Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

RDY har vært i flittig bruk siden den ble innfaset i flåten.
Står riktignok i vinteropplag på TRF nå.

En vill gjetning, men totalpakken på pris har vel vært bedre fra våre brasilianske venner tipper jeg. Crew skal jo læres opp, vedlikehold skal fikses og alt det derre der.

Bare å gratulere Widerøe :)
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Pressemelding fra Embraer. Opsjonen gir mulighet til å velge ulike typer E-jet.

Embraer has signed a contract with Widerøe, the largest regional airline in Scandinavia, for up to 15 E2 family jets. The contract consists of three firm orders for the E190-E2 and purchase rights for 12 further E2 family aircraft. This flexible mix of pur​​​chase rights for E175-E2, E190-E2, and E195-E2 will give Widerøe the ability to grow their fleet with a family of aircraft from 80 to 130+ seats, to right size capacity to meet market requirements.


http://www.embraer.com//Embraer-Signs-Order-with-Widerøe-for-up-to-15-E2-Aircraft-.aspx
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Et smart valg.
E2 har ikke bare en helt ny og svært fuel effektiv motor, men den har også en ny og avansert vingeprofil. Således overgår E 2 eksempelvis SSJ100 som aldri var et reelt alternativ.
Det spesielle med E2 er at den vil være lønnsom på en times destinasjoner og derved lønnsom på ruter som ikke betjenes effektivt av Norwegian og SAS.
Her åpner WF et mellomsegment for jet som vil være nytt for bransjen.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Et smart valg.
E2 har ikke bare en helt ny og svært fuel effektiv motor, men den har også en ny og avansert vingeprofil. Således overgår E 2 eksempelvis SSJ100 som aldri var et reelt alternativ.
Det spesielle med E2 er at den vil være lønnsom på en times destinasjoner og derved lønnsom på ruter som ikke betjenes effektivt av Norwegian og SAS.
Her åpner WF et mellomsegment for jet som vil være nytt for bransjen.

For å ha det inn med t-skei sidan eg ikkje veit: Meinar du at E2 er (meir) lønsam på ruter på ein time og kortare, og at til dømes C-series og SSJ ikkje er det?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Jeg tipper at WF blir å fly for SAS en del. Erstatning/supplement til Cimber/Jettime.

Utover det, så er jo dette kjempegøy. Bra at folk satser.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Æsj, jeg var sikker på at det ble CSerien. Jeg mener vel fortsatt at de skulle velge den, men leveringstid kan jo ha hatt en betydelig innvirkning. Var det Torp og Bergen som var aktuelle stasjonerings steder?
Dette blir i alle fall spennende, ikke mindst om de satser på nye ruter.

Det blir nok kamel til middag i dag, jeg fortjener vel å måtte ta store biter og svelge det mothårs.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Et smart valg.

E2 har ikke bare en helt ny og svært fuel effektiv motor, men den har også en ny og avansert vingeprofil. Således overgår E 2 eksempelvis SSJ100 som aldri var et reelt alternativ.



E2 (og CSeries) er jo neste generasjons jetfly som du er inne på, mens SSJ jo er forrige generasjon og konkurrerer jo mer mot dagens E-jets
Og her er det jo tatt en valg for fremtiden og ikke bare nåtiden. Selv om det er mulig SSJ er billigere i innkjøp.

E2 vil også være såpass moderne og kurant fly å kvitte seg med, skulle dette gå åt helvete, sånn sett langt mindre risiko.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

E2 er fin i bredden, men hvordan blir det med benplass med 114 seter? Som en 737-800 med 180?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Fly er vel ofte nettopp det, fly. Vil tro de som er ansvarlig for innkjøpet har valgt den beste pakka. Stod vel noe på e24 om gunstig eksportfinans så er vel en stor del av regnestykket det også. Støy i kabinen er det jo uansett om det er E eller C vil tro det er mindre enn i Q uansett ;) Jeg synes det festeligste er stikka på flyet, ser jo ut som pilotene skal fly motorsykkel.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

WF valgte sannsynligvis lösningen med lavest risiko mht det ä ikke vaere alene i Norden med flytypen, tatt i betraktning at naboene Finnair, Flybe og LOT valgte samme type sä det lar seg gjöre ä ordne med firesiders felleskap mht spares, maintenance og training ...
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

WF valgte sannsynligvis lösningen med lavest risiko mht det ä ikke vaere alene i Norden med flytypen, tatt i betraktning at naboene Finnair, Flybe og LOT valgte samme type sä det lar seg gjöre ä ordne med firesiders felleskap mht spares, maintenance og training ...



Ingen av de tre du nevner har E2 i bestilling, er er endel som er forskjellig med de to modellene
FlyBe har ingen E-jets i Norden. Bare noen ATRer for SAS
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Prøvde å Google field performance på E2 uten å komme noen vei. Er det noen som vet om den kan brukes fornuftig (pax/fuel/cargo/rekkevidde) på de "lange" kortbaneplassene; Stord, Florø*, Brønnøysund og Sandnessjøen eller må den ha minst 16-1800 meter som Q400?

Edit: Glem Florø, der er det max 28 meter vingespenn.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Prøvde å Google field performance på E2 uten å komme noen vei. Er det noen som vet om den kan brukes fornuftig (pax/fuel/cargo/rekkevidde) på de "lange" kortbaneplassene; Stord, Florø*, Brønnøysund og Sandnessjøen eller må den ha minst 16-1800 meter som Q400?

Edit: Glem Florø, der er det max 28 meter vingespenn.


Er vel ikke noen normale, sivile jeter som kan outperforme en turboprop på banelengder. Tror nok at en grei tommelfingerregel er at kan ikke Q400 så kan ikke jungeljeten.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

På illustrasjonene fra kabininteriøret ser det ut som om det legges opp til en egen business class-kabin, med lit bredere seter. Det ser også ut som om det blir skjermer på hver stolrygg, både i økonomi og business. Viser illustrasjonene hvordan WF sin kabin faktisk blir, eller er det kun Embraer sin standard illustrasjon?
 
Widerøe bestiller Embraer E190-E2

På illustrasjonene fra kabininteriøret ser det ut som om det legges opp til en egen business class-kabin, med lit bredere seter. Det ser også ut som om det blir skjermer på hver stolrygg, både i økonomi og business. Viser illustrasjonene hvordan WF sin kabin faktisk blir, eller er det kun Embraer sin standard illustrasjon?



Er nok bare Embraer sin. I Widerøe sin pressemelding står det at de går for single class 114 seter, og da er det ikke plass til noen egen business seksjon
 
Last edited:
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Hva med wifi. Kan det være potensiale for montering av dette i de nye flyene? Eller blir det for dyrt?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Trenger man wifi på de korte rutene disse skal fly?

Er vel kanskje ikke livsnødvendig flighter på under timen i Sør-Norge. Men dersom de havner på de litt lengre rutene mellom nord/sør så hvorfor ikke?
 
Last edited:
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Noen som aner vilkårene for opsjonene? Det vil si: når man de senest bekreftes for at de ikke skal utløpe?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Spent på hvordan WF har tenkt å gjøre det med piloter...

Oppgradere egne som i dag flyr på Dash, eller ta inn nye direkte på Embraer? Eller kanskje "vikarer" gjennom OSM? :drunk:
 
Back
Top