Vulkanutbrudd på Island - forsikring, billettrefusjon o.l.

Re: Vulkanutbrudd på Island - forsikring, billettrefusjon o.l.

Moren min er på Kreta med Novair og hun reiste uspesifisert har hun da rett på hotell og penger til mat og sånn? Hun skulle reise hjem i morgen så jeg krysser fingrer men det hjelper vel ikke det. :(:(

SAS tillater nå endring av billetter t.o.m. 17. april. Inkluderer det også ev. returreiser på en senere dato hvis booket som en samlet reise?

Det korte svar er: Ja...

Har forøvrigt lige talt med Statens Luftfartsvæsen i DK og lavet en opsummering på de regler der gælder:

http://www.viviro.com/da/Nyheder/Dine-rettigheder-hvis-dit-fly-er-aflyst.html

Kort fortalt, så har man krav på ombooking eller refusion samt "care" i form af rimelig forplejning samt hotel hvis du er strandet.

Dette gælder alle flyselskaber hjemmehørende i EU eller samt flyselskaber hjemmehørende uden for EU, hvor flyvningen starter i et EU-land.

Dvs. at flyver du med SAS fra BKK-CPH så er du dækket af reglerne, men flyver du med Thai BKK-CPH, så er du ikke. Flyver du derimod fra CPH-BKK så er du dækket med begge selskaber.

Har sitti i telefonkø hos Hotels.com lenge nå, begynner å nærme seg en time. Men det er vel flere som er ute i samme ærend som meg tenker jeg. Har da 58 minutter på meg før jeg må punge ut likevel :rolleyes:

Ser at SK/WF/DY gir full refusjon på billettene. Gjelder det samme for Czech Airlines? Har avgang klokken 16 i ettermiddag.

Har sitti i telefonkø hos Hotels.com lenge nå, begynner å nærme seg en time. Men det er vel flere som er ute i samme ærend som meg tenker jeg. Har da 58 minutter på meg før jeg må punge ut likevel :rolleyes:

Ser at SK/WF/DY gir full refusjon på billettene. Gjelder det samme for Czech Airlines? Har avgang klokken 16 i ettermiddag.

Det gælder alle EU-selskaber. Se link ovenfor

En ting jeg lurer på er; hva skjer når flyene begynner å fly igjen?
Hvem skal få være med?
De som har fått utsatt/kansellert sine opprinnelige flighter, eller de som har billetter til flightene som begynner å gå?
Det må jo være ganske mye folk som hoper seg opp rundt omkring etterhvert....

De som har reservasjon, har reservasjon ... men regn med svært høy noshowprosent, ihvertfall de første dagene. Så hvis ikke ventelistene er urimelig lange, får man fort med mange som prøver seg på flyplasene også.

Husker jeg rett ? Etter 11. sep. og alt var i rute igjen, var det nesten tomme fly ??

Da var situasjonen litt annerledes. Den gang var folk redde for å fly, det vil de ikke være nå.

Er rettighetene for bonusreise den samme som for andre billetter eller kommer man sist i rekka ved ombooking når trafikken kommer i gang igjen?

Har partner strandet (hjemme hos mamma) i Thailand - returreise på (mine) poeng.
Vi er begge EBG.

Last edited:

EBG bør vel gå foran ?? De er de beste kundene...

Bonus- eller award-billetter er i utgangspunktet på lik linje med vanlige billetter, og som EBG skal du prioriteres.

Takker :cool:

Står det noen SAS IC-maskiner i østen eller er det bare i USA og WAW?

Last edited:

Jeg er i utgangspunktet enig i at det er for gode rettigheter for passasjerer i dette tilfellet. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke forsikringsselskapen ikke kan ta størstedelen av regninga her......

Norsk Flygerforbund (NF) mener at rettighetene til norske flypassasjerer truer arbeidsplasser i bransjen......

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10000221

Jeg er i utgangspunktet enig i at det er for gode rettigheter for passasjerer i dette tilfellet. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke forsikringsselskapen ikke kan ta størstedelen av regninga her......

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10000221

Iflg. min kilde hos Statens Luftfartsvæsen i DK vil der meget snart starte et arbejde i EU, der skulle have til hensigt at ændre reglerne så flyselskaberne ikke længere skal betale hotel og forplejning i Force Majeure situationer. Lad os håbe disse regler kan blive gennemført.

Det eneste rigtige i sådanne situationer er at pax selv kan forsikre sig imod sådanne situationer.

Iflg. min kilde hos Statens Luftfartsvæsen i DK vil der meget snart starte et arbejde i EU, der skulle have til hensigt at ændre reglerne så flyselskaberne ikke længere skal betale hotel og forplejning i Force Majeure situationer. Lad os håbe disse regler kan blive gennemført.

Det eneste rigtige i sådanne situationer er at pax selv kan forsikre sig imod sådanne situationer.

Tja... Dagens reiseforsikringer dekker det ikke i Norge, ihvertfall. Så i dag kan ikke norske forbrukere tegne noen slik forsikring.

Hvorfor kan ikke like gjerne flyselskapene ha disse forsikringene?

Tja... Dagens reiseforsikringer dekker det ikke i Norge, ihvertfall. Så i dag kan ikke norske forbrukere tegne noen slik forsikring.

Mon ikke det bliver muligt at tegne en tillægsforsikring hos forsikringsselskaberne der dækker sådanne tilfælde.

Hvorfor kan ikke FORSIKRINGSSELSKAPENE ha dette....?? Flyselskap flyr - forsikringsselskap forsikrer.....

Det må da pinadø bli en slutt på hva flyselskap skal ha ansvar for !!!!

Det er også grenser for hva man kan forsikres for.

Det er også grenser for hva man kan forsikres for.

Så må folk jo selv dække disse omkostninger. Akkurat som hvis de var på bilferie og ikke kunne komme hjem.

Personligt synes jeg også der skal være en grænse for hvad flyselskaberne skal dække og naturkatastrofer er en af dem de ikke bør dække.

Back