OSL Wamos 747-400 for Sunclass

Da jeg la ut denne fortellingen fra 2009, var mitt fokus å dokumentere hendelsen med de beste bildene.

Jeg tok også bilder av den ved gate 50, og de legges ved som vedlegg her. De 3 første bildene viser den ved gate 50, så et der det klargjøres til pusback og et der flyet som sto på gate 53 taxer forbi mens de venter å pushe fra gate 50.

De gangen jeg har sett B747 ved gate på OSL, har de stått enten på gate 50 eller på gate 53 (det var den som var på enden, der Air Cairo sto på den dagen i 2009 ). Jeg mener at jeg også har sett en 747-200 på gate 48 i 1999, men det tar lenger tid å finne tilbake til de bildene.

Jeg vet ikke om jeg skal si WOWW eller KULT eller.... :)

For et stilig bilde!!! En THAI B747 på OSL :) :) :) :) :)
Terminalen på OSL ser liten ut når det er et så stort fly er koblet til terminalen :)

Tusen tusen takk Fellowship :)
 
Ikke glem Iran Air fløy fast på Gardermoen med 747SP i en periode. Mener å huske det var i årene rundt 1998-2000? Noen bilder?
 
Ikke glem Iran Air fløy fast på Gardermoen med 747SP i en periode. Mener å huske det var i årene rundt 1998-2000? Noen bilder?

Hva?!? Det viste jeg ikke. Takk for at du forteller om dette :)
Ble den koblet til terminal/Gate?
 
Hva?!? Det viste jeg ikke. Takk for at du forteller om dette :)
Ble den koblet til terminal/Gate?

Ja, det er jeg rimelig sikker på at jeg har sett.

Det er faktisk ikke uvanlig i det hele tatt med 747 koblet til gate på OSL (bortsett fra at 747 i passasjerversjon er generelt uvanlig på OSL). Men de som har vært der, har stått ved gate.
 
Ikke glem Iran Air fløy fast på Gardermoen med 747SP i en periode. Mener å huske det var i årene rundt 1998-2000? Noen bilder?

Har bilder, men ikke digitale, et prosjekt for julen kanskje. :)
De fløy i en periode via Larnaca på Kypros, så det var faktisk mulig å få flydd 747-SP for ca. 2000 NOK.
 
Last edited:
Ja, det er jeg rimelig sikker på at jeg har sett.

Det er faktisk ikke uvanlig i det hele tatt med 747 koblet til gate på OSL (bortsett fra at 747 i passasjerversjon er generelt uvanlig på OSL). Men de som har vært der, har stått ved gate.

Ja. Som det nevnes før har alle rute-747 stått med broforbindelse. Iran Air, Thai, PIA osv.

Da er dere to som sier det.

Men, når Norwegian brukte Wamos Air B747 på sommeren for 2-3 år siden da var den ikke ved gate.
Jeg husker veldig godt at jeg fulgte godt med og håpet at den skulle kobles til med broforbindelse/gate.

Jeg hadde ikke fått med meg at Iran Air, Thai, PIA hadde vært med B747 på OSL. Så takk for info.
 
Men, når Norwegian brukte Wamos Air B747 på sommeren for 2-3 år siden da var den ikke ved gate.
Jeg husker veldig godt at jeg fulgte godt med og håpet at den skulle kobles til med broforbindelse/gate.

Jeg har flydd en god del British Airways fra Oslo, og selv om jeg opplevde at flyet omtrent alltid stod ved en gate med bro, skjedde også (minst) en gang at flyet mitt havnet på fjernpark.

Det kan altså ha vært 1000 andre grunner til at den 747'en du så ikke stod ved bro, men det var ikke fordi det ikke fikk plass ved noen av gatene.
 
Jeg har flydd en god del British Airways fra Oslo, og selv om jeg opplevde at flyet omtrent alltid stod ved en gate med bro, skjedde også (minst) en gang at flyet mitt havnet på fjernpark.

Det kan altså ha vært 1000 andre grunner til at den 747'en du så ikke stod ved bro, men det var ikke fordi det ikke fikk plass ved noen av gatene.

Jeg kan heller ikke huske at Wamosen DY brukte hadde noe annet enn fjernpark den sommeren den var i trafikk fra OSL på DYs europeiske ruter. Tok den selv en tur til Praha. Da stod den på fjernpark bortenfor B-terminalen. Der så jeg den flere ganger.

Husker bilde av Thai ja med 747 på gate.
 
Jeg kan heller ikke huske at Wamosen DY brukte hadde noe annet enn fjernpark den sommeren den var i trafikk fra OSL på DYs europeiske ruter. Tok den selv en tur til Praha. Da stod den på fjernpark bortenfor B-terminalen. Der så jeg den flere ganger.
Husker bilde av Thai ja med 747 på gate.

Husker også ‘alltid den som fjernparkert da, ja.
Nå i sommer derimot til gate.
 
Grunnen til at Wamos 747 sto mye på fjernparkering var at den hovedsaklig fløy til Schengen-destinasjoner. De fleste parkeringer med bro for kode E-fly er på NON-Schengen. Men den brukte broforbindelse ytterst på pir-nord (utgang D10) da den kom inn fra siste turen til Praha.
 
Grunnen til at Wamos 747 sto mye på fjernparkering var at den hovedsaklig fløy til Schengen-destinasjoner. De fleste parkeringer med bro for kode E-fly er på NON-Schengen. Men den brukte broforbindelse ytterst på pir-nord (utgang D10) da den kom inn fra siste turen til Praha.

Ja, det stemmer Knut.
Icelandair pleier alltid å stå med B757 på D10. Og da er det ikke så veldig mange andre steder B747 kan stå med broforbindelse.
 
Jeg har flydd en god del British Airways fra Oslo, og selv om jeg opplevde at flyet omtrent alltid stod ved en gate med bro, skjedde også (minst) en gang at flyet mitt havnet på fjernpark.

Det kan altså ha vært 1000 andre grunner til at den 747'en du så ikke stod ved bro, men det var ikke fordi det ikke fikk plass ved noen av gatene.

Se Martin!
Jeg har litt rett, se hva "geirs" og "Eirik" sier.
Så du må høre bitte litt på meg :) ;)
 
Se Martin!
Jeg har litt rett, se hva "geirs" og "Eirik" sier.
Så du må høre bitte litt på meg :) ;)

Jada, jeg bare påpekte at det er ikke nødvendigvis fysisk plass på gate som var grunnen til at Wamos ikke stod på gate. KnutW kom med en god forklaring på hvorfor.
 
Jada, jeg bare påpekte at det er ikke nødvendigvis fysisk plass på gate som var grunnen til at Wamos ikke stod på gate. KnutW kom med en god forklaring på hvorfor.

Jeg også!!
For Icelandair stjeler plassen (D10) til en B747! :8: Ikke bra.
 
Back
Top