Jeez... Det skorter ikke på oppfinnsomhet iallefall...
Du kan kanskje si hva som er "NOT GOOD" ved et produkt som ikke har rullet ut av fabrikken ennå? ...og ikke spar på detaljene!
Vel, den har vel rullet ut av fabrikken i noen måneder allerede...? Så vidt jeg forstår så er vel endringene fra en pax vinkel primært belysningen, ny layout på vinduene, og noe større overhead bins. I tillegg så håper jeg vel det er gjort et eller annet med landing gear, men det reklamerer de ikke akkurat med...
Jeg anser vel ikke at Dash er verre enn andre fly, men turboprop har, og vil alltid ha noen områder som det er vanskelig å gjøre noe med, som støy, vibrasjoner, lavere hastighet, og i mange situasjoner ikke mulighet til å komme på top. Nå har jo Q4 power nok til å fly en del hurtigere, og kunne også ha kommet på top hvis det ikke var for at fabrikken har spart inn vekten på drop down masker til paxen. Derfor går heller ikke den over FL250. Dessverre...
Det er gjort mange forsøk på å få turboprop til å støye og vibrere mindre. Alt fra F50 til ATR, Saab200 og DHC8 reklamerte med at de hadde greid det, men jeg har enda ikke opplevd en turboprop som har levd opp til reklamen - heller ikke Q400... En ovenfor nevnte at støysensorene var vanskelige å vedlikeholde, og derfor ofte ble slått av, og det stemmer. Men det var til tider vanskelig å høre forskjellen på om systemet var slått av eller på også....
Når det er sagt: Turboprop er billigere å bygge, i innkjøp, og bruker mindre fuel enn jet, så jeg vil ikke på noen måte stille meg bak hylekoret som skriker om jet på alle ruter! Det er mange nok som vil ha jet, og helst STORE, på alle ruter, men jeg tviler på om de er villige til å betale det som det ville koste. Og for mesteparten av WF rutenett så er det heller ikke mulig...