• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

WF vs JZ

krølle

ScanFlyer Dusty
Kan ikke se at der noen post relatert til Finansavisens lørdagsutgave hvor det fremkom at Skyway's Ungarske eier var klar til å gå etter de Norske anbudsrutene.

Interesant, og trist, om så skulle skje. Dat fikk vel BGO-FRO i sin tid i en anbuds konkurranse, og det skulle vel legge veien åpen for andre og.
Trist i den forstand at WF har vel, tross alt bygget opp et nettverk, og for å være litt nasjonalsistisk, sørget for at pengene blir i landet.

Er det en sommeragurk? Synsing? Eller reel mulighet for at slik kan skje, jfr. har JZ konsernet nok materiell til å overta en slik operasjon

For det første er ikke mannen ungarsk, han er ukrainsk.

For det andre behøver neppe Widerøe skjelve i buksene hvis det er Skyways kompetanse som skal på banen.

Konkurranse er sunt, men at Cimber/City/Skyways skal hive seg på anbud på kortbanenettet tviler jeg litt på. I hvert fall nå i førstkommende anbudsrunde. De har en "mengde" flytyper, men ikke noe som passer spesielt på kortbanene. Det skrives i Finansavisen at det kan være aktuelt for dem å skaffe Dash8, men hva er sjansen for at de skaffer seg fly, trener folk og bygger organisasjon som er klare til å overta deler av anbudet 1.april 2012? Det vil være mer nærliggende å tro at de legger inn tilbud på de delene hvor de kan fly med det materialet de har i dag, som f.eks. TRD-BNN-SSJ-BOO, ANX, samt rutene som DAT/DOT flyr til Røros, Fagernes og Florø.

Selskapene som de nå slår sammen skal samkjøres, strømlinjeformes og effektiviseres, det må skapes lønnsomhet, så hva er da sjansen for at de går løs på enda en flytype og en ganske sær operasjon hvor man må leve på relativt kortvarige kontrakter på 3-5 år? Og skulle WF tape noen ruter, så vil vi nok se at WF i stedet starter opp kommersielle direkteruter til OSL, TRD, BOO og TOS der hvor det er mulig og grunnlaget er tilstede.
WF ligger nok ikke på latsiden.

Men, man vet jo aldri med gale milliardærer :)

Er Skyways et selskap med mulighet for gjennomgående billett med SAS? Hvis ikke håper jeg de blir i landet sitt.

Edit; raskt Google-søk avslørte at de samarbeider med SAS. Godt er det, for søpleselskaper har man hatt nok av i Vesterålen!

Last edited:
Interesant, og trist, om så skulle skje. Dat fikk vel BGO-FRO i sin tid i en anbuds konkurranse, og det skulle vel legge veien åpen for andre og.
Trist i den forstand at WF har vel, tross alt bygget opp et nettverk, og for å være litt nasjonalsistisk, sørget for at pengene blir i landet.

Nå er det vel i utgangspunktet myndighetenes jobb i denne sammenhengen å bruke minst mulig av skattepengene våre på å opprettholde kortbanenettet, ikke å sprøyte penger inn i norsk økonomi.
Husker det i tidligere anbudsrunder har vært rettet kritikk mot at de fleste rutene har blitt lyst ut som en enkel pakke. Dette utelukket mindre aktører som ønsket noen få ruter siden bare Widerøe har nok materiell til å legge inn anbud på hele pakka. Jeg håper flere aktører får mulighet til, og vil, legge inn anbud på ruter i neste runde. Når det har sagt håper jeg det blir lagt inn et krav om avtaler som muliggjør gjennomgående billetter med SAS eller Norwegian.

Håper også de tar en vurdering på om alle dagens ruter virkelig er nødvendige. Selv syns jeg f.eks. lite om å betale ekstra skatter og avgifter for at Narvikværinger skal kunne spasere til flyplassen.

skulle WF tape noen ruter, så vil vi nok se at WF i stedet starter opp kommersielle direkteruter til OSL, TRD, BOO og TOS der hvor det er mulig og grunnlaget er tilstede.

Det blir ikke vanskelig å finne ruter som kan flys lønnsomt med -100 da? Det er jo i tilfelle disse maskinene som blir stående arbeidsløse.

Er Skyways et selskap med mulighet for gjennomgående billett med SAS? Hvis ikke håper jeg de blir i landet sitt.

Edit; raskt Google-søk avslørte at de samarbeider med SAS. Godt er det, for søpleselskaper har man hatt nok av i Vesterålen!

Så langt jeg kan se tilbyr de likevel ikke gjennomgående billetter. I hvertfall ikke hvis du bestiller fra nettsida.

Er det noen som har mer informasjon (gjerne link) om kommende anbudsrunde? Tenker spesielt på datoer.

Anbudet er forsinket, så det er fortsatt usikkerhet om inndeling i evt. nye ruteområder og hvor lang neste periode blir. I dag er det 3 års kontrakter, EU mener det bør være 5, og ryktene sier det nå blir 4 år. En forlengelse vil gjøre det mer sannsynlig at flere vil forsøke seg, men samtidig er 4 år kort hvis en ny tilbyder må skaffe nytt materiell og investere stort for en såpass smal og sær operasjon.

Så langt jeg kan se tilbyr de likevel ikke gjennomgående billetter.

Det er år siden det ble slutt på gjennomgangsbilletter, altså at det eksisterer en pris fra f.eks Svolvær til Oslo. Reisens pris blir nå konstruert av hvert selskaps pris i aktuell klasse på den strekningen du flyr med hvert selskap. Så blir aktuelle tax lagt til. Dette gir prisen for reisen.

Anbudet er forsinket, så det er fortsatt usikkerhet om inndeling i evt. nye ruteområder og hvor lang neste periode blir. I dag er det 3 års kontrakter, EU mener det bør være 5, og ryktene sier det nå blir 4 år. En forlengelse vil gjøre det mer sannsynlig at flere vil forsøke seg, men samtidig er 4 år kort hvis en ny tilbyder må skaffe nytt materiell og investere stort for en såpass smal og sær operasjon.

Det vil vel også være avhengig av tilgangen på materiell på bruktmarkedet. Det er bare å se på Widerøes siste anskaffelse av fly (serie 200). Det tar ca. 7 måneder fra flyene er anskaffet til de kan settes i rute. Hvem vil klare å bygge opp en flåte på denne tiden? Produksjonen av nye DHC-8 er et avsluttet kapittel. Likeså Dornier 328. Det eksisterer ikke mange andre alternativer i denne kategorien. ATR har vel også noen maskiner som kan lande og ta av på kortbaner, men da er det redusert lasteevne, eller fuelmengde, og hvor lønnssomt er det?

Alternativet kan være å gå ned på størrelsen på flyene. Det vil føre til økt frekvens. Men jeg ser ikke for meg at Twin-Otteren kommer tilbake på kortbanenettet, selv om den er satt i produksjon igjen. Dornier 228 kan selvfølgelig være et alternativ dersom man velger å fly med mindre fly. Også den produseres nå i oppgradert versjon.
Men det er ikke gunstig fra f.eks vestlandet til Oslo med mindre fly uten trykkabin.

Vidar

Med gjennomgående billetter tenkte jeg egentlig på billetter med sammenhengende strekninger (på samme referanse) hvor bagasjen kan sendes helt frem til destinasjon, slik at man slipper dobbelt opp med innsjekk, sikkerhetskontroll, ekstra ventetid/tidsmargin, miste første mulige fly og dobbelt med venting på og henting av bagasje, alt med to pax + en liten "arving" på armen!

Så lenge man slipper den slags, er det for meg likegyldig hvilket selskap som opererer i Vesterålen.

I motsatt fall vil nok Evenes bli et reelt alternativ. Man kan like godt vente tre timer i bil med skiftende omgivelser enn å vente totalt tre timer på neste fly...

Konkurranse er sunt, men at Cimber/City/Skyways skal hive seg på anbud på kortbanenettet tviler jeg litt på. I hvert fall nå i førstkommende anbudsrunde. De har en "mengde" flytyper, men ikke noe som passer spesielt på kortbanene. Det skrives i Finansavisen at det kan være aktuelt for dem å skaffe Dash8, men hva er sjansen for at de skaffer seg fly, trener folk og bygger organisasjon som er klare til å overta deler av anbudet 1.april 2012? Det vil være mer nærliggende å tro at de legger inn tilbud på de delene hvor de kan fly med det materialet de har i dag, som f.eks. TRD-BNN-SSJ-BOO, ANX, samt rutene som DAT/DOT flyr til Røros, Fagernes og Florø.

Men, man vet jo aldri med gale milliardærer :)

Du har nok rett med hensyn til "gale" milliardærer , men denne fyren har ambisjoner slik jeg leste artikkelen på lørdag.
Han vil nok "brenne opp " en del midler i forsøket på å få til en god butikk.
Om han lykkes vil tiden vise. Det faktum at han nå er inne på eiersiden i 3 selskaper burde etter min mening få WF til å bli noe bekymret.
Han vil noe med selskapene og videre satsing. I en global verden kan han få til mange modeller som vil kunne konkurere seriøst opp mot WF.
Anskaffelser av riktig materiell og bygge opp en organisasjon er bare et spørsmål om penger. Det har han.
Jeg tror vi vil få se en interessant utfordrer i tiden fremover. Verden går som kjent ikke bakover.

Det vil absolitt bli en farlig konkurrent for WF, men samtidig har de vel uttalt at det først og fremst vil være Sverige og Danmark som står for døren. Men WF må være våkne, plutselig er man akterutseilt på flere områder...men jeh ser ikke for meg at kortbanenettet er veldig truet i første omgang uansett. Kan hende vil det også by på nye muligheter for WF hvis/når SAS sitt samarbd med Cimber opphører. WF eller Blue1 kan da være aktuelle arvtakere for den operasjonen?

Kan hende vil det også by på nye muligheter for WF hvis/når SAS sitt samarbd med Cimber opphører. WF eller Blue1 kan da være aktuelle arvtakere for den operasjonen?

Men vil ikke dette nodvendigvis medføre opprettelsen av en base på CPH? For WFs del så har vel Dash'ene dårlig rykte i Danmark etter 2007, har de ikke det?

Widerøe er på nuværende tidspunkt ikke truet på kortbanenettet af aktøren Cimber/City Airlines/Skyways konstellationen grundet deres flytyper ikke kan operere på de korte baner (her menes kortere end Florø) uden heftige penalties til følge.

Håper også de tar en vurdering på om alle dagens ruter virkelig er nødvendige. Selv syns jeg f.eks. lite om å betale ekstra skatter og avgifter for at Narvikværinger skal kunne spasere til flyplassen.

Nå er jo Narvik lufthavn, Framnes dessverre vedtatt nedlagt den dagen Hålogalandsbrua står ferdig (2016?). Frem til da kan du bare sende meg ditt kontonr. på PM så kan jeg overføre de ca. 5-6 kronene det koster deg årlig i ekstra skatt for å drifte FOT-rutene på flyplassen hvis det er slik at det belaster din økonomi betydelig ;)

Når det har sagt håper jeg det blir lagt inn et krav om avtaler som muliggjør gjennomgående billetter med SAS eller Norwegian.
Det er allerede et krav i dagens anbud. Hva og hvordan samarbeid og korrespondanser skal være varierer litt mellom ruteområdene.

Håper også de tar en vurdering på om alle dagens ruter virkelig er nødvendige.
Det er "nylig" gjennomført en gjennomgang av hele kortbanenettet og anbudsrutene. Søk på forumet (eller regjeringens sider) så finner du den.

Det er allerede et krav i dagens anbud. Hva og hvordan samarbeid og korrespondanser skal være varierer litt mellom ruteområdene.

Det er "nylig" gjennomført en gjennomgang av hele kortbanenettet og anbudsrutene. Søk på forumet (eller regjeringens sider) så finner du den.

Kravene er vel egentlig ikke om gjennomgående billetter men tidsfrister i forhold til korresponderende fly. Med dagens tilbud så vil ikke dette påvirke stort da det er godt med avganger både fra Tromsø og Bodø. Stamflyplasser sørpå har jo avganger under times mellomrom.

Disse gjennomgangene gjøres i forkant av alle anbudsrunder, men har ikke ført til de helt store endringer tidligere. Mindre justeringer i pax pr uke osv. Nå er fremtidige anbud pliktig å følge noen nye EU krav som departementet må tilpasse seg, uten at jeg kjenner disse i detalj. Så det kan hende det kommer vesentlige endringer nå. Blant annet gjelder dette anbudenes lengde og særskilte krav til SCAT1 som har vært med tidligere som ønskes bort.

Kravene er vel egentlig ikke om gjennomgående billetter men tidsfrister i forhold til korresponderende fly.

Selv om tidene korresponderer er ikke det like godt som en gjennomgående billett mtp. rettigheter ved forsinkelser etc. Widerøe løser jo fint dette siden de er så tett integrert med SAS, men DAT/DOT opererer jo også noen av kontraktsrutene bl.a. til Florø, Fagernes og Røros(?), og da uten mulighet for connections på samme billett så langt jeg har sett

Nå er jo Narvik lufthavn, Framnes dessverre vedtatt nedlagt den dagen Hålogalandsbrua står ferdig (2016?). Frem til da kan du bare sende meg ditt kontonr. på PM så kan jeg overføre de ca. 5-6 kronene det koster deg årlig i ekstra skatt for å drifte FOT-rutene på flyplassen hvis det er slik at det belaster din økonomi betydelig ;)

Nå var det ikke meningen å tråkke noen på tærne her, og jeg har full forståelse for at folk setter pris på å slippe å kjøre langt for å komme til flyplass. Poenget er at kontraktrutenes funksjon først og fremst er å sikre et akseptabelt transporttilbud til og fra de mer grissgrendte områdene av landet. Narvik har ikke et slikt behov da det ikke er urimelig langt fra Narvik til Evenes som har de samme rutene som Framnes og mer til.
5-6 kroner per person blir vel en del millioner til sammen. Jeg tror ikke det blir vanskelig å finne samferdselsprosjekter å bruke dem på.

Selv om tidene korresponderer er ikke det like godt som en gjennomgående billett mtp. rettigheter ved forsinkelser etc. Widerøe løser jo fint dette siden de er så tett integrert med SAS, men DAT/DOT opererer jo også noen av kontraktsrutene bl.a. til Florø, Fagernes og Røros(?), og da uten mulighet for connections på samme billett så langt jeg har sett

Ref. tidligere diskusjoner her er det ikke Widerøe det står på når det gjelder interline-avtaler hverken med DAT/DOT, Norwegian eller andre.

Widerøe er på nuværende tidspunkt ikke truet på kortbanenettet af aktøren Cimber/City Airlines/Skyways konstellationen grundet deres flytyper ikke kan operere på de korte baner (her menes kortere end Florø) uden heftige penalties til følge.

Det er en riktig observasjon, men nye driftsmidler kan skaffes til veie.
Til dette kreves kapital og det har eierne. Ser man på eiersitsen og forretningsområdet til denne fyren fra Ukraina skal man ikke knipse med fingrene. Han ser ut for meg å være en tøff negl og tenker å gjøre noe med selskapene han eier.
Med denne trådens heading , WF vs JZ , tror jeg ikke man skal se bort fra at noe er på gang på kort og mellomlang sikt.
Det skal ikke mye viten til for folk utenfra å se at fedrelandet innholder et interessant og sterkt marked det kan være verd å satse i.
Jeg ser det slik at WF definitivt vil få utfordringer i tiden fremover.

Det er en riktig observasjon, men nye driftsmidler kan skaffes til veie.
Til dette kreves kapital og det har eierne. Ser man på eiersitsen og forretningsområdet til denne fyren fra Ukraina skal man ikke knipse med fingrene. Han ser ut for meg å være en tøff negl og tenker å gjøre noe med selskapene han eier.
Med denne trådens heading , WF vs JZ , tror jeg ikke man skal se bort fra at noe er på gang på kort og mellomlang sikt.
Det skal ikke mye viten til for folk utenfra å se at fedrelandet innholder et interessant og sterkt marked det kan være verd å satse i.
Jeg ser det slik at WF definitivt vil få utfordringer i tiden fremover.

Helt enig OJN. Men at skaffe materiel der kan det samme som Widerøes -100 og -200 bliver meget vanskeligt og må siges at være den største begrænsende faktor.

Dertil er det meget omkostningsfulde operationer med tanke på oprettelse af en eller flere line stationer med personel etc. - dette går vel lidt imod deres udmeldte strategi.

Men intet er som sagt utænkeligt, slet ikke når man har en pengepung på hans størrelse.

Lige præcis anbudsruterne i Norge er vel meget attraktive i dagens pressede marked, sikker omsætning flere år i træk med minimal risiko for ikke at tjene penge.

Back