Lumpen
ScanFlyer Blue
Re: Widerøe er solgt til Fjord1, Torghatten og Nordland Fylkeskommune
Torghatten er jo en tung aktør med resultat på over 200 MNOK årlig flere år på rad. Også Fjord1 har en solid egenkapital. Sånn samferdelspolitikken i landet er lagt opp, med anbudskonkurranser, vil jo enhver transportaktør naturligvis være presset, og det samme gjelder jo i høy grad for et selskap som Widerøe. Det handler om å drive effektivt og ikke minst "være god" på det man driver med.
Nordland fylkeskommune har også mye penger på bok, og budsjetterer med relativt store overskudd hvert år. Hvorvidt det er riktig at en fylkeskommune skal drifte med overskudd kan jo diskuteres, det samme hvorvidt det er en fylkeskommunal oppgave å eie flyselskap. Likevel er dette en villet politikk fra de folkevalgte i Nordland, der det for tiden er Arbeiderpartiet, Høyre og KrF som har styringa.
Mediebildet i Nordland i dag har vært litt preget av hvor lurt det er at Nordland fylkeskommune og Torghatten skal delta i samme eierselskap (WF Holding), når Nordland fylkeskommune er en stor kunde av Torghatten gjennom anbud på buss og båt/ferge. Offentlige anskaffelser/anbudsprosesser er uansett såpass regulert at dette neppe kommer til å by på problemer.
Jeg tror dette kommer til å bli et solid eierskap bestående av eiere fra distrikts-Norge, og overtakelsen stemmer bra med Widerøes profil!
Svele var en god ide. Fjord1 tapte 100 mill i fjor og kutter nå kostnader alt de kan. Er usikker på om to pressa ferjerederi og en fylkeskommune er de rette eierne i en stadig tøffere flybransje. De har ihvertfall det til felles at de har null kompetanse på å drive flyselskap. Men vi får håpe det går bra.
Torghatten er jo en tung aktør med resultat på over 200 MNOK årlig flere år på rad. Også Fjord1 har en solid egenkapital. Sånn samferdelspolitikken i landet er lagt opp, med anbudskonkurranser, vil jo enhver transportaktør naturligvis være presset, og det samme gjelder jo i høy grad for et selskap som Widerøe. Det handler om å drive effektivt og ikke minst "være god" på det man driver med.
Nordland fylkeskommune har også mye penger på bok, og budsjetterer med relativt store overskudd hvert år. Hvorvidt det er riktig at en fylkeskommune skal drifte med overskudd kan jo diskuteres, det samme hvorvidt det er en fylkeskommunal oppgave å eie flyselskap. Likevel er dette en villet politikk fra de folkevalgte i Nordland, der det for tiden er Arbeiderpartiet, Høyre og KrF som har styringa.
Mediebildet i Nordland i dag har vært litt preget av hvor lurt det er at Nordland fylkeskommune og Torghatten skal delta i samme eierselskap (WF Holding), når Nordland fylkeskommune er en stor kunde av Torghatten gjennom anbud på buss og båt/ferge. Offentlige anskaffelser/anbudsprosesser er uansett såpass regulert at dette neppe kommer til å by på problemer.
Jeg tror dette kommer til å bli et solid eierskap bestående av eiere fra distrikts-Norge, og overtakelsen stemmer bra med Widerøes profil!