• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

WF vs JZ

Helt enig OJN. Men at skaffe materiel der kan det samme som Widerøes -100 og -200 bliver meget vanskeligt og må siges at være den største begrænsende faktor.

Å få tak i materiell er nok ingen umulighet. Utfordringen er snarere at -103 opererer på de fleste kortbaneflyplassene med en rekke dispensasjoner. Dette er nok ikke gjort over natten for andre aktører å få innvilget, som igjen setter en effektiv stopper for andre på kort sikt. Spesielt med tanke på anbudet som kommer i høst med oppstart 1. april neste år.

... med minimal risiko for ikke at tjene penge.

Det er jo avhengig av prisen man legger inn det. Er ikke veldig lenge siden det var en konkurs på anbudsrutene og Widerøe ble leid inn for å redde tilbudet en periode.

Det er jo avhengig av prisen man legger inn det. Er ikke veldig lenge siden det var en konkurs på anbudsrutene og Widerøe ble leid inn for å redde tilbudet en periode.

Hvem var der tale om dengang? Coast Air?

Ellers hører det vel til sjældenhederne at et selskab på anbudsruterne går konkurs?

Den pris man lægger ind som selskab, er jo sat ud fra alle de tilgængelige informationer som findes i anbudsmaterialet, heriblandt pax tallene fra de seneste år. Man har derfor en rimelig klar indikation på antal pax og dermed hvor meget man trænger i støtte før operationen kan løbe rundt økonomisk.

Den pris man lægger ind som selskab, er jo sat ud fra alle de tilgængelige informationer som findes i anbudsmaterialet, heriblandt pax tallene fra de seneste år. Man har derfor en rimelig klar indikation på antal pax og dermed hvor meget man trænger i støtte før operationen kan løbe rundt økonomisk.

Ja, men det hindrer uansett ikke enkelte å gå konkurs, det har skjedd i flybransjen og i andre bransjer. Nå har ikke jeg finlest anbudspapirene på kortbanenettet, men andre anbud innen transport så må man eks. gamble på lønnsjusteringer, drivstoff, sykefravær, dårlig vær, avgifter m.v. Anbud er ingen garanti for at man tjener penger.

Coastair gikk konkurs, mens Katoair valgte å legge ned driften.

Men hadde ikke disse endel flygning utenfor anbud også?

Ja, men det hindrer uansett ikke enkelte å gå konkurs, det har skjedd i flybransjen og i andre bransjer. Nå har ikke jeg finlest anbudspapirene på kortbanenettet, men andre anbud innen transport så må man eks. gamble på lønnsjusteringer, drivstoff, sykefravær, dårlig vær, avgifter m.v. Anbud er ingen garanti for at man tjener penger.

Hurtigruten er jo et godt eksempel på at man kan mange millioner på et anbud.....

Men hadde ikke disse endel flygning utenfor anbud også?

Jo, Coast hadde mange andre ruter da gikk under. WF overtok BOO-ANX-TOS. Kato hadde ingen andre pax-ruter da de bestemte seg for å legge ned mener jeg. De hadde på slutten bare Bodø-Røst, samt noe ad-hoc charter, og noen få ruter med Caravan for Posten.

Når det gjelder dette med anbudsruter, så er det viktig å anmerke at tilskuddene er der for å sikre at det er mulig å ha flyruter på disse flyplassene. Bedriftsøkonomisk er det ikke mulig å drive disse, men samfunnsøkonomisk er det en stor verdi i å opprettholde disse slik at viktig verdiskapning på andre områder kan fortsette og utvikles ved at avstandsulempen reduseres litt. Med tanke på at mesteparten av eksportrettet verdiskapning i Norge skjer utenfor det sentrale Østlandsområdet er det jo særdeles viktig at det finnes et godt flytilbud over hele kongeriket.

Tja, det virker som WF blir kan blir en offer av sitt eget suksess. Det virker soleklart at en JZ/QI kikker pa sine konkurrenter og finner en WF som tjener gode penger. Da ligger det naert a tenke "Ok, de har anbudsruter, de far statsstötte for dette, derfor tjener de penger".

Enkelt tenking, som er selvsagt feil.

Likevel kan man benytte dette episoden a tenke seg om en annen ting. WF som helhet av operasjoner tjener gode penger. Mere enn för. Kanskje det er pa tida a enten redusere tilskudd fra staten eller kreve mer for disse penger.

Likevel kan man benytte dette episoden a tenke seg om en annen ting. WF som helhet av operasjoner tjener gode penger. Mere enn för. Kanskje det er pa tida a enten redusere tilskudd fra staten eller kreve mer for disse penger.

Men tjener WF mer penger på anbudsrutene, eller er det den regionale delen som flyes kommersielt som gjør at de tjener mer penger? De har bl.a. tatt over "Vestlink", noe som har gitt mange nye pax uten at det har vært behov for flere fly, samtidig som det flys direkterute til BNN 3 x daglig + en satsning på SKE, samt et par nye sommerruter.

Mener du at tilskuddet fra Staten skal reduseres avhengig av selskapets økonomi? I så fall vil det vel lønne seg for WF å bruke sløse bort masse penger for å ikke gå med overskudd ;)

Anbudsruter i lufta (på veien, til sjøs) er kompliserte saker. Regnestykkene er mange og kompliserte og ikke minst ifht. hvordan man kan utnytte flyparken på tvers av anbudspakker eller mellom anbudsruter og kommersielle ruter. Jeg vil tro at WF leverer inn "null-anbud" på ruter som kan bære seg selvstendig for på den måten å utelukke anbudskonkurransen, og heller fighte på vanlige vilkår.

Og for å synse litt så tror jeg Widerøe vil greie seg i konkurranse med andre på en del av de kommersielle delene av nettet i Norge. Se eks. på Oslo-Brønnøysund som, har ligget "åpen" hele tiden uten at noen har startet opp en seriøs rute eller konkurranse der.

Vedr. Coast-air så sørget vel WF for at Røros også hadde flytilbud en periode (dvs. de var Samf.dep. reddende engel inntil ny operatør var på plass?)

Men tjener WF mer penger på anbudsrutene, eller er det den regionale delen som flyes kommersielt som gjør at de tjener mer penger? De har bl.a. tatt over "Vestlink", noe som har gitt mange nye pax uten at det har vært behov for flere fly, samtidig som det flys direkterute til BNN 3 x daglig + en satsning på SKE, samt et par nye sommerruter.

Mener du at tilskuddet fra Staten skal reduseres avhengig av selskapets økonomi? I så fall vil det vel lønne seg for WF å bruke sløse bort masse penger for å ikke gå med overskudd ;)

Jeg ikke mener at tilskudd fra staten skulle vaere knytted til WF sitt ökonomi. Jeg vet godt at WF kan öke sine utgifter her og der og plutselig blir det vaerre resulter, og vips matte etter den logikken tilskudd opp. Dette er ingen klok ting, bare innkalling til Jo-Jo-Effekt.

Det hva jeg mener er noe annet.
Man skal ikke "sementere" disse tilskudd og forholdene. Malet ma alltid vaere a flest som mulig over til privat drift. Dersom det dykker opp na en aktör, sa ma man undersöke om aktörer kan drive deler av anbudsrutene levedyktig uten stötte eller om denne aktör bare kikker pa tilskudd som en mulig problemlösning av egne ökonomiske vansker.

WF pa annen hand har en stor nytte av a ha kortbane-nettverk, fordi de kan öke sitt flate og fordele sine overhead-kostnader pa flere passager-hoder. Samtidlig far de enklere drift osv.

Jeg har personlig ingenting imot a beholde de tilskudd man betaler idag da jeg ser at WF öker sitt tilbyd ogsa i andre omrader, slik at samfunns-nytte stigger. Dette - tror jeg - ma vaere malestokken for fremtida dersom man tenker seg om tilskudd. Hvor mye far samfunn som non-monetary gevinst tilbake. Ikke bare pa anbudsruter, men eksplisit ogsa pa de andre rute-omrader. Derfor skrev jeg ogsa "kreve mer for sine penger".

Jeg ikke mener at tilskudd fra staten skulle vaere knytted til WF sitt ökonomi. Jeg vet godt at WF kan öke sine utgifter her og der og plutselig blir det vaerre resulter, og vips matte etter den logikken tilskudd opp. Dette er ingen klok ting, bare innkalling til Jo-Jo-Effekt.

Det er ingenting hverken WIF eller departementet kan gjøre når anbudet er antatt. Prisen man er blitt enige om vil være prisen for rutene hele anbudsperioden.
Er anbudet regnet for lavt vil selskapet tape penger, og risikerer konkurs. Det viser tilfellet med Coast Air nevnt ovenfor.

Samtidig kan man ikke legge seg alt for høyt heller fordi man ikke vet hvilke andre selskap som kan lever inn anbud, enten på deler eller hele rutenettet. Dette har skjedd ved flere anbud. Kato Air fikk f.eks BOO-RET og BOO-NVK tidligere. Arctic Air fløy KKN-VAW ved ett anbud. Vi har også hatt Guard Air som også gikk konkurs.
På den annen side flyr WIF strekningen BOO-SKE-TOS og TOS-HFT samt TOS-VDS uten tilskudd fordi de har så høyt belegg at de står på egne ben.

Man skal ikke "sementere" disse tilskudd og forholdene.

Enig, og dette løses vel med at hver gang anbudene går ut så får man en ny pris. Og dermed anbudene over tid skal justere seg til den "riktige" prisen

Men samtidig så kan heller ikke anbudene vare for kort, da flyselskapene må kunne planlegge for mer enn ett år om gangen og har behov for en viss grad av langsiktig da det ofte er ganske store investeringer som behøves.

Back