WF med nye fancy Q400

Holmion

ScanFlyer Blue
Tidligere denne måneden hadde jeg en hyggelig prat med en WF-ansatt (ikke crew) ombord en WF-flight mellom CPH og TRF og han fortalte at WF skal få enda flere Q400 hvilket i seg selv ikke er nytt. Men de nye maskinene de selv skal kjøpe, ikke lease, har snadderutstyr som bl.a. ambiente light (spennende å se effekten av dette på én times flighter;-). De leasede maskinene; etter hva jeg ble fortalt var "ribba" varianter uten knagger på seteryggene og sånne "shades" på vinduene og visstnok kjipere galley?! De nye maskine som etter sigende ankommer fom. høsten 09 har også en enda raffere støyisolering av motorene...
Noen som vet mer om dette!? Uansett høres det spennende ut

På bombardiers Q400 side står det følgende og lese:

Surveys have shown that passengers like the Q400 aircraft. The seats are wide, comfortable and orthopedically designed, with competitive seat pitch and generous legroom. Their thin profile maximizes living space and their design allows for unobstructed underseat stowage. The aircraft's wide centre of gravity allows for true "open seating", i.e. flight attendants don't have to distribute passengers evenly throughout the cabin like they do in many other aircraft

Man får tro at de forbedrer aircon systemet, for det er ubrukbart slik det er på dagens maskiner. Og at alt er skikkelig sammenskrudd. Ser forøvrig at kabinen får seg en skikkelig facelift:)

http://www.q400.com/q400/en/interior.jsp

På bombardiers Q400 side står det følgende og lese:

Man får tro at de forbedrer aircon systemet, for det er ubrukbart slik det er på dagens maskiner. Og at alt er skikkelig sammenskrudd. Ser forøvrig at kabinen får seg en skikkelig facelift:)

http://www.q400.com/q400/en/interior.jsp

Vel, får håpe det fungerer bedre enn tidligere! Fløy Q400 som pilot i 6 år, og never again.. (håper jeg ihvertfall...)!!! Hva vi opplevde i cockpit skal jeg ikke si noe mer om, men alle vibrasjoner og støy i kabinen som Bbd kaller en "Q" er langt over hva pax krever og forventer!

Har nå hatt flere turer i cockpit, og EN tur som pax på CRJ-900, og jeg har ALDRI opplevd et mer stillegående og komfortabelt fly! Har aldri brydd meg noe særlig om hvilken flytype som fløy til CPH, men nå...?

Rett og slett en ny verden i f.t Q400!!!

Jeg hadde en rundtur TRD -TRF - TRD me LN-WDW tidlig i desember. Ble ikke direkte imponert - gamle og særdeles ubehagelige seter.
Dette er vel en maskin som var leid inn av FlyBe. Er dette midlertidig, eller er dette et fly WF skal beholde - og er dette en såkalt NG?
Og støyen, den høres som KapteinKrok sier særdeles godt, skulle vært interresant å visst hvordan det var dersom den ikke var "Q".

:) VC-10

Quiet-systemet fungerer som regel ikke, jeg har i hvertfall aldri fløyet med en WF-maskin der det har vært operativt. Så sjansene er store for at dere har opplevd Q400 helt uten Q.
Problemet med systemet er at alle sensorer må finjusteres i et nitidig arbeid og senere følges opp. Dette blir sjelden prioritert av operatøren.

Jeg hadde en rundtur TRD -TRF - TRD me LN-WDW tidlig i desember. Ble ikke direkte imponert - gamle og særdeles ubehagelige seter.
Dette er vel en maskin som var leid inn av FlyBe. Er dette midlertidig, eller er dette et fly WF skal beholde - og er dette en såkalt NG?
Og støyen, den høres som KapteinKrok sier særdeles godt, skulle vært interresant å visst hvordan det var dersom den ikke var "Q".

:) VC-10

Er en innleid fra Flybe og skal ut igjen når WF får sine Q400NG. Grunnen til at setene føltes gamle er nettopp fordi dem er det. Er de gamle setene som var i de gamle Q400 :)

Ikke mye kvalifiserte svar her...mest rølpete svar om hva NG måtte bety...sorry altså. Men jeg var litt nysgjerrig på å finne ut av hvilke forbedringer vi som WF-passasjerer de nærmeste årene kunne forvente oss..

Hvis du hadde klikket på en av flere linker til Q400.com lenger opp i tråden her, så ville du hatt muligheten til å lese hva som skiller Q400 NextGen fra den orginale Q400...

Bare husk å skru av lyden. Bombardier har tydligvis ansatt en idiot som synes musikk på hjemmesiden er veien å gå...:drunk:

Jeez... Det skorter ikke på oppfinnsomhet iallefall... :rolleyes:

Du kan kanskje si hva som er "NOT GOOD" ved et produkt som ikke har rullet ut av fabrikken ennå? ...og ikke spar på detaljene! :rolleyes:

Vel, den har vel rullet ut av fabrikken i noen måneder allerede...? Så vidt jeg forstår så er vel endringene fra en pax vinkel primært belysningen, ny layout på vinduene, og noe større overhead bins. I tillegg så håper jeg vel det er gjort et eller annet med landing gear, men det reklamerer de ikke akkurat med...

Jeg anser vel ikke at Dash er verre enn andre fly, men turboprop har, og vil alltid ha noen områder som det er vanskelig å gjøre noe med, som støy, vibrasjoner, lavere hastighet, og i mange situasjoner ikke mulighet til å komme på top. Nå har jo Q4 power nok til å fly en del hurtigere, og kunne også ha kommet på top hvis det ikke var for at fabrikken har spart inn vekten på drop down masker til paxen. Derfor går heller ikke den over FL250. Dessverre...

Det er gjort mange forsøk på å få turboprop til å støye og vibrere mindre. Alt fra F50 til ATR, Saab200 og DHC8 reklamerte med at de hadde greid det, men jeg har enda ikke opplevd en turboprop som har levd opp til reklamen - heller ikke Q400... En ovenfor nevnte at støysensorene var vanskelige å vedlikeholde, og derfor ofte ble slått av, og det stemmer. Men det var til tider vanskelig å høre forskjellen på om systemet var slått av eller på også....

Når det er sagt: Turboprop er billigere å bygge, i innkjøp, og bruker mindre fuel enn jet, så jeg vil ikke på noen måte stille meg bak hylekoret som skriker om jet på alle ruter! Det er mange nok som vil ha jet, og helst STORE, på alle ruter, men jeg tviler på om de er villige til å betale det som det ville koste. Og for mesteparten av WF rutenett så er det heller ikke mulig...

Vel, den har vel rullet ut av fabrikken i noen måneder allerede...?

Nja, skal man tro denne oversikten, så er det kun tre operatører som har bestilt Q400NG.
Siden ingen av disse har fått sine fly ennå, eller for den sakens skyld er i ferd med å få dem, så er det rimelig å anta at flyene ikke har rullet ut av fabrikken ennå.

Litt graving i Bombardier sine nyhetsarkiver viser dog at Q400.com ikke akkurat er oppdatert siste halvåret...

- SAS bestilte 14 NG i Mars 08 (og det er første gang NG er nevnt fra Bombardier sin side).
- SATA bestilte 4 NG i Mars 08.
- ANA bestilte 3 NG i Juni 08.
- Austrian bestilte 4 NG i September 08.
- Croatia Airlines bestilte 2 NG i September 08.
- Ethiopian Airlines bestilte 8 NG i November 08.

Pr. 31/10-08 hadde Bombardier en backlog på 103 Q400. Mener å ha lest et sted at de triller ut én i uka, så disse 35 er neppe de første som triller ut i lyset, da de stort sett ble bestilt sist...

Last edited:
Back