Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Aviation Herald har gjort sine egne undersøkelser basert på ukjent kilde:

On Jun 5th 2015 a source contacted The Aviation Herald indicating, that the aircraft had entered a full stall on a visual approach to Svolvaer's runway 19 with the captain being pilot flying. The aircraft was turning base when the airspeed sharply dropped and the stickshaker activated. The engines were accelerated to maximum power available, the pitch continued to increase until the aircraft entered full stall however and the captain basically froze. The first officer took control of the aircraft, pushed the nose down, managed to recover the aircraft from the stall and pulling +2.7G arrested the descent at 25 meters AGL. The aircraft subsequently diverted for a safe landing. Following the occurrence the captain provided a report about the occurrence to the safety department of the airline which prompted both engines to undergo checks for overtorque before the aircraft was returned to service. Our source said: "The captain drastically understated the severity of the situation. The AIBN cannot investigate what it does not know." The first officer left the company and joined another airline.
 
Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Uhyggelige forhold å fly i.. Bekmørkt, lite sikt pga sludd og landingslys (hvis de bruker det da?), vind dvs airspeed varierte i vindkastene med 22 knop delvis cross, tett skydekke over 1200 fot, bygeskyer (CB) i 1000 fot som de da ikke ville se pga mørket, noen skyer i 800 fot, sannsynligvis derfor de var nede på 600 fot allerede på downwind, det er jo i laveste laget selv for et småfly.. Nevnte jeg terreng 1500 fot rett vest for plassen (en banelengde unna) og høyere på øyene rundt?

ENSH 021750Z 23030G41KT 9000 -RAGS FEW008 SCT010CB BKN012 05/03 Q1000=

Føler med kapteinen, og copiloten som mente han ikke ble hørt. Med slike operasjoner må man jo nesten tro at det har vært noen "nesten" gjennom årene, de har vel disp fra vanlige ICAO ops krav til baner, terreng etc? Men dette er vel områder hvor folk er vant til å leve litt på nåde av naturkreftene
 
Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Hva i alle dager skulle WF ha å tjene på å legge lokk på dette??

Ser ut som de prøvde alle "lokkmidler" som var til disposisjon:

"Kongsteien gjorde det klart at dersom vi skrev om dette, måtte selskapet gå ut med sensitiv informasjon om styrmannen, noe som ville bli en belastning for han."

Fra metoderapporten, veldig interessant, men tildels temmelig opprørende lesning:

http://www.skup.no/31-faen-na-dor-vi/
 
Last edited:
Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Hva i alle dager skulle WF ha å tjene på å legge lokk på dette??
*Skammeseg*

Ytterst merkelig. Hva kan motivet til WF og tilsynet være? Dette var jo hovedsaklig en hendelse knyttet til værforhold og krevende operative vurderinger, ingen grunn til å feie noe som helst under teppet. Motivene er denne sakens egentlige mysterium...pinlig for omdømmet til norsk luftfart også jf. AVHeralds omtale. Havarikommisjonens rapport vil forhåpentligvis rydde opp i dette sakskomplekset..
 
Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Ganske rystet etter å ha lest artikkelen og utskriftene fra FDR underbygger styrmannen sin rapport.
Tyder på at "just culture" ikke fungerer som det skal i Widerøe.
Viktig at en åpen rapporteringskultur er tilstede slik at trender som ikke er ønskelige kan fanges opp og læres av for å forebygge fremtidige hendelser/ulykker.

Her har Widerøe brukt stikke hodet i sanden metoden, altså en fornektelse av at noe har funnet sted som kan læres av.

Veldig bekymringsverdig med tanke på Widerøe sin historie.
 
Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Rapporten gir et klart svar på at flygninger på kortbanenettet er krevende og forutsetter et solid treningsregime og erfarne piloter.
Etter hva jeg vet krever WF 800 t som minimum for ansettelse av styrmenn.
 
Back
Top