Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ja, definitivt mindre futt i den i morgentimene i dag. Så får håpe den ikke øker igjen
 

Attachments

  • vulkan.JPG
    vulkan.JPG
    30.4 KB · Views: 599
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Njaa, det er vel mye som tyder på at dette ikke er over, og at det kan komme nye lengre stengninger av lufrommet.
Bl.a. stenges deler av norsk luftrom igjen nå i formiddag, og sørover i Europa er det mye blandet...

Dette er en større krise en 11. september for næringen. Etter tre dagers stopp den gang holdt United på å pakke sammen. En uke til med dette, og det vil komme permisjoner i bøtter og spann her hjemme (Widerøe er tett på permittering av 600 ansatte nå..)

Og en ting til (kanskje litt positivt) - skal vi tro at flyprisene blir korrigert oppover til "normale" nivåer etter dette, eller kan vi regne med at markedet henter seg inn fort? Vanskelig å spå...

Tally-Ho
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Tally-ho, grunnen til dagens stenging er "forsinkelse" på den nåværende askeskyen som ligger og daffer sørøst for Island... Til den "synker ned til bakken" vil det være stengte luftrom her og der, på tross av stopp i "utbruddene" (av aske) fra kilden. Det være sagt tør jeg ikke håpe på at vi har sett det siste fra jallafjallavulkanen, men det er jo godt med et pusterom.
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Tror noen må opplyse Thai at de kan fly på OSL og ARN nå. Ser ikke ut til at de er klar over det. Fra sidene deres:

Thai Airways International is closely monitoring the situation which does not yet improve, therefore, THAI has to continue the cancellation of these nine routes from 19-22 April 2010. Although there are some intra-European flights, this is allowed only for smaller aircraft that fly below 19,500 feet. However, the Euro airspace restricts intercontinental flights since the aircraft on these routes are required to fly above 24,500 feet.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Om vulkanen blir aktiv i lengere tid kan det jo tenkes at vi kommer tilbake til en situasjon for flytrafikk ikke ulik den som var for 20-30 år siden, før det kom altfor mye tåkelandingsutstyr. Deler av luftrommet vil stenges og åpnes periodisk, og flypassasjerer kan ikke lengere regne med at alt går bra selv om de skal lande på OSL 50 minutter før et møte. Men at lufttrafikken vil komme opp på et litt mer "stabilt" nivå når målinger og prognoser blir bedre slik at man lettere kan forutse hva som må stenges.

Vi har jo vært ganske bortskjemte de siste årene med regularitet på flytrafikken som det meste av året overgår all annen kollektiv transport.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Kan noen forklare meg hvorfor Thai her på krabi flyplass sier at TG954 er kasellert samtidig at Oslo foreløpig er åpen og avinor fortsatt ikke har sagt om Gardermoen blir er stengt i morgen tidlig??????
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Interessant kart. Prøver å følge med på flere nettsider. Her ser jo det ut til at landenes egne praksis er svært forskjellig, bl.a. er det meste stengt i Tyskland. Men det tyder vel på at det nå vil normalisere seg framover?

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7087760

Etter gårsdagens møter i europeisk luftfart er det nå utarbeidet kart med områder det er absolutt strengt forbudt å fly i, og det gjelder små områder. Likevel står mange fly på bakken rundt om i Europa
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Kan noen forklare meg hvorfor Thai her på krabi flyplass sier at TG954 er kasellert samtidig at Oslo foreløpig er åpen og avinor fortsatt ikke har sagt om Gardermoen blir er stengt i morgen tidlig??????

Kan det tenkes at det er aske i luften sør og øst for oss, og at det blir for langt å fly rundt?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

En 345 har plenty av rekkevidde uansett rerouting ... ;p
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Interessant kart. Prøver å følge med på flere nettsider. Her ser jo det ut til at landenes egne praksis er svært forskjellig, bl.a. er det meste stengt i Tyskland. Men det tyder vel på at det nå vil normalisere seg framover?

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7087760


Da er de nye reglene i ferd med å bli gjeldende i Norge.

Luftfartstilsynet har nettopp sendt ut AIC-N 09/10:

http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic/n/article21188.ece

Vulkanaskeluft blir nå delt inn i tre kategorier
1. Limited No-Fly Zone.
Her er det forbudt å fly, og er vel de røde sonene i kartet som finnes i NRK-oppslaget som AirbusTrond har linket til

2. Low Contaminated Zone
Jeg antar det er resten av det luftrommet som har fremkommet på prognosekartene fra VAAC, England

3. Non-Contaminated Airspace

Som vi ser i AIC'en vil det bli tillat å fly i Low-Contaminated, men flyselskapene pålegges å gjennomføre egen risikovurdering, utarbeidelse av egne prosedyrer, samt rapporteringsplikt.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Avinor annonserte nettopp at hele det norske luftrommet nå er åpent .... i første omgang til klokken 02:00 i natt.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ja, som sagt, vi er nå i Low-Contaminated Zone.

Det gjelder nå bare å passe på at ikke disse Limited No-Fly Zones kommer inn over Norge. (Se mitt innlegg ovenfor.)
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Må si det er litt vanskelig å forstå dette. Ser at LH bl.a. flyr flere IC-ruter nå, men også f.eks. noen fra MUC til BCN. Enten så er vel luftrommet åpent eller så er det stengt, eller har de likevel en form for målinger?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Kjenner jeg egentlig bare venter på første flyet som får "overdose" aske i et eller annet system, men håper jeg tar feil i den forventingen.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ser ut til at ting begynner å komme seg skikkelig nå:)


Utennavn.jpg
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hva skjer med SK4035 OSL-SVG og SK221 OSL-KRS? Det ser ut som begge har snudd og returnert til Oslo på Flightradar24.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Vel, da sitter vi fast i bkk. Infoen fra Thai var mildt sagt elendig. Vi har ikke fått noen estimert dato. De nevnt at de første flightene med ledige seter var i MAI! Vi ble satt opp på standby på 24 og 25 april, som om noen ikke ønsker å være med de flightene. Blir vel heller ikke overrasket om de ledige setene som nå finnes, også ligger ute til salg i steden for å bli brukt på folk som sitter fast.
Ut fra infoen, var det ingenting som tydet på at ekstra flighter blir satt opp for å få folk hjem. Orkideekpressen sa dog at thai hadde søkt om landingstillatelse for 747.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hva skjer med SK4035 OSL-SVG og SK221 OSL-KRS? Det ser ut som begge har snudd og returnert til Oslo på Flightradar24.

"Luftrom SVG,HAU,BGO,KRS stengt for trafik fra 1730" ?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top