Turistvisum til Kina antar jeg du må via reisebyrå for å fikse ettersom du må ha et LOI (letter of invitation) som vedlegg til visumsøknaden.
Jeg har søkt om visum til Kina mange ganger i jobbsammenheng og det er rutine. Fylle i skjema, legge ved LOI, legge ved bilder, sende sulamitten inklusive passet med agent til nærmeste ambasade og så går det i orden.
Før Kina ble sur på Norge for en fredspristildeling kunne en får double entry første gangen en søkte og deretter one year multiple entry. Nå er det bare single entry som gjelder.
Det er derimot et par muligheter hvis du flyr til HKG. Tar du båten til Shekou (i Shenzhen) kan du få femdagers visum (du må stadig ha med riktig dokumentasjon) som er gyldig for Shenzhen Special Economic Zone på minuttet. Men du kan ikke bruke det hvis du har tenkt å reise innenlandsfly eller bo på hotell utenfor Shenzhen. Der er angivelig også en annen av overgangene fra HKG til Shenzhen som har bedre muligheter. Har ikke forsøkt det selv.
Macau har samme regler som Hong Kong. Du ønskes velkommen i døren og får stempel for 90 dager.
LOI trenger du ikke og du kan få to entry nå men, du må dokumenteret behovet for det med flyresarvasjon som bekrefter at du må reise inn og ut av Kina 2 ganger.
Turistvisum til Kina antar jeg du må via reisebyrå for å fikse ettersom du må ha et LOI (letter of invitation) som vedlegg til visumsøknaden.
Jeg har søkt om visum til Kina mange ganger i jobbsammenheng og det er rutine. Fylle i skjema, legge ved LOI, legge ved bilder, sende sulamitten inklusive passet med agent til nærmeste ambasade og så går det i orden.
Før Kina ble sur på Norge for en fredspristildeling kunne en får double entry første gangen en søkte og deretter one year multiple entry. Nå er det bare single entry som gjelder.
Det er derimot et par muligheter hvis du flyr til HKG. Tar du båten til Shekou (i Shenzhen) kan du få femdagers visum (du må stadig ha med riktig dokumentasjon) som er gyldig for Shenzhen Special Economic Zone på minuttet. Men du kan ikke bruke det hvis du har tenkt å reise innenlandsfly eller bo på hotell utenfor Shenzhen. Der er angivelig også en annen av overgangene fra HKG til Shenzhen som har bedre muligheter. Har ikke forsøkt det selv.
Macau har samme regler som Hong Kong. Du ønskes velkommen i døren og får stempel for 90 dager.
Nei du trenger ikke noe LOI for vanlig turistvisum. Det dem derimot har blitt strengere på er at man må vise bookingbekreftelser hit og dit. Så hvis man ikke har noen sterke planer hit og dit er det jo veldig greit å bestille hotell også avbestille igjen.
Det er vel bare flybooking en må ha bekreftelse på til Kina. jeg har sett at hvis man ikke skal bo på hotell angivelig skal melde seg på en politistasjon innen 24 timer og fortelle hvor man bor. Dette kommer i tillegg til å skrive adresse på arrival card.
Jeg har oversett denne regelen og på arrival card pleier jeg å skrive enten bare navnet på hotellet eller navnet på gaten jeg skal bo i hvis jeg skal bo i leilighet. En gang jeg ikke husket hvor jeg skulle bo og ikke hadde enkel tilgang til papirene mens jeg satt på flyet skrev jeg "hotel in the city". Fungerte det også.
Derimot må Kinesere og Thaier (og sikkert mange andre) som skal søke om Schengenvisum via Norge pent fremvise ett eller annet papir som viser at de har et sted å bo. For forretningsreise fungerer det fint at firma en skal besøke i Norge skriver et brev, og har et stempel på, som bekrefter at Mr/Ms Xy will be provided accommodation at the cost of the company.
Var borti noen som skulle invitere en slektning fra Afrika på besøk til Norge en gang. Var ikke ei liten lefse som skulle fylles ut av inviterende part i NorgeSchengenvisum er i en helt annen divisjon ja - ikke helt lett å få det. Så sånn sett er vi ganske priviligerte - Schengenvisum er ikke lett for de som ikke har en form for visumavtale med EU (les Russland feks - vi gjennomgår en vesentlig lettere prosess med russiske visum enn andre)
Endringer i Tyrkias utlendingslov gjør at turister som skal besøke det populære ferielandet, nå bør søke om visum på nett før avreise.
Nå må du søke om visum før avreise også til Tyrkia.
Endringer i Tyrkias utlendingslov gjør at turister som skal besøke det populære ferielandet, nå bør søke om visum på nett før avreise.
Selv om de nye reglene innføres i april, vil grensekontrollørene fortsatt utstede visum i en overgangsperiode, opplyser utenriksdepartementet.
Kilde: db.no
Jeg er for tiden i Mexico på jobb.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.