Widerøe kutter avganger

Re: Widerøe kutter avganger

Ingenting som er kuttet ennå, men hvis dette gjennomføres vil kostnadene - og dermed billettprisene - bli økt så mye at det vil føre til passasjernedgang og dermed mindre trafikkgrunnlag.

Bare å gratulere politikerene med nok en FULLSTENDIG idiotisk avgjørelse.....

Dette påvirker vel et eller andet sted den pris SAS kan få for Widerøe i deres spareplan?

Gratulere. Dette virka berre teit. Er det rett å forstå at det berre går utover dei kommersielle rutene? (Anbudsrutene får auka tilskot?) Kan forresten 24% oversettast til kroner og øre pr avgang av nokon som har greie på det?

I tilfelle det blir store rutekutt; noen som vil gjette hvor kapasiteten blir brukt da?

Er det dette vi prater om?
Endring av lufthavnsavgifter for 2013
Samferdselsdepartementet har i dag vedtatt lufthavnavgifter for Avinors lufthavner for 2013. Avgiftene vil gjelde fra 1. januar 2013.

Vedtaket innebærer følgende endringer:

Passasjeravgift innland økes fra 46 kroner i 2012 til 47 kroner i 2013.
Passasjeravgift utland økes fra 60 kroner i 2012 til 61 kroner i 2013.
Securityavgift økes fra 54 kroner i 2012 til 55 kroner i 2013.
Startavgift for kontinentalsokkelen økes fra 6 840 kroner i 2012 til 6 956 kroner i 2013.

Økningene er tilpasset forventet prisstigning.

Bunnfradrag fases ut
I 2011 ble det innført en midlertidig ordning med et bunnfradrag i startavgiften. Ordningen innebærer at det ikke betales startavgift for de første seks tonnene av flyets vekt. Bunnfradraget i den ordinære startavgiften reduseres med 50 prosent i 2013 og fjernes helt i 2014. Satsen per tonn reduseres dermed fra 70 kroner i 2012 til 67 kroner i 2013. Endringene betyr en økning i startavgiften på om lag 1,4 prosent.

Avinor gis rett til å hente inn dokumentasjon på sertifisert maksimal avgangsvekt for å sikre likt grunnlag for avgiftsfastsettelse for norske og utenlandske fly.
1,4% er nok et gjennomsnittstall, som er veldig feil for Widerøe siden de flyr med små fly. For Widerøe er vel tallet ca 20% økning på startavgiften.

Hvis jeg har regnet rett;
DH8-100: +168 kr per avgang, + 2 kr per passasjer
DH8-300: +159 kr per avgang, + 2 kr per passasjer
DH8-400: +129 kr per avgang, + 2 kr per passasjer

(eventuell endring av terminal/enroute-avgift ikke tatt med i dette)

Ifølge denne artikkelen tilsvarer en økning i 24% fot Widerøe

http://mobil.an.no/nyheter/article6...source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0

I følge Widerøe vil det faktisk bety lavere inntekter for de mindre lufthavnene pga mi dre trafikk og man dermed må øke tilskuddene til disse. Hvis det er riktig går jo vinningen opp i spinningen og Samferdselsdepartementet pisser i buksen så det holder.

Det virker ihvertfall som også dette departementet gjør en innsats for å få nye sjefer fra neste høst, om ikke annet :)

Ved kutt på rutene mellom Oslo/Bergen - Br.sund vil dette mest sannsynlig føre til at selskaper som BP og Statoil går over på å benytte chartefly igjen, da de flere ganger tidligere har signalisert at dagens frekvenser er et absolutt minimum. Det samme gjelder også for økt oljeaktivitet og mannskapsbytter på offshore-fartøy i Sandnessjøen :)

Så, altså: For et, tilsynelatende marginalt avgiftskutt for større fly skal Samferdselsdepartementet utradere flyrutene i distrikts-Norge som faktisk er lønnsomme og ikke trenger anbudspenger for å overleve? ...Gud bedre.

Virker som om departementet har mistet siste rest av fornuft. Makan til tullevedtak skal en lete lenge etter. Befinner meg i Alta akkurat nå. I gårsdagens Altaposten (papirutgave) var det to sider om det de omtalte som dårlig flytilbud til Alta. Det var før dette ble kjent. Blir nok omtale av flytilbudet i morgen tipper jeg.

Så, altså: For et, tilsynelatende marginalt avgiftskutt for større fly skal Samferdselsdepartementet utradere flyrutene i distrikts-Norge som faktisk er lønnsomme og ikke trenger anbudspenger for å overleve? ...Gud bedre.

At oppegående mennesker fortsatt stemmer rød grønt er for meg ett mysterium som jeg nok aldri helt vil forstå. Men sosialismen sitter godt i veggene rundt om.

Og Kristiansund er en rød festning desverre, så jeg tror desverre det vil være relativt stille fra de lokale politikerne. Først ble de kvitt sykehuset, så blir det mindre og mindre flyavganger, neste er jo kulturhus som de skal bruke 500 mill på og etter det får vel junior sosialistene det som dem vil og for stoppet oljeutvinningen på haltenbanken..... :)

At oppegående mennesker fortsatt stemmer rød grønt er for meg ett mysterium som jeg nok aldri helt vil forstå. Men sosialismen sitter godt i veggene rundt om.

Og Kristiansund er en rød festning desverre, så jeg tror desverre det vil være relativt stille fra de lokale politikerne. Først ble de kvitt sykehuset, så blir det mindre og mindre flyavganger, neste er jo kulturhus som de skal bruke 500 mill på og etter det får vel junior sosialistene det som dem vil og for stoppet oljeutvinningen på haltenbanken..... :)

Og med blå-blått med FrP i samferdselsdepartementet blir det mye mer penger til kortrutene.....?

Og med blå-blått med FrP i samferdselsdepartementet blir det mye mer penger til kortrutene.....?

Jeg tror iallefall at man neppe finner en sammensetning av partier som bidrar så lite til infrastruktur/samferdsel og næringspolitikk som den vi har nå.... (det henger litt sammen...)

Saklig.. rart de sitter der da siden så mange andre har så "flotte ideer"..

Men fører dette til økte billettpriser skulle det være midt i blinken til dere som har skrevet side opp og ned om at billettprisene er for lave. De må opp.

Det vil jo også øke avstanden mellom flybilletten og parkeringen eller prisen på flybussen eller hva man klager over.

Dere har det for godt her i landet. Uansett hva som skjer med billettprisen er det feil?

Vidar

Break-even er på 73 tonn i forhold til dagens avgifter, så det er ikke så mange som nyter godt av dette...

Tar man med generell økning i konsumprisindeksen (Okt11-Okt12) på 1,1%, så er break-even på ca 69 tonn. (hvis jeg nok en gang har regnet rett).
Dvs, alle fly med MTOW over 69 tonn "tjener" på omleggingen.

Hvis jeg har regnet rett;
DH8-100: +168 kr per avgang, + 2 kr per passasjer
DH8-300: +159 kr per avgang, + 2 kr per passasjer
DH8-400: +129 kr per avgang, + 2 kr per passasjer

For 60% load på fly, vil dette bety følgende:
DH8-100: 22 passasjerer = +9,63 kr pr billett
DH8-300: 30 passasjerer = +7,30 kr pr billett
DH8-400: 47 passasjerer = +4,74 kr pr billett

Med fare for kaste brannfakler, dette er da ikke "skrekkelige prisøkninger som raserer distrikt-Norge"???

Problemet bunner vel ut i at man fremdeles har lyst til å selge billetter for 499,-, og ikke øke disse til 509,-, ergo må man ta hele tapet på 10 kr per billett selv. Nå har jeg ikke tall foran meg på hvor mange passasjerer Widerøe frakter, men det er klart at for hver million passasjerer, så "koster" dette 10 millioner kroner...

Saklig.. rart de sitter der da siden så mange andre har så "flotte ideer"..

Nei, kanskje litt usaklig.
Men jeg må si jeg blir frustrert over at man ikke ser viktigheten for en god samferdsel til distriktene, og den sammenhengen dette har med næringslivet. Man skal eksempelvis for Kristiansund sin del huske på at en del av det som ble lagt til grunn for å feks legge driftsenteret for Draugen til byen stilte en del krav til ting som samferdsel, helse, infrastruktur, utdanning etc.

Og ja, jeg tror "andre" kan ha flotte ideer. Men jeg tror folk av gammel vane er redd for å i det hele tatt forsøke å sette seg inn i å høre på de.

For 60% load på fly, vil dette bety følgende:
DH8-100: 22 passasjerer = +9,63 kr pr billett
DH8-300: 30 passasjerer = +7,30 kr pr billett
DH8-400: 47 passasjerer = +4,74 kr pr billett

Med fare for kaste brannfakler, dette er da ikke "skrekkelige prisøkninger som raserer distrikt-Norge"???

Problemet bunner vel ut i at man fremdeles har lyst til å selge billetter for 499,-, og ikke øke disse til 509,-, ergo må man ta hele tapet på 10 kr per billett selv. Nå har jeg ikke tall foran meg på hvor mange passasjerer Widerøe frakter, men det er klart at for hver million passasjerer, så "koster" dette 10 millioner kroner...

Nei, det er nok neppe prisøkningene på bilettene isolert sett som er problemet. Er vel uhyre sjeldent at jeg for min del har fått en så billig bilett til stavanger/bergen.....

Last edited:

Er ikke noen av rutene som kuttes anbudsruter? Kan de gjøre det sånn helt uten videre?

Back