Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Svele var en god ide. Fjord1 tapte 100 mill i fjor og kutter nå kostnader alt de kan. Er usikker på om to pressa ferjerederi og en fylkeskommune er de rette eierne i en stadig tøffere flybransje. De har ihvertfall det til felles at de har null kompetanse på å drive flyselskap. Men vi får håpe det går bra.

Torghatten er jo en tung aktør med resultat på over 200 MNOK årlig flere år på rad. Også Fjord1 har en solid egenkapital. Sånn samferdelspolitikken i landet er lagt opp, med anbudskonkurranser, vil jo enhver transportaktør naturligvis være presset, og det samme gjelder jo i høy grad for et selskap som Widerøe. Det handler om å drive effektivt og ikke minst "være god" på det man driver med.

Nordland fylkeskommune har også mye penger på bok, og budsjetterer med relativt store overskudd hvert år. Hvorvidt det er riktig at en fylkeskommune skal drifte med overskudd kan jo diskuteres, det samme hvorvidt det er en fylkeskommunal oppgave å eie flyselskap. Likevel er dette en villet politikk fra de folkevalgte i Nordland, der det for tiden er Arbeiderpartiet, Høyre og KrF som har styringa.

Mediebildet i Nordland i dag har vært litt preget av hvor lurt det er at Nordland fylkeskommune og Torghatten skal delta i samme eierselskap (WF Holding), når Nordland fylkeskommune er en stor kunde av Torghatten gjennom anbud på buss og båt/ferge. Offentlige anskaffelser/anbudsprosesser er uansett såpass regulert at dette neppe kommer til å by på problemer.

Jeg tror dette kommer til å bli et solid eierskap bestående av eiere fra distrikts-Norge, og overtakelsen stemmer bra med Widerøes profil!
 
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Nordland Fylkeskommune forplikter seg å selge når som helst til Torghatten hvis de vil kjøpe, og fylkeskommnen skal være ute av WF etter et par år, i følge Odd Eriksen. Det sammenfaller vel med at SAS også skal ut med rsten av sin post. Her ligger det nok en større plan bak?

http://www.an.no/nyheter/article6638646.ece
 
Last edited:
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Spørsmålet blir hvordan dette slår inn i balansen til SAS ved neste kvartslsrspportering. 500 mill reelle kronet kommer inn, men bokført verdi av Widerøe og 10 Dash fly må i fratrekk. Det blir uansett flere hundre millioneri bokført tap. Egenkapitalen i SAS blir altså igjen ytterligere svekket.Dette kommer nok ikke klart fram før 12. juni.
 
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Når vil Widerøe forsvinne ut av SAS sine regnskaper som et heleid datterselskap, inntekter/overskudd forsvinne ut osv? September?
 
Re: Widerøe er solgt!

Solguden lurer på hvordan CPH-SVG direkte er en kombinasjon av SAS og WF?

Hvis man booker seg en tur til CPH fra SVG på wf.no for man ofte opp en routing SVG-TRF-CPH med Widerøe (eller omvendt) som et alternativ til å fly direkte med SK.
 
Re: Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Spørsmålet blir hvordan dette slår inn i balansen til SAS ved neste kvartslsrspportering. 500 mill reelle kronet kommer inn, men bokført verdi av Widerøe og 10 Dash fly må i fratrekk. Det blir uansett flere hundre millioneri bokført tap. Egenkapitalen i SAS blir altså igjen ytterligere svekket.Dette kommer nok ikke klart fram før 12. juni.

Men var vel også 1mrd i sparte pensjonsforpliktelser som vel også er bokført balansen til SK. WF hadde vel også ett "lån" til SK på en del kr, så reelt kjøpsbeløp er vel noe mindre enn 2 mrd, eller?
 
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

(...) Angående de 600 mill som Widerøe ikke har betalt til SAS så må de være oppført i balanseregnskapet som gjeld. Noe annet ville jo være ren svindel. Hvis beløpet er riktig ført som gjeld i balansen så får en eventuell effektuering av betaling til SAS ingen invirkning på egenkapitalen. I så fall er det feil det Finansavisen skriver.

Et stort cash flow problem kan det jo derimot bli for Widerøe å hoste de 600 mill nå hvis de ikke har de pengene lett likvide.

Det som eventuelt kan være tilfelle er at SAS prøver å selge Widerøe med de 600 mill stående i Widerøe (SAS ettergir gjelden). Dette for å sukre salget av Widerøe. I så fall drar det med seg noen problemer. De 600 mill var opprinnelig tatt inn i konserregnskapet for å slippe å betale selskapskatt av beløpet. Blir de stående i Widerøe kommer jo helt sikkert kemneren og skal ha sine 28% skatt.

Det andre problemet er at SAS i så fall må avskrive nye 600 mill på sitt allerede hardt pressede balanseregnskap.
Det er interessant ä notere under denne träden at "mellom-regnskaps-posten pä 600 MNOK = gjeld til SAS" i WF's regnskap er blitt glemt i posteringene ... er gjelden blitt utslettet dvs ble et tap päfört SAS ? og hva betyr det isäfall mht skatten WF ikke betalte ? eller hvis "gjelden" gjenstär, er denne innregnet i "kjöps-prisen" Investor-gruppen skal betale til SAS, eller kommer den i tillegg ?
 
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Jeg forstår at denne såkalte salgsprisen 2 milliarder inneholder 3 elementer.

1. 80% av Widerøe eierskap
2. 10 stk Dash fly som var eiet av SAS men leiet av Widerøe. Med eller uten gjeld er litt usikkert.
3., SAS etteegir 600 mill gjeld Widerøe har til SAS

Punkt 3 vil resultere i straffeskatt antakligvis for Widerøe.
 
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Jeg forstår at denne såkalte salgsprisen 2 milliarder inneholder 3 elementer.

1. 80% av Widerøe eierskap
2. 10 stk Dash fly eiet av SAS. Med eller uten gjeld er litt usikkert.
3. SAS ettergir 600 mill gjeld Widerøe har til SAS

Punkt 3 vil resultere i straffeskatt antakligvis for Widerøe.
Den egentlige pris betalt for 80 % aksjepost er altsä (2,000 - 600 = 1,400 minus bokfört rest-verdi i SAS' aktiva av 10 stk. Dash-fly, estimert til 600 MNOK, hvem vet bedre tall ?) = netto 800 ? (to be confirmed) MNOK = peanuts ... Hvis pä toppen av dette SAS har beholdt resterende gjeld pä Dash-flyene i egne böker, ble Wideröe rett og slett gitt bort. Hva var poenget, Rickard Gustavsson ? Hatten av for Investor-gruppen ! Hvor ble det av med Braathen, dette hadde vaert noe for ham ! Tipper pä at hele pakken (som tydeligvis er kommet under politisk kritikk) blir solgt videre umiddelbart, til en fet merverdi !
 
Last edited:
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Den egentlige pris betalt for 80 % aksjepost er altsä (2,000 - 600 = 1,400 minus bokfört rest-verdi i SAS' aktiva av 10 stk. Dash-fly, estimert til 600 MNOK, hvem vet bedre tall ?) = netto 800 ? (to be confirmed) MNOK = peanuts ... Hvis pä toppen av dette SAS har beholdt resterende gjeld pä Dash-flyene i egne böker, ble Wideröe rett og slett gitt bort. Hva var poenget, Rickard Gustavsson ? Hatten av for Investor-gruppen ! Hvor ble det av med Braathen, dette hadde vaert noe for ham ! Tipper pä at hele pakken (som tydeligvis er kommet under politisk kritikk) blir solgt videre umiddelbart, til en fet merverdi !

The loans related to these aircraft will be transferred to Widerøe.
-------------
fra http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2608127.ece
Utover Torghattens 255 millioner og Fjord1s 170 millioner, blar Nordland fylkeskommune opp 75 millioner.

Det var i går at det ble kjent at investorgruppen kjøper 80 prosent av selskapet, mens SAS foreløpig beholder de resterende 20 prosentene.

Langt fra to milliarder
Men siden SAS antagelig får mesteparten av salgsbeløpet, er Widerøes egenkapital priset til maksimalt 625 millioner kroner, skriver DN.
 
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

The loans related to these aircraft will be transferred to Widerøe.
-------------
fra http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2608127.ece
Utover Torghattens 255 millioner og Fjord1s 170 millioner, blar Nordland fylkeskommune opp 75 millioner.

Det var i går at det ble kjent at investorgruppen kjøper 80 prosent av selskapet, mens SAS foreløpig beholder de resterende 20 prosentene.

Langt fra to milliarder
Men siden SAS antagelig får mesteparten av salgsbeløpet, er Widerøes egenkapital priset til maksimalt 625 millioner kroner, skriver DN.

Og da følger prisen for Widerøe prisen for SGH. Lang under det man forventet av verdier i November/desember.



Vidar
 
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Og da følger prisen for Widerøe prisen for SGH. Lang under det man forventet av verdier i November/desember.

Vidar

Man må ta med det som overføres av gjeld. Litt av poenget med salget er jo nettopp å få redusert gjelden, og dermed styrke det finansielle. Om man gjør det ved å selge ting og så nedbetale gjeld, eller å overføre gjeld, er egentlig ganske uvesentlig. Det blir litt som med fellesgjeld på bolig

Og det store salgsverdien her la i flyene og forpliktelsene som ble solgt
 
Last edited:
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

The loans related to these aircraft will be transferred to Widerøe ...
Hmmmm ... jeg stusser litt om hva nöyaktig i virkeligheten ligger bak denne "clausuren" i overenskommelsen ? Hvorfor tok sluttforhandlingene sä lang tid ? Hvor mange "Letter Agreements" er blitt signert pä siden av hoved-kontrakten ? Og hva inneholder isäfall disse ? F.eks. i kommende är, hver gang en flybillett utstedt av Wideröe forärsaker mellomregnskap mellom WF og SK, hvor stor rabatt fär WF pä den servicen de evntlt kjöper av SK, när sistnevnte stär som underleverandör til WF's kunde ? Uten at jeg her mener ä antyde at slike "Letter Agreements" kan eksistere, teknisk kan mellom-regnskap mellom to "consenting Entities" kokes til ä ettergi gjeld uten at det synes for third parties. Svenske kontrakts-forhandlere er spesielt flinke til ä ordne med slike detaljer ... ? Videre er Wideröe's Unions tydeligvis blitt nervöse ang. Pensjons-ordningene da i en annen träd det er snakk om WF-streik fra Onsdag ... hvor nöyaktig stär disse ordningene bokfört : i WF's böker eller til hvilken grad stär noen av forpliktelsene i SAS' böker (piloter, bakkemannskaper, kabinpersonale ?). Pensjons-siden av forhandlingene i "salget" er noe täkelagt, synes jeg ?
 
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune

Man kan i hvertfall si at denne dealen "stinks strange stuff". Hva som eksakt ligger i denne pakken må vi nok vente en stund før vi vet. Det er alt for få gravende økonomi journalister i Norge som kan finne ut av dette. Kritiske spørsmål er jo nesten ikke eksisterende. Kapital kan, om de finner dette interessant, man da vil det ta litt tid. Hvorfor er de så viktig for SAS å "massere inn" inntrykket av at salgsprisen var 2 milliarder når de vitterlig bare har fått inn 500 mill for 80%? Det er sporet journalistene bør følge.
 
Back
Top