• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vurderer å dra på OSL i påsken

Sterl1ng

Newcomer
Vurderer å dra på OSL i påsken

Som tpoic tilsier så vuderer jeg og min far om vi muligens skal ta en tur til OSL i påsken i år også. Men jeg aner ikke hvilken dag som er best å reise isåfall, så da spør jeg her ;)

Vil gjerne få med meg Korean og Continental, men vet ikke om de kommer samme dag?

Ja, en ting til. Sist påske var vi ved 01R, stod da på venstre siden av rullebanen. Vi prøvde å komme oss bort til vollene på høyre siden, men fant ikke ut hvordan.. Noen som hadde giddet å forklare det ?(slik at to bergensere som overhodet ikke er kjent i området har en sjangs til å forstå det?)

MvH

Re: Vurderer å dra på OSL i påsken

Plane-Spotter.com sin OSL guide er en god guide for å finne Vollen
http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/SpotterGuide_OSL.pdf

Slenger meg på tråden her jeg også..

Vurderer en tur til OSL i løpet av tor-lør i påsken (skal være på hamar i den perioden).
Noen som ikke er på hytta og har tid/mulighet for å slå av noen timer på OSL en gang i løpet av de dagene?

Vel, jeg hadde denne spotterguiden i fjor også, syns den var til god hjelp, flott aat vi har den! Men når jeg og min far tenkte oss bort til "i", alyså vollene ved 01R, fant vi ingen av de "grønne" veien man ser på spotterguide-kartet? Derfor lurte jeg på om noen kunne forklart det litt nærmere? :)

ok, for å komme til Spotterpunkt i må du kjøre mot Gardermoen Nærinsgpark (kommer du på E6 fra Oslo kjører du forbi avkjøringen til Oslo Lufthavn, og tar neste avkjøring. Kjør rett gjennom "Næringsparken" og mot Gardermoen Fjernvarme (riksvei 460). De grønne veiene er for det meste stengt. Du kan parkere ved en bom der du ser det er en skogsvei noen hundre meter før Fjernvarmeanlegget, og så må du gå gjennom skogen i ca 20 minutter. Det er en fin liten tur, men verdet det. I mine øyne den beste spotterplassen på OSL. Sist jeg var der oppe traff jeg også tre elg!

Takk for forklaringen CK, sist jeg forsøkte fant jeg ikke frem. Men hvordan er det med parkering ved bommen? Dvs hvor mange biler er det plass til?

det kommer litt an på hvor mye snø det er. Det er en parkeringsplass under noen trær på andre siden av veien og der er det plass til sikkert fem biler, men sist jeg var der oppe var det ikke mulig å kjøre ned til den pga snøen (om du ikke har en Hummer e.l.), men foran bommen er det plass til to-tre biler (om de står tett).

Originally posted by CK
det kommer litt an på hvor mye snø det er. Det er en parkeringsplass under noen trær på andre siden av veien og der er det plass til sikkert fem biler, men sist jeg var der oppe var det ikke mulig å kjøre ned til den pga snøen (om du ikke har en Hummer e.l.), men foran bommen er det plass til to-tre biler (om de står tett).

Spørs om den/de som eier den bommen og den veien blir veldig happy hvis det parkerer biler forran innkjøringa. Vet ihvertfall at endel av ringbanen om vinteren brukes som glattkjøringsbane for førerkort klasse B.

Hvis du først skal parkere ett sted langs veien, tror jeg du gjør lurt i å stoppe 100meter lenger opp "under buskene" som det så fint sies her :up:

Takker for svar, var mye lettere å forstå det nå =) Me, er ennå litt usikker på hvilken dag jeg bør reise.. Er det slik at Korean er der om tirsdagene? Når i såfall? =)

Originally posted by Sterl1ng
Takker for svar, var mye lettere å forstå det nå =) Me, er ennå litt usikker på hvilken dag jeg bør reise.. Er det slik at Korean er der om tirsdagene? Når i såfall? =)

Korean Air, Continental og Aeroflot kommer til OSL på Lørdager. (Men om de kommer på påskeaften vet jeg ikke)
Korean skal vel lande kl 11, Continental kl 9.35 og Aeroflot lander kl 10. på lørdager.
Hvordan de lander på Tirsdager husker jeg ikke i farta da det er Lørdager jeg bruker å spotte.:up:

Airbus 330.:)

Back