West Air Sweden CRJ havarert 8. januar 2016

Re: West Air CRJ savnet

Ser det meldes om kraftig krasj i fjellterreng, så spørs vel da om at både fly og innhold er da i småbiter

Hørte på nyhetene nå, at havaristedet tydet på en kraftig kollisjon. Flyet ble funnet av 2 norske F16, inne på svensk territorium. Vanskelig tilgjengelig, så det vil ta noe tid å nå frem.

Crew var ikke norsk eller svensk, men europeisk, maskinen en CRJ 200.

SE-DUX ble levert februar 1993 til Lufthansa Cityline, så de ble nesten 23 år gammelt. Ombygget til frakter og levert WestAir 2006-2007

Re: West Air CRJ havarert

Temmelig lakonisk melding på posten.no:
I dag 03:06
Forsinkelse på Ekspresspakker over natt og A-post til Tromsø (Postnummer 9000-9999)

Årsak: Postflyet har sendt ut maydaymelding og er savnet.

Vi beklager ulempene dette medfører for dere og vi gjør det vi kan for at konsekvensene blir minst mulig.

Last edited:

En Fransk og en Spansk pilot ble det sagt på Radio.

CRJ 200 er vel regnet som en trygg skapning vel? Har ikke vært så mange ulykkene med dette?

Last edited:

Det er noe av det kaldeste jeg har lest noen gang. Skamme seg, Posten!

Jeg synes også den var litt... kort. Jeg kan forstå at denne meldingen ble lagt ut i hui og hast av nattevakta da den første meldingen kom, men fem-seks timer burde de ha klart å legge ut noe bedre.

Men jeg misunner ikke de som sitter på telefonen hos Posten/Bring i dag og som skal håndtere sinte telefoner fra de som etterspør pakkene sine... Jeg tror ikke alle kundene er like fintfølende.

Last edited:

Flightradar24 viser at hastighet økte fra 427 kn til urealistiske 520+ kn i noen minutter, øst av Steinkjer, uten at høyden endret seg, men med tilsynelatende skifte av kurs. Pitot trøbbel? Normaliserte seg etter noen minutter....men det var en kortvarig 519 kn "spike" litt lengre nord også.

Last edited:

Jeg synes også den var litt... kort. Jeg kan forstå at denne meldingen ble lagt ut i hui og hast av nattevakta da den første meldingen kom, men fem-seks timer burde de ha klart å legge ut noe bedre.

Men jeg misunner ikke de som sitter på telefonen hos Posten/Bring i dag og som skal håndtere sinte telefoner fra de som etterspør pakkene sine... Jeg tror ikke alle kundene er like fintfølende.

Vel , det er vel ikke så mye å være "sint" over når en ulykke som dette har inntruffet!?
Kundene vil nok forstå og akseptere at det er intet å gjøre å gjøre med situasjonen fra Postens side.

Flightradar24 viser at hastighet økte fra 427 kn til urealistiske 520+ kn i noen minutter, øst av Steinkjer, uten at høyden endret seg, men med tilsynelatende skifte av kurs. Pitot trøbbel? Normaliserte seg etter noen minutter....men det var en kortvarig 519 kn "spike" litt lengre nord også.

Det kan like godt være unøyaktighet i FR24. Ikke uvanlig at slike kortvarige endringer oppstår.

SE-DUX ble levert februar 1993 til Lufthansa Cityline, så de ble nesten 23 år gammelt. Ombygget til frakter og levert WestAir 2006-2007

Ser ikke SE-DUX har flydd nordover i det hele tatt på flightradar(playback), men ser SE-DUY som forsvinner utenfor Bodø i den aktuelle tiden.
Den het SWN292, men den som sendte mayday skulle hete SWN294.

Får ikke alt til å stemme....

http://www.westatlantic.eu/Newsroom/2016/01/08/SEDUX-accident

Following the accident involving the aircraft SE-DUX West Atlantic Sweden AB will hold a press conference at 11:00 at Best Western Tidbloms Hotel with address Olskroksgatan 23, SE 416-66 Gothenburg.

The aircraft departed Oslo on route to Tromsö and declared mayday at 23:31 whereby the Swedish and Norwegian search and rescue teams were notified. The crash site was located at 03:10 near the Norwegian border by the lake Akkajaure in the Swedish Lapplandsfjällen by air rescue services with support from Hovedredningssentralen in Norway.

The search has been taken over by the Swedish police which are on their way to the accident site. The internal process is coordinated by the Company’s Emergency Response Team.

Route
Flight no: SWN 294
Route: Oslo – Tromsö
Crew members on board: 2
Type of freight: General freight / Post

Aircraft
Registration: SE-DUX
Aircraft Type: Bombardier CRJ200 PF
Year of manufacture: 1993
Manufacturer’s serial number: 7010
Hours flown since manufactured: 38 601:49
Total flight cycles since manufactured: 31 036

West Atlantic Sweden AB has operated the aircraft since 2007 and flown approximately 10 000 hours.

Crew
Employed with the company: 2011 and 2008
Flight hours: Captain 2 050 hours on type, total hours 3 173
First officer: 900 hours on type, total hours 3 050

Last edited by a moderator:

Takk for info erikber...

Fant den på flightradar playback, ser ut som den gikk ned utenfor Narvik (Norsk side).
Må være flightradar som er unøyaktig...
Ser den ikke endret hverken høyde, hastighet eller Squak før den forsvant fra flightradar24.

Hørte på radio at svensk politi antok at ingen kunne ha overlevd noe sånt.

Det kan like godt være unøyaktighet i FR24. Ikke uvanlig at slike kortvarige endringer oppstår.

Helt klart, men FR24 har også vist seg å gi verdifulle indikasjoner. De har også lagt ut en Twitter melding, høydetapet var ca. 18 000 ft/min.

Last edited:

Takk for info erikber...

Fant den på flightradar playback, ser ut som den gikk ned utenfor Narvik (Norsk side).
Må være flightradar som er unøyaktig...
Ser den ikke endret hverken høyde, hastighet eller Squak før den forsvant fra flightradar24.

Dersom du ser nøye på grafikken i FR24, ser du at linjen ble stiplet (manglende data) før den krysset inn på norsk side. Havaristedet er trolig rett øst av Kjøpsvik, på svensk side.

Back