Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Man kan i hvertfall si at denne dealen "stinks strange stuff". Hva som eksakt ligger i denne pakken må vi nok vente en stund før vi vet. Det er alt for få gravende økonomi journalister i Norge som kan finne ut av dette. Kritiske spørsmål er jo nesten ikke eksisterende. Kapital kan, om de finner dette interessant, man da vil det ta litt tid. Hvorfor er de så viktig for SAS å "massere inn" inntrykket av at salgsprisen var 2 milliarder når de vitterlig bare har fått inn 500 mill for 80%? Det er sporet journalistene bør følge.

... Alt er jo ikke cash på bordet...

http://www.banett.no/nyheter/article7518209.ece
Ifølge DN forventer SAS å få ytterligere 300 millioner kroner for de resterende 20 prosentene i Widerøe i 2016. SAS må imidlertid i likhet med de andre eierne gå inn med mer egenkapital i Widerøe i forbindelse med transaksjonen. Ingen av de involverte partene vil kommentere hvor mye penger som skal tilføres, men DN mener å vite at Widerøes egenkapital er priset til maksimalt 625 millioner kroner.

De to milliardene SAS oppga som salgssum på fredag skal bunne i et konsernbidrag fra Widerøe på 500 millioner kroner og 500 millioner for 80 prosent av aksjene. DN fikk heller ikke svar fra SAS eller de nye eierne på hvordan dette konsernbidraget skal finansieres. Salg av ti Dash Q400-fly fra Widerøe til SAS skal frigjøre ytterligere én milliard kroner for SAS. Dette kjøpet skal finansieres med gjeld og frigjorte midler som Widerøe får for å selge tre av flyene videre til et leasingsselskap som skal leie flyene ut til Widerøe.

Last edited by a moderator:

Salg av ti Dash Q400-fly fra Widerøe til SAS skal frigjøre ytterligere én milliard kroner for SAS.

Burde være en bra deal for SAS å kjøpe fly og samtidlig frigjøre en milliard :p

Streik i Widerøe som vi vet og på Torghattens generalforsamling i dag ville aksjonærene vite om følgende for de nye eierne. Forbergskog ville ikke si mye, men for meg virker det som om SAS burde være mest svett.

"Sitter du i saksa i forhold til streiken? Havner effekten av den på kjøper eller på selger, ville Torgnes vite.

– Jeg vil ikke svare noe annet enn at vi kanskje har vært litt forutseende, sa en ordknapp Forbergskog."
Sitat fra Helgeland Arbeiderblad

Streik i Widerøe som vi vet og på Torghattens generalforsamling i dag ville aksjonærene vite om følgende for de nye eierne. Forbergskog ville ikke si mye, men for meg virker det som om SAS burde være mest svett.

Streiken har jo vært varslet på vanlig måte, og Torghatten er ikke amatører så de har nok tatt sine forbehold på mange områder. Noe annet ville overraske.

Og da har norske myndigheter godkjente salget fra SAS til ny eiergruppe.

http://www.hegnar.no/bors/article732124.ece

Ikke noen stor bombe når det var et krav fra den norske hoveeier at Widerøe måtte selges som et ledd i å bedre likviditeten i SAS.

Vidar

Og da har Nordland fylkeskommune allerede før ovetakelsen er gjort sagt de skal selge seg ut

Nå tilbyr fylkeskommunen å selge en del av sine aksjer til de ansatte.

– Det viktige for oss var at vi fikk forankret et nordnorsk eierskap. Når det er på plass har ikke fylkeskommunen noen interesse av å sitte som langsiktig eier i Widerøe. Vi har en avtale med Torghatten Trafikkselskap om at de skal kjøpe aksjene til fylkeskommunen, og en del vil bli solgt til de ansatte, sier Fylkesrådsleder Odd Eriksen (Ap).

http://www.nrk.no/nordland/vil-ha-med-ansatte-pa-a-eie-wideroe-1.11267897

Det sa fylkeskommunen også da salget ble gjort kjent i vår.

... og hvem skal de selge til? Braathen?

Det står vel i quote'n et par poster over din
Vi har en avtale med Torghatten Trafikkselskap om at de skal kjøpe aksjene til fylkeskommunen, og en del vil bli solgt til de ansatte, sier Fylkesrådsleder Odd Eriksen (Ap)

Som spädd tidligere : nordlendingene var först om ä snuse god butikk (WF til gibortpris !) og slo til umiddelbart, hvoretter WF-aksjenes skjebne er ä bli videresolgt til fet merverdi, til noen litt tregere men heller ogsä noe dypere gjennomtenkte ENDELIGE investorer ... kanskje Braathen, kanskje Macao-kinesere (evntlt via fidus-avtaler ?), tiden vil vise ... Absolutt sikkert er det at nordlendingene vil komme seg ut av dette meget fornöyde, mens hele opplegget ikke vil stä som en fjaer i hatten pä SAS' Rickard Gustavsson ?

Absolutt sikkert er det at nordlendingene vil komme seg ut av dette meget fornöyde, mens hele opplegget ikke vil stä som en fjaer i hatten pä SAS' Rickard Gustavsson ?

Det var jo ikke Rickard Gustavsson som ville selge, men den norske stat som krevde at WF skulle selges for å gå med på redningsaksjonen i fjor høst.

En annen sak er hvor godt kjøp WF egentlig er for Torghatten og andre eiere. Når nåværende anbudsperiode er over kommer virkeligheten i flybransjen til å treffe Widerøe med stor kraft. De har en krevende jobb foran seg for å tilpasse selskapet til dette. De tjener lite på anbudene allerede i dag

Skal jeg spå litt vil jeg tro at samarbeidet med SAS vil løses opp over tid, og for alt man vet kan de se seg bedre tjent med feks Vestlandet i egen regi. Wetlease kan gjøre at SAS totalt sett kommer bedre ut enn dagens markedsdeling med WF.

En annen sak er hvor godt kjøp WF egentlig er for Torghatten og andre eiere. Når nåværende anbudsperiode er over kommer virkeligheten i flybransjen til å treffe Widerøe med stor kraft. De har en krevende jobb foran seg for å tilpasse selskapet til dette. De tjener lite på anbudene allerede i dag

Oj oj oj, synd du ikke nevnte dette tidligere. For det har sikkert ikke toppledelsen i Torghatten tenkt på ;)

Imm

Tror det er flere ting ved dette salget som ikke er/vil bli offentligjort.

PS i følge postlista i dag, så ble pant slettet ( lån nedbetalt ?) i slutten av September, og før overdragelse av aksjene.
Gjelder 100- og 200-maskinene.

Skal jeg spå litt vil jeg tro at samarbeidet med SAS vil løses opp over tid, og for alt man vet kan de se seg bedre tjent med feks Vestlandet i egen regi. Wetlease kan gjøre at SAS totalt sett kommer bedre ut enn dagens markedsdeling med WF.

Vet ikke om du har forstått det riktig eller uttaler deg uklart, men produksjonen på Vestlandet (om vi da snakker om det såkalte Vestlink) er 100% WF-ruter og ikke noe som flys på oppdrag for SAS. Vil SAS fly på Vestlandet med wetlease så blir det i konkurranse med WF.

Konkurranse blir det nok før eller siden på Vestlandet uansett hvem som kommer. Og alle er nok klar over at en omstilling må til. Ikke noe nytt akkurat.

Re: Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Vet ikke om du har forstått det riktig eller uttaler deg uklart, men produksjonen på Vestlandet (om vi da snakker om det såkalte Vestlink) er 100% WF-ruter og ikke noe som flys på oppdrag for SAS. Vil SAS fly på Vestlandet med wetlease så blir det i konkurranse med WF.

Konkurranse blir det nok før eller siden på Vestlandet uansett hvem som kommer. Og alle er nok klar over at en omstilling må til. Ikke noe nytt akkurat.

Mulig jeg var uklar, men mente selvfølgelig at de kan starte opp i konkurranse med WF. Selv om de er WF ruter et det vel ikke å slå under en stol at de ble "gitt" til WF da F50 produksjonen ble avviklet i SAS. Konkurranse fra SAS vil vært langt mer utfordrende å møte enn andre frittstående aktører. Men nå kan det være, som noen nevner lengre opp, at det er momenter i transaksjonen som begrenser dette.

Til imm; Det er jeg ganske sikker på at de har tatt med og grunndig utredet i forkant av kjøpsavtalen. Det fritar ikke fra at andre kan gjøre andre betraktninger om hvordan fremtiden vil bli for et frittstående WF. Som TCAS skriver, og i tråd med hva jeg hører fra bekjente i selskapet, så er det nok kjent at denne omstillingen vil måtte komme.

Widerøe kommer til å bestå i en eller annen form i fremtiden. Noe annet vil overraske meg. Det som var mitt poeng er at jeg er i tvil om dette, basert på informasjonen som er fremkommet om transaksjonen, er en spesielt god investering for Torghatten.

Last edited:
Back