Vulkanutbrudd på Island - forsikring, billettrefusjon o.l.

Re: Vulkanutbrudd på Island - forsikring, billettrefusjon o.l.

SAS dekker utgifter for passasjerer i Europa, men det er begrensinger paa andre kontinenter.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1881690.ece

SAS folger regler ja, men de prover vel aa bygge om goodwill ogsaa. Dette er dypt tragis for hele bransjen. Blir dette lang varig kan vel nye reisemoenstre sette seg, men tidsmessig er det vel ikke saa mye spoersmaal om hva som er kortest naar man reiser til Tyskland eller lenger ned i Europa.

Og nå begynner selskapene igjen å "rasle med sablene".

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7088428

Hvis du har tenkt å legge ut på reise i løpet av de neste dagene, så kan det være lurt å sjekke med forsikringsselskapet ditt om reiseforsikringen din fortsatt gjelder

Det er jo litt pussig at de begynner med dette igjen, etter at Europeiske i dag måtte beklage Vennesland sine uttalelser til NRK om at folk burde utsette bestilling av sommer- og høstferie!

Hvis askeskyen legger seg og blir borte i løpet av de nærmeste par dagene, så må det da være greit å reise, i full forvisning om at man har en god nok reiseforsikring?

Jeg har selv en upcoming med LH til Paris via FRA/MUC på lørdag. Får se om det blir noe av, men skulle det bli kansellert så får man vel refundert pengene eller muligheter for ombooking.

Hotellet ble "shoppet" på en god deal hos Travelzoo og dealen var at bestillingen måtte være prepaid, non refundable og non cancellable. Anså disse pengene som tapt siden reiseforsikringen ikke dekker dette.

Tok kontakt med hotellet og spurte pent, og de var villige til å tilby meg gratis ombooking til nye datoer hvis vi ikke kom oss nedover på lørdag :up:

Så det kan være lurt å høre med hotellet selv om man har en reservasjon som i utgangspunktet ikke er refunderbar/mulig å endre. I disse tider så tror jeg hotellene ønsker alle gjester velkommen :)

Krysser fingrene for at man kommer seg ned til helgen.

Last edited:

Har en venninde som sitter fast i Frankfurt nå, 6 av 8 flighter fra FRA til OSL er kansellerte i dag. Kun avgangene 17:20 og 20:15 som går. Og 300+ mennesker i kø i transit check-in...

Arrival and Departure times
Flight number From To Scheduled Actual Gate Status
LH 3130 Frankfurt/Main International, Germany Oslo, Norway 07:40 B10 Cancelled
LH 3132 Frankfurt/Main International, Germany Oslo, Norway 11:30 A20 Cancelled
LH 6230 Frankfurt/Main International, Germany Oslo, Norway 12:40 B08 Cancelled
LH 3134 Frankfurt/Main International, Germany Oslo, Norway 16:20 A03 Cancelled
LH 6280 Frankfurt/Main International, Germany Oslo, Norway 17:20 B12 On Schedule
LH 6106 Frankfurt/Main International, Germany Oslo, Norway 20:15 A38 On Schedule
LH 3136 Frankfurt/Main International, Germany Oslo, Norway 21:35 B09 Cancelled

Og de to flightene som går i dag ser ut til å være SAS-flighter/codeshare

Last edited:

Jeg kan se litt av problemene med slike situasjoner, og hvem som skal dekke utgiftene. For meg er det vesentlig at noen faktisk gjør det, enten forsikring eller flysellskap. Trengs det nye forsikringer for slikt, så får noen lansere slike, jeg kjøper i alle fall en polise.

På jobbreise er jo ting greit, da har jobben sendt meg, og får ta utgiftene som påløper.

På privatreise derimot, så kan kostnadene bli høye. Om man får en uke ekstra på hotell og med resturantmat, i tillegg til at man ikke får jobbet den uken, og derfor blir trukket en uke i lønn så rammer det privatøkonomien ganske hardt.

På LHs sider står det i alle fall at man får booket om eller får igjen pengene sine om de ikke flyr. Ser generelt at LH har veldig mange kanselleringer. Det er jo litt pussig hvis det er slik at SAS flyr t/r Tyskland, men ikke LH selv. For min del regner jeg nå med at det blir tur på lørdag. Men forstår ikke helt hvorfor LH er så restriktive evt har problemer med logistikken sin.

Jeg skal også avgårde på lørdag med LH til CDG via FRA (LH3131). Er vi på samme flight, AirbusTrond? ;)

Og nå er også dagens LH6280 kl 17:20 fra FRA til OSL kansellert. Ser ikke lovende ut:(

Jeg skal også avgårde på lørdag med LH til CDG via FRA (LH3131). Er vi på samme flight, AirbusTrond? ;)

Det hadde vært hyggelig, men jeg har valgt å fly via MUC. :) 1155 fra OSL var en sånn perfekt tid for meg på en lørdag, slik at jeg kan rekke en slik :drink i MUC.

På LHs sider står det i alle fall at man får booket om eller får igjen pengene sine om de ikke flyr. Ser generelt at LH har veldig mange kanselleringer. Det er jo litt pussig hvis det er slik at SAS flyr t/r Tyskland, men ikke LH selv. For min del regner jeg nå med at det blir tur på lørdag. Men forstår ikke helt hvorfor LH er så restriktive evt har problemer med logistikken sin.

Slik jeg skjønte det er/var MUC og FRA fortsatt stengt i dag morges/formiddag og det derfor tar litt lenger tid før de kommer igang igjen

Ærlig talt?

Finansavisen omtaler i dag to ansatte i et internasjonalt konsern der sjefen har truet med sparken hvis de drar på guttetur i helgen.

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article420584.ece

I praksis utøver altså arbeidsgiver her et reiseforbud for sine ansatte. Hørt på maken? Det er vel kanskje ørlite større sannsylighet for problemer i luften på mandag førstkommene enn mandag om 14. dager, men jeg klarer ikke helt å se at arbeidsgiver har prinsippene på sin side her. I alle fall ikke et sunne vettet.

I praksis utøver altså arbeidsgiver her et reiseforbud for sine ansatte.

Skulle likt å sett den saken i en norsk rettsal, særlig dersom de kommer tilbake som avtalt etter helgen, men nå smører vel kanskje avisen på litt som vanlig.

Dette kan bli en svært interessant prinsippdom hvis EU tar dem til retten ... jeg er ikke overbevist om at Ryanair vil tape...

Latterlig å sette opp busser kl. 1800. Vi som egentlig skulle fly kl 1030 på formiddagen hadde bare en time igjen til Oslo (med bil) da meldingen om busser kom.

Kanskje ikke et godt tilbud for dere, men latterlig? Dersom de fylte bussene med folk som ønsket å benytte dem, så må da både Norwegian og SAS sine busser ha vært et greit alternativ for noen.

Kanskje ikke et godt tilbud for dere, men latterlig? Dersom de fylte bussene med folk som ønsket å benytte dem, så må da både Norwegian og SAS sine busser ha vært et greit alternativ for noen.

Ok, jeg ser den. Skal ordlegge meg annerledes neste gang. Bilturen var det beste alternativet for oss når vi var reiseklare den flotte torsdagsmorgenen i midten av April. ;)

Praxis/lagar/regler vid vulkanutbrott

Jag såg i en tidigare tråd att Ryanair har fått dryga böter i Italien för utebliven ersättning till passagerare som strandades pga av vulkanutbrottet på Island.
Som jag skrev i den tråden drabbades jag själv av uppskjuten avresa med besked om att någon kompensation skulle inte betalas ut. I det här fallet var det inget större problem för mig, jag tappade en semesterdag av sju och kom iväg dagen därpå istället.
Men om fem veckor ska jag iväg igen, och det verkar ju inte lugna sig på vulkanfronten (flera flygplatser i UK och Irland stängda idag). Om jag skulle bli strandad i Spanien så kan det hamna i ett annat läge....
Så några frågor:
1) Gäller EU-reglerna för denied boarding och inställda flygningar vid askmoln? Hur mycket konsument jag än är har jag svårt att hävda att flygbolagen skulle kunna förutse en sådan händelse..
2) Om de gäller (vilket nyhetsflödet tycks stödja) har då det bolag som säljer codesharebiljetter inget ansvar? Jag köpte ju en SAS-biljett av SAS på sas.se men damen i biljettkassan sa att detta var Spanairs bekymmer?
Tacksam för svar från forumets kunniga insiders (och outsiders)...

Re: Praxis/lagar/regler vid vulkanutbrott

1. Du har krav på forpleining/hotell i opp til 48 timer ved innstilling. Andre typer utgifter er ikke selskapenes ansvar.

2. Det er operating carrier som har ansvaret.

Back