Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Embraer it is. 3 bestilt. Opsjoner på ytterligere 12.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Nyhetskanalen TV2 melder at Widerøe kjøper tre E-jets fra Embraer med opsjon på 12 maskiner til. Silje Brandvoll uttaler seg nå.

http://www.tv2.no/nyheter/8865266/
 
Last edited:
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

E190-E2, så når er egentlig levering da? Dette flyet er jo fortsatt under testing og sertifisering
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

De skal visst ha 114 seter, vil det da si E190?
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

E190-E2, så når er egentlig levering da? Dette flyet er jo fortsatt under testing og sertifisering

Det meldes om levering av de tre maskinene i 2018.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Spenstig. Bombardier får en ripe i lakken her etter mange år som hoffleverandør til Widerøe.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Det meldes om levering av de tre maskinene i 2018.



Da blir de blant de første som får den modellen

Dataanimert bilde av flyet
9992544b4c0099bb4f3a4ea853ebdff1.jpg
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Spenstig. Bombardier får en ripe i lakken her etter mange år som hoffleverandør til Widerøe.

Embraer sine fly passer bedrfe til WF sine plaer og ruter. Og de var mest fleksible på levering, sier Nilsen til dn.no

Men akkurat det sier jo ikke så mye om hvorfor ikke Bombardier ikke ble valgt.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Spennende valg. Bombardier hadde selvsagt håpet på C-series til WF, men kan de ikke levere i tide så. E190 er velprøvd og et trygt valg, selv om det skulle være en ny versjon det er snakk om.

WFs samarbeid med Bombardier oppheves uansett ikke da levetiden for Dash 8 -100 er forlenget ESP og det finnes vel ingen mulige erstattere ennå.

Lengre artikkel i DN
http://www.dn.no/nyheter/2017/01/16/0959/Luftfart/bestiller-inntil-15-jetfly
 
Last edited:
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Man er vel mer opptatt av hvorfor man velger noe. I det ligger også hvorfor man velger noe bort. Det sier alt om kravoppnåelsen.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Heftig - men også overraskende at det ikke ble canadisk. Gratulerer til alle i Widerøe:-)
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Synd. For meg som passasjer virker C-series som et bedre fly.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Disse settes sikkert inn på ruter fra Torp til Vestlandet på de travleste avgangene eller når oljenedturen snur. Torp og Bergen til Nord-Norge nevnets også. De kan sikkert operere litt tynnere ruter for SAS også, hvor SAS leier inn fra andre idag. Torp - Kastrup er vel en mulig kandidat også, dette er vel en av WFs gullruter.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Synd. For meg som passasjer virker C-series som et bedre fly.


Interessert i hvilke områder du mener CSeries er bedre enn E2. Litt større kabin kanskje, men du slipper midtsete i E2. Jeg tror faktisk, med trykk på tror, at E2 vil støye noe mindre. CSeries har rekkevidden på sin side, men det er nå så...
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Fly med berre to-seterar er jo knallbra som passasjerane. Og E-190 er jo mykje romslegare enn til dømes CRJ (som det vel greitt at det ikkje vart). Sjølv om det berre er snakk om nokre få fly, kan det tenkast at det er dårleg stemning i Canada.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Erstatter de eldste og leasede Q400 ?

Hva er statusen på LN-RDY - har den noen gang blitt brukt av Widerøe ?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Interessert i hvilke områder du mener CSeries er bedre enn E2. Litt større kabin kanskje, men du slipper midtsete i E2. Jeg tror faktisk, med trykk på tror, at E2 vil støye noe mindre. CSeries har rekkevidden på sin side, men det er nå så...


Skulle faktisk likt å se målinger på dette av litt nysgjerrighet. Nå er det jo ikke bare motorene som støyer, men PW1500G og PW1900G som sitter på henholdsvis CSeries og E190-E2 er jo veldig like, og de motorene i PW1000G serien som ligner med på hverandre og bør vel ikke være veldig forskjell?

Innvendig kommer det jo ofte an på hvor nærme man sitter både motorer og ymse AC, etc

(A320neo har jo PW1100G som er større, men E175-E2 og MRJ90 har jo PW1700G og PW1200G som er mindre)
 
Back
Top