Widerøe kan få jetfly

Re: Widerøe kan få jetfly

I fare for å bli nektet ombordstigning senere i dag ;) her er et par-tre å tenke på:

1. En sannhet i dag er ikke den samme som var i går!
Jeg har vært tilstede i et møte med Vatle der han hardnakket sa følgende: "Widerøe vil bare fly turboprop i all fremtid"
Spørsmålet er så om det blir fortsettelse med Q400 (og SAS-styret/-ledelsen mister ansikt) eller det blir mini-DC-9er (og Vatle mister ansikt). ATR er utelukket siden både leveringstid og flåtelikhet taler mot det.

2. Ingenting er konstant!
Det virker som den eneste måten å bygge ned rivaliseringen mellom forskjellige selskap i en gruppe er å rebrande disse så de går under samme design eller navn - gode eksempler er Air Berlin (DBA, LTU, Belair), easyJet (TEA Basel, go, GB Airways). For SAS betyr dette kanskje, SAS, WAS og BAS eller bare SAS over hele fjøla.

3. Forandring fryder!
Dette er et begrep som er veldig vanskelig å svelge for selskaper og ansatte med laaaang historie. SAS og flere av datterselskapene med ansatte er ekstremt gode kandidater i denne dinosaur-klassen. Allerede på Jannes tid var dette et problem, og hverken smilekurs eller folderen med x antall måter å si nei på nådde frem. Humoren nådde ikke frem - noe så alvorlig som å fly noen mennesker fra A til B kan man da ikke tøyse med! Det mest utrolige er at det er fagforeningene som er de verste museumsvokterne, og faren er reel for at de er sterkt medvirkende til at selskapene BLIR museumsgjenstander.

4. Hva blir veien (flyleden) fremover?
Ikke VET jeg, men jeg har mine tanker. Om jeg lufter de her en gang er en annen sak, i hvert fall blir det ETTER jeg har returnert fra HAU på nyåret :rolleyes:

Ha en God Jul og et Godt Nytt År

Piloterne i et selskab skal da vel ikke bestemme hvad ledelsen i et andet selskab foretager sig! Hvis det sker er "ledelsen" i SAS sgu da ikke deres løn værd

Joda! Da SAS kjøpte WF ble det inngått en avtale mellom foreninger og ledelse om at WF ikke skulle fly jetfly. Avtalen hadde imidlertid en tidsbegrensning som nå har gått ut på dato, så slik det er i dag kan WF fly jetfly uten at det i teorien vil skape konflikter.

Men som det sies her: Dersom det hadde vært et problem at WF fikk CRJ, så hadde nok flygerforeningen reagert for lenge siden.

2. Ingenting er konstant!
Det virker som den eneste måten å bygge ned rivaliseringen mellom forskjellige selskap i en gruppe er å rebrande disse så de går under samme design eller navn - gode eksempler er Air Berlin (DBA, LTU, Belair), easyJet (TEA Basel, go, GB Airways). For SAS betyr dette kanskje, SAS, WAS og BAS eller bare SAS over hele fjøla.

Du bygger ikke nødvendingvis ned på rivaliseringen intert i en gruppe ved re-branding. Sålenge man har forskjellige avtaler, lønnsvilkår etc. er det for de fleste fullstendig likegyldig om man har omtrent samme fargeskjema på flyene. Da er det like greit å ha forskjellig navn og holde firmaene virkelig separert.
Flyr man med samme fly/fargeskjema på tildels samme strekninger vil det utifra egne erfaringer tvertimot øke rivalisering og motsetninger..

God Jul og Godt Nyttår kan jeg slutte meg til :)

Om WF flyr jet så kan ledelsen kanskje bruke dette som et pressmiddel i forhandlinger (..."om ikke dere gjør som vi sier så kan altids WF fly denne ruten...", eller noe slikt). .

Dette er vel også årsaken til at SAS i det hele tatt fortsatt har F50 i Norge - pilotene nekter å la WF ta det?? (NB: Spekulasjon!) To like store flytyper i samme konsern er jo bare ineffektivt.

Jeg aner ikke om CK spår riktig, men det ville vært det klart mest rasjonelle: WF flyr propell med Dasher og SAS flyr jet av forskjellig størrelse. WF er et datterselksap av SAS og skal først og fremst gjøre det som tjener SAS.

Isbamse: grunnen til at Widerøe ikke overtok "Westlink" i si tid - da alt egetlig var på plass, nye fly skulle bestilles (DH1/DH3/DH4), ruteopplegget var satt og folk skulle på kurs - var at pilotforeningen i WF satte seg på bakbena. Det var det vanlige maset om ansenitet etc.

Og, Isbamse, du har helt rett ang. WFs posisjon og misjon - det er bare det at svært få i WF ser det på samme måten....

Grønne jetfly hadde vært knall - jeg har selv et manipulert bilde av en Embraer 170 i WF-farger (takk KAB) liggende et sted - som jeg hadde på pulten min da jeg var i WF - problemet er at det blir en veldig liten flåte, og veldig dyrt å drive. Som jeg har sagt før - Q400-flåten var et mini-utskudd i WFs enhetsflåte, men der var det fremdeles såpass mye som var likt med den resterende flåten, at ekstrakostnadene ble minimert. Med en mini-flåte på 4-6 jetmaskiner, med egen crewpool, deler etc snakker vi enorme kostnader for et selskap som fra før av ikke akkuratt har bransjens laveste kostnader. Hadde Mats J spurt meg hadde min anbefaling vært at WF flyr F50-operasjonene til SAS Norge, og SAS Danmark flyr RJ-operasjoner i hele SAS-systemet - også WFs Q400-ruter

Grønne jetfly hadde vært knall - jeg har selv et manipulert bilde av en Embraer 170 i WF-farger (takk KAB) liggende et sted -

KAB lagde ogsaa en lekker Wideroe 757 .... bring it back!!!

Den dagen WF opererer jet...... da parkeres flyene til SAS.

Den kamelen svelger ikke SAS flygerforening uten en helvetes kamp.....og de har svelgt en del kameler de siste aarene.

Da har de jo god øvelse :D

Grønne jetfly hadde vært knall - jeg har selv et manipulert bilde av en Embraer 170 i WF-farger (takk KAB) liggende et sted - som jeg hadde på pulten min da jeg var i WF

KAB lagde ogsaa en lekker Wideroe 757 .... bring it back!!!

Legg ut bilder da :old

Dette er vel også årsaken til at SAS i det hele tatt fortsatt har F50 i Norge - pilotene nekter å la WF ta det?? (NB: Spekulasjon!) To like store flytyper i samme konsern er jo bare ineffektivt.

Jeg aner ikke om CK spår riktig, men det ville vært det klart mest rasjonelle: WF flyr propell med Dasher og SAS flyr jet av forskjellig størrelse. WF er et datterselksap av SAS og skal først og fremst gjøre det som tjener SAS.

To like flytyper inneffektivt? Hvorfor det?
Jeg vil nå si at det må være minst like inneffektivt å fly så mange forskjellige flytyper som SAS gjør.
Om Widerøe flyr jet mellom Torp og København blir sikkert passasjerene glade. De er ingen konkurrent til SAS av den grunn. Og SAS burde vel være mer enn glade om WF ble drevet på beste mulige måte, uansett om det er propeller eller jet som får flyet til å gå opp og frem.

To like flytyper inneffektivt? Hvorfor det?
Jeg vil nå si at det må være minst like inneffektivt å fly så mange forskjellige flytyper som SAS gjør.

Jeg håper ikke Widerøe har tenkt å adoptere flåteplanleggingen fra moderselskapet. Det kan bli fint for oss med flydilla, men neppe noe som kommer til å vare lenge. :)

At det kan blir sabelrasling fra enkelte fagforeninger innen SAS er en ting, men samtidig så vil jo WF i så fall bruke CRJ'ene på de kommersielle rutene de selv har skapt, som et ledd i å få økt kapasiteten.

Blir nok propellfly her... Typisk norsk dette... Tenk om virkelige kjøpte jetfly??
Fali det.. å prøve nokke nytt.. !

Isbamse: grunnen til at Widerøe ikke overtok "Westlink" i si tid - da alt egetlig var på plass, nye fly skulle bestilles (DH1/DH3/DH4), ruteopplegget var satt og folk skulle på kurs - var at pilotforeningen i WF satte seg på bakbena. Det var det vanlige maset om ansenitet etc.

Det var vel en noe forenklet virkelighet. Hva mener du med at WF sin pilotforening satte seg på bakbena? At de ikke aksepterte det som SAS sin pilotforening krevde? Er det ikke mer korrekt å si at det ikke ble enighet mellom pilotforeningene....eller er det kanskje slik at den ene bare alltid har rett og da må den andre parten bare føye seg etter det? Tror ikke det...

Man må nok bare bite i seg realiteten/virkeligheten med at hele bransjen, uansett flyselskap, er bygget opp rundt ansiennitetsprinsippet (både i cockpit og kabin). Og da er det dessverre slik at blir, og fortsatt vil bli, uenigheter når selskaper skal slås sammen, personell overføres internt i eget konsern osv osv. Når man først har en plass på en ansiennitetsliste, så er det selvsagt ingen som vil se at andre kommer utenfor og får en plass foran seg på listen. Så "det vanlige maset" er nok dessverre slik virkeligheten fungerer enten du vil eller ikke.

Og, Isbamse, du har helt rett ang. WFs posisjon og misjon - det er bare det at svært få i WF ser det på samme måten....

Ja, det er trist du ikke rakk å frelse WF-ledelsen og de drømmende WF-ansatte da du jobbet i WF, for WF er tydeligvis er på helt feil spor ;) Men SAS må jo være enige i at WF skal få lov til å ekspandere og jobbe i både forretnings- og fritidsmarkedet, så lenge de godkjenner det? Så SAS har da tydeligvis også misforstått WFs posisjon og misjon... Du får ringe Mr. Jansson og fortelle hvor feil SAS tar :)

Men JA: La WF være et rendyrket propellselskap i SAS-konsernet, men med Q400 på ruter hvor SAS DK ikke klarer å drive lønnsomhet med CRJ900!

Som jeg har sagt før - Q400-flåten var et mini-utskudd i WFs enhetsflåte, men der var det fremdeles såpass mye som var likt med den resterende flåten, at ekstrakostnadene ble minimert. Med en mini-flåte på 4-6 jetmaskiner, med egen crewpool, deler etc snakker vi enorme kostnader for et selskap som fra før av ikke akkuratt har bransjens laveste kostnader.

Og der er jeg helt enig! ...men fortsatt med Q400 :)

Jeg håper ikke Widerøe har tenkt å adoptere flåteplanleggingen fra moderselskapet. Det kan bli fint for oss med flydilla, men neppe noe som kommer til å vare lenge. :)

Den langsiktige planen, før Q400 ble satt på bakken, var vel å bytte ut 300-serien med Q400. Torp skulle bli en ren Q400-base.

Idag har man en salig blanding av DH1, DH3, ATR42, og F50 på Torp...
Til tider ganske ugunstig, siden de to sistnevnte flytypene ikke takler større fraktkolli særlig godt...

Mens man kan laste både én og to europaller med frakt i en Dash 8, så får man null europaller i en ATR eller Fokker 50...
Frakten må stå over til strekningen flys av en Dash 8...

Blir nok propellfly her... Typisk norsk dette... Tenk om virkelige kjøpte jetfly??

Vil du vite hvorfor JEG mener at WF ikke skal ha jet?

Svaret ditt er irrellevant, for nå får du mitt uansett:

Fordi CRJ er det eneste alternativet som blir diskutert, og CRJ er et drittfly, i mine øyne...

1. Bakre lasterom har en svært lav åpning, begrenset av det faktum at åpningen sitter rett under motoren. Mye av frakten som går med Dash 8 idag er av en slik art at det må lastes med gaffeltruck.
På en CRJ så vil høyden på kolliet være svært begrenset, og gaffeltrucken vil sannsynligvis sørge for mange bakkeskader...

2. CRJ 700 og 900 har opptil to lasterom foran vingen, på samme side som pax-døra. Sikkert praktisk mtp. jevn fordeling av bakkeutstyr rundt flyet under turnaround, men i praksis er det ren idioti å ha pax så nærme bagasjen.
På DH1/3 er dette et lite problem, mens på DH4 så er det et problem, siden man der har pax-dør bak også.

Man har nok å gjøre ved flyet, om man ikke skal stå å forklare pax hvorfor de ikke kan få bagasjen sin nå.

3. Jeg hater Fokker 70/100 fordi personen som tegnet lasterommene enten var kortvokst eller bare en lite omtenksom fyr.
Lasterommene i buken på CRJ'ene er (såvidt meg bekjent) enda mindre...

4. CRJ'ene har en idiotisk løsning på det å frigjøre nesehjulet for pushback/tauing. Mens de fleste flytyper har en elektrisk eller mekanisk bypass-ventil på hydraulikken, så må man på CRJ fysisk koble ifra et ledd på neseleggen, OG klare å koble det på igjen etterpå...
(Er vel samme løsningen på F-16 om jeg husker rett...)

CRJ er sikkert fine maskiner om man er pax, men rent praktisk synes jeg flyene er full av idiotiske løsninger...

Dash 8 lenge leve!!

For oss som lever i steinalderen er propell det eneste som duger :D

Det er synd om WIF ikke får fortsette med Q400, det er etter min mening det klart beste alternativet.. Jeg har tro på at WIF får fortsette etter at SAS bestemmer seg for hva de skal gjøre.

ironi?? jet er ikke nødvendigvis bedre enn propell.. Da er det bedre at SAS tar "jet-rutene" og wif tar alt av propell i Norge.

Man skal helst faa oekonomien til aa gaa ihop ogsaa ... jet er dyrere i anskaffelse .. jet er for det meste dyrere i drift ... jet kan vaere en smule mer effektivt .. hoeyere kostnader gir hoeyere priser og betalingsviljen for flybilletter i Norge er velkjent ... :rolleyes:

..

hey... hvis dere har det nyeste Airliner World, så står det noe om en unnamed custom from an european carrier for. her er det snakk om en bestilling på 20 stk Q400 fra en europeisk selskap.... hva om det er SAS....... ??????

hey... hvis dere har det nyeste Airliner World, så står det noe om en unnamed custom from an european carrier for. her er det snakk om en bestilling på 20 stk Q400 fra en europeisk selskap.... hva om det er SAS....... ??????

Selskapet som bestillte de 20 maskinene (10 + 10 opsjoner) er en NY Q400-operatør...

Alt dette har forøvrig vært nevnt før, i denne tråden, og der var konklusjonen at det var Germania / Air Berlin som sto bak...
(10 Dash 8-400 - Germania / Air Berlin / + 10 options / delivery 2008+)

Back