WestJet med transatlantisk 737 operasjoner

Da får du fortelle WestJet de ikke får lov til å starte denne ruten da.....

Grunnen til at de kan bruke 737 på den ruten er nok rett og slett at den er kort nok. Ser at de har en flytid på 5 timer og 5 min. Altså 3 timer mindre enn f.eks London til New York. Og er nok det kort nok til at man kan bruke en 737 på ruten.

Fysisk er det fult mulig å fly en fullastet 737 mellom USA og Europa, men de for ikke lov da mengden ekstra drivstoff ved fult fly blir for lite i forhold til mulige nødlandingsplasser. Business varianter har langt færre passasjerer og dermed bedre drivstoffkapasitet.

Fysisk sett må du nok stoppe på veien... Du blander begrepene her. Ja, det du beskriver er en BBJ som bl.a. LH, KLM og Swiss har brukt.

En vanlig 737 kan godt ETOPS-sertifisertes og brukes korteste vei over dammen med lett last. Vi i ATA gjorde dette regelmessig. En full kjerre må nok ned på Island eller Grønland. 737 med ETOPS brukes mellom Hawaii og fastlandet av mange selskaper.

En non-ETOPS 737 kan ikke gå til Hawaii, men kan fly nordlige ruter over Island og Grønland og på den måten være nærme nok alternative flyplasser. En 737MAX vil du se på en god del av de rutene som idag opereres med 757.

Det er ingenting i veien for at Norwegian bruker 737 til USA. Men det er upraktisk og lite kundevennlig.

Om jeg husker rett ble LN-NOL ETOPS-sertifisert i forbindelse med AOC-opprettelsen til NLH, men jeg er ikke sikker på om den fortsatt har denne statusen.

Hvis du lurer på hva ETOPS er, så slå det opp. Sitter på mobil og tommelen er sliten nå....

Last edited:
Fysisk sett må du nok stoppe på veien... Du blander begrepene her. Ja, det du beskriver er en BBJ som bl.a. LH, KLM og Swiss har brukt.

En vanlig 737 kan godt ETOPS-sertifisertes og brukes korteste vei over dammen med lett last. Vi i ATA gjorde dette regelmessig. En full kjerre må nok ned på Island eller Grønland. 737 med ETOPS brukes mellom Hawaii og fastlandet av mange selskaper.

En non-ETOPS 737 kan ikke gå til Hawaii, men kan fly nordlige ruter over Island og Grønland og på den måten være nærme nok alternative flyplasser. En 737MAX vil du se på en god del av de rutene som idag opereres med 757.

Det er ingenting i veien for at Norwegisn bruker 737 til USA. Men det er upraktisk.

Om jeg husker rett ble LN-NOL ETOPS-sertifisert i forbindelse med AOC-opprettelsen til NLH, men jeg er ikke sikker på om den fortsatt har denne statusen.

En non-

Har da og kommentert tidligere i tråden at det flys med 737 eller tilsvarende maskiner dirkete men da i Business konfig. Vet ikke hvor mange de kan ha om bord i en transatlantisk 737 uten planlangt mellomlanding. Men strekkene Dublin - St. Johns og SFO - HNL er på kun drøe 5 timer så de er nok korte nok til at man kan fly 737 uten mellomlanding.

Ser jo og at DY fly 738 til Dubai som kun er 500km kortere enn OSL - JFK men der er det vel dog flust av alternative landingsmuligheter underveis.

Nei nei og atter nei .. Ikke bland BBJ'ene opp i dette .. Det et en helt separat familie av 737'er med større fueltanker.

Ser jo og at DY fly 738 til Dubai som kun er 500km kortere enn OSL - JFK men der er det vel dog flust av alternative landingsmuligheter underveis.

OSL-DXB er nesten 2000 km lenger enn YYT-DUB, og der selger DY ~80% av setene. SVG-LPA er 500 km lenger - og chartermaskinene går vel stort sett fulle.
Med ETOPS bør altså YYT-DUB funke fint med 737. Eventuelt blir det fortsatt noe kortere en OSL-DXB om man legger inn waypoints via SFJ og KEF (da nærmer vi oss vel tillatt routing uten ETOPS?), dog med større payloadreduksjoner.

Jeg skal se om jeg får generert en 73G routing OSL-JFK med ETOPS rules, dog med restricted payload etter jobb ikveld.

Jeg skal se om jeg får generert en 73G routing OSL-JFK med ETOPS rules, dog med restricted payload etter jobb ikveld.

738 ville være mest relevant, MD's post tatt i betrakning. Og det vil nok være svært redusert payload. ;) Ellers vil det nok bli fuelstop på Island hvis dette skulle skulle bli virkelighet.

Norwegian bruker 737 som backup for dreamlineren, så ikke så uvanlig vil jeg tro med denne over atlanteren fremover.

Novair fløy jo OSL-LPA-NAT og OSL-SHJ-GOI med A321 så er vel ikke umulig å få det til med en B737 :)

Tror det kan slå an jeg så man får bare vente å se hvordan det kommer til å gå med tiden :)

Det var ikke spesiellt billig - de ligger rundt 11-1200 USD tur retur fra Vancouver til Dublin, hvilket er det samme som Air France tur - retur Vancouver - Oslo. Det ser heller ikke ut som en kan starte i Dublin - faar hele tiden opp "You have a wrong City" i From naar jeg velger Dublin som start.

Det står midlertidig i den engelske teksten. Så får vi se hvor midlertidig det blir..:rolleyes:

Espen

Da fikk vi svaret der, sommeen 2024 settes du opp en slags midlertidig liten hub og vil fra fra Halifax til Edinburgh, London Gatwick og Dublin med 737MAX. Alle 3-4x ukentlig.

https://airlinegeeks.com/2023/11/15/westjet-adds-flights-from-atlantic-canada/

WestJet adds transatlantic connections from Maritime Canada.

Toronto-Reykjavik og Dublin legges også til, samt St.John til London Gatwick

Da fikk vi svaret der, sommeen 2024 settes du opp en slags midlertidig liten hub og vil fra fra Halifax til Edinburgh, London Gatwick og Dublin med 737MAX. Alle 3-4x ukentlig.

https://airlinegeeks.com/2023/11/15/westjet-adds-flights-from-atlantic-canada/

Toronto-Reykjavik og Dublin legges også til, samt St.John til London Gatwick

YYZ-KEF var lagt i systemerne forleden dag. Den var dog ikke tilgængelig for booking som nu. jeg sad og overvejede en tur fra Aalborg til KEF og videre med WestJet i det nye år.

Back