Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året
Tja, vi kan jo starte med at FØR så var jo frekvensen til for eksemepel OSY en del større, ta uken 21mai12 - 28mai12 ble fløyet anbudsruter TRD-xxx-xxx-BOO via Nord-Trøndelag/Helgeland, så var jo for eksempel OSY oppe i 5 daglige avganger fra OSY til TRD/BOO direkte/via MJF/RVK.
De siste årene har distriktene blitt ribbet av sentralmakta for lokale tilbud og styring, og man må fly inn til fylkes/region hovedstaden for små ting/møter. Så å nevne ¨turen til Hytta i Ørsta¨ blir litt feil her, mange i Ørsta som er avhengi av flyruten.
Ikke noe uventet at en Høyre-politiker kommer med slikt oppgulp.. Widerøe forholder seg til avtalen, og leverer fortsatt antall avganger innen gitt tidspunkt og antall seter innen gitt tidsrom. Høyre er skyld i rassering av distriktene med dårlig politikk og feilslått avgiftspolitikk som straffer de som ikke bor i en bykommune med 2-3 sifret antall tusen innbygere. Det kuttes i rammevilkår over alt, anbudsruter på båt/tog/buss osv. der kuttes alt antall avganger, seter, krav om arbeidsvilkår og tilslutt skyver de ansvaret over på fylkeskommunene og pengene tilføres ikke i like stort antall som da staten selv dreiv anbudene. Det har denne vinteren blitt et eksempel på, da det å bo på en øy ikke akkurat er så smart da ferjeprisene har blitt skyhøye.
Tja, det får være nok for ikveld
Det som er sikkert er at WF har truffet PR-spikeren skikkelig her. 4000 avganger i året blir rundt 11 pr dag som igjen er 5.5 rundturer. Men så mye hyl og skrik fra politikere og andre som skal slå mynt på det nå har ikke mange fått til siden valgkampen. Selv "flyskammerene" holder jo klokelig kjeft nå isf å innkassere en seier. Noen få ruter blir hard rammet, men ellers er det vel snakk om ganske få som blir rammet siden avgangene allikevel ikke er lønnsomme?
Det mange har glemt er vel at det tidligere knapt gikk fly på en del av disse rutene, og etter hvert så WF en mulighet her (som eks. alle Oslo-Helgeland-rutene). Intervju med noen lokale WF-bruekre på TV som omtrent snakker om verdens undergang og at de "må flytte fra bygda", mens noen på de rutene som får en mindre rundtur noen ganger i uka "klager på at prisene vil gå opp" hver gang de skal på hytta i Ørsta(!).
I dag fikk jo til og med politikere seg til å blande kortene skikkelig og si at WF ikke leverere ihht avtale
"– Tilliten til Widerøe er tynnslitt, de leverer ikke på samfunnsoppdraget de får over statsbudsjettet." sier Høyres stortingsrepresentant Jonny Finstad til VG
https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4LO4/hoeyre-politiker-vil-bryte-opp-wideroee-monopolet
Tja, vi kan jo starte med at FØR så var jo frekvensen til for eksemepel OSY en del større, ta uken 21mai12 - 28mai12 ble fløyet anbudsruter TRD-xxx-xxx-BOO via Nord-Trøndelag/Helgeland, så var jo for eksempel OSY oppe i 5 daglige avganger fra OSY til TRD/BOO direkte/via MJF/RVK.
De siste årene har distriktene blitt ribbet av sentralmakta for lokale tilbud og styring, og man må fly inn til fylkes/region hovedstaden for små ting/møter. Så å nevne ¨turen til Hytta i Ørsta¨ blir litt feil her, mange i Ørsta som er avhengi av flyruten.
Ikke noe uventet at en Høyre-politiker kommer med slikt oppgulp.. Widerøe forholder seg til avtalen, og leverer fortsatt antall avganger innen gitt tidspunkt og antall seter innen gitt tidsrom. Høyre er skyld i rassering av distriktene med dårlig politikk og feilslått avgiftspolitikk som straffer de som ikke bor i en bykommune med 2-3 sifret antall tusen innbygere. Det kuttes i rammevilkår over alt, anbudsruter på båt/tog/buss osv. der kuttes alt antall avganger, seter, krav om arbeidsvilkår og tilslutt skyver de ansvaret over på fylkeskommunene og pengene tilføres ikke i like stort antall som da staten selv dreiv anbudene. Det har denne vinteren blitt et eksempel på, da det å bo på en øy ikke akkurat er så smart da ferjeprisene har blitt skyhøye.
Tja, det får være nok for ikveld
