Visum ved transit SVO?

petru26

evig optimist
overtalte en kompis å bli med til Thailand i feb, men han fant billigst tur med su, mens jeg skal med ay.. trenger han visum for mellomlanding på svo?

Kan dette virkelig stemme ved terminalbytte? Man skal jo helt ut av terminalen ut og ta en buss etter hva jeg forstår.

Kan dette virkelig stemme ved terminalbytte? Man skal jo helt ut av terminalen ut og ta en buss etter hva jeg forstår.
Jeg har forsket litt på dette siden jeg selv skal fly med SU OSL-SVO-IST i mars. Det blir terminalbytte E - D. Man går tørrskodd imellom og det er ikke behov for å gå utenfor transitområde. Der inne kan man være i 24 timer uten noen form for visum.

Det gjelder kun transfer internasjonal-->innland + til en del CIS-land. Dessuten har visst SU flyttet innenrikstrafikken sin til terminal D. Tidligere trengte man i hvertfall visum hvis man skulle til MSQ o.l.

Hadde int'l-->int'l transfer der i fjor, og det var akkurat slik VC-10 beskriver. Litt plundrete med trang sikkerhetskontroll, nøye passkontroll ++, men fritt å gå mellom terminal DEF når man først er gjennom og ingen visumkrav med videre billett.

Last edited:
Det er kun hvis man skal til de tre terminalene på nordsiden av rullebanen man må ut i buss og ha visum. Det er terminalene A, B og C.

A er for privatfly, B er den gamle innenriksterminalen fra 1954 og er visstnok ikke i bruk for tiden. C er ganske ny, men brukes visstnok helst av charterfly og enkelte avganger til forhenværende sovjetrepublikker.

Ved å ha all trafikken sin på D, E og F kan Aeroflot trygt tilby internasjonale transitreiser mellom vest og øst uten at folk plages med visum, og tjener sikker en god del rubler på det.

Back