Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Ser jo ut til at det går bra å fly over F350?

Ja, SK943 ser ut til å ha kurs rett mot Færøyene og Island som normalt(?) i FL340. De håper vel å få jekket den opp et par trinn ved å nappe litt i stikka etter hvert som den får slanket seg litt.

...der var den på vei høyere opp, ja

Last edited:

Sett ting litt i perspektiv da.
Vi har minimalt med jordskjelv, tsunamier, oversvømmelser, tørkeperioder, tornadoer, hurricanes, epidemier, hungersnød osv, så om vi er askefast i ny og ne får vi jammen tåle.

Det er care, men når man har betalt for noe, så forventer man at man får dratt

Flyr i dag fra Salt Lake City direkte til Paris og derfra til Oslo. Regner med at det går bra.

Det er care, men når man har betalt for noe, så forventer man at man får dratt

Du får skrive til ministeriet for eldfjalla og heitur pottur i på Island, det er det nærmeste du kommer noen som kan styre disse tingene. Skít gerist, som man sier.

Skal selv ut og farte på onsdag, så får man se hva som skjer.

-A

Iflg siste grafikk fra VAAC så ser det ut til at flyturen til Svalbard enten blir lengre, eller helt avkuttet fra fastlandet? Har SAS noe info om dette?

Saa langt gaar det fint aa gaa oestover - eller muligens gaa over FL350.

Er vel bare 6 år siden samme vulkan hadde utbrudd uten at det ledet til det store kaos, og regner med at mitt opphold i Barcelona (dessverre) ikke blir forlenget og jeg møter på jobb på onsdag :p

Ja, SK943 ser ut til å ha kurs rett mot Færøyene og Island som normalt(?) i FL340. De håper vel å få jekket den opp et par trinn ved å nappe litt i stikka etter hvert som den får slanket seg litt.

...der var den på vei høyere opp, ja

Den noget anderledes take off from CPH
var pa grund af at vi har ett kempe torden(åsk) vaer her nede
med blitzen und dunder

Ulf

Til spåkonene og -mennene her inne: Sjansene for at Tromsøturen min på førstkommende onsdag forblir uberørt av askeskyen er relativt gode altså?! (Jeg har aldri vært i Tromsø før, derfor så ivrig :) )

Til spåkonene og -mennene her inne: Sjansene for at Tromsøturen min på førstkommende onsdag forblir uberørt av askeskyen er relativt gode altså?! (Jeg har aldri vært i Tromsø før, derfor så ivrig :) )

Velkommen hit til Tromsø, skal du være! På tide at du setter kursen nordover...:) Hva som skjer med askeskyen vet jeg ikke, men jeg håper ikke at det blir noen problemer. Jeg skal sannsynligvis til England på onsdag eller torsdag....

Det er nok ikke NATCON han mener.

Indeed it´s not :p

Skal tro om FNT vil sitte og be til alle norrøne guder, og håpe Boss ikke legger inn årene i år heller? :drink :drink

Nå ser det ut som det blir sørlige track som blir mer naturlige enn så lenge, så da er det håp in a hanging snore :up:

Skal tro om FNT vil sitte og be til alle norrøne guder, og håpe Boss ikke legger inn årene i år heller? :drink :drink

Nå ser det ut som det blir sørlige track som blir mer naturlige enn så lenge, så da er det håp in a hanging snore :up:

For selskaper som Emirates vil det trolig også være aktuelt å fly nordover i Russland og over Svaldbar. De har normalt noen om dagen der.
(kommer inn over ADEMA: Link kart, Russisk AIP)

USA-Moskva vil trolig også rute noe langt nord.

Ang BOSS, alltid like spennende..:rolleyes:

Last edited:

Helt korrekt Cato, NATCON brukes ikke til noe særlig grad i OFIR. Vi bruker BOSS der basert på MS-DOS 6.2 :) Blir forhåpentligvis oppgradert i år eller neste år. Lite 486 deler å oppdrive :)

Sålenge dere ikke oppgraderer til NATCON er dere safe ^^

Så mye mas om å være bedre forberedt på aske, men å oppgradere den sektoren som får den verste støyten, nei DET ekke aktuelt…

Oppdatering:
VAG_1306084960.png

Faen, altså. Da kan man vel trekke noen slutninger, og anta at i verste fall blir OSL-TOS avgangen 22 på tirsdag kveld forsinka, divertet til et annet sted eller kansellert? Vet det bare er synsing.

Uansett ser det jo ut som om det nærmer seg, og at tirsdag blir en skjebnedag, eventuelt ut på mandag ettermiddag og kveld.

Ellers ville det vært greit med noen forklaringer. Den røde er for SFC/FL200 (hva er SFC), grønn for FL200-FL350 og blå over det igjen? Eller er jeg på jordet?

Oppdatering:

Det er vel egentlig ikke nødvendig å poste kopi av disse (ganske store) kartene hver gang de blir oppdatert? Jeg vil ihvertfall oppfordre folk til å heller poste lenke til varslene og kun ta med kartene om det skulle skje noen dramatiske endringer.

Back