mareritt å programmere, jobbet med et SAS Program som het TOIS, som var en løsning for de såkalte IT-Tours (inklusive Tours) som var store på 80 tallet Plus Reiser i Bergen og Prisma Tours.

Er ganske sikker på at KLM også kom knatrende via Gøteborg i en periode.

Det har vaert mye via GOT ja, Lufthansa til FRA (fra FBU), Tyrolean til Wien (ogsaa fra FBU), og Crossair til Basel er noe jeg kommer paa. BUs MMX rute var muligens i sammenheng med charterturer, men de satset paa et marked saa folk kunne slippe SAS via CPH og luftputebaat over Oeresund. Da broen kom forsvant jo mye av det fortrinnet. Selv skulle jeg gjerne ha forsoekt "luftputen". etter de jeg har sett var det t.o.m C - klasse paa den korte turen.

Det er helt utrolig at ikke togene til Stockholm og Goeteborg har bedre infrastruktur. Om toget til begge tar under 3 timer (som det er planer om til Stockholm) er det aa foretrekke. Paa Stockholm-Oslo vil det alltid vaere transfertrafikk begge veier, men toget kan ta mye. Men ting tar tid, saa SAS og Norwegian behoever ikke tenke paa aa legge ned OSL-ARN ennaa.
 
Last edited:
Back
Top