LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
Re: Widerøe kan få jetfly
I fare for å bli nektet ombordstigning senere i dag
her er et par-tre å tenke på:
1. En sannhet i dag er ikke den samme som var i går!
Jeg har vært tilstede i et møte med Vatle der han hardnakket sa følgende: "Widerøe vil bare fly turboprop i all fremtid"
Spørsmålet er så om det blir fortsettelse med Q400 (og SAS-styret/-ledelsen mister ansikt) eller det blir mini-DC-9er (og Vatle mister ansikt). ATR er utelukket siden både leveringstid og flåtelikhet taler mot det.
2. Ingenting er konstant!
Det virker som den eneste måten å bygge ned rivaliseringen mellom forskjellige selskap i en gruppe er å rebrande disse så de går under samme design eller navn - gode eksempler er Air Berlin (DBA, LTU, Belair), easyJet (TEA Basel, go, GB Airways). For SAS betyr dette kanskje, SAS, WAS og BAS eller bare SAS over hele fjøla.
3. Forandring fryder!
Dette er et begrep som er veldig vanskelig å svelge for selskaper og ansatte med laaaang historie. SAS og flere av datterselskapene med ansatte er ekstremt gode kandidater i denne dinosaur-klassen. Allerede på Jannes tid var dette et problem, og hverken smilekurs eller folderen med x antall måter å si nei på nådde frem. Humoren nådde ikke frem - noe så alvorlig som å fly noen mennesker fra A til B kan man da ikke tøyse med! Det mest utrolige er at det er fagforeningene som er de verste museumsvokterne, og faren er reel for at de er sterkt medvirkende til at selskapene BLIR museumsgjenstander.
4. Hva blir veien (flyleden) fremover?
Ikke VET jeg, men jeg har mine tanker. Om jeg lufter de her en gang er en annen sak, i hvert fall blir det ETTER jeg har returnert fra HAU på nyåret
Ha en God Jul og et Godt Nytt År
I fare for å bli nektet ombordstigning senere i dag

1. En sannhet i dag er ikke den samme som var i går!
Jeg har vært tilstede i et møte med Vatle der han hardnakket sa følgende: "Widerøe vil bare fly turboprop i all fremtid"
Spørsmålet er så om det blir fortsettelse med Q400 (og SAS-styret/-ledelsen mister ansikt) eller det blir mini-DC-9er (og Vatle mister ansikt). ATR er utelukket siden både leveringstid og flåtelikhet taler mot det.
2. Ingenting er konstant!
Det virker som den eneste måten å bygge ned rivaliseringen mellom forskjellige selskap i en gruppe er å rebrande disse så de går under samme design eller navn - gode eksempler er Air Berlin (DBA, LTU, Belair), easyJet (TEA Basel, go, GB Airways). For SAS betyr dette kanskje, SAS, WAS og BAS eller bare SAS over hele fjøla.
3. Forandring fryder!
Dette er et begrep som er veldig vanskelig å svelge for selskaper og ansatte med laaaang historie. SAS og flere av datterselskapene med ansatte er ekstremt gode kandidater i denne dinosaur-klassen. Allerede på Jannes tid var dette et problem, og hverken smilekurs eller folderen med x antall måter å si nei på nådde frem. Humoren nådde ikke frem - noe så alvorlig som å fly noen mennesker fra A til B kan man da ikke tøyse med! Det mest utrolige er at det er fagforeningene som er de verste museumsvokterne, og faren er reel for at de er sterkt medvirkende til at selskapene BLIR museumsgjenstander.
4. Hva blir veien (flyleden) fremover?
Ikke VET jeg, men jeg har mine tanker. Om jeg lufter de her en gang er en annen sak, i hvert fall blir det ETTER jeg har returnert fra HAU på nyåret

Ha en God Jul og et Godt Nytt År